NLP/Hypnose in kinderboeken

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap

Gebruikersavatar

Avalynn

Berichten: 3488
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:24
Hobbies: Natuur, plezier, creatief.
Locatie: Verkoper overige

Re: NLP/Hypnose in kinderboeken

Ongelezen bericht door Avalynn » 14 jan 2016 11:54

Soms is het ook goed om gewoon de dag even door te nemen samen, in omgekeerde volgorde. Afsluitend met wat het leukste van die dag was. Zo help je het hoofd leeg te maken. Want sommige mensen gaan malen zodra ze in bed liggen. En dat heeft ook zijn aandacht nodig.

De blessing of happy jar is ook een leuk idee om de dag mee af te sluiten.
Je stopt iedere dag een briefje in de pot met daarop geschreven waar je die dag dankbaar voor was.
Wanneer de pot vol is, lees je dan samen de briefjes.

Verder de cooling down: Een uur voor het slapen gaan dim je de lichten, en ga je rustige dingen doen. Waar dan visualisaties e.d. ook heel goed inpassen. :)
Spelen met fantasie en een vleugje magie: http://www.uilenelf.nl
De webwinkel die de magie van het spelen stimuleert.

Grimm's, Ostheimer, Maxomorra, Lyra, Lemniscaat, Cosilana, Christofoor, Story Cubes, Stockmar, Crayon Rocks, Sarah's silks en veel meer.

Gebruikersavatar

Raja

Berichten: 9455
Lid geworden op: 21 jul 2010 07:40
Hobbies: Lezen, wandelen, slapen
Locatie: Groningen

Re: NLP/Hypnose in kinderboeken

Ongelezen bericht door Raja » 14 jan 2016 12:18

als ik Y vraag naar haar dag, zoals je omschrijft, weet ze geen antwoord. Dan was 'alles wel leuk'. Maar als ze wat langer ligt, dan komen de verhalen vanzelf alsnog. Tegenwoordig hebben we ook gesprekken over de afgelopen dag tijdens het eten, dat is ook wel fijn!
moeder van een geweldige dochter 10-2008

Gebruikersavatar

Avalynn

Berichten: 3488
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:24
Hobbies: Natuur, plezier, creatief.
Locatie: Verkoper overige

Re: NLP/Hypnose in kinderboeken

Ongelezen bericht door Avalynn » 14 jan 2016 15:08

Niet vragen, gewoon beginnen met jou eigen rijtje van de dag. :)
Dan komen ze wel op gang.
Spelen met fantasie en een vleugje magie: http://www.uilenelf.nl
De webwinkel die de magie van het spelen stimuleert.

Grimm's, Ostheimer, Maxomorra, Lyra, Lemniscaat, Cosilana, Christofoor, Story Cubes, Stockmar, Crayon Rocks, Sarah's silks en veel meer.


Jessie7491

Berichten: 9099
Lid geworden op: 22 nov 2008 21:43
Hobbies: .

Re: NLP/Hypnose in kinderboeken

Ongelezen bericht door Jessie7491 » 14 jan 2016 19:59

ZL is hypnoseresistent... zelfs een tweede keer waarbij hij wel wilde luisteren hielp vandaag niet. Hij houdt zichzelf wakker want wil het eind van het verhaal horen.

En de overige tips zijn helaas ook niet nieuw. De dag evalueren we beneden al in zijn "smoeltjesschrift". Voor het eten gaan alle beeldschermen uit en blijven uit, ik dim de lichten. Alleen onze happy jar is buiten gebruik geraakt.

Edit: uiteindelijk sliep hij twee uur later. Hij heeft nog een tijdje alleen liggen lezen. Daarna stond hij ineens beneden en kwam eruit dat hij bang is om te gaan slapen. Bang voor enge dieren. En eigenlijk: bang om alleen te zijn. Hij ligt nu in mijn bed, zonder mij, kennelijk was de gedachte dat ik er straks naast kom voldoende. Morgen een nieuwe poging met het boek. Ik hoop zo dat hij ooit dit soort technieken oppakt en niet ooit zo'n slapeloze puber wordt als ik was. Ik viel letterlijk op school in slaap. Was altijd moe.


Jessie7491

Berichten: 9099
Lid geworden op: 22 nov 2008 21:43
Hobbies: .

