Just-me-84 schreef:van een peuterspeelzaalleidster verwacht ik dat wel ja. Ze heeft spw of oa gedaan. Als iemand niet weet hoe je correct Nederlands spreekt en hoe je Nederlandse taal aanbied bij je doelgroep, hoe kun je dan kinderen met een indicatie (of hoe dat ook heet) begeleiden?onemonkey schreef:Maar, het feit dat je daar werkt wil toch niet zeggen dat je het wéét?
Mijn MIL werkt al 20 jaar op een psz. Maar is is opgeleid tot laborant, en voor de psz alleen bijgeschoold in EHBO en BHV. Niet in.pedagogiek of kinderontwikkeling.
taalontwikkeling
Moderator: Mod_Forum_Ouderschap
-
-
- Berichten: 3931
- Lid geworden op: 04 apr 2012 11:09
- Hobbies: euh..wat niet ;-)
- Locatie: Twente
Re: taalontwikkeling
ZL 02-2013 & ZL 12-2015
Re: taalontwikkeling
Huh? Ik ken maar één iemand die 'Doe jij even helpen?' zegt, en ik dacht eerst dat hij een grapje maakte.
Er valt bij zich ontwikkelende taal ook ontzettend veel op te merken vanuit de logopedie.
Een voorbeeldje: DL zei ooit 'piepoe' voor kiekeboe. Ik noemde dit tegen iemand die logopedie studeerde, en zij vond het een schoolvoorbeeld van allerlei mechanismen die ze leerde: "Dit is een mooi voorbeeld van fronting (klinkers achter in de mond verschuiven naar voren), verstemlozing (stemhebbende b wordt stemloze p), weglating en zo nog wat strategieën die een kind gebruikt bij de taalontwikkeling."
(Ik heb het mailtje even opgesnord.) Bere-interessant allemaal, vind ik.
Er valt bij zich ontwikkelende taal ook ontzettend veel op te merken vanuit de logopedie.
Een voorbeeldje: DL zei ooit 'piepoe' voor kiekeboe. Ik noemde dit tegen iemand die logopedie studeerde, en zij vond het een schoolvoorbeeld van allerlei mechanismen die ze leerde: "Dit is een mooi voorbeeld van fronting (klinkers achter in de mond verschuiven naar voren), verstemlozing (stemhebbende b wordt stemloze p), weglating en zo nog wat strategieën die een kind gebruikt bij de taalontwikkeling."
(Ik heb het mailtje even opgesnord.) Bere-interessant allemaal, vind ik.
DL november 2011, ZL mei 2013. Wat een rijkdom!
-
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 30 jun 2012 19:55
- Hobbies: fotografie
- Locatie: Grunn - Stad
- Contacteer:
Re: taalontwikkeling
Ik heb voor de studie Taalwetenschap het boek Taalontwikkeling van het jonge kind van Schaerlaekens moeten lezen. Dat vond ik een goed leesbaar basisboek over taalverwerving, de processen die daarbij een rol spelen en de gemiddelde leeftijd waarop wat gebeurt. Boek zit atm in een verhuisdoos, dus ik kan het niet voor je nalezen
ZL1 8/2012 --- ZL2 10/2014
-
-
- Berichten: 9892
- Lid geworden op: 17 mei 2010 11:12
- Hobbies: naaien, dansen, zingeving
- Locatie: Poederlee, België
- Contacteer:
Re: taalontwikkeling
"doe jij en dan pas de vraag???" euhhh ik erger me net rot als ik indertijd nederlandse mensen hoorde zeggen: "wij doen elke zondag wandelen he mam?" mannnnn mijn haren kropen omhoog. iK heb altijd gedacht dat het een verbastering van het engelse to do was ;-).
