Duurzaam leven met kinderen - inspiratiedraadje

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

hmje

Berichten: 594
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:15
Hobbies: Schrijven, wandelen, handwerke
Locatie: Nijmegen

Re: Duurzaam leven met kinderen - inspiratiedraadje

Ongelezen bericht door hmje » 10 mar 2019 14:00

Hoe ga je spaarzaam om met je water en energie? Kun je daar voorbeelden van geven ter inspiratie. Ik ben namelijk aldoor zoekende hierin.

Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Duurzaam leven met kinderen - inspiratiedraadje

Ongelezen bericht door Malmana » 10 mar 2019 14:03

Wij gebruiken weinig stroom, gas en water. Al was dat laatste afgelopen jaar wel 20m3 meer dan het jaar ervoor. Ik vind dat veel. Nu dus weer bewuster daarmee omgaan, al moeten de wassen wel draaien natuurlijk (wasbare luiers).

Wij kopen bijna alles 2e hands en proberen erop te letten dat er weinig afval (verpakkingsmateriaal) het huis in komt. Papier is daarbij nog wel een lastige. Grijs afval hebben we gelukkig wel weinig. We hebben een auto en een motor, die vooral voor woon-werk verkeer of familiebezoek worden gebruikt, wat allemaal te ver is om te fietsen - 30-60 autominuten. Wel zijn beiden uitgezocht op redelijk weinig gebruik
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo


An123

Berichten: 3923
Lid geworden op: 25 jan 2012 12:36
Hobbies: lezen

Re: Duurzaam leven met kinderen - inspiratiedraadje

Ongelezen bericht door An123 » 10 mar 2019 15:00

hmje schreef:
10 mar 2019 14:00
Hoe ga je spaarzaam om met je water en energie? Kun je daar voorbeelden van geven ter inspiratie. Ik ben namelijk aldoor zoekende hierin.
Het zijn geen grote, ingrijpende zaken maar het maakt dat we minder verbruiken dan gemiddeld. Zo is ons elektr.verbruik te laag om voordeel te halen uit zonnepanelen.

Water: kraan steeds toedraaien, geen kraanwater voor de tuin, spaardoucheknoppen, spaarknoppen op wc's, goede thermostaat zodat het water snel de juiste temp. heeft.

Gas: geprogramm.thermostaat, s avonds onder deken, ramen vervangen en dak en vloer geisoleerd, deuren sluiten

Elektr: energiezuinige lampen, droogrek, weinig elektronica, geen licht laten branden, bij koken wat vooruitdenken zodat ik de oven niet 2x moet opwarmen (dus cake bakken na een ovenschotel)

Gebruikersavatar

hmje

Berichten: 594
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:15
Hobbies: Schrijven, wandelen, handwerke
Locatie: Nijmegen

Re: Duurzaam leven met kinderen - inspiratiedraadje

Ongelezen bericht door hmje » 10 mar 2019 15:06

Helder! Wij doen wat dat betreft ook aan besparing qua water, stroom en gas. Omdat ik een handwasmachine heb, kan ik bijvoorbeeld wassen met het douchewater. Dat scheelt zowel water als gas verbruik. Ik ben wel altijd op zoek naar nieuwe inspiratie...


An123

Berichten: 3923
Lid geworden op: 25 jan 2012 12:36
Hobbies: lezen

Re: Duurzaam leven met kinderen - inspiratiedraadje

Ongelezen bericht door An123 » 10 mar 2019 15:14

Hoe vang je het douchewater dan op?
Is het echt waterbesparend tov een zuinige wasmachine? Ik kan me er niets bij voorstellen, mss omdat we niet lang douchen.
Een volle vaatwas verbruikt blijkbaar ook minder dan wnn je dezelfde hoeveelheid met de hand afwast.

