kleine draagvragen

Zoek je een draagzak, draagdoek of een andere drager? Dit is de plek voor alle praat en vragen rondom dragen

Moderator: Mod_Forum_Dragen

Gebruikersavatar

Chocolaatje

Berichten: 228
Lid geworden op: 19 jun 2019 09:55
Hobbies: Lekker koken en eten

Re: kleine draagvragen

Ongelezen bericht door Chocolaatje » 26 okt 2019 09:39

Nog een vraagje. Ik ben gek op wollen kleertjes voor de baby (alleen zo duur!). Baby groeit weer bijna uit huidige maat en ik wil daarom een nieuw setje, romper + broekje, bestellen. Baby had eerst merino/zijde, maar met dit weer lijkt me 100% wol fijner. Is wolfleece fijn? Of beter gewone wol? En dan nog specifiek merino (weer zo duur) of maakt dat eigenlijk niet uit wat jullie betreft? Het is met name voor in de draagdoek en slaapzak.
2016 [love]
2019 [love]
2022 [love]


Zilvermeeuw

Berichten: 3215
Lid geworden op: 10 jun 2014 21:15
Hobbies: al het handwerk en mijn piano

Re: kleine draagvragen

Ongelezen bericht door Zilvermeeuw » 26 okt 2019 19:24

Misschien een setje van manymonths? Die gaan lang mee (1,5 jaar is geen uitzondering), de wol is lekker dik (want rib gebreid) en het verkoopt ook makkelijk weer door.
Merino is wel echt fijn voor kleding, want een lange en zachte vezel die bij (vrijwel) niemand prikt.
San. Ouder van J. '16 en W. '18

Gebruikersavatar

Chocolaatje

Berichten: 228
Lid geworden op: 19 jun 2019 09:55
Hobbies: Lekker koken en eten

Re: kleine draagvragen

Ongelezen bericht door Chocolaatje » 27 okt 2019 15:20

Hey, dat merk kende ik niet. Ziet er heel goed uit, bedankt voor de tip!
2016 [love]
2019 [love]
2022 [love]


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: kleine draagvragen

Ongelezen bericht door Olivia3 » 26 nov 2019 21:05

Ik zoek een drager voor iemand met een fysieke beperking. Eerder is er een kindje gedragen in een bondolino maar dat beviel niet zo goed. Het strak trekken van de banden was te zwaar en het was te moeilijk om hem symmetrisch te krijgen (kind hing altijd vreselijk scheef).
Knopen van een doek is niet te doen, zowel rekbaar, geweven of ringsling.

Ik zoek:
Een drager te gebruiken vanaf maat 50
Zeer gemakkelijk om te doen
Niet zelf moeten aanspannen
Liever geen knopen hoeven leggen

Iemand een goede suggestie?

Gebruikersavatar

mirte_g

Berichten: 4371
Lid geworden op: 29 aug 2015 21:10
Hobbies: koken en scouting
tag: Bzzz... Bij-na vergeten
Locatie: Paterswolde

Re: kleine draagvragen

Ongelezen bericht door mirte_g » 26 nov 2019 21:08

Misschien is de tri-cotti is, dat zijn twee ronde stukken die je kruislings draagt, er hoeft niets voor te worden afgesteld/geknoopt te worden
A 24-2-2016, E 1-4-2018 & JW 27-8-2020

Mag ik vanavond in je dromen? Dan kan ik bij je blijven slapen...

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16274
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: kleine draagvragen

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 26 nov 2019 21:11

Ik weet niet of die al vanaf maat 50 kan, maar ik dacht aan Isara. De toddler versie bevalt ons goed.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: kleine draagvragen

Ongelezen bericht door Malmana » 26 nov 2019 22:26

Mijn eerste gedachte is een marsupi.
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: kleine draagvragen

Ongelezen bericht door Olivia3 » 10 apr 2020 23:08

Ik draag mijn baby veel. In de doek, bondolino of manduca.
Soms heb ik een hele boze peuter. Eerder deed ik die dan op mijn rug en dan vond ze zalig, maar nu heb ik baby.

Ik zou graag voor die momenten peuter op mijn rug willen doen. Hoe doe ik dat? Ik kan er geen filmpjes van vinden. Ik wil eigenlijk liefst peuter op mijn rug kunnen doen terwijl baby al op mijn buik zit. Kan dat?