In B heb ik het nog nooit gehoord in elk geval. Eerlijk? dan liever juiste dialect of zo dan dit brrrrrr
In B heb ik het nog nooit gehoord in elk geval. Eerlijk? dan liever juiste dialect of zo dan dit brrrrrr
moeke van Jitse (29/01/2008), Leene (04/12/2010) en twee sterrekindjes
-
-
- Berichten: 9269
- Lid geworden op: 02 mar 2012 08:15
- Hobbies: muziek, tekenen, lezen, gaming
- Locatie: Limburg
Re: taalontwikkeling
Is er eigenlijk ook een terugval in taal ? Ik had het idee dat dl redelijk de verleden tijd kende van werkwoorden, maar sinds ze op school zit gaat het erg slecht. Dan krijg je dingen als "ik zagde , ik sprongde". Het lijkt wel of ze ineens nadenkt erover, maar er niet uit komt.
We worden niet bemind omdat we goed zijn.
We zijn goed omdat we bemind worden.
Re: taalontwikkeling
Ja dat is over correct praten, ze snapt het principe vervoegen en trekt dat ook Door naar de uitzonderingen.
-
-
- Berichten: 1111
- Lid geworden op: 28 feb 2014 09:55
- Hobbies: Lezen, haken
Re: taalontwikkeling
Wss, ik heb dit boek ook liggen, zusje doet dezelfde opleiding en gaf mij dit boek, omdat het zulke interessante informatie bevat over de taalontwikkeling. Nu is mijn zl nog maar 6 maanden en ik heb tot nu toe ook alleen gelezen over de daarbij behorende taalontwikkeling. Ik zal het boek na het weekend inkijken en wat bevindingen posten.Luc schreef:Ik heb voor de studie Taalwetenschap het boek Taalontwikkeling van het jonge kind van Schaerlaekens moeten lezen. Dat vond ik een goed leesbaar basisboek over taalverwerving, de processen die daarbij een rol spelen en de gemiddelde leeftijd waarop wat gebeurt. Boek zit atm in een verhuisdoos, dus ik kan het niet voor je nalezen
Wat ik iig nog weet vanuit mijn eigen opleiding (orthopedagogiek) is dat zelf correct praten heel belangrijk is. Daarnaast is het actief corrigeren van je kinderen minder effectief als zelf gewoon het juiste woord te zeggen.
Oudste zoon: augustus 2014
Jongste zoon: maart 2017
Dochter: september 2019
Jongste zoon: maart 2017
Dochter: september 2019
Re: taalontwikkeling
Ja dat wist ik wel... erger me eerlijk gezegd dood aan iebiewiebie-jij-klein-dus-jij-nie-snappie.
Het is zo'n complex proces, echt prachtig. Peuter plakt nu zinnen aan elkaar door op te vullen met ehehe. "Papa ehehe wejken, papa ehehe bed niet. Nee!" Ik weet niet welke fase dit is
Het is zo'n complex proces, echt prachtig. Peuter plakt nu zinnen aan elkaar door op te vullen met ehehe. "Papa ehehe wejken, papa ehehe bed niet. Nee!" Ik weet niet welke fase dit is
taalontwikkeling
Dat is geen terugval!!mirri schreef:Is er eigenlijk ook een terugval in taal ? Ik had het idee dat dl redelijk de verleden tijd kende van werkwoorden, maar sinds ze op school zit gaat het erg slecht. Dan krijg je dingen als "ik zagde , ik sprongde". Het lijkt wel of ze ineens nadenkt erover, maar er niet uit komt.
Je dochter heeft zelf de regeltjes ontdekt van het vervoegen van werkwoorden naar verleden tijd en past ze toe. Eerst kopieerde ze alleen maar. Alleen gaat het dan fout bij sterke werkwoorden, die dus veranderen van vorm in de verleden tijd (bijv ik sprong/spring itt ik maakte/maak).
Ze past haar pas ontdekte regeltjes nu nog dus wat te overijverig toe maar dit komt vanzelf goed.
Moeder van een wintermeisje (2014) en een zomerboy (2016).
-
-
- Berichten: 9269
- Lid geworden op: 02 mar 2012 08:15
- Hobbies: muziek, tekenen, lezen, gaming
- Locatie: Limburg
Re: taalontwikkeling
Het gaat nu al weer beter idd. Je merkt dat ze nu beseft dat de sterke werkwoorden anders vervoegd worden. Ze is nog wel zoekende, maar je merkt het verschil eigenlijk erg knap dat ze dat kunnen .
