Kleine vragen topic d&vkeuken

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden


mamamuis

Berichten: 2687
Lid geworden op: 05 feb 2012 13:47
Hobbies: moederen

Re: Kleine vragen topic d&vkeuken

Ongelezen bericht door mamamuis » 12 feb 2020 09:50

Dank dames, ik ga eens even kijken wat haalbaar is. Ik heb er 4 rond lopen, dus voorkeur voor de dingen die ze zelf kunnen pakken / regelen of wat minimaal tijd kost. Tijd om voor te bereiden / bakken heb ik dan wel weer voldoende, dus ik ga eens even kijken naar muffins e.d. Eieren koken ga ik nu even doen :) Notenballetjes weet ik niet of ze dat lusten, maar ga ik wel even proberen, kan de magimix vast voor me maken :)
@Malmana heb je een recept voor appelreepjes? Klinkt alsof ze dat zouden lusten ;)

Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Kleine vragen topic d&vkeuken

Ongelezen bericht door Malmana » 12 feb 2020 10:05

Appelrepen

Ingrediënten :
150 gram bloem (meel werkt ook)
3 el olie
halve appel (ik doe vaak een hele appel, maar zoek dan een wat kleinere uit)
75 gram rozijnen
1 ei of 1 fleg egg/chia-egg(1 eetlepel lijnzaad geweekt in 2 eetlepels water/1 el chiazaad geweekt in 3 el water)
1 eetlepel kaneel
3 el honing of dadelstroop

Bereiding:
Verwarm de oven voor op 160 graden.

Rasp de appel en week de rozijnen in lauwwarm water.

Meng de bloem, de olie, de geraspte appel, de rozijnen, het ei (of vervanging) , de kaneel en 2 eetlepels honing of dadelstroop door elkaar. Maak er daarna een bal van, is die te droog voeg dan nog wat olie toe, is die nog te nat voeg dan nog wat bloem toe.

Bekleed een bakplaat met bakpapier en verdeel het deeg hierover in een rechthoek van ongeveer een halve centimeter dik.
Zet in de oven voor 10 minuten.

Na die 10 minuten snijd je de plak in ongeveer 10 stukken en strijk je de overgebleven honing of dadelstroop over de stukken heen. Daarna nog een keer 10 – 15 minuten in de oven totdat ze goudbruin zijn.

@mamamuis
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo


beppie

Berichten: 11938
Lid geworden op: 17 jul 2009 22:55

Re: Kleine vragen topic d&vkeuken

Ongelezen bericht door beppie » 12 feb 2020 11:24

Ik pak net een kaas cracker van de Lidl en realiseer me dat we dat vaker als tussendoortje pakken. Deze is met wat meegebakken kaas er op, ze bestaan ook met zaden en pitten. Met name deze met wat kaas eet ik zonder verder beleg; heerlijk en makkelijk!
zl S 11-2008

Gebruikersavatar

Boukje

Berichten: 7135
Lid geworden op: 29 mar 2012 13:31
Hobbies: ..
tag: Bzzzz... Diagonale bij

Re: Kleine vragen topic d&vkeuken

Ongelezen bericht door Boukje » 12 feb 2020 20:36

Hier eten ze vooral fruit tussendoor en tomaatjes of een stuk komkommer. En soms yoghurt met muesli ofzo of een boterham, maar dat zie ik meer als 4e maaltijd. Ze lunchen hier vroeg op school dus hebben om 2 uur echt wel weer trek.
Mama van Aron (2010), Tim (2013) en Loïs (2017)


Zonne

Berichten: 10397
Lid geworden op: 15 feb 2012 11:37
Hobbies: handwerken

Re: Kleine vragen topic d&vkeuken

Ongelezen bericht door Zonne » 14 feb 2020 11:27

hier na school ook altijd hongerige kinderen. Ik geef vaak ook een restje avondeten van eerder die week. Een pitabroodje met falafel en rauwkost gaat er ook altijd goed in. Ik probeer sowieso eens per week een pan soep te maken voor alle hongerige tussendoormomenten.
Van de week vroeg mn dochter om nacho's, met een flinke bak guacamole en verse salsa erbij krijgen ze iig ook nog wat groenvoer binnen.

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Kleine vragen topic d&vkeuken

Ongelezen bericht door Violette » 17 feb 2020 11:09

Malmana schreef:
06 feb 2020 08:36
Wie heeft een geweldig broodrecept voor een volkoren brood zonder melk/boter/soja/pinda/zetmeel wat goed rijst?

Ik heb nu een recept en de smaak is prima, maar het brood blijft wat compact en nattig. Ik zoek dus wat luchtiger brood.
Zetmeel?
Dat zit in elke graansoort, dus hoe bedoel je dat?

Ik bak zuurdesembrood, erg lekker al zeg ik het zelf, met enkel meel, bloem en water.
dochter 2014 en zoon 2017

Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Kleine vragen topic d&vkeuken

Ongelezen bericht door Malmana » 17 feb 2020 11:25

Violette schreef:
17 feb 2020 11:09
Malmana schreef:
06 feb 2020 08:36
Wie heeft een geweldig broodrecept voor een volkoren brood zonder melk/boter/soja/pinda/zetmeel wat goed rijst?

Ik heb nu een recept en de smaak is prima, maar het brood blijft wat compact en nattig. Ik zoek dus wat luchtiger brood.
Zetmeel?
Dat zit in elke graansoort, dus hoe bedoel je dat?

Ik bak zuurdesembrood, erg lekker al zeg ik het zelf, met enkel meel, bloem en water.
Ik bedoel aardappelzetmeel. Ik houd niet van zuurdesem, helaas.
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo

Gebruikersavatar

Klein Meisje

Berichten: 1506
Lid geworden op: 26 aug 2016 22:50
Hobbies: Lezen

Re: Kleine vragen topic d&vkeuken

Ongelezen bericht door Klein Meisje » 22 mar 2020 21:43

Ik weet niet meer wie het vroeg, maar er werd gevraagd naar een humus recept zonder tahin.
In de receptenfolder van de jumbo stond er een met geroosterde wortel.


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Kleine vragen topic d&vkeuken

Ongelezen bericht door Olivia3 » 16 apr 2020 20:35

Ik wil een glutenvrije taart maken. Er moeten 6 eieren in en die zou ik het liefst vervangen. Ik heb egg-replacer maar werkt dat?

In het recept staat dat ik de eieren op kamer temperatuur 1 voor 1 moet toevoegen. Hoe doe ik dat dan met poeder? Of is het überhaupt geen goed idee?

Gebruikersavatar

Wichie

Berichten: 6140
Lid geworden op: 16 sep 2015 20:33
Hobbies: vanalles

Re: Kleine vragen topic d&vkeuken

Ongelezen bericht door Wichie » 16 apr 2020 20:52

Ik ken het spul niet maar je zou ook door geprakte bananen kunnen vervangen als ik me niet vergis

Edit linkje

Edit 2: bij het eiwitpoeder dat ik wel eens gebruik moet je het eerst mixen met water en 10 mins laten staan. Zit er wellicht een gebruiksaanwijzing bij t spul?
mamma van een wicht en een batteraaf

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Kleine vragen topic d&vkeuken

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 16 apr 2020 21:13

De no egg in een ander bakje alvast mengen met water op kamertemperatuur en dat mengsel langzaam toevoegen. Of beginnen met de no egg + water. Ik bak natuurlijk niet glutenvrij, maar wel altijd zonder ei, en ik hou zelden de volgorde uit het recept aan.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal


Sunrise76

Berichten: 1108
Lid geworden op: 06 apr 2016 11:55
Hobbies: Lachen en kids

Re: Kleine vragen topic d&vkeuken

Ongelezen bericht door Sunrise76 » 27 mei 2020 22:06

Als ik een donkere chocolade - taart met witte chocola (ganache, couverture) wil bekleden, lukt dat? Of blijf je de donkere taart zien?

Gebruikersavatar

Wichie

Berichten: 6140
Lid geworden op: 16 sep 2015 20:33
Hobbies: vanalles

Re: Kleine vragen topic d&vkeuken

Ongelezen bericht door Wichie » 28 mei 2020 08:39

ja dat lukt, maar het lukt beter als je eerst een laag marsepein of fondant er tussen doet. Anders blijf je het waarschijnlijk inderdaad zien, óf je moet meerdere lagen witte chocolade gebruiken. Maar meestal wordt er volgens mij dus een (dun) laagje fondant/marsepein tussen gedaan. Ook om het oppervlak vlakker te maken waardoor de ganache beter tot zijn recht komt. Tenzij je niet voor strak en glad gaat natuurlijk, dan zou ik misschien eerder een botercreme met witte chocolade overwegen en dan met de achterkant van een lepel pieken trekken of zo.
mamma van een wicht en een batteraaf


Sunrise76

Berichten: 1108
Lid geworden op: 06 apr 2016 11:55
Hobbies: Lachen en kids

Re: Kleine vragen topic d&vkeuken

Ongelezen bericht door Sunrise76 » 28 mei 2020 11:49

Dankje @Wichie ik heb nog nooit met marsepein of fondant gewerkt. botercreme ook nog nooit gemaakt. Ik denk dat ik meerdere lagen ga doen. En het wordt een vlindertaart voor dl. Met verziersels bovenop. Dus dan valt het doorschijnen wat minder op (hoop ik)

Gebruikersavatar

MissA

Berichten: 4222
Lid geworden op: 09 feb 2014 13:33
Hobbies: Koken, lezen, samen zijn

Re: Kleine vragen topic d&vkeuken

Ongelezen bericht door MissA » 01 jun 2020 10:36

Wie heeft een lekker (liefst simpel) recept voor gevulde paprika? Het is lang geleden dat ik dat gemaakt heb.
DL: april 2013, ZL: mei 2016

Plaats reactie