Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Wichie

Berichten: 6140
Lid geworden op: 16 sep 2015 20:33
Hobbies: vanalles

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Wichie » 25 mar 2020 11:29

ha, heerlijk :)
Hier de vensterbanken ook al weer vol met zaaigoed en van de week kruisbes, bosbes, braam en rode bessenstruiken gekocht. De boel gaat hier nog op de schop voor een structurele aanpassing in hoe het hoogteverschil in de tuin wordt opgevangen (daar staan nu net de moestuinbakken) en van de week met ml besloten om van het huidige terras uiteindelijk de moestuin te maken, dus nog veel structurele aanpassingen in het vooruitzicht. Afhankelijk van hoe eea met mls werk loopt gaat dat toch nog dit voorjaar gebeuren en anders komende winter. Dus ik ben een beetje voorzichtig met het planten/zaaien van langzame groeiers nu of ik zet ze in potten. Maar komt vast allemaal goed. De frambozen lopen ook al weer goed uit en de eerste radijsjes hebben bladeren. Bietjes en regenboogwortels die ik (eind februari [whistle]) al in de grond heb gedrukt zijn niet opgekomen (zat er natuurlijk dik in, maar het kriebelde) dus van de week nog even opnieuw zaaien.
Verder ga ik dit jaar voor de artisjokken (zouden ook mooie planten moeten zijn), wat suikermais en wat tomaten uit gekochte zaadjes ipv tomaat uit de winkel. Ben benieuwd :)
mamma van een wicht en een batteraaf


jlnda

Berichten: 5951
Lid geworden op: 03 mar 2010 21:52

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door jlnda » 25 mar 2020 16:32

uit de balkan smeerwortel???? je kunt heel makkelijk in de vrije natuur deze vinden. stukje uitgraven en meenemen??


Albertine

Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2013 12:44
Hobbies: koken en paarden
Locatie: gelderland

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Albertine » 25 mar 2020 19:19

jlnda schreef:
25 mar 2020 16:32
uit de balkan smeerwortel???? je kunt heel makkelijk in de vrije natuur deze vinden. stukje uitgraven en meenemen??
De soorten die je zo tegenkomt zaaien nogal uit. De soort die ik besteld heb doet dat niet. Russische smeerwortel bocking 14 is het. Vrij weinig te koop en aan de prijs. Waar ik m nu besteld heb is voordelig en ook nog eens een leuk bedrijf.

Gebruikersavatar

Voeteninhetgras

Berichten: 1641
Lid geworden op: 25 jan 2018 20:10
Hobbies: Ademwerk, Permacultuur, koken
Locatie: De Wijk

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Voeteninhetgras » 25 mar 2020 19:47

@Luna pompoen moet wel lukken hoor al is het wel erg vroeg daarvoor, of heb je een vroeg soort?

Over ongeveer een weer komt mn kas! Ik heb nog nooit een echte kas gehad dus ben door het dolle heen. Ml heeft zelfs nog de wat grotere kas gekocht van 250x190 joehoeee! Hebben jullie nog tips voor een newbee als ik?

Aardbei ga ik eve uitzorken of er nieuwe plantjes tussen zitten en de rest kan weg. Lijkt me fijn voor de kinderen om dit jaar genoeg te hebben snoepen .
Mama van een sportman 2011💙, een kunstenaar 2013💚 en een klein wichie/floddertje 2018💜ademcoaching💨doulaio 🥰

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Luna » 25 mar 2020 20:11

Voeteninhetgras schreef:
25 mar 2020 19:47
@Luna pompoen moet wel lukken hoor al is het wel erg vroeg daarvoor, of heb je een vroeg soort?
Geen idee welke soort 🙈 maar ik heb er nog wel 50 zaadjes van, dus kan nog herkansen [lol]

Tof een echte kas!

(Hoe gaat het eigenlijk met je mieren? [smile] )
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

Voeteninhetgras

Berichten: 1641
Lid geworden op: 25 jan 2018 20:10
Hobbies: Ademwerk, Permacultuur, koken
Locatie: De Wijk

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Voeteninhetgras » 25 mar 2020 20:23

Luna schreef:
25 mar 2020 20:11
Voeteninhetgras schreef:
25 mar 2020 19:47
@Luna pompoen moet wel lukken hoor al is het wel erg vroeg daarvoor, of heb je een vroeg soort?
Geen idee welke soort 🙈 maar ik heb er nog wel 50 zaadjes van, dus kan nog herkansen [lol]

Tof een echte kas!

(Hoe gaat het eigenlijk met je mieren? [smile] )
uhm heb nog 1 samengestelde kolonie, misschien even zoeken naar dat topic? Ben benieuwd naar jouw kolonies en flappentak ook trouwens!

Als het een gewone oranje is dan is het inderdaad wat vroeg. Zaaien in de zomer dacht ik uit mn hoofd. Maar goed stel dat het toch lukt dan is het lijkt me best lekker om het eerder te mogen eten!

Wanneer doen jullie stokbonen?
Schuiven jullie ook wat naar voren met zaaien nu het zo zonnig is?
Mama van een sportman 2011💙, een kunstenaar 2013💚 en een klein wichie/floddertje 2018💜ademcoaching💨doulaio 🥰


Albertine

Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2013 12:44
Hobbies: koken en paarden
Locatie: gelderland

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Albertine » 25 mar 2020 20:52

Pompoen zou ik niet pas in de zomer zaaien hoor, da's wel laat. Ik heb ze nu gezaaid en dat gaat meestal prima mits ze niet te warm staan.
Mijn stokbonen zaai ik in mei. Ik heb vaak de neiging te vervroegen maar ivm nachtvorst doe ik dat niet met alles.


