Typisch Nederlands 'huiluurtje'?

Zoek je een draagzak, draagdoek of een andere drager? Dit is de plek voor alle praat en vragen rondom dragen

Moderator: Mod_Forum_Dragen

Merkten jullie verschil?

Ja! Minder huilen en geen 'huiluurtje'
6
26%
Ja! Minder huilen en korter/minder heftig 'huiluurtje'
2
9%
Ja! Minder huilen maar wel een 'huiluurtje'
2
9%
Nee, het maakte geen verschil.
4
17%
Nee, het huilen was juist erger.
2
9%
Geen idee.
7
30%
 
Totaal aantal stemmen: 23

Gebruikersavatar

Topic starter
Chocolaatje

Berichten: 228
Lid geworden op: 19 jun 2019 09:55
Hobbies: Lekker koken en eten

Typisch Nederlands 'huiluurtje'?

Ongelezen bericht door Chocolaatje » 20 aug 2019 11:24

Hi!

Naar aanleiding van volgend artikel ben ik heel erg benieuwd naar jullie mening/ervaring/kennis/enz:
https://kiind.nl/waarom-huilen-nederlandse-babys/

Daarnaast heb ik van meerdere lactatiekundigen gehoord dat het 'huiluurtje' in de avond iets heel erg Nederlands is. Een paar dingen die opvallen is dat er minder wordt gehuild in landen waar baby's veel worden gedragen en er veel huid-op-huid contact is.

Nu is mijn vraag: merkten jullie verschil in mate van huilen en het 'huiluurtje' als jullie de baby veel droegen? Ligt je antwoord toe in een reactie of geef aan wat jullie hielp anders dan dragen/huid-op-huid contact. Ook toelichting op de stelling/het artikel, of andere gerelateerde info, is welkom!
2016 [love]
2019 [love]
2022 [love]

Gebruikersavatar

Topic starter
Chocolaatje

Berichten: 228
Lid geworden op: 19 jun 2019 09:55
Hobbies: Lekker koken en eten

Re: Typisch Nederlands 'huiluurtje'?

Ongelezen bericht door Chocolaatje » 20 aug 2019 11:27

Mijn eigen toelichting
Mijn kersverse baby, die nu midden in de huilpiek zit [cheer], heb ik vanaf de geboorte geplakt aan mij gehad, met her en der dat ik de baby weglegde waarna baby verder sliep (of niet en dan nam ik baby weer gauw bij me). Verder slapen we in de nacht samen en bij zowat elke kik leg ik baby aan. ML had baby soms in de draagzak, maar veelal was ik degene die baby droeg. De eerste twee weken waren hemels, ik denk dat de baby nog geen 5 minuten per dag huilde en als baby huilde was het vaak omdat ik er niet was omdat ik peuter naar bed aan het brengen was (die voed ik in slaap, dus kan soms wel effe duren). Als peuter op bed lag, ging ik met baby huid-op-huid liggen totdat baby in slaap viel voor de nacht.

Echter is er na ongeveer 3 weken toch een 'huiluurtje' ontstaan. Baby is dan heel moeilijk te troosten, met name door ML, en ML en ik moeten dan echt alles uit de kast halen: zingen, lopen, hupsend lopen (of hoe je dat ook omschrijft), babymassage, voeden, verzin het maar. Alles werkt, maar dan maximaal een paar minuten en dan moet de volgende truc worden ingezet. We halen bij lange na de 2 uur huilen per dag niet (al voelt het soms wel als uren), maar het is in de avond hard werken voor ons. Helaas is baby moeilijk te troosten met de borst, ik kan me herinneren dat ik die optie bij peuter wel had. Huid-op-huid liggen met de baby gaat vrijwel niet meer tijdens het huiluurtje.

Ik moet er wel bij zeggen dat baby een aantal dagen in het ziekenhuis heeft gelegen (ik was er continue bij, maar samen slapen ging daar niet) met een achteraf niet zo'n alarmerend virus. Maar helaas zijn wel alle (nare) onderzoeken gedaan om virale/bacteriele hersenvliesontsteking en sepsis uit te sluiten. Kort daarna kregen we allemaal spruw en daar lopen we nog steeds mee te dokteren (alhoewel het vele malen minder erg is bij baby). De huiluurtjes zijn ongeveer begonnen toen we spruw kregen. Misschien is troosten met de borst ook wel moeilijker sinds de spruw. Daarvoor kon het namelijk wel. Dus baby heeft wel de nodige stress achter de rug.