Gebruikersavatar

hmje

Berichten: 594
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:15
Hobbies: Schrijven, wandelen, handwerke
Locatie: Nijmegen

Re: Duurzaam leven met kinderen - inspiratiedraadje

Ongelezen bericht door hmje » 10 mar 2019 15:19

Ik vang het water op in een brede bak. Bij mij staat 3 minuten douchen gelijk aan ongeveer 20 liter warm water. Ik vermoed dat qua water een wasmachine gelijk is aan een handwasmachine. Ik gebruik 10 liter per volle lading (wassen en nawassen) Alleen verbruik ik er geen stroom mee en daarmee vind ik m dus weer besparender. Net zoals ik eenzelfde hoeveelheid water zou gebruiken met een handafwas als een afwasmachine, maar de stroom wel bespaar...


Miriamo

Berichten: 1729
Lid geworden op: 24 apr 2010 23:57
Hobbies: handwerken
Locatie: omg. Den Bosch

Re: Duurzaam leven met kinderen - inspiratiedraadje

Ongelezen bericht door Miriamo » 12 mar 2019 12:02

Duurzaam leven met kinderen vind ik niet zo moeilijk. Ik probeer zelf mijn voetafdruk zo klein mogelijk te houden en dat krijgen de kinderen natuurlijk mee en daar praat ik ook wel over. Zaken als afval scheiden of opruimen van straat, spaarzaam met energie en gas omgaan en de zonnepanelen op ons dak, krijgen ze zo mee. Daarnaast hebben heel veel beslissingen die ik met die motivatie maak direct invloed op mijn kinderen. Zo voed ik ze vegetarisch op, en hebben we geen auto, vliegen we niet en consuminder ik. Reizen per trein en desnoods ergens een weekendje weg van maken omdat het niet in 1 dag te bereizen is, is voor hen niet meer dan normaal. In de zomervakantie hebben we nu 2 keer ge-interraild om toch wat verder weg te kunnen wat de oudste van 12 wel leuk vind. Maar steeds afgewisseld met een jaar dichter bij huis. Naar de klimaatmars gingen we met zijn allen zondag en dat wilden ze ook wel.

Het loslaten van die duurzaamheid ivm hun keuzevrijheid vind ik veel lastiger. Ik vind ik het verstandelijk belangrijk dat ze de vrijheid hebben om hun eigen keuzes te maken ook als ik dat anders zou doen, maar soms gaat dat zo tegen mijn gevoel in. Zo heb ik een gruwelijke hekel aan winkelen/shoppen. Ik probeer bij elke aankoop na te denken of we het ECHT nodig hebben en de productie en de milieulasten daarvan opwegen tegen het geluk wat ze ons brengen. Kleding draag ik af en repareer ik waar mogelijk tot er echt teveel gaten inzitten, meubels zijn allemaal tweedehands/gekregen en andere spullen ben ik ook selectief mee. Maar mijn dochters van 12 en 7 hebben daar natuurlijk andere ideeën over. Zo ergert mijn oudste zich geel en groen aan mijn letterlijk met tape aan elkaar geplakte oude langzame (in haar ogen) laptop die niet meer dicht kan en wil ze nu sparen voor een nieuwe smartphone terwijl die van haar al een stuk nieuwe is dan die van mij. Nu krijgt de oudste zak- en kleedgeld en de jongste zakgeld en dat lost een deel op, maar leuk gezelschap om te shoppen ben ik niet. Ik leg ze uit hoe dat komt, dat onze manier van denken zo anders is In mijn hoofd heb je echt iets nodig (bijvoorbeeld schaatsbeschermers voor de tweedehands schaatsen nu DL op kunstschaatsen is gegaan) en ga je dan naar een winkel om gericht dat te kopen. In hun hoofd is het leuk om in een winkel te gaan kijken en dan te kopen wat je voor leuks ziet. Ik probeer ze met Sinterklaas en verjaardagen lijstjes te laten bedenken zonder folders/winkels omdat dan volgens mij meer je diepere wensen boven komen. Verder leer ik alternatieven als bibliotheek/marktplaats/kringloop. Ik bespreek met ze dat ik prullaria van de action (rietjes in de vorm van een bril in een hoop plastic verpakt en niet goed schoon te maken dus beperkte levensduur) misschien qua geld niet veel kosten maar qua milieulast wel. Maar tegelijkertijd is hun zakgeld van hun en mogen ze daarvan kopen wat ze willen. Leerdoel voor mij denk ik om dan blijer/entousiaster te kunnen zijn voor hen ipv te denken 'knuffeltje 20 wat straks weer op hun bed komt liggen en waar niet naar opgekeken wordt' of die gaat mekkeren of je daar wel echt blij van wordt ook volgende maand nog enz. Dat lijkt me namelijk helemaal niet leuk als kind zo'n moeder. ;). Maar dat vind ik echt nog wel heel erg lastig.
Mirjam mv. A (07-'06) en I (08-'11)

