Duurzaam leven met kinderen - inspiratiedraadje

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Topic starter
Appelsientje

Berichten: 2939
Lid geworden op: 12 aug 2014 14:38
Hobbies: Naar buiten!

Duurzaam leven met kinderen - inspiratiedraadje

Ongelezen bericht door Appelsientje » 09 jan 2019 12:23

Wat doe je om duurzaam (duurzamer) te leven? Wat deel je daarover of doe je samen met je kinderen? Hoe voed je hen op tot duurzame burgers?

Ik vind duurzaamheid belangrijk. (volhoudbaar vind ik een mooier woord, maar is minder bekend). Nou is kinderen krijgen niet per se het meest milieuvriendelijke dat je kan doen, maar nu ik ze heb, wil ik ze graag meegeven hoe je duurzaam leeft. Daarnaast natuurlijk ook zelf meer duurzame keuzes maken. In dit draadje zou ik graag voorbeelden verzamelen om elkaar te inspireren of mee te denken wat er nog meer kan. Niet om te veroordelen hoe veel of hoe weinig iemand doet. Ik stel me zo voor dat het een verzamel/inspiratiedraadje is, want er zijn over specifieke onderwerpen al aparte topics.

Uiteraard welkom om andere focus voor dit draadje voor te stellen :-).
Ik ben omdat wij zijn
Dochter herfst 2013, zoon zomer 2017

Gebruikersavatar

Topic starter
Appelsientje

Berichten: 2939
Lid geworden op: 12 aug 2014 14:38
Hobbies: Naar buiten!

Re: Duurzaam leven met kinderen - inspiratiedraadje

Ongelezen bericht door Appelsientje » 09 jan 2019 12:30

Zelf maar aftrappen dan :-).
Mijn DL vroeg gisteren of ik weer eens met de auto naar de bso kwam. Ik heb uitgelegd waarom we het liefst op de fiets gaan. Beweging, buiten, geen uitstoot. Dat voorbeeld geven we bewust: het liefst zoveel mogelijk wandelen en fietsen. De kinderen helpen ons doordat ze niet van autorijden houden. Dat geeft een extra impuls aan dichtbij op vakantie gaan.
Het allerliefste zou ik nog een baan op fietsafstand willen hebben, dat zou mijn eigen voetafdruk nogal verkleinen.

Verder was ik vrijwilliger bij de lokale energiecooperatie en zijn we daar ook klant (groene energie). We hebben zonnepanelen, een zonneboiler en muurisolatie. Dak en vloer moeten nog, net als nieuwe ramen en kozijnen. En een climarad, verwarming en luchtverversing met warmtewisselaar erop (vuile warme lucht naar buiten en daarmee warmt hij de lucht van buiten op).

We hebben een groentepakket van een lokale biologische boerderij. Als het even kan, gaan we naar de open dag zodat de kinderen ook zien waar de groente vandaan komt.

Afval scheiden we, maar het zou nog wel minder kunnen. In de supermarkt leg ik aan kleuter wel uit dat we liever geen dingen in kleine stuksverpakkingen kopen, omdat dat allemaal extra verpakkingsmateriaal is.
Ik ben omdat wij zijn
Dochter herfst 2013, zoon zomer 2017

Gebruikersavatar

Fainne

Berichten: 2207
Lid geworden op: 23 nov 2013 09:03
Hobbies: Bonsai, lezen

Re: Duurzaam leven met kinderen - inspiratiedraadje

Ongelezen bericht door Fainne » 09 jan 2019 14:47

Wij hebben thuis een open gesprek over het milieu en ik leer ze geen eten onnodig weg te gooien, papier en ander knutselmateriaal te hergebruiken. Verder hebben we een insectenhotel en leer ik ze dingen over ons ecosysteem.
We eten niet elke dag vlees en leggen uit waarom en ik leer ze zuinig om te gaan met energie. We gaan naar de kringloopwinkel en ik leg ze uit hoe we spullen een tweede leven geven. (Kleding, meubels, speelgoed)
Moeder van gevoelige grote vent (april '13), lief droommeisje (november '14) en slimme doerak (maart '18)


Mamato

Berichten: 2795
Lid geworden op: 24 jun 2013 21:27
Hobbies: Knutselen

Re: Duurzaam leven met kinderen - inspiratiedraadje

Ongelezen bericht door Mamato » 09 jan 2019 15:01

Wij zijn niet heel fanatiek maar doen ons best met afval scheiden, niet onnodig nieuw kopen, repareren in plaats van vervangen en we hebben zonnepanelen.
Mama van 3 kabouters uit 2012, 2014 en 2018