Ik draag baby nu continue (wegleggen lukt niet meer sinds een week), probeer op de dagen dat peuter naar de opvang is veel huid-op-huid te hebben met baby, en we slapen nog steeds samen. Maar ondanks dat nog wel dat typisch-Nederlandse huiluurtje. Hier dus "Ja! Minder huilen en korter/minder heftig 'huiluurtje'".
2016 [love]
2019 [love]
2022 [love]

Gebruikersavatar

Honeybadger
Beheerder
Beheerder
Berichten: 16830
Lid geworden op: 24 apr 2008 16:13
Hobbies: Breien

Re: Typisch Nederlands 'huiluurtje'?

Ongelezen bericht door Honeybadger » 20 aug 2019 11:34

Mijn kinderen hadden geen huiluurtje. Geen idee of dat anders was geweest als ze niet geclusterd hadden, ik zat standaard met ze op de bank in de avonduren maar rond de vier weken waren ze wel wat onrustig door kramp-door-overproductie dus ik denk dat als ze dan niet altijd in handen waren ze wellicht wel huilerig waren geweest.

Gebruikersavatar

vuursteenmeisje

Berichten: 6549
Lid geworden op: 28 dec 2014 05:35
Hobbies: koken

Re: Typisch Nederlands 'huiluurtje'?

Ongelezen bericht door vuursteenmeisje » 20 aug 2019 11:37

Ik las het kiind artikel maar heb toch mijn vraagtekens bij de vergelijking. Die Deense baby's slapen buiten, dat is dus niet op/bij hun ouders maar juist ver van ze vandaan. En lang verlof lijkt me toch geen invloed te hebben op huilen in de eerste zes weken?
Verder geen idee waarom Nederlandse baby's zo weinig huilen.

Gebruikersavatar

Simba81

Berichten: 4250
Lid geworden op: 26 sep 2014 13:51
Hobbies: Muziek, wandelen, skieen

Re: Typisch Nederlands 'huiluurtje'?

Ongelezen bericht door Simba81 » 20 aug 2019 11:44

Mijn dochter had in de eerste weken wel een huiluurtje en was moeilijk te troosten. Door haar ontdekte ik dit forum en zijn we haar gaan dragen. Dat hielp wel degelijk!

Onze zoon heeft nooit een huiluurtje gehad. Hij was een super tevreden relaxte baby. Ook hij is natuurlijk wel gedragen, maar dit was niet noodgedwongen door het huilen. Hij kon ook prima in de box/kinderwagen liggen.

Ze hebben allebei borstvoeding gehad. Dochter 2 jaar, zoon nog steeds.
We hebben met beide niet samen geslapen, wel co-sleeper /wiegje bij ons.
Ik ben bij dochter met 10 weken aan het werk gegaan, papa was toen fulltime thuis.
Bij zoon met 13 weken gaan werken. 1 dag per week kdv en de rest bij papa thuis.
Het zijn gewoon twee heel verschillende kinderen.

Edit: ik vind het maar een raar artikel. Er worden heel verschillende dingen met elkaar vergeleken en verbanden gelegd die helemaal niet causaal hoeven zijn.
Wellicht rapporten Japanse ouders huilen heel anders dan Nederlandse, wie zal het zeggen. En zijn Duitse vrouwen 1-3 jaar thuis? Ik geloof het niet.
E aug 2014 M feb 2017

Gebruikersavatar

Topic starter
Chocolaatje

Berichten: 228
Lid geworden op: 19 jun 2019 09:55
Hobbies: Lekker koken en eten

Re: Typisch Nederlands 'huiluurtje'?

Ongelezen bericht door Chocolaatje » 20 aug 2019 11:50

Ja, ben het eens dat sommige dingen niet kloppen aan het artikel, alsof ze hun punt hoe dan ook willen maken.
Los daarvan ben ik wel heel benieuwd waarom dat huiluurtje zo Nederlands is. Ik hoop dat er iemand is die daar meer van weet (of dat dit misschien zo'n broodje aap is).
2016 [love]
2019 [love]
2022 [love]


An123

Berichten: 3924
Lid geworden op: 25 jan 2012 12:36
Hobbies: lezen

Re: Typisch Nederlands 'huiluurtje'?

