Co-ouderschap in het eerste jaar

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap


Topic starter
Florence

Berichten: 803
Lid geworden op: 22 jan 2012 22:02
Hobbies: -----

Co-ouderschap in het eerste jaar

Ongelezen bericht door Florence » 01 feb 2015 09:24

Een goede vriend is vijf maanden geleden vader geworden van zijn eerste. De ouders komen er samen niet uit, relatie loopt niet, wat de redenen ook zijn, ze gaan uit elkaar. Triest als dat is, komen de volgende punten nu aan de orde; hoe en wie en hoeveel en op welke manier gaat hun kind bij beide ouders zijn?

Lastige in deze kwestie is dat ik de moeder niet ken, de vader dus wel. Zij komt met artikelen over hechting in het eerste jaar die een co-ouderschapsregeling haast onmogelijk maken. Ze geeft nog (deels) borstvoeding geloof ik, wat het ook niet makkelijker maakt om een regeling te vinden.

Nu vraag ik me af of hier iets zinnigs over te vinden is in de literatuur? Ik kan me namelijk voorstellen dat wanneer hij het eerste jaar enkel bezoekrecht krijgt (wat zij wil), het kindje zich onvoldoende aan de vader hecht, wat ook niet wenselijk is (voor hem, zij is vooral heel boos). Aan de andere kant is het te zeggen dat een borstvoedende moeder borstvoeding moet kunnen geven en zo lang ze dat wil.

Iemand een idee?

Gebruikersavatar

Justawoman

Berichten: 5284
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:54

Re: Co-ouderschap in het eerste jaar

Ongelezen bericht door Justawoman » 01 feb 2015 09:45

Oei lastige inderdaad. Ik zou in het eerste jaar zelf in ieder geval geen hele nachten of weekenden doen. Maar misschien wel overdag de weekenden, dat moeder kolft voor flesjes. Als ze werkt doet ze dat tenslotte ook. Bovendien lijkt het me voor een alleenstaande moeder ook wel verstandig om even in het weekend bij te kunnen komen. Maar er zijn hier vast alleenstaande mama's met ervaring

Edit: O sorry je vraagt om literatuur
ZL1 01/09 & ZL2 05/12


Jessie6363

Berichten: 15386
Lid geworden op: 28 nov 2011 13:46
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: Co-ouderschap in het eerste jaar

Ongelezen bericht door Jessie6363 » 01 feb 2015 09:50

My FWO cents-

Sommige bv moeders werken toch ook? Dan is met kolven en dagopvang de hechting nr de moeder en de bv te doen. Dus de vader zou imo een paar zorgdagen moeten kunnen krijgen. De nachten misschien nog niet ofzo.

Mijn dl heeft zich dat eerste jaar ook écht wel aan sommige juffen vd opvang gehecht, mn die wat er alle dagen waren en haar veel verzorgden en op schoot hadden. Dus dan heeft hij denk ik óók een kans.


Topic starter
Florence

Berichten: 803
Lid geworden op: 22 jan 2012 22:02
Hobbies: -----

Re: Co-ouderschap in het eerste jaar

Ongelezen bericht door Florence » 01 feb 2015 11:45

Dank.

Ik denk dat ook, maar vraag me af of dat te onderbouwen is. Het lastige is dat ik persoonlijk snel de mening ben toegedaan dat de moeder de volledige kans op bv en hechting moet krijgen. Voorheen kwam ik ook niet in een situatie waarbij er zo jong al uit elkaar werd gegaan. En al geloof ik best dat ze het beste met hun kind voorheeft, het is wel duidelijk dat ze in haar woede en frustratie zijn kant niet wenst mee te nemen en hem haast via het kind lijkt te willen kwetsen.

Idealiter delen ze wel de zorg, 50/50, om de hechting goed aan beide te laten zijn, me dunkt kan een vader daar eenzelfde rol in hebben als een moeder, toch? En er zullen ook vaders en moeders zijn die het zo op zullen moeten lossen door bijvoorbeeld nachtdiensten of onregelmatige werktijden.

Gebruikersavatar

Justawoman

Berichten: 5284
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:54

Re: Co-ouderschap in het eerste jaar

Ongelezen bericht door Justawoman » 01 feb 2015 13:55

Ja maar wel open houden om naar het kind te kunnen blijven kijken
ZL1 01/09 & ZL2 05/12


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Re: Co-ouderschap in het eerste jaar

Ongelezen bericht door WZK » 01 feb 2015 14:20

Er is hier op het forum een vrij uitgebreid topic (kan het alleen niet vinden) met hoe kinderen een scheiding hebben ervaren en de consensus daaruit was dat co-ouderschap minder ideaal was dan het lijkt. Ik zou ook de bv niet in gevaar willen brengen en de nachten gewoon bij mama laten zijn. En dan zou ik zeggen 1 a 2 dagen per week overdag bij pappa. Het hechten kan ook langzaam opgebouwd worden. Het is vooral belangrijk dat de kleine zich aan 1 persoon hecht. Is dat eenmaal succesvol verlopen dan gaat hechting aan andere personen eenvoudiger.
Ik weet niet of moeder gaat werken maar het zou het fijnst zijn dat geen opvang nodig is maar dat pappa het dan overneemt. Anders is het wel veel drukte in het leven van de kleine.