Re: NLP/Hypnose in kinderboeken

Ongelezen bericht door Jessie7491 » 15 jan 2016 21:41

Bijzonder. Vanavond begon weer met een hoop weerstand. Ze waren heel moe en veel later dan normaal, dat betekent bij ZL dat hij hyper wordt. Ik heb ze samen op mijn bed in slaap gelezen. Ik zat in het midden, links lag DL heel rustig tegen me aan en rechts stuiterde ZL in het rond, ging het hele bed door, bleef vragen stellen ("mama, hoe werd de eerste mens geboren? Kent iemand die?) tot ik en daardoor hij in tranen waren, echt geen zin kon ik ongestoord voorlezen. Na een tijdje zei hij "mama? Ik lijk wel op Kobus Konijn he? Ik kan ook niet in slaap vallen" "Ja, daarom heb ik dit boek ook gekocht, om jou te helpen met slapen". "Maar mama, dit helpt toch alleen voor konijnen?" "Nee, ook voor kinderen, kijk maar" (daar is een zin over). Vervolgens ging hij liggen en deed zijn ogen dicht bij het strooien van het toverpoeder. Aan het eind van het boek lag hij te snurken. Verbazingwekkend.
Helaas werd hij even wakker toen ik uit bed ging maar daarna sliep hij snel weer.

Nog meer mensen met dit soort ervaringen? Ik zou het leuk vinden te lezen hoe het boek anderen bevalt.

Gebruikersavatar

Marja73

Berichten: 4141
Lid geworden op: 17 jun 2014 13:53
Hobbies: Kids en buiten zijn

NLP/Hypnose in kinderboeken

Ongelezen bericht door Marja73 » 15 jan 2016 22:21

Nee, nog geen ervaring. Dl1 valt goed in slaap, maar dl2 niet. Dl2 is nog te jong, anderhalf. Maar ik hou het boek zeker in gedachten voor als ze wat ouder is. Klinkt heel goed! En misschien ook voor mezelf! Zijn er al moeders in slaap gevallen? ;-)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Trotse mama van twee meisjes: geboren in jan 2011 en mei 2014.


Jessie7491

Berichten: 9099
Lid geworden op: 22 nov 2008 21:43
Hobbies: .

Re: NLP/Hypnose in kinderboeken

Ongelezen bericht door Jessie7491 » 15 jan 2016 22:36

Het verplicht gapen gaat me gemakkelijk af en wat extra gapen lukt ook wel. In slaap vallen nog niet. Waarschijnlijk wel als iemand anders het me voor zou lezen. Ik herinner me dat ik het eind van de hypnobirthingCD bijna nooit haalde [cheesygrin]

Gebruikersavatar

Raja

Berichten: 9455
Lid geworden op: 21 jul 2010 07:40
Hobbies: Lezen, wandelen, slapen
Locatie: Groningen

Re: NLP/Hypnose in kinderboeken

Ongelezen bericht door Raja » 16 jan 2016 10:57

Wat mooi mamamieke.
Ik vind het opvallend dat kinderen (de mijne ook) het ook graag willen. Als ze eenmaal door hebben dat het werkt, geven ze zich er ook aan over. Dat vragen stellen en commentaar leveren (waarom gaat hij steeds naar beneden, zijn daar geen heuveltjes ofzo?) deed ze in het begin ook. Gisteren was het al laat en ze sliep al na een paar bladzijden.

Leuk die vragen over de eerste mens (ot) , doet DL ook. En ook afvragen wat er voor wezen komt nadat de mens is uitgestorven :) en dat het zo leuk is dat je dat helemaal zelf kan bedenken want niemand die het kan weten.
moeder van een geweldige dochter 10-2008


Jessie7491

Berichten: 9099
Lid geworden op: 22 nov 2008 21:43
Hobbies: .

Re: NLP/Hypnose in kinderboeken

Ongelezen bericht door Jessie7491 » 16 jan 2016 23:50

Vandaag lukte het niet maar ik heb wel een hilarische avond gehad.
Halverwege het voorlezen van het boek knapte er iets bij mij toen het gedonder maar door ging en ik ben gestopt met voorlezen. Ik heb de kinderen apart van elkaar gelegd en tot mijn verbazing waren ze meteen stil. Vervolgens trok ik een pot verf open om de berging dichtbij de slaapkamers te gaan schilderen en vlak daarna stonden er twee snikkende kinderen in de gang. Ik heb besloten door te gaan en de kinderen verteld dat ze zelf maar moesten zorgen dat ze gingen slapen. In welk bed maakte me niet uit, samen of apart ook niet, zo lang ze maar in de slaapkamers bleven en de deuren dicht deden voor de verflucht. En wie zich aan de ander ergerde kon naar zijn eigen kamer gaan, aangezien ze mijn kamer hadden ingenomen.

