buikligging en wiegendood

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap


Marie_77

Berichten: 108
Lid geworden op: 03 okt 2012 13:01
Hobbies: Natuur (wandelen/fietsen)

buikligging en wiegendood

Ongelezen bericht door Marie_77 » 07 jan 2015 14:00

Ja als je kijkt naar de natuur is het antwoord dat het meest natuurlijke voor een baby is om veel gedragen te worden en op (of in de armen van) de moeder (of vader) in slaap te vallen. Ik las daarover net weer een artikel van Kathy Dettwyler: "Mensenkinderen zijn gemaakt om bij hun ouders te slapen. De tastzin is, met het zicht, het belangrijkste zintuig van primaten. Jonge primaten worden vaak op het lichaam van de moeder gedragen en slapen jaren na de geboorte bij haar, vaak tot ruim nadat ze van de borst zijn. Het te verwachten patroon is dat moeder en kind samen slapen, en dat het kind de hele nacht, wanneer het ook wil, kan drinken. Normale, gezonde, borstgevoede en samen slapende kinderen slapen niet 'door' (zeven tot negen uur achter elkaar) tot ze geen nachtvoedingenvoedingen meer nodig hebben en/of drie tot vier jaar zijn." http://www.borstvoeding.com/kindjeaande ... lapen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Marie_77

turquoise stretchy van ByKay, Didimos Indio Acqua Zyklame Hanf maat 6, Manduca Rood en Tula Toddler Eiko Quilt


Ikkes

Berichten: 8841
Lid geworden op: 16 feb 2012 13:50
Hobbies: Natuur & Paardrijden

Re: buikligging en wiegendood

Ongelezen bericht door Ikkes » 30 mar 2015 16:25

Eurolac heeft een blog waarin Gonneke duidelijk maakt dat buikslapen biologisch de norm zou zijn en waarom, ik kan het ook niet opdiepen.
Mijn kinderen slapen op hun buik in de cosleeper. Ik maak me daar eigenlijk nooit zorgen om. Ik geloof dan ook niet dat het buikslapen an sich de oorzaak van de SIDS zou zijn. En dat kindjes die overlijden aan SIDS wellicht ook op hun rug zouden zijn overleden.


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: buikligging en wiegendood

Ongelezen bericht door Lindar76 » 30 mar 2015 16:40

Nou dat laatste zou ik niet durven zeggen. Maar volgens mij zei gonneke ook dat buikligging in combinatie met kv of alleen slapen risico geeft. Of andersom, de onnatuurlijke rugligging beschermt door het opschrikken vd baby in geval van te diepe slaap bij kv/gebrek aan coregulatie.


Pluu

Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 jul 2012 22:50
Hobbies: leerbewerken

Re: buikligging en wiegendood

Ongelezen bericht door Pluu » 30 mar 2015 16:45

Uhhm, het risico van roken wordt in de maatschappij behoorlijk serieus genomen hoor! Ik had laatst een discussie met mensen over KV, en gaf daarin aan dat ik het raar vond dat er niet gesproken wordt over een "verhoogd risico op wiegedood" bij KV in plaats van "kleiner risico bij BV". Want bij roken spreek je toch ook niet over een verkleind risico bij niet-roken? Nou, toen kreeg ik de goegemeente over me heen!! KV-ouders mocht je niet veroordelen, "je weet niet wat hun situatie is", "er zijn heel veel legitieme redenen om voor KV te kiezen", "door KV slecht te noemen praat je ze een schuldgevoel aan en dat is slecht", "hoe durfde ik mij beter te voelen dan die moeders", etc, etc, maar mensen die rookten waar een kind bij was die waren Slechte Moeders met een hoofdletter, er was geen enkel excuus voor hun egoïsme, die moeders moesten aan de hoogste boom worden opgeknoopt en het AMK zou eigenlijk de kinderen uit huis moeten halen als ze ervan wisten [crazy].
http://www.eensteekjelos.nl" onclick="window.open(this.href);return false;


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: buikligging en wiegendood

Ongelezen bericht door Lindar76 » 30 mar 2015 16:46

O ja? Poe hee....