Overigens kan hechting aan een tweede persoon met heel weinig contact nog steeds gerealiseerd worden. Mijn kinderen zijn behoorlijk gehecht aan hun biologische ouders terwijl ze hen vanaf geboorte slechts 1 uur per vier weken zagen. Het is vooral belangrijk dat ze zich aan een eerste hechtingspersoon leren hechten, de rest volgt dan wel.
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition

Gebruikersavatar

Angeldust

Berichten: 16108
Lid geworden op: 09 nov 2008 21:07
Hobbies: *^*
Locatie: In het midden \\ Verkoop aan mij niets meer! //

Re: Co-ouderschap in het eerste jaar

Ongelezen bericht door Angeldust » 01 feb 2015 14:42

Goede hechting kan echt wel hoor. Hoeft het kind echt niet heel veel voor bij vader te zijn. Hier zorg ik voor de kinderen en zijn ze gemiddeld 2 (mid)dagen per maand bij vader en hij komt ook langs. Ze zijn gewoon goed gehecht. :-)
--> Grote broer '08 en kleine broer '12 <--

Gebruikersavatar

Angeldust

Berichten: 16108
Lid geworden op: 09 nov 2008 21:07
Hobbies: *^*
Locatie: In het midden \\ Verkoop aan mij niets meer! //

Re: Co-ouderschap in het eerste jaar

Ongelezen bericht door Angeldust » 01 feb 2015 14:43

Wat wzk zegt.
--> Grote broer '08 en kleine broer '12 <--


Topic starter
Florence

Berichten: 803
Lid geworden op: 22 jan 2012 22:02
Hobbies: -----

Re: Co-ouderschap in het eerste jaar

Ongelezen bericht door Florence » 01 feb 2015 16:43

Ok, dus dan zou je een regeling hebben met papa in het weekend de dagen en mama de nachten. Ze werken allebei vier dagen en ik denk dat het kind dus drie dagen opvang heeft. Best druk inderdaad.
Voor de vader is het niet tof dat alleen aan mama hechten voldoende is voor een veilige basishechting (noem je dat zo?) want hij wil zijn kind ook graag halve weken. Ah ik vind het zo lastig... Het belang van het kind is moeilijk wegen, omdat het zo lijkt alsof ze het doet om hem dwars te zitten. Al klinkt ook dat niet aardig. Nu ja, het is geen leuke situatie.
Maar niemand literatuur?


lalalou

Berichten: 64
Lid geworden op: 19 dec 2013 21:38
Hobbies: zingen

Re: Co-ouderschap in het eerste jaar

Ongelezen bericht door lalalou » 01 feb 2015 17:38

Ik heb geen literatuurtips, maar my two cents:

Het gaat hier niet om het opbouwen van een tweede hechtingsrelatie, je mag aannemen dat deze baby al gehecht is aan zijn vader. Sterker nog dus, hij zou deze hechtingsrelatie kunnen verliezen.
Om de bv-relatie in stand te houden is kolfen genoeg. Dat is natuurlijk wel zwaar, vooral snachts, waardoor het praktischer is om snachts wel live te kunnen voeden. Maar meestal is het tussen de 6 en 12 maand prima mogelijk om met een doorslapende baby toch de bv in stand te houden. En bij niet doorslapen kan een flesje snachts na 6 maand ook minder kwaad. Ik vind het dus wel een zwaar neergezet argument van deze moeder, die inderdaad weinig de positie van de vader meeneemt. Hoe doet de baby het nu snachts? Geeft papa nu al wel eens een flesje?
Als papa maar 4 dagen werkt lijkt het mij in het belang van het kindje om juist dan bij papa te zijn voor een doordeweekse papadag. Dat lijkt mij de voorkeur boven kdv.

Maar bovenal, wat wel uit literattur blijkt is dat een vechtscheiding erg negatief effect heeft op een kind. Harmonie en een gezonde communicatie is belangrijker dan welke coouderschapsregeling ook.
De voordelen van bv zijn duidelijk aangetoond, maar blijven gering ten opzichte van de schade die je een kind kan toebrengen op te groeien tussen 2 elkaar bevechtende ouders. Dus hopelijk blijven de papa en mama dit doel altijd voor ogen houden.

Gebruikersavatar

Angeldust

Berichten: 16108
Lid geworden op: 09 nov 2008 21:07
Hobbies: *^*
Locatie: In het midden \\ Verkoop aan mij niets meer! //

Re: Co-ouderschap in het eerste jaar

Ongelezen bericht door Angeldust » 01 feb 2015 19:37

Lalalou, seriously??