Eerst een hoop gegein. Daarna wilde ZL slapen. Ik heb hem voorgesteld dat hij "Kobus" zou voorlezen aan DL zodat zij in slaap zou vallen, dan kon hij ook rustig gaan slapen. Hij vond het een geweldig idee. Hij heeft wel 10x de eerste zin voorgelezen en DL begon er doorheen te loeien als een koe. Ik hoorde hem vermanen, verzoeken, bijna smeken of ze ermee op wilde houden. Toen kwam hij mij om raad vragen. Ik lag inmiddels in een deuk want hij kreeg echt een koekje van eigen deeg.
Uiteindelijk liet hij haar beloven om geen "boe" meer te zeggen. Hij las twee zinnen voor. DL "wafwaf!" En de rest van de avond was het "kwaak kwaak". ZL is een paar keer gefrustreerd naar zijn eigen bed vertrokken maar kwam elke keer weer terug en elke poging eindigde in gekwaak.

Om 22 uur waren ze elkaar zat, gingen in hun eigen bed en sliepen vrijwel meteen. En de berging is klaar.
Nu hopen dat dochterlief morgen haar zwemles volhoudt. Kikkertjes houden wel van water toch? [cheesygrin]

Gebruikersavatar

Mayte

Berichten: 657
Lid geworden op: 07 mei 2009 07:19
Hobbies: Zeilen, concerten
Locatie: Nijmegen

Re: NLP/Hypnose in kinderboeken

Ongelezen bericht door Mayte » 16 jan 2016 23:56

Hahaha, Mamamieke, geweldig!!! Succes met de zwemles morgen [cheesygrin]
ZL1 - 01-04-10, ZL2 - 27-06-12

Gebruikersavatar

Raja

Berichten: 9455
Lid geworden op: 21 jul 2010 07:40
Hobbies: Lezen, wandelen, slapen
Locatie: Groningen

Re: NLP/Hypnose in kinderboeken

Ongelezen bericht door Raja » 17 jan 2016 08:41

[lol]
moeder van een geweldige dochter 10-2008


Jessie6363

Berichten: 15386
Lid geworden op: 28 nov 2011 13:46
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: NLP/Hypnose in kinderboeken

Ongelezen bericht door Jessie6363 » 17 jan 2016 21:20

Ik word langzaam maar benieuwd nr dat boek :)


Jessie6363

Berichten: 15386
Lid geworden op: 28 nov 2011 13:46
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: NLP/Hypnose in kinderboeken

Ongelezen bericht door Jessie6363 » 17 jan 2016 21:22

@roelant


Je geeft aan dat er hypnose aan te pas komt (min of meer dan toch)

In hoeverre is het schadelijke om dagelijks gehypnotiseerd te worden, zijn daar inzichten over?

Gebruikersavatar

Just-me-84

Berichten: 3931
Lid geworden op: 04 apr 2012 11:09
Hobbies: euh..wat niet ;-)
Locatie: Twente

Re: NLP/Hypnose in kinderboeken

Ongelezen bericht door Just-me-84 » 22 jan 2016 08:06

Onemonkey: de schrijver noemt het geen hypnose maar psychologische ontspanningstechnieken.

Hier viel bijna 3jarige druktemaker voor ik op de helft was in slaap gisteravond.
ZL 02-2013 & ZL 12-2015

Gebruikersavatar

Raja

Berichten: 9455
Lid geworden op: 21 jul 2010 07:40
Hobbies: Lezen, wandelen, slapen
Locatie: Groningen

Re: NLP/Hypnose in kinderboeken

Ongelezen bericht door Raja » 22 jan 2016 08:15

Y begon zich te ergeren aan de grote hoeveelheid 'nu's' die je moet voorlezen. Dus nu lees ik dat woord alleen nog als het logisch is in de zin. Werkt even goed gelukkig.
moeder van een geweldige dochter 10-2008

Plaats reactie