Gebruikersavatar

AEML

Berichten: 15194
Lid geworden op: 17 apr 2009 11:43
Hobbies: Moeder van vier :-)
Contacteer:

Re: buikligging en wiegendood

Ongelezen bericht door AEML » 30 mar 2015 17:05

Buikligging is in mijn ogen een manier om je baby zonder ouder te laten slapen, net als inbakeren. Inbakeren én buikslapen voorkomen de moro-reflex. Ik zie inbakeren en rugslapen niet als onnatuurlijker of slechter/beter dan buikslapen; het zijn allebei onnatuurlijke slaapplekken; namelijk niet huid-op-huid maar alleen in een bedje.

Als ik mijn baby alleen zou willen laten slapen (zonder toezicht bedoel ik) zou ik zelf eerder voor rugligging/inbakeren kiezen, omdat ik de risico's van buikslapen (als baby echt nog mini is) zwaarder vind dan rugslapen.
Maar wat ik al zei; een baby hoort lekker in de armen of op de buik van primaire opvoeder te liggen [smile]
"Your greatest contribution to the kingdom of God may not be something you do, but someone you raise."


Ikkes

Berichten: 8841
Lid geworden op: 16 feb 2012 13:50
Hobbies: Natuur & Paardrijden

Re: buikligging en wiegendood

Ongelezen bericht door Ikkes » 30 mar 2015 18:33

Maar het inbakeren geeft tevens een verhoogd risico op overlijden. Ik heb mijn kindjes als ze petit zijn in de cosleeper op hun buikje en ik heb vertrouwen.
Alle keuzes omtrent het grootbrengen nemen bepaalde risico's met je mee. Ik acht het risico zo klein dat ik ervoor kies om me daarover geen zorgen te maken.

Gebruikersavatar

Jessie824

Berichten: 8635
Lid geworden op: 28 jul 2009 23:02
Hobbies: naaien, haken

Re: buikligging en wiegendood

Ongelezen bericht door Jessie824 » 30 mar 2015 19:51

AEML schreef:Buikligging is in mijn ogen een manier om je baby zonder ouder te laten slapen, net als inbakeren. Inbakeren én buikslapen voorkomen de moro-reflex. Ik zie inbakeren en rugslapen niet als onnatuurlijker of slechter/beter dan buikslapen; het zijn allebei onnatuurlijke slaapplekken; namelijk niet huid-op-huid maar alleen in een bedje.

Als ik mijn baby alleen zou willen laten slapen (zonder toezicht bedoel ik) zou ik zelf eerder voor rugligging/inbakeren kiezen, omdat ik de risico's van buikslapen (als baby echt nog mini is) zwaarder vind dan rugslapen.
Maar wat ik al zei; een baby hoort lekker in de armen of op de buik van primaire opvoeder te liggen [smile]
Maar wat doe je dan als je baby niet( meer) op je buik wilt slapen? Dl2 heeft dat een paar weken gedaan en daarna werd ze hysterisch ervan. Ze ligt dus nu op haar rug, naast me te slapen. Maar ik ga zo wel naar beneden voor een uur of 2 :)
( overdag slaapt ze alleen in de doek)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: buikligging en wiegendood

Ongelezen bericht door bigou » 30 mar 2015 20:24

Hier sliepen de baby's altijd naast me in bed op hun zij (en ik ook) met toegang tot de [drink] en gezichtje dus vrij. Nooit neiging tot buikliggen gemerkt. Volgens mijn moeder kreeg zij in de vroeg 80'er jaren zijligging aangeraden, maar idd met het advies om kindjes niet te wennen aan samenlapen, maar eigen kamer etc. [confused]
De theorie van AEML mbt buikligging vind ik trouwens wel interessant.
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)

Gebruikersavatar

AEML

Berichten: 15194
Lid geworden op: 17 apr 2009 11:43
Hobbies: Moeder van vier :-)
Contacteer:

Re: buikligging en wiegendood

Ongelezen bericht door AEML » 30 mar 2015 21:54

Mijn ZL3 ligt 's nachts óf op zijn zij, hoofdje op mijn arm (ik lig ook op mijn zij), óf hij ligt op zijn rugje naast me.
Letterlijk op mij slapen wil hier nu ook niet meer [smile]
Het gaat mij erom dat het hoe dan ook onnatuurlijk is om je baby alleen weg te leggen en dat in mijn ogen buikligging/ingebakerde rugligging geen verschil maakt doordat de moro-reflex zijn werk niet kan doen omdat dat ofwel door een matras ofwel door een inbakerdoek tegengehouden wordt.
Dat inbakeren zo afgekeurd wordt in 'AP-land' en buikligging wordt toegejuicht begrijp ik dan ook totaal niet.
"Your greatest contribution to the kingdom of God may not be something you do, but someone you raise."


