taalontwikkeling

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap

Gebruikersavatar

Just-me-84

Berichten: 3931
Lid geworden op: 04 apr 2012 11:09
Hobbies: euh..wat niet ;-)
Locatie: Twente

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Just-me-84 » 06 jan 2015 20:17

Just-me-84 schreef:
onemonkey schreef:Maar, het feit dat je daar werkt wil toch niet zeggen dat je het wéét?
Mijn MIL werkt al 20 jaar op een psz. Maar is is opgeleid tot laborant, en voor de psz alleen bijgeschoold in EHBO en BHV. Niet in.pedagogiek of kinderontwikkeling.
van een peuterspeelzaalleidster verwacht ik dat wel ja. Ze heeft spw of oa gedaan. Als iemand niet weet hoe je correct Nederlands spreekt en hoe je Nederlandse taal aanbied bij je doelgroep, hoe kun je dan kinderen met een indicatie (of hoe dat ook heet) begeleiden?
ZL 02-2013 & ZL 12-2015

Gebruikersavatar

Appelboom

Berichten: 4947
Lid geworden op: 06 jan 2012 19:21
Hobbies: klimmen, lezen

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Appelboom » 06 jan 2015 20:37

Huh? Ik ken maar één iemand die 'Doe jij even helpen?' zegt, en ik dacht eerst dat hij een grapje maakte.

Er valt bij zich ontwikkelende taal ook ontzettend veel op te merken vanuit de logopedie.
Een voorbeeldje: DL zei ooit 'piepoe' voor kiekeboe. Ik noemde dit tegen iemand die logopedie studeerde, en zij vond het een schoolvoorbeeld van allerlei mechanismen die ze leerde: "Dit is een mooi voorbeeld van fronting (klinkers achter in de mond verschuiven naar voren), verstemlozing (stemhebbende b wordt stemloze p), weglating en zo nog wat strategieën die een kind gebruikt bij de taalontwikkeling."
(Ik heb het mailtje even opgesnord.) Bere-interessant allemaal, vind ik.
DL november 2011, ZL mei 2013. Wat een rijkdom!


Luc

Berichten: 3241
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:55
Hobbies: fotografie
Locatie: Grunn - Stad
Contacteer:

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Luc » 08 jan 2015 18:47

Ik heb voor de studie Taalwetenschap het boek Taalontwikkeling van het jonge kind van Schaerlaekens moeten lezen. Dat vond ik een goed leesbaar basisboek over taalverwerving, de processen die daarbij een rol spelen en de gemiddelde leeftijd waarop wat gebeurt. Boek zit atm in een verhuisdoos, dus ik kan het niet voor je nalezen ;)
ZL1 8/2012 --- ZL2 10/2014

Gebruikersavatar

rietjetoet

Berichten: 9892
Lid geworden op: 17 mei 2010 11:12
Hobbies: naaien, dansen, zingeving
Locatie: Poederlee, België
Contacteer:

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door rietjetoet » 01 feb 2015 23:14

"doe jij en dan pas de vraag???" euhhh ik erger me net rot als ik indertijd nederlandse mensen hoorde zeggen: "wij doen elke zondag wandelen he mam?" mannnnn mijn haren kropen omhoog. iK heb altijd gedacht dat het een verbastering van het engelse to do was ;-).
In B heb ik het nog nooit gehoord in elk geval. Eerlijk? dan liever juiste dialect of zo dan dit brrrrrr
moeke van Jitse (29/01/2008), Leene (04/12/2010) en twee sterrekindjes

Gebruikersavatar

mirri

Berichten: 9269
Lid geworden op: 02 mar 2012 08:15
Hobbies: muziek, tekenen, lezen, gaming
Locatie: Limburg

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door mirri » 02 feb 2015 04:44

Is er eigenlijk ook een terugval in taal ? Ik had het idee dat dl redelijk de verleden tijd kende van werkwoorden, maar sinds ze op school zit gaat het erg slecht. Dan krijg je dingen als "ik zagde , ik sprongde". Het lijkt wel of ze ineens nadenkt erover, maar er niet uit komt.

We worden niet bemind omdat we goed zijn.
We zijn goed omdat we bemind worden.


Topic starter
Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Lindar76 » 02 feb 2015 07:34

Ja dat is over correct praten, ze snapt het principe vervoegen en trekt dat ook Door naar de uitzonderingen.


Klein duimpje

Berichten: 1111
Lid geworden op: 28 feb 2014 09:55
Hobbies: Lezen, haken

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Klein duimpje » 13 feb 2015 22:14

Luc schreef:Ik heb voor de studie Taalwetenschap het boek Taalontwikkeling van het jonge kind van Schaerlaekens moeten lezen. Dat vond ik een goed leesbaar basisboek over taalverwerving, de processen die daarbij een rol spelen en de gemiddelde leeftijd waarop wat gebeurt. Boek zit atm in een verhuisdoos, dus ik kan het niet voor je nalezen ;)
Wss, ik heb dit boek ook liggen, zusje doet dezelfde opleiding en gaf mij dit boek, omdat het zulke interessante informatie bevat over de taalontwikkeling. Nu is mijn zl nog maar 6 maanden en ik heb tot nu toe ook alleen gelezen over de daarbij behorende taalontwikkeling. Ik zal het boek na het weekend inkijken en wat bevindingen posten.

