pas uit: nieuw boek waarin AP en mindfulness samenkomen

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap

Gebruikersavatar

Topic starter
shiweila

Berichten: 1981
Lid geworden op: 13 dec 2009 22:03
Locatie: Antwerpen

pas uit: nieuw boek waarin AP en mindfulness samenkomen

Ongelezen bericht door shiweila » 03 jun 2014 00:32

Ik kreeg net de info dat er een nieuw boek uit is, geschreven door Shauna Shapiro, "a professor at Santa Clara University, a clinical psychologist, an internationally recognized expert in mindfulness, and a mother" en Chris White, "a board-certified pediatrician, parent educator, certified life coach, and father".
Klinkt veelbelovend, vond ik [smile]

Het gaat om Mindful Discipline: A Loving Approach to Setting Limits and Raising an Emotionally Intelligent Child

Vooral onderstaand commentaar maakt me erg nieuwsgierig en hoopvol (en dan heb ik de zin die mij een 'aha'gevoel gaf maar even vet gemaakt):
“Shauna Shapiro and Chris White have created a wonderful integration of the power of mindful awareness and the insights from studies of child development and the brain to lovingly guide us to a more rewarding and effective way of being as parents. The science of attachment reveals that the most robust predictor of our child’s development is how we have come to make sense of our lives from the inside out. This book beautifully illuminates how the previously independent fields of attachment and of mindfulness actually share common ground—that knowing yourself is the best gift you can give to your children. An effective way of achieving this parental presence is through mindfulness, and the stories, ideas, and exercises of Mindful Discipline offer a fabulous guide to creating the deep and receptive internal knowing that will empower your children to become resilient, reflective, and compassionate beings themselves. What better gift can you offer of yourself to your child, and the world?”
—Daniel J. Siegel, MD, clinical professor at the University of California, Los Angeles, school of medicine; author of Brainstorm and The Mindful Brain; and coauthor of No-Drama Discipline, Parenting from the Inside Out, and The Whole-Brain Child
Ik verdrink helaas in het werk en kan er nu geen boek bijnemen. Maar misschien heeft iemand van jullie er wel trek in... [cheesygrin]
♥ grote dS (jan 03) en kleine dS (okt 09)
ISO: een wereld van licht en schoonheid

Gebruikersavatar

zeerover

Berichten: 1913
Lid geworden op: 13 sep 2013 19:27
Hobbies: muziek, schrijven, goed eten!

Re: pas uit: nieuw boek waarin AP en mindfulness samenkomen

Ongelezen bericht door zeerover » 12 jun 2014 07:44

Wauw, dat klinkt goed!
Dankjewel voor de tip.
Ik wil eerst het boek "Met kinderen groeien" (Mindfulness) uit lezen, maar denk dat dit dan m'n volgende lees-project wordt :-)
ZL oktober 2013 🦊🐸🐞


Madelief

Berichten: 220
Lid geworden op: 24 sep 2013 23:07
Hobbies: Yoga, schilderen, moederschap

Re: pas uit: nieuw boek waarin AP en mindfulness samenkomen

Ongelezen bericht door Madelief » 20 aug 2014 10:59

Heeft iemand dit boek inmiddels gelezen en wat vond ie ervan? Klinkt idd goed!
ZL (december 2013)

Gebruikersavatar

Lonne84

Berichten: 1630
Lid geworden op: 25 mei 2012 10:29
Hobbies: yoga, zingen, eten, buitenzijn

Re: pas uit: nieuw boek waarin AP en mindfulness samenkomen

Ongelezen bericht door Lonne84 » 20 aug 2014 15:20

Oh ik lees ook graag mee! Als beginnend mf-trainer en AP-mama :) heb hier wel een ander boek van Siegel liggen maar ook geen tijd om er nu een Engels boek bij te pakken!
Mama van zl1 (sep 2012), *(sep 2014) en zl2 (okt 2015)

Gebruikersavatar

Soofie

Berichten: 4235
Lid geworden op: 07 aug 2010 11:51
Hobbies: lezen

Re: pas uit: nieuw boek waarin AP en mindfulness samenkomen

Ongelezen bericht door Soofie » 24 aug 2014 22:22

ik ben net begonnen met lezen! ik vond de voorwoorden idd erg veelbelovend [wink]
Mama van een zoon (2014), dochter (2010) en pleegdochter (2009).

Gebruikersavatar

zeerover

Berichten: 1913
Lid geworden op: 13 sep 2013 19:27
Hobbies: muziek, schrijven, goed eten!

Re: pas uit: nieuw boek waarin AP en mindfulness samenkomen

Ongelezen bericht door zeerover » 27 aug 2014 16:06

Leuk!
Ik wil nog even zoeken of ie ook als e-book bestaat.
ZL oktober 2013 🦊🐸🐞


Jessie6363

Berichten: 15386
Lid geworden op: 28 nov 2011 13:46
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: pas uit: nieuw boek waarin AP en mindfulness samenkomen

Ongelezen bericht door Jessie6363 » 29 aug 2014 11:48

Oh, als je dat vind, let me know!! Ik zat ook al te kijken :)

Gebruikersavatar

koosmien

Berichten: 520
Lid geworden op: 26 okt 2012 11:21
Hobbies: Dansen

Re: pas uit: nieuw boek waarin AP en mindfulness samenkomen

Ongelezen bericht door koosmien » 09 jan 2015 20:39

En... heeft iemand het boek gelezen en is het een aanrader?


lalalou

Berichten: 64
Lid geworden op: 19 dec 2013 21:38
Hobbies: zingen

Re: pas uit: nieuw boek waarin AP en mindfulness samenkomen

Ongelezen bericht door lalalou » 10 jan 2015 21:44

Ik heb hem gelezen en vind het beslist een aanrader.
Ik schat dat de interpretatie van up voor een groot deel overeenkomt met die van mensen hier, maar dat anderen het misschien te sturend vinden. Vooral op het punt van kinderen grenzen leren. Mij sprak het wel erg aan.
Er wordt uitgebreid op ingegaan waarom het belangrijk is om je eigen gedrag te leren reguleren door zelfdiscipline, je kunnen aanpassen aan situaties, veerkracht ervaren bij stress. En dat het alleen maar volgen van je kind onvoldoende is om deze vaardigheden te leren. Er worden onderzoeken aangehaald om deze theorie te bevestigen, vooral vanuit inzichten in de neuropsychologie. Hierin vind ik het boek een welkome aanvulling op de soms wat eenzijdige benadering van Kohn (m.i.). Een mooi onderscheid bijv wordt gemaakt tussen de wensen van een kind en zijn behoefte. Een kind kan bijvoorbeeld roepen dat hij niet naar bed wil, maar als ouder kun je een onderliggende behoefte zien die het tegenovergestelde is. Grenzen kunnen gesteld worden door het kind de natuurlijke gevolgen te laten ervaren, maar ook door zelf een logische consequentie te creeeren. Deze laatste verschilt nog altijd van de definitie die behavioristen (of triple p-ers) hebben van straf, maar is wel sturender dan wat ik soms hier op het forum lees