Gebruikersavatar

hmje

Berichten: 594
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:15
Hobbies: Schrijven, wandelen, handwerke
Locatie: Nijmegen

Re: Duurzaam leven met kinderen - inspiratiedraadje

Ongelezen bericht door hmje » 12 mar 2019 14:04

Knap hoor dat je je op die manier ongevoelig hebt weten te maken van de consumptie zuignap!

Gebruikersavatar

Freecell

Berichten: 10654
Lid geworden op: 04 mei 2009 21:54
Hobbies: ..
tag: Sneeuwengel in Bikini
Locatie: Noord

Re: Duurzaam leven met kinderen - inspiratiedraadje

Ongelezen bericht door Freecell » 01 jun 2019 12:49

Rietjes die in de vaatwasser kunnen. Die beginnen beginnend prijs bij 10,- voor 4 rietjes. Dat vond ik wat overdreven.

Net bij de bouwmarkt een metertje buis gehaald. Zaagje, vijltje, klaar. Misschien 10 minuten werk.
1,25 voor 5 [lol]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
meestal gaat het goed


An123

Berichten: 3923
Lid geworden op: 25 jan 2012 12:36
Hobbies: lezen

Re: Duurzaam leven met kinderen - inspiratiedraadje

Ongelezen bericht door An123 » 01 jun 2019 13:16

Geniaal! Wij hebben onlangs in een dierentuin 4 bamboo-rietjes + borsteltje gekocht voor 1 euro. In een stoffen zakje met logo dus DL altijd die graag een soeveniertje wil, was ook blij.

Gebruikersavatar

Freecell

Berichten: 10654
Lid geworden op: 04 mei 2009 21:54
Hobbies: ..
tag: Sneeuwengel in Bikini
Locatie: Noord

Re: Duurzaam leven met kinderen - inspiratiedraadje

Ongelezen bericht door Freecell » 01 jun 2019 13:30

Bamboe zou hier in 1 rondje stukgekauwd worden. Ik heb 3 kauwers in huis ;)
meestal gaat het goed

Gebruikersavatar

Iduna

Berichten: 2446
Lid geworden op: 15 okt 2012 20:41
Hobbies: D&V-chat
Locatie: Sittard

Re: Duurzaam leven met kinderen - inspiratiedraadje

Ongelezen bericht door Iduna » 01 jun 2019 14:41

Wat een slim idee
DL1 10-2012, DL2 12-2016, ZL 05-2019


An123

Berichten: 3923
Lid geworden op: 25 jan 2012 12:36
Hobbies: lezen

Re: Duurzaam leven met kinderen - inspiratiedraadje

Ongelezen bericht door An123 » 01 jun 2019 21:41

Freecell schreef:
01 jun 2019 13:30
Bamboe zou hier in 1 rondje stukgekauwd worden. Ik heb 3 kauwers in huis ;)
Ik heb 1 kauwer dus durf dat inox niet zo omdat hij zijn tanden er stuk op zou bijten, of valt dat wel mee?

Gebruikersavatar

Freecell

Berichten: 10654
Lid geworden op: 04 mei 2009 21:54
Hobbies: ..
tag: Sneeuwengel in Bikini
Locatie: Noord

Re: Duurzaam leven met kinderen - inspiratiedraadje

Ongelezen bericht door Freecell » 01 jun 2019 23:43

Ze hebben ook nog nooit hij tanden kapot gekauwd op glas of steen. Ik denk dat t goed komt. ;)
meestal gaat het goed

Plaats reactie