Hoe doe ik dit vanuit UP?

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap

Gebruikersavatar

Topic starter
Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Hoe doe ik dit vanuit UP?

Ongelezen bericht door Sara11 » 04 jun 2015 19:00

DL is gek op bloemen en planten plukken. Ze weet dat ze niet alles mag plukken in de tuin, maar lijkt toch de verleiding niet te kunnen weerstaan, dus loopt regelmatig me een calendula, uit of sierplant rond. Ik vind dit jammer en wil eigenlijk niet dat ze dit doet. Als ze toch iets geplukt heeft val ik automatisch uit: "dat mag niet! Dat vind ik niet leuk! Nu kan dit plantje niet meer groeien/bloeien!" Maar dat heeft geen zin, want ze doen het net zo hard weer. En bovendien vind ik het geen fijne reactie van mezelf.
Maar hoe kan ik haar nu wel leren dat ze niet zomaar alle planten mag plukken?
Wie heeft een nieuwe invalshoek voor me?

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: Hoe doe ik dit vanuit UP?

Ongelezen bericht door bigou » 04 jun 2015 19:46

Hier ook bloemenfans [smile] Op die leeftijd is het lastig, maar ik heb steeds benoemd wat plukbloemen zijn (madeliefjes, paardebloemen enz.) en dat de andere bloemen moeten blijven staan. Op een gegeven moment pikten ze dat wel goed op. (Op af en toe een onweerstaanbare narcis of roos na ;) [cool]
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)


Latido

Berichten: 1507
Lid geworden op: 10 jun 2012 22:28
Hobbies: Muziek

Re: Hoe doe ik dit vanuit UP?

Ongelezen bericht door Latido » 04 jun 2015 20:16

Hier ook plukbloemen en kijk bloemen en blaasbloemen doen het ook erg goed (paardebloem)

Tapatalk
I'm playing all the right notes - but not necessarily in the right order.

Gebruikersavatar

Matoliano

Berichten: 839
Lid geworden op: 07 sep 2011 17:35
Hobbies: Haken, cinema,
Locatie: Den Haag

Re: Hoe doe ik dit vanuit UP?

Ongelezen bericht door Matoliano » 05 jun 2015 00:24

Mooi de kijkbloemen en plukbloemen en blaasbloemen :) Dit ga ik gebruiken bij mijn 3 jarige bloemenfan die mijn tuin leegplukt!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Afbeelding

Gebruikersavatar

Atalanta

Berichten: 1224
Lid geworden op: 30 jan 2012 19:49
Hobbies: paardrijden dansen tekenen

Re: Hoe doe ik dit vanuit UP?

Ongelezen bericht door Atalanta » 05 jun 2015 01:04

Wij doen dat ook zo inderdaad, en als er gebrek is aan plukbloemen in de tuin plukken we ook wel eens tijdens de wandeling met de hond (vooral paardenbloemen en fluitenkruid zijn favoriet, die groeien hier genoeg in de bermen).
Ik leg het ook wel eens zo uit dat de niet-plukbloemen veel mooier blijven als ze in de tuin staan, dat we dan langer van de bloemetjes kunnen genieten dan wanneer we ze plukken en binnen zetten, en dat ze dan ook zaadjes in de tuin laten vallen waardoor we nog meer bloempjes krijgen.
Maar als er in de tuin iets sneuvelt wat niet de bedoeling was dan zeg ik ook wel dat het niet mag hoor, en daar kan ik ook niet altijd even gelijkmatig gehumeurd bij blijven [wink] Gelukkig gebeurt het niet vaak meer.
Omgekeerd moet ik van ZL ook wel eens paardenbloemen in de tuin laten staan die ik er eigenlijk uit wilde halen, omdat hij ze mooi vindt, dat doe ik dan ook maar; of in compromis-vorm (een paar laten staan en een paar plukken).

Gebruikersavatar

Irene

Berichten: 1924
Lid geworden op: 30 sep 2008 15:52

Re: Hoe doe ik dit vanuit UP?