JufT

Berichten: 1894
Lid geworden op: 21 jan 2015 21:59
Hobbies: Lezen, buiten zijn, sporten

Re: Duurzaam leven met kinderen - inspiratiedraadje

Ongelezen bericht door JufT » 11 jan 2019 19:50

Leuk draadje!
Wij doen al vrij veel vind ik.
We eten ‘s zomers uit eigen (bio) moestuin waar dl actief in meewerkt en verder elke week met de kinderen met de fiets naar de bio boer. We eten maar 1-2 keer vlees/vis per week. Zo weinig mogelijk dingen met de auto doen, werken met fiets en ov, zo weinig mogelijk afval genereren (nu 1 kleine zak per twee weken).
Onlangs vroeg een verkoopster of we een zakje wilden. Dl keek haar stomverbaasd aan en zei (net nog binnen gehoorsafstand) ‘die vroeg of we een zakje wilden. Een zakje. Een plastic zakje. Die denkt zeker niet aan de vissen zoals wij dat doen!’
Heerlijk vond ik haar verontwaardiging.
Bij een vriendinnetje verbaasde ze zich ook weleens luidop over de wegwerprietjes die ze daar hadden. Die hebben ze daar nu ook niet meer, door de input van dl.
Het speelgoed dat we hebben is grotendeels van hout of tweedehands (en bijna onverslijtbaar) zoals playmobil e.d.
Kledij is tweedehands of zelfgemaakt van ecologisch verantwoorde stoffen. Alleen jeans koop ik in de winkel, want stevig genoeg om lang te kunnen dragen en dat kan ik zelf niet naaien.
Mama van DL 12/2014 en ZL 9/2017


Albertine

Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2013 12:44
Hobbies: koken en paarden
Locatie: gelderland

Re: Duurzaam leven met kinderen - inspiratiedraadje

Ongelezen bericht door Albertine » 11 jan 2019 21:04

Leuk draadje. Wij kweken ook zelf groenten en fruit om te laten zien dat voedsel niet vanzelfsprekend is. We eten max 4 dagen per week vlees maar nog wel veel zuivel, dat zou best minder kunnen.
Daarnaast doen we in het dorp niks met de auto, wat mij logisch lijkt gezien de omvang van ons dorp maar dat is dus best bijzonder als ik om me heen kijk.
Verder minimaliseer ik afval en doet ml een voorzichtige poging. Hij is duidelijk minder actief daarin terwijl hij ook wel heel erg hart voor de natuur heeft en de kinderen veel leert. Overigens heeft hij wel geholpen met Nederland schoon met de jongens.
We bespreken het waarom van onze keuzes regelmatig en de oudste twee kunnen het zelf ook goed uitleggen inmiddels. Staan er grotendeels ook wel achter al mopperen ze wel eens over fietsen ipv de auto ;)


pompedom11

Berichten: 6746
Lid geworden op: 18 dec 2013 17:52
Hobbies: Naaien

Re: Duurzaam leven met kinderen - inspiratiedraadje

Ongelezen bericht door pompedom11 » 11 jan 2019 21:16

Wij hebben geen auto, doen alles met de fuets of ov. We gebruiken de verwarming niet, het is 18 graden in ons appartement zonder verwarming. We eten. 1/2 keer per week vlees en vis. We kopen zoveel mogelijk regionaal en saisonal, maar er zijn wel uitzonderingen. Spruitjes en witlof en prei bijv, die komen uit nederland, maar kan ik niet missen.
Ik heb ook nog een groene baan. We maken cadeaus vaak zelf en dat weet zl1 ook en helpt ook vaak mee.
ZL1 1-4-2016, ZL2 11-11-2018


deeh

Berichten: 2352
Lid geworden op: 08 mei 2012 20:49
Hobbies: fietsen, yoga, de kids!

Re: Duurzaam leven met kinderen - inspiratiedraadje

Ongelezen bericht door deeh » 11 jan 2019 21:21

Tja, we scheiden afval, ruimen wel eens op in de buurt, we fietsen in de stad.
Onze kinderen weten van de plastic soep, snappen het concept zonnepanelen (we krijgen ze maandag) en ze scheiden prima mee.
En verder gaat er veel naar anderen (te kleine kleding, speelgoed, boeken etc). We gooien weinig weg eigenlijk, maar helaas wel heel veel plastic verpakkingsmateriaal....