We worden niet bemind omdat we goed zijn.
We zijn goed omdat we bemind worden.
Re: taalontwikkeling
Ik zie dat ehehe als een soort is. Papa is werken. Zou dat kunnen?Lindar76 schreef:Ja dat wist ik wel... erger me eerlijk gezegd dood aan iebiewiebie-jij-klein-dus-jij-nie-snappie.
Het is zo'n complex proces, echt prachtig. Peuter plakt nu zinnen aan elkaar door op te vullen met ehehe. "Papa ehehe wejken, papa ehehe bed niet. Nee!" Ik weet niet welke fase dit is
Hier een oma die het heeft over de woef en de mauw en de knor en de kwak. ... ik vind dat echt zo idioot en snap er niets van (helaas niet mn eigen mams die kan wel tegen feedback ...)
M (2007), T (2010), S (2012), L (2013)
Re: taalontwikkeling
Ja opa gisteren ook; hij wijst een varken aan, dl zegt tajrke! Hij heeft niet eens in de gaten dat ze varken zegt en gaat het 'voorzeggen' met knorren. :/
Re: taalontwikkeling
Misschien ook zo met de grootouders gaan communiceren
M (2007), T (2010), S (2012), L (2013)
Re: taalontwikkeling
Opa ook haphap? :-p
Re: taalontwikkeling
haha... leuk draadje dit.
Mijn DL van 18 maanden is gisteren begonnen (uit zichzelf) met tegenstellingen benoemen... (warm-koud, aan-uit, binnen-buiten, man-vrouw, jongen-meisje etc etc).
En ook kan ze al 'ik' en 'mij' (en jij en jou) zeggen. Daar oefen ik ook wel een beetje in met haar (met gebaren er bij "ik ben T en jij bent mama Sara" - we hebben ook eigen naamgebaren).
Ik hou ook helemaal niet van "kinderlijk" praten tegen kinderen. Volgens mij is het zichzelf in de derde persoon benoemen ook echt kopiëren ('wil T nog wat drinken?' Ipv 'wil jij nog wat drinken'). Wie kijkt 'boer zoekt vrouw'? Boer Geert is een heel mooi voorbeeld.... "dat lust Geert wel!" over zichelf... brrrr... maar door zijn manier van doen vind ik het ergens wel grappig ook.
Lijkt me een interessant experimentje, om dit ook tegen volwassenen die het zelf doen te gaan zeggen (Wil oma nog een kopje koffie? Doet Henkie even de hond uitlaten ja? Eten we vanavond een lekker stukje knorrie? hahaha, ik heb nu al pret bij het idee)
Mijn DL van 18 maanden is gisteren begonnen (uit zichzelf) met tegenstellingen benoemen... (warm-koud, aan-uit, binnen-buiten, man-vrouw, jongen-meisje etc etc).
En ook kan ze al 'ik' en 'mij' (en jij en jou) zeggen. Daar oefen ik ook wel een beetje in met haar (met gebaren er bij "ik ben T en jij bent mama Sara" - we hebben ook eigen naamgebaren).
Ik hou ook helemaal niet van "kinderlijk" praten tegen kinderen. Volgens mij is het zichzelf in de derde persoon benoemen ook echt kopiëren ('wil T nog wat drinken?' Ipv 'wil jij nog wat drinken'). Wie kijkt 'boer zoekt vrouw'? Boer Geert is een heel mooi voorbeeld.... "dat lust Geert wel!" over zichelf... brrrr... maar door zijn manier van doen vind ik het ergens wel grappig ook.
Lijkt me een interessant experimentje, om dit ook tegen volwassenen die het zelf doen te gaan zeggen (Wil oma nog een kopje koffie? Doet Henkie even de hond uitlaten ja? Eten we vanavond een lekker stukje knorrie? hahaha, ik heb nu al pret bij het idee)