Ongelezen bericht door An123 » 20 aug 2019 11:53

Ik word altijd wat droevig van zo'n artikels: ondanks dragen, samen slapen, BV en 8 maanden thuis huilde mijn DL heel veel. Ze was bijna altijd tegen mij geplakt maar bleef huilen en was niet te troosten met de borst.


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Typisch Nederlands 'huiluurtje'?

Ongelezen bericht door Lindar76 » 20 aug 2019 11:54

Het is me bekend van oa onderzoek in Korea. De zorg die van oudsher gebruikelijk was (veel lichaamscontact, direct reageren op vroege signalen) gaf niet dat huiluurtje, huilpiek was vroeger en lager. Bij introductie westerse baby zorg methoden was dat er wel.

(Gemiddelden natuurlijk)

Bij westerse ouders die direct een drager kregen na geboorte (onderzoek VS meen ik) ook minder huilen. Later drager introduceren gaf niet hetzelfde effect.

Artikel nog niet gelezen, maar lang verlof heeft wel invloed op keuzes die ouders de eerste zes weken maken. Borstvoeding problemen of gewoon vaak voeden, vaak wakker worden, alleen bij iemand tevreden zijn; het zijn allemaal zaken die moeders (toch vnl) de angst geven: hoe moet dat straks op de opvang? Als ik weer moet werken?

Ik geloof overigens prima dat het artikel te generaliserend is/teveel extrapoleert. In basis klopt het natuurlijk wel dat veel lichaamscontact, borstvoeding, vaak voeden etc de natuurlijke zorg is voor mensen baby's. Daarvan afwijken geeft groter risico op meer huilen. Wel zijn er grote individuele verschillen. Sowieso in temperament, sommige baby's reageren veel heftiger en andere vinden heel veel wel best.

Gebruikersavatar

Topic starter
Chocolaatje

Berichten: 228
Lid geworden op: 19 jun 2019 09:55
Hobbies: Lekker koken en eten

Re: Typisch Nederlands 'huiluurtje'?

Ongelezen bericht door Chocolaatje » 20 aug 2019 12:02

An123 schreef:
20 aug 2019 11:53
Ik word altijd wat droevig van zo'n artikels: ondanks dragen, samen slapen, BV en 8 maanden thuis huilde mijn DL heel veel. Ze was bijna altijd tegen mij geplakt maar bleef huilen en was niet te troosten met de borst.
[cry]
Nou, dat snap ik wel, heb dat nu al. Ik hou mezelf dan maar voor dat het nog erger zou zijn (en dat zou hier zeker het geval zijn) als ik niet al die dingen zou doen. Wellicht ook temperament/prikkelbaarheid?
2016 [love]
2019 [love]
2022 [love]

Gebruikersavatar

Topic starter
Chocolaatje

Berichten: 228
Lid geworden op: 19 jun 2019 09:55
Hobbies: Lekker koken en eten

Re: Typisch Nederlands 'huiluurtje'?

Ongelezen bericht door Chocolaatje » 20 aug 2019 12:09

@Honeybadger Heerlijk zeg, geen huiluurtje!
@Lindar76 Interessant!

Ja, inderdaad temperament/karakter/gevoeligheid speelt natuurlijk ook een rol.
2016 [love]
2019 [love]
2022 [love]

Gebruikersavatar

Friek

Berichten: 4697
Lid geworden op: 25 jun 2012 13:52
Hobbies: Lego sorteren
tag: Bzzzzz... Scary-bij

Re: Typisch Nederlands 'huiluurtje'?

Ongelezen bericht door Friek » 20 aug 2019 12:14

Ik vind de term ‘huiluurtje’ bagettaliserend. Alsof het niet zo erg is dat een baby huilt, het is maar een uurtje, het hoort erbij. Klinkt alsof je het gerust kunt negeren. Terwijl de meeste baby’s 24/7 behoeften hebben en die uiten door huilen, voedingssignalen te geven of anderszins. Ik zou graag hebben dat daar op ingestoken wordt in de voorlichting aan ouders. Wat wil je baby je duidelijk maken en hoe kun je daar op reageren i.p.v. ‘als je zorgt dat de baby gevoed, verschoond en uitgeslapen is kan hij best een huiluurtje hebben, dat hoort er nou eenmaal bij.’
Artikel niet gelezen overigens
ZL1 mei '12, ZL2 sept '14 & DL dec '17

Gebruikersavatar

Topic starter
Chocolaatje

Berichten: 228
Lid geworden op: 19 jun 2019 09:55
Hobbies: Lekker koken en eten

Re: Typisch Nederlands 'huiluurtje'?