Albertine

Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2013 12:44
Hobbies: koken en paarden
Locatie: gelderland

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Albertine » 25 mar 2020 20:54

@Voeteninhetgras leuk een kas! Wat zou je willen weten? Zorg dat je voldoende ventileert en elke dag even plantjes tikken voor bevruchting.

Gebruikersavatar

Voeteninhetgras

Berichten: 1641
Lid geworden op: 25 jan 2018 20:10
Hobbies: Ademwerk, Permacultuur, koken
Locatie: De Wijk

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Voeteninhetgras » 25 mar 2020 21:01

Opompoen dus wel doen, goed en leuk. Heb ik morgen een opdracht want ze liggen klaar in de vensterbank!

O vergeten alsnog een foto te maken van het onbekende plantje in mn bak.

@Albertine hoe laat jij een komkommer groeien in de kas? Ik moet nodig nu gaan lezen over indeling etc.

Fijn een positief draadje!
Mama van een sportman 2011💙, een kunstenaar 2013💚 en een klein wichie/floddertje 2018💜ademcoaching💨doulaio 🥰


Albertine

Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2013 12:44
Hobbies: koken en paarden
Locatie: gelderland

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Albertine » 25 mar 2020 21:06

Voeteninhetgras schreef:
25 mar 2020 21:01

@Albertine hoe laat jij een komkommer groeien in de kas? Ik moet nodig nu gaan lezen over indeling etc.

Fijn een positief draadje!
Niet, die zet ik er buiten, gaat prima. In mijn kas gaat vooral tomaat paprika en meloen. Voorkweken doe ik er ook.
Nu krijgen we een veel grotere kas maar ik gok dat er vooral meer van hetzelfde in gaat 😊

Gebruikersavatar

Marja73

Berichten: 4141
Lid geworden op: 17 jun 2014 13:53
Hobbies: Kids en buiten zijn

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Marja73 » 25 mar 2020 21:33

Heerlijk! Misschien heb ik ook ooit ruimte voor een kas.

Hier staat tomaat, aubergine en zonnebloem in de vensterbank. En ik ga nog passiebloem proberen, maar dat schijnt vaak mis te gaan. De tomaat komt goed op. De aubergine nog niet, maar dat komt vast nog. De zonnebloem spuit de grond uit. Ik had die willen overzetten naar de tuin dit weekend. Maar nu komt er volgende week toch nog nachtvorst. Nog maar niet doen dan?
Trotse mama van twee meisjes: geboren in jan 2011 en mei 2014.


Hanna

Berichten: 353
Lid geworden op: 12 nov 2010 14:07
Hobbies: Wandelen, lezen.
Locatie: Oslo, Noorwegen

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Hanna » 25 mar 2020 21:36

Ahh, ik wilde een schrijf fout herstellen en verwijder alles...


Ik lees al een tijdje mee, maar kan nu eindelijk meeschrijven! We hebben een huis met stukje land gekocht, kleine 5000m2 met vooral naaldbos erop. Rond het huis wil ik groentes groeien (wellicht ooit kippen?) En het bos veranderen in een voedselbos als dat kan. Dit jaar wat eerste fruitbomen planten maar verder vooral observeren naar wat er al groeit.

Ik heb al wel een oude pruimen boom, er komt rabarber op in vele hoeken van de tuin, er zijn aalbessen en framboos, wilde blauwe bessen en uhm veenbessen(tyttebær)?

Ik heb al pepers, paprika, tomaten, suikererwten, een prei soort, daslook, oregano en thijm gezaaid.

Gebruikersavatar

Wichie

Berichten: 6140
Lid geworden op: 16 sep 2015 20:33
Hobbies: vanalles

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Wichie » 25 mar 2020 22:43

Klinkt goed :)

En een kas: fijn staat hier ook op de verlanglijst

Qua passiebloem die heb ik nu toevallig binnen voor gezaaid. Het duurt vooral heel lang totdat ze ontkiemen tot nu toe. Wel twee drie weken. De enige die er met zo lang over doet hier is de lampionplant. Margrieten, afrikaantjes, lupine etc gaan allemaal sneller. Geen idee nog hoe het wat betreft verder laten groeien zal gaan.
mamma van een wicht en een batteraaf

Gebruikersavatar

Voeteninhetgras

Berichten: 1641
Lid geworden op: 25 jan 2018 20:10
Hobbies: Ademwerk, Permacultuur, koken
Locatie: De Wijk

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Voeteninhetgras » 26 mar 2020 12:42

Welke meloen doet het goed in de kas, zoet met veel opbrengst?

@Hanna dat klinkt als een droom, zoveel ruimte en het maken van een voedselbos! Zou je foto's willen delen zodat ik er bij weg kan dromen?
Mama van een sportman 2011💙, een kunstenaar 2013💚 en een klein wichie/floddertje 2018💜ademcoaching💨doulaio 🥰

Gebruikersavatar

Smaragdgroen

Berichten: 1239
Lid geworden op: 30 aug 2015 16:09
Hobbies: yoga, lezen, dansen
Locatie: Duitsland

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Smaragdgroen » 26 mar 2020 12:58

Wat fijn om dit topic weer te zien!
Ik heb geen groene vingers en kom niet veel verder dan aardbeien en frambozen in de tuin, maar probeer het elk jaar toch.
DL1 ~ 2015, DL2 ~ 2018

Plaats reactie