Wat ik iig nog weet vanuit mijn eigen opleiding (orthopedagogiek) is dat zelf correct praten heel belangrijk is. Daarnaast is het actief corrigeren van je kinderen minder effectief als zelf gewoon het juiste woord te zeggen.
Oudste zoon: augustus 2014
Jongste zoon: maart 2017
Dochter: september 2019


Topic starter
Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Lindar76 » 13 feb 2015 22:36

Ja dat wist ik wel... erger me eerlijk gezegd dood aan iebiewiebie-jij-klein-dus-jij-nie-snappie.

Het is zo'n complex proces, echt prachtig. Peuter plakt nu zinnen aan elkaar door op te vullen met ehehe. "Papa ehehe wejken, papa ehehe bed niet. Nee!" Ik weet niet welke fase dit is :)

Gebruikersavatar

Winter14

Berichten: 1028
Lid geworden op: 21 okt 2014 10:02
Hobbies: Fotografie

taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Winter14 » 13 feb 2015 23:08

mirri schreef:Is er eigenlijk ook een terugval in taal ? Ik had het idee dat dl redelijk de verleden tijd kende van werkwoorden, maar sinds ze op school zit gaat het erg slecht. Dan krijg je dingen als "ik zagde , ik sprongde". Het lijkt wel of ze ineens nadenkt erover, maar er niet uit komt.
Dat is geen terugval!!
Je dochter heeft zelf de regeltjes ontdekt van het vervoegen van werkwoorden naar verleden tijd en past ze toe. Eerst kopieerde ze alleen maar. Alleen gaat het dan fout bij sterke werkwoorden, die dus veranderen van vorm in de verleden tijd (bijv ik sprong/spring itt ik maakte/maak).

Ze past haar pas ontdekte regeltjes nu nog dus wat te overijverig toe maar dit komt vanzelf goed.
Moeder van een wintermeisje (2014) en een zomerboy (2016).

Gebruikersavatar

mirri

Berichten: 9269
Lid geworden op: 02 mar 2012 08:15
Hobbies: muziek, tekenen, lezen, gaming
Locatie: Limburg

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door mirri » 14 feb 2015 07:36

Het gaat nu al weer beter idd. Je merkt dat ze nu beseft dat de sterke werkwoorden anders vervoegd worden. Ze is nog wel zoekende, maar je merkt het verschil :) eigenlijk erg knap dat ze dat kunnen .

We worden niet bemind omdat we goed zijn.
We zijn goed omdat we bemind worden.

Gebruikersavatar

salapio

Berichten: 3811
Lid geworden op: 05 jul 2009 11:11

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door salapio » 14 feb 2015 10:08

Lindar76 schreef:Ja dat wist ik wel... erger me eerlijk gezegd dood aan iebiewiebie-jij-klein-dus-jij-nie-snappie.

Het is zo'n complex proces, echt prachtig. Peuter plakt nu zinnen aan elkaar door op te vullen met ehehe. "Papa ehehe wejken, papa ehehe bed niet. Nee!" Ik weet niet welke fase dit is :)
Ik zie dat ehehe als een soort is. Papa is werken. Zou dat kunnen?

Hier een oma die het heeft over de woef en de mauw en de knor en de kwak. [flauwte] ... ik vind dat echt zo idioot en snap er niets van (helaas niet mn eigen mams die kan wel tegen feedback ...)
M (2007), T (2010), S (2012), L (2013)


Topic starter
Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Lindar76 » 14 feb 2015 10:12

Ja opa gisteren ook; hij wijst een varken aan, dl zegt tajrke! Hij heeft niet eens in de gaten dat ze varken zegt en gaat het 'voorzeggen' met knorren. :/

Gebruikersavatar

salapio

Berichten: 3811
Lid geworden op: 05 jul 2009 11:11

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door salapio » 14 feb 2015 10:17

Misschien ook zo met de grootouders gaan communiceren [cheesygrin]
M (2007), T (2010), S (2012), L (2013)


Topic starter
Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Lindar76 » 14 feb 2015 12:55

Opa ook haphap? :-p

Gebruikersavatar

Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Sara11 » 20 feb 2015 12:24

haha... leuk draadje dit.

Mijn DL van 18 maanden is gisteren begonnen (uit zichzelf) met tegenstellingen benoemen... (warm-koud, aan-uit, binnen-buiten, man-vrouw, jongen-meisje etc etc).
En ook kan ze al 'ik' en 'mij' (en jij en jou) zeggen. Daar oefen ik ook wel een beetje in met haar (met gebaren er bij "ik ben T en jij bent mama Sara" - we hebben ook eigen naamgebaren).

Ik hou ook helemaal niet van "kinderlijk" praten tegen kinderen. Volgens mij is het zichzelf in de derde persoon benoemen ook echt kopiëren ('wil T nog wat drinken?' Ipv 'wil jij nog wat drinken'). Wie kijkt 'boer zoekt vrouw'? Boer Geert is een heel mooi voorbeeld.... "dat lust Geert wel!" over zichelf... brrrr... maar door zijn manier van doen vind ik het ergens wel grappig ook.
Lijkt me een interessant experimentje, om dit ook tegen volwassenen die het zelf doen te gaan zeggen (Wil oma nog een kopje koffie? Doet Henkie even de hond uitlaten ja? Eten we vanavond een lekker stukje knorrie? hahaha, ik heb nu al pret bij het idee)

Plaats reactie