Ongelezen bericht door Chocolaatje » 20 aug 2019 12:19

@Friek Ik hoop niet dat je denkt dat ik het bagatelliserend bedoel. Zo ja, excuses, want zo mag het niet overkomen! Ik ben het volkomen met je eens en zie dit zelf alles behalve zo. Ik krijg deze term vaak te horen, vandaar dat ik em zo heb gebruikt, mede daarom ook tussen aanhalingstekens. (even een disclaimer)
2016 [love]
2019 [love]
2022 [love]

Gebruikersavatar

Friek

Berichten: 4697
Lid geworden op: 25 jun 2012 13:52
Hobbies: Lego sorteren
tag: Bzzzzz... Scary-bij

Re: Typisch Nederlands 'huiluurtje'?

Ongelezen bericht door Friek » 20 aug 2019 12:22

Nee ik bedoel het niet naar jou @Chocolaatje maar naar ‘de maatschappij’ in het algemeen
ZL1 mei '12, ZL2 sept '14 & DL dec '17

Gebruikersavatar

hartrocker

Berichten: 3372
Lid geworden op: 10 feb 2013 13:57
Hobbies: Te veel om op te noemen
tag: Bzzzz... Ook-bij
Locatie: Brabant

Re: Typisch Nederlands 'huiluurtje'?

Ongelezen bericht door hartrocker » 20 aug 2019 12:40

Ik denk dat het ook wel heel erg met het leven volgens de klok te maken heeft. Ik draag veel en voed op verzoek. Maar met mijn kersverse dl en twee oudere zl’s merk ik ook dat rond de avond het meest de drang er is om Mn handen even vrij te hebben. Ik heb dr liever niet in de doek tijdens koken (want heet/vuur/ik wil het eten snel op tafel met twee hongerige jongens) en met de jongens naar bed brengen (want ik wil hun ook even een momentje onvoorwaardelijk aandacht geven en ze de kans geven ff lekker tegen me aan te kruipen als ik een verhaaltje voorlees). En intussen wil dl dan juist gezellig aan een flinke clustersessie beginnen. Het is gewoon een tijdstip met tegenstrijdige belangen binnen het gezin. En dat geeft dan ook weer stress, baby voelt het, paps voelt dat hij baby ff moet vermaken zonder dst hij mama’s borsten in kan zetten, die is ook iets gespannener daardoor... kortom, alles komt dan samen. Hier huilt dl dus ook meer ‘s avonds dan op andere tijdstippen. We proberen wel te vermijden dat ze alleen ligt te huilen. Maar tot op zekere hoogte accepteren we ook wel dat huilen er ‘s avonds een beetje bij hoort; als we bij elk snikje ons meteen schuldig gaan voelen wordt het nog erger. Als we er maar voor haar zijn tijdens het huilen.
Mama van 2 zl's: 1.0 (jan '11) en 2.0 (mei '14) en 1 dl: 3.0 (aug ‘19)
EllaRoo Ysabel 6,Girasol Amitola Azarfan RS, Girasol ER DW 4, Girasol DEAG Gold 2, Elleville Zara Terracota 4

Gebruikersavatar

Topic starter
Chocolaatje

Berichten: 228
Lid geworden op: 19 jun 2019 09:55
Hobbies: Lekker koken en eten

Re: Typisch Nederlands 'huiluurtje'?

Ongelezen bericht door Chocolaatje » 20 aug 2019 13:15

@Friek [THUMBS UP SIGN]
@hartrocker Je hebt een punt, Nederland is natuurlijk wel heel erg van de klok. En ik snap je: ik wil het naar bed brengen van mijn peuter ook erin houden. Baby is op dat moment het meest aan het huilen en ML vind het zwaar. Maar dit is eigenlijk het enige echt 1-op-1 moment dat ik heb met peuter. En dat wil ik niet kwijt. Mis soms de ochtendjes zoals ze vroeger waren met een heerlijk ontspannen peuter in mijn armen om zo de ochtend rustig te beginnen. Maar dat komt vast wel weer met beide kids op den duur. Nu geniet ik van het warme babylichaampje tegen me aan als ik wakker wordt.
2016 [love]
2019 [love]
2022 [love]

Plaats reactie