Onze kids zijn er erg mee bezig, op school is het volgens mij een item, net als gezond eten.
Mem van S (okt 2009), J en Z (juni 2011)

Gebruikersavatar

Vogeltje80

Berichten: 7760
Lid geworden op: 12 aug 2015 09:41
Hobbies: .

Re: Duurzaam leven met kinderen - inspiratiedraadje

Ongelezen bericht door Vogeltje80 » 11 jan 2019 22:14

Wij leven minimalistisch en hebben niet veel spullen.
We leggen vaak uit hoe iets gemaakt wordt en hoeveel werk dat is. Ml werkt ook in die richting en kan er heel veel van uitleggen. We vertellen dat we weinig spullen hebben omdat het zoveel werk is en grondstoffen kost om het te maken.

Kwa kleding maak ik veel zelf en leer ook dl1 om te naaien en dan vertellen we ook dat veel kleding in arme landen wordt gemaakt en dat de mensen daar lange dagen werken en weinig verdienen.
We kopen bewust niet in goedkope winkels als de action maar liever iets wat lokaal gemaakt is of door een hobbyist.
Kwa eten hebben we nog een slag te maken kwa duurzaam eten, dat kan nog veel beter dan hoe we het nu doen. We proberen wel groente zelf te kweken maar dat mislukt ook weleens 🙈
De plastic soep kent ze ook. En we scheiden zoveel mogelijk afval, zelfs plastic wat we zelf moeten wegbrengen omdat ze dat hier niet apart ophalen


Hopefultimes

Berichten: 4376
Lid geworden op: 29 dec 2012 12:47
Hobbies: Tijdgebrek ;-)

Re: Duurzaam leven met kinderen - inspiratiedraadje

Ongelezen bericht door Hopefultimes » 11 jan 2019 23:28

Ik volg voor inspiratie.
Duurzaam leven staat hoog op mn lijstje maar ik vind het soms lastig om balans te vinden tussen mijn 'overtuiging en idealen' vs kindergenoegens die ik mn kinderen echt ook gun.

Afval scheiden ed begrijpt ook de peuter al prima. Ik ben daar strikt in, zowel qua alles wat weggebracht moet worden als hetgeen bij huis wordt opgehaald.
We stoken bewust, letten op verbruik van energie en water. De kinderen weten waarom. De oudste gaf laatst een hele verhandeling aan opa over verspilling van schoon drinkwater.

Waar mogelijk kies ik voor duurzame opties maar ons budget is beperkt helaas.

Persoonlijk probeer ik vooral voor te lichten en voor te leven en hoop ik dat de kinderen zelf een gefundeerde visie ontwikkelen die goed is voor de toekomst.
Van het concert des leven krijgt niemand een program


c1987

Berichten: 836
Lid geworden op: 09 jun 2011 10:14
Hobbies: wandelen, fietsen

Re: Duurzaam leven met kinderen - inspiratiedraadje

Ongelezen bericht door c1987 » 14 jan 2019 13:51

Wij proberen dit zoveel mogelijk aan onze kinderen van 7, 5 en 3 door te geven. Zwerfvuil wordt altijd opgemerkt, door alle 3. 'Dat hebben de slechteriken gedaan', en dat is 'slecht voor het milieu!' wordt er dan geroepen. Maanden geleden lag er een kapotte naaimachine en een kapotte stofzuiger hier in het buitengebied, daar hebben ze het nog over als we langs die plek komen.
We kopen bijna alles tweedehands, en ik leg dan ook uit dat ze niet zo maar een wrijftrui of een andere jas krijgen. Je bent een beetje afhankelijk van het aanbod wat er 2e hands is. En dat is eigenlijk heel erg veel. Wij kopen bij voorkeur bij Terre des Hommes want a. spullen krijgen een tweede leven, b. al het uitgegeven geld gaat naar het goede doel en c. je hoeft geen nieuwe spullen te kopen die júist door kinderhandjes worden gemaakt.
Wij gaan, behalve ml naar zijn werk en als we eens een dagje weg gaan, altijd op de fiets. De kinderen vragen dan wel eens waarom wij ook niet met de auto gaan. Ze zien vriendjes zelfs voor ritjes van 200 meter met de auto gaan, wat wij dan weer niet begrijpen.
Wat ik moeilijk vind is dat je het idee hebt dat je er soms gewoon niet onderuit kunt. Dus: kinderfeestjes waar je plastic krijgt, met wegwerpspulletjes waar ze mee aankomen van school/traktaties, suiker dat overal aanwezig is zelfs als je het zelf niet geeft, vriendjes die komen spelen en een snoepje willen enz. Dus proberen we in die gevallen toch een beetje op te letten en te kiezen voor biologisch.
Zoon 2011 dochters 2013&2015 en zoon oktober 2019