Echt heel erg mee oneens. Jongste van mij is 2,5 jaar. Maar no way dat hij ergens anders slaapt dan bij mij, ook niet bij zijn vader. En zeker voor behoud van de borstvoeding en hechting is het van belang om in de nacht te voeden. Vaders zijn in dat opzicht natuurlijk gezien minder tot gewoon niet van belang. Flesje geven is dus automatisch het belang van vader in deze vóórop het kind in kwestie te zetten.
--> Grote broer '08 en kleine broer '12 <--


lalalou

Berichten: 64
Lid geworden op: 19 dec 2013 21:38
Hobbies: zingen

Re: Co-ouderschap in het eerste jaar

Ongelezen bericht door lalalou » 01 feb 2015 21:52

Uiteraard serieus, anders reageerde ik niet..

geeft natuurlijk niet dat we het oneens zijn.
Als een baby al 5 maanden van zijn leven met een vader in huis heeft gewoond, daar ga ik in deze post van uit, dan is daar als het goed zit een sterk hechtingsproces opgetreden. Het verlies daarvan zal ook een baby kunnen voelen. Tenzij het een vader was die op zondag alleen het vlees sneed [wink] , maar gezien de vraag ging ik daar niet van uit. Wellicht heeft deze baby net zo goed naast zijn vader geslapen als naast zijn moeder, maar dat weet ik dan weer niet.
Bv kan afhankelijk zijn van nachtvoedingen (hoeft natuurlijk niet in het tweede half jaar), maar dat kun je oplossen door kolfen. Uiteraard is dat niet praktisch, leuk is anders, dus je kunt als vader er daarom voor kiezen dat niet van je ex te verwachten, maar ik vind niet dat je jezelf als vrouw onmisbaar mag verklaren, als het alternatief een intensieve relatie is met een vader waaraan het kind goed gehecht is. In die zin is mijn bericht ook specifiek bedoeld om een lans te breken voor de vader. En is de hechtingsdiscussie net zo goed een verhaal van de vader als van de moeder.
Dat dat voor jullie gezin niet opgaat angeldust, betekent niet dat er geen baby in het eerste jaar bij zijn vader zou kunnen overnachten. Maar belangrijker is naar deze baby te kijken, vandaar mijn vraag: hoe gaan het snachts met deze baby? Hoe is het kindje nu wel of niet aan een flesje gewend?


lalalou

Berichten: 64
Lid geworden op: 19 dec 2013 21:38
Hobbies: zingen

Re: Co-ouderschap in het eerste jaar

Ongelezen bericht door lalalou » 01 feb 2015 22:00

Misschien dat ik hier extra stellig op reageer omdat ik door mijn werk nogal veel met scheidingssitusties te maken heb en daar waar het mis gaat is de gemene deler van het probleeem bijna altijd dat de ene ouder de hechting aan de andere ouder niet gunt. Dat maakt mij altijd zo verdrietig.Terwijl een gezonde hechting met 2 ouders, hoewel niet samenwonend een kind zulke sterke wortels zou kunnen geven om te groeien.

Gebruikersavatar

Angeldust

Berichten: 16108
Lid geworden op: 09 nov 2008 21:07
Hobbies: *^*
Locatie: In het midden \\ Verkoop aan mij niets meer! //

Re: Co-ouderschap in het eerste jaar

Ongelezen bericht door Angeldust » 01 feb 2015 22:14

Ik vind dat geen natuurlijk ouderschap wat je beschrijft Lalalou. Dat stuit mij tegen de borst op een natuurlijk ouderschap forum. Daar verwacht ik zulk advies niet te lezen wat jij allemaal beschrijft.
--> Grote broer '08 en kleine broer '12 <--


Jools

Berichten: 1870
Lid geworden op: 14 sep 2012 22:02
Hobbies: *

Re: Co-ouderschap in het eerste jaar

Ongelezen bericht door Jools » 01 feb 2015 22:39

Ik begrijp wel wat lalalou bedoelt, denk ik. De waarde van een gezonde hechting met moeder én vader is heel belangrijk. Dat hoort in dit soort lastige beslissingen voorop te staan. De vraag die bij mij alleen opborrelt is of een goede hechting met vader borstvoeding in de weg staat, en of borstvoeding een goede hechting met vader in de weg staat. Volgens mij hoeft het 1 het ander niet uit te sluiten en zou daar een weg gevonden kunnen en moeten worden. Waarom zou een kindje bijvoorbeeld niet kunnen hechten door dagjes bij vader te zijn? Hoe zagen de dagen eruit toen vader er nog was? Als er s nachts bv werd gegeven, deed de moeder dat vast, dan heeft een nacht bij vader toch geen toegevoegde waarde voor de hechting? Waarom niet gewoon bijvoorbeeld de dag dat hij thuis was aanhouden en de dagen dat ze samen waren verdelen? En hopelijk, als de emoties het toelaten doordeweeks een keer samen eten, of papa de baby op bed laten leggen? Of s ochtends naar de opvang brengen? Volgens mij zou je met zulke afspraken veel meer tegemoed komen aan de behoefte van de baby (kunnen hechten, borstvoeding, stabiliteit en liefde) dan een coouderschapsregeling in de zin van helft van de week bij pa, andere helft bij ma.
Trotse mama van ZL1, ZL2 en DL

Plaats reactie