Ikkes

Berichten: 8841
Lid geworden op: 16 feb 2012 13:50
Hobbies: Natuur & Paardrijden

Re: buikligging en wiegendood

Ongelezen bericht door Ikkes » 31 mar 2015 07:23

Een baby op de buik kan nog redelijk vrij bewegen. Handjes naar de mond brengen bijvoorbeeld. In het artikel van Gonneke staat ook geschreven over een verstoorde prikkel door het op de rug slapen. Ik heb het artikel nog niet gevonden [doh]

Gebruikersavatar

elize80

Berichten: 7619
Lid geworden op: 10 mei 2012 12:48
Hobbies: lalala

Re: buikligging en wiegendood

Ongelezen bericht door elize80 » 31 mar 2015 07:50

In mijn persoonlijke ervaring is voor een piepjonge baby de natuurlijkste slaapplek op de moeder, op zijn buik dus vaak. Een iets grotere baby ligt voor mijn gevoel het meest natuurlijk vlak naast de moeder die op haar zij ligt. De baby ligt dan zelf op zijn zij (hoofdje vlak bij de borst) of op zijn rug. Maar dat is misschien per kind anders.

-- Tapatalk --
Moeder van 2 kinderen (2011 en 2014)


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: buikligging en wiegendood

Ongelezen bericht door Lindar76 » 31 mar 2015 08:38

Ikkes schreef:Een baby op de buik kan nog redelijk vrij bewegen. Handjes naar de mond brengen bijvoorbeeld. In het artikel van Gonneke staat ook geschreven over een verstoorde prikkel door het op de rug slapen. Ik heb het artikel nog niet gevonden [doh]
Ja ik herinner het me ook. Vergeleek ze het niet met een kip op de rug leggen? In elk geval de kwetsbare delen naar boven, niet zo natuurlijk.

Overigens ben ik het helemaal eens met eaml dat apart slapen niet natuurlijk is (verdubbelt sids risico ook nog eens, om dit maar te onderstrepen). Buikligging lijkt me minder problematisch dan inbakeren vanwege bewegingsvrijheid. Bij volwassenen is inbakeren wel eens geprobeerd, uit de groep hield niemand het langer dan 5 minuten uit. Zelfs degenen die het wel lekker tevoren. Ik vermoed (maar heb geen onderzoek om dit te onderstrepen) dat cortisol bij inbakeren hoog is, en bij buikslapen niet per se. (Mss Nog wel bij alleen slapen)

Zijligging met neus naar de borst of op de buik op mama lijken me de twee natuurlijke houdingen. Vanuit zij rolde mijn oudste vaak op de rug. Lijkt me ook nog een optie, in de holte van mama (de borstvoeding/samenslaap houding die moeders vaak van nature aannemen) op de rug slapen.


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: buikligging en wiegendood

Ongelezen bericht door Lindar76 » 31 mar 2015 08:40

Overigens vind ik persoonlijk de co sleeper al onnatuurlijk ver weg. Baby hoort imo lichaamscontact te hebben.

Gebruikersavatar

AEML

Berichten: 15194
Lid geworden op: 17 apr 2009 11:43
Hobbies: Moeder van vier :-)
Contacteer:

Re: buikligging en wiegendood

Ongelezen bericht door AEML » 31 mar 2015 09:34

Lindar76 schreef:Overigens vind ik persoonlijk de co sleeper al onnatuurlijk ver weg. Baby hoort imo lichaamscontact te hebben.
Dat is mijn ZL3 helemaal met je eens [cheesygrin]
"Your greatest contribution to the kingdom of God may not be something you do, but someone you raise."

Plaats reactie