Miranda

Berichten: 481
Lid geworden op: 22 mar 2012 15:09
Hobbies: gezelschapsspellen

Re: Duurzaam leven met kinderen - inspiratiedraadje

Ongelezen bericht door Miranda » 12 feb 2019 15:46

Wij doen aardig ons best om de kinderen milieubewust op te voeden. Kopen weinig nieuw, geen dingen die per stuk verpakt zijn, drinken bijna alleen water. Maar waar het bij ons mis gaat is de auto. We hebben er twee. En de kinderen worden bijna altijd met de auto naar school gebracht. Op maandag hebben ze paardrijden na school en dat is qua tijd niet haalbaar met de fiets (en ML heeft geen fiets, en mijn fiets staat dan op het station) Op woensdag en donderdag moet ik na het brengen meteen door naar mijn werk (met de auto dus). Maar op dinsdag en vrijdag zouden ze op de fiets kunnen. Dat doen we alleen bijna nooit. Meestal zijn we aan de late kant en de kinderen gaan veel liever met de auto. Fietsen leidt standaard tot protesten.
Mama van A (29-7-2010) en I (26-3-2012)

Gebruikersavatar

hmje

Berichten: 594
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:15
Hobbies: Schrijven, wandelen, handwerke
Locatie: Nijmegen

Re: Duurzaam leven met kinderen - inspiratiedraadje

Ongelezen bericht door hmje » 10 mar 2019 10:43

Wat een leuk draadje dit!
Duurzaam leven met mn kinderen is de ene keer makkelijker om te doen dan een andere keer [redface] Ik probeer hun kennis te verbreden, zodat het voor ze niet vanzelfsprekend is bv dat iets werkt met elektriciteit, maar je ook met eigen kracht iets kan laten werken. Ik heb bijvoorbeeld een handwasmachine aangeschaft waarmee we samen wassen, een handnaaimachine uit 1900, een radio die opgedraaid kan worden, knijpkatjes en opdraai campinglampjes. We hebben een moestuintje, als het kan pakken we de fiets(kar), een regenton, hun kleding repareer ik zodat het langer gedragen kan worden. Wij repareren (of veranderen) speelgoed zodat er weer mee gespeeld kan worden.
Ik denk dat in de basis ik ze ook wil meegeven dat je langer plezier kan hebben van iets, dat kapot niet automatisch einde verhaal betekent.
Ik ben zeer benieuwd naar anderen, want het is soms ook best wel lastig om inspiratie te vinden in het duurzaam leven...

Gebruikersavatar

hmje

Berichten: 594
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:15
Hobbies: Schrijven, wandelen, handwerke
Locatie: Nijmegen

Re: Duurzaam leven met kinderen - inspiratiedraadje

Ongelezen bericht door hmje » 10 mar 2019 10:45

Trouwens ook al weer inspiratie gevonden in eerdere berichten [cheer]


An123

Berichten: 3924
Lid geworden op: 25 jan 2012 12:36
Hobbies: lezen

Re: Duurzaam leven met kinderen - inspiratiedraadje

Ongelezen bericht door An123 » 10 mar 2019 13:29

Wij waren aan zee en ipv schelpen te rapen, hebben we afval geruimd op het strand. DL was heel enthousiast, gewoon wandelen vindt ze niet leuk maar dit wel.

Verder zijn we spaarzaam met water en energie. We verbruiken met 4 evenveel water als mijn ouders met 2 en zij vonden zich al zuinig. Toen mijn broer en ik nog thuiswoonden lag het jaarlijks verbruik op 200 kubieke meter.
We hebben 1 auto die we weinig gebruiken, gaan beiden met de fiets werken, kopen regelmatig tweedehands en geven veel door, ...

Plaats reactie