Ongelezen bericht door Irene » 05 jun 2015 22:15

Mijn dreumes aait bloemen. Wellicht is jouw dochter daar al te oud voor, om dat nog leuk te vinden, maar hier heb ik dat min of meer vanaf dat de dreumes buiten kroop aangeleerd. Afblijven is gewoon te moeilijk als je één bent schijnbaar, dus doen we het zo. Aai, bloempje... En meestal gaat het goed, een enkele keer wordt er nog een plant geplukt (of opgegeten [silenced] ).
Alleen ben ik vermoedelijk dit gedrag aan het ondermijnen door dreumes mee te nemen de tuin in als ik onkruid ga wieden, wat in deze tijd veel het geval is. Dreumes ziet mij natuurlijk steeds plantjes plukken nu..... [think]

Gebruikersavatar

Topic starter
Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: Hoe doe ik dit vanuit UP?

Ongelezen bericht door Sara11 » 06 jun 2015 07:27

Precies wat jullie schrijven: die mag je naar kijken, ruiken of aaien. Die mag je plukken. Die mag je aan de kippen geven etc. Maar ook hier onkruid. Misschien moet ik me er maar bij neerleggen dat dit jaar de bloemen en uien en lavendel etc voortijdig geoogst worden. De verleiding is af en toe gewoon te groot.
Bedankt voor jullie reacties!

Gebruikersavatar

Matoliano

Berichten: 839
Lid geworden op: 07 sep 2011 17:35
Hobbies: Haken, cinema,
Locatie: Den Haag

Re: Hoe doe ik dit vanuit UP?

Ongelezen bericht door Matoliano » 20 jun 2015 21:21

En om het wat praktischer in te vullen... Iemand tips voor plantjes en bloemetjes die lekker geplukt kunnen worden? Ik denk zelf aan kruiden en zo... Wat groeit er in jullie tuin dat geplukt mag worden?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Afbeelding

Gebruikersavatar

Laura_G

Berichten: 3828
Lid geworden op: 15 apr 2014 13:15
Hobbies: use-less FB pagina
Contacteer:

Re: Hoe doe ik dit vanuit UP?

Ongelezen bericht door Laura_G » 20 jun 2015 22:42

Gras, madeliefjes, paardebloem, oostindische kers, aardbei, snijbiet. Allemaal prima snoepvoer
op moederdag '14 kwam onze kleine mup

Gebruikersavatar

jozefet

Berichten: 7924
Lid geworden op: 29 sep 2008 23:00
Locatie: Leiden

Re: Hoe doe ik dit vanuit UP?

Ongelezen bericht door jozefet » 20 jun 2015 22:49

rozemarijn, basilicum, lavendel

Ik laat van de mooie bloemen er soms 1 plukken en zeg dat we de rest voor in de tuin moeten laten. Oudere kinderen begrijpen dat wel.
Voor de jongste probeer ik idd uit te leggen dat buiten onze tuin eea geplukt mag worden, maar dat we in de tuin bijna alles laten staan. Meestal gaat het wel goed, soms niet, maar dan leg ik het maar naast me neer; het gaat ook weer over.
De tuin is tenslotte van allemaal en hoort bij ons huis om te wonen en te leven. Als ik alles moet gaan verbieden heb ik zelf geen leven meer.
Mama van J oris, januari '08, en A ndreas, april '10, en V ictor, februari '13 en Ha nnah, augustus '15 [cheer]


Latido

Berichten: 1507
Lid geworden op: 10 jun 2012 22:28
Hobbies: Muziek

Re: Hoe doe ik dit vanuit UP?

Ongelezen bericht door Latido » 21 jun 2015 07:59

Munt koriander citroenmelisse frambozen

Tapatalk
I'm playing all the right notes - but not necessarily in the right order.

Gebruikersavatar

Matoliano

Berichten: 839
Lid geworden op: 07 sep 2011 17:35
Hobbies: Haken, cinema,
Locatie: Den Haag

Re: Hoe doe ik dit vanuit UP?

Ongelezen bericht door Matoliano » 21 jun 2015 17:22

Ikga maar eens plantjes halen!! Ik had een bordervol kruiden maat er was eens een man die te rigoreus ging 'opruimen' en weg waren ze :(


Sent from my iPhone using Tapatalk
Afbeelding

Gebruikersavatar

Topic starter
Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: Hoe doe ik dit vanuit UP?

Ongelezen bericht door Sara11 » 22 jun 2015 08:38

Hier is het al aan het veranderen. Ze plukt nu nog heel soms een bloem en heel regelmatig dille, wat ze dan ook opeet. En grasjes voor de kippen. De bloemen die ze 'per ongeluk' plukt zet ik in een vaasje en maak me er verder niet meer druk over ( :

Plaats reactie