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16274
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: kleine draagvragen

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 10 apr 2020 23:34

Met een beetje goede wil, kun je denk ik wel een ssc op je rug draaien, terwijl baby al op je buik zit.
Er moet hier ook ergens een topic over dubbeldragen zijn.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Gebruikersavatar

TruusdeMier

Berichten: 3928
Lid geworden op: 16 mei 2014 12:57
Hobbies: gebak
Locatie: 0164

Re: kleine draagvragen

Ongelezen bericht door TruusdeMier » 11 apr 2020 00:36

Ik heb mijn tweeling veel dubbelgedragen. Maar die zaten dichter bij elkaar qua lengte en gewicht dan jouw baby en peuter natuurlijk.
Overigens, ik ben een breed mens en ben echt heel lenig, maar ik heb het nooit voor elkaar gekregen om F (de langste en zwaarste) op de rug te krijgen terwijl L (de kleinste en lichtste) al op de buik zat. Op de buik droeg ik met dubbeldragen met doek of RS (meestal RS, wegens geen knoop tussen of bij de heupband) en de rug met manduca (ik kan niet rugdragen met doek wegens beperkingen).
Ik laadde de tweeling als volgt: eerst RS omdoen zonder baby, met ruimte voor de baby. Dan F met hipscoot in manduca op de rug zetten. Goed zetten, niet te strak banden aantrekken. Ruimte maken voor de RS (goed uitspreiden over de schouder is een dingetje als er al iemand op je rug zit), RS vullen met baby/dreumes L. RS aanspannen zover mogelijk, maar niet te hoog zetten wegens gewichtsverdeling (ik draag vrij laag op de rug). Dan manduca naar wens verder bijspannen of waar nodig iets hoger zetten.
Pokerface opzetten en doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is om moederpakezel te zijn en denkbeeldige middelvinger geven aan alle criticasters.

Ik ben overigens gestopt met dubbeldragen toen de tweeling ergens tussen de 1,5 en 2 jaar was. Nu heb ik relatief brede en zware kinderen en zelf een kapot bekken en weinig bespiering, maar het is zwaar. Zeker voor langere periode is dubbeldragen best pittig.


Er moeten wel gerichte filmpjes te vinden zijn over dubbeldragen. Volgens mij zijn er die wel te vinden van Wrap you in love. Zij draagt ook geregeld dubbel, met baby+peuter en dreumes+kleuter.


Wat ik trouwens zou doen om peuter op de rug te krijgen als baby al op de buik zit, is peuter zelf laten instappen in ssc. Zo hoef je geen hipscoot te doen (ik kan geen supermantoss etc).
Met de baby strak en goed geknoopt kan je op het randje van de bank of stoel gaan zitten. Doe de heupriem van ssc (of voor mijn part mei tai) al goed. Laat peuter in/opstappen en doe het rugpand omhoog over peuter heen. Eigen armen door de banden en strak trekken naar wens. Klaar!
Je kan peuter ook op tafel oid laten klimmen en zelf met baby op de buik en ssc al met heupband vast met je kont tegen de tafel aan gaan staan.



Misschien is het een idee om eerst eens peuter alleen weer op de rug te doen. Als de baby slaapt of even zelf niet gedragen hoeft te worden. Om weer eens te kijken hoe het is, ook qua fysieke belasting. Ik deed mijn peuters los van elkaar tot een paar maanden geleden nog wel eens op de rug, bij grote moeilijkheden als ik aan het koken was ofzo. Maar ik vond het op het laatste toch erg tegenvallen.
Volgens mij is jouw peuter ongeveer hetzelfde formaat als mijn F. Mijn F heeft ongeveer maat 104 en gaat richting de 20 kilo en past eigenlijk niet meer in een kleine drager (manduca in mijn geval). Jouw baby is nu 5 maanden en zal wel zo'n 7-8 kilo zijn. Dan draag je bij elkaar al bijna 30 kilo. Dat is veel hoor en ook het gewicht wat ik eigenlijk niet meer kon dragen, hoe ergonomisch ook en ik heb mijn tweeling vanaf baby af aan dubbelgedragen, dus ik was soort van getraind daarin.
V (maart 2014), F en L (juli 2017), G (augustus 2020)

stash: Hoppediz Timbuktu maat 6, Calin Bleu Yummy Olive maat 6, Manduca BlackLine LovinLilac, Yaro La Vita Emerald Black RS

Gebruikersavatar

Wichie

Berichten: 6140
Lid geworden op: 16 sep 2015 20:33
Hobbies: vanalles

Re: kleine draagvragen

Ongelezen bericht door Wichie » 11 apr 2020 06:13

Het kan prima. Zeker met twee doeken; liefst een lange en een korte. Daar ligt mijn voorkeur in ieder geval.

Het nadeel van eerst baby op de buik idd dat je echt even goed voorover moet om de peuter erop te krijgen. Dat kan even wat spannend voelen als de nek nog niet zo sterk is. Een verder vind ik zelf dubbele schouderbanden vooral vervelend. Bij voorkeur heb ik er één op de rug, afhankelijk van verwachtte draagduur in ruck of dh en de ander op de buik in een fwcc of kangaroo. Maar daarbij ga je niet met die tweede doek over de rug maar juist onder de schouderbanden van de andere doek door. Is even iets anders qua aanspannen.

Ik heb het vanaf het begin regelmatig gedaan totdat ze ongeveer 4 en 2 waren. Maar ik heb ook zonder problemen de oudste gedragen tot aan de bevalling van de jongste.

Wat ik ook wel deed vanaf dat baby een maand of twee drie was was hem in een ruck op de rug en dan peuter voorop. Zeker als die er met 10 mins waarschijnlijk toch weer uitging en baby geen honger had en mogelijk ging slapen.
mamma van een wicht en een batteraaf

Gebruikersavatar

hadewich1979

Berichten: 13828
Lid geworden op: 04 mar 2009 13:28
Hobbies: --
tag: Speedy gonzales Mod
Locatie: **gecertificeerd draagdoekconsulent regio Groningen, draagdoekverkoper**

Re: kleine draagvragen

Ongelezen bericht door hadewich1979 » 11 apr 2020 08:00

Een boos kind op je rug zetten met al een baby op je buik is héel lastig. Als ze wel gedragen wil worden en dus meewerkt, kun je eens kijken naar een onbu. Peuter erin zetten op de bank, tegenaan gaan zitten en omdoen. En voorzichtig jezelf omhoog helpen.
www.draagconsulentnoord.nl
Trainer van draagconsulenten voor Zorgdragen Opleidingen
DL 01-2009 & ZL 10-2012

Gebruikersavatar

Aukje_db

Berichten: 4133
Lid geworden op: 19 mei 2010 12:59
Hobbies: Wandelen | Knutselen | Naaien
Locatie: Den Bosch

Re: kleine draagvragen

Ongelezen bericht door Aukje_db » 11 apr 2020 08:04

TruusdeMier schreef:
11 apr 2020 00:36
Wat ik trouwens zou doen om peuter op de rug te krijgen als baby al op de buik zit, is peuter zelf laten instappen in ssc. Zo hoef je geen hipscoot te doen (ik kan geen supermantoss etc).
Met de baby strak en goed geknoopt kan je op het randje van de bank of stoel gaan zitten. Doe de heupriem van ssc (of voor mijn part mei tai) al goed. Laat peuter in/opstappen en doe het rugpand omhoog over peuter heen. Eigen armen door de banden en strak trekken naar wens. Klaar!
Je kan peuter ook op tafel oid laten klimmen en zelf met baby op de buik en ssc al met heupband vast met je kont tegen de tafel aan gaan staan.
Wat TdM zegt.

Ik was nooit behendig genoeg om te rug dragen met een doek. Daarom nr2 in doek op buik en nr1 zelf in laten stappen in SSC op de rug.

Eerst nr1 laten oefenen zonder kind op buik dan kan je goed uitleggen wat de bedoeling is.
Trotse mama van een 14-jarige jongedame en een bijnaaaa 12-jarige (eigen)wijsneus. [love]


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: kleine draagvragen

Ongelezen bericht door Olivia3 » 11 apr 2020 14:07

Dank!

Het is echt voor kleine stukjes. Ze kan prima zonder dragen maar het naar huis gaan is standaard een vreselijk drama. Die laatste 5 minuten naar de auto, daar doe ik 3 kwartier over. Ik weet zeker dat ze dan graag op mijn rug wil zitten.

Ik ga eens kijken of ik haar nog op mijn rug krijg, even los van baby.


Hopefultimes

Berichten: 4376
Lid geworden op: 29 dec 2012 12:47
Hobbies: Tijdgebrek ;-)

Re: kleine draagvragen

Ongelezen bericht door Hopefultimes » 11 apr 2020 14:21

Olivia3 schreef:
10 apr 2020 23:08

Ik zou graag voor die momenten peuter op mijn rug willen doen. Hoe doe ik dat? Ik kan er geen filmpjes van vinden. Ik wil eigenlijk liefst peuter op mijn rug kunnen doen terwijl baby al op mijn buik zit. Kan dat?
Ik doe dat met Onbu. Die doe ik met kind en al als rugzak op. Niet super elegant of ergonomisch (het up-moment) maar met dreumes of peuter wel prima te doen imo.
Van het concert des leven krijgt niemand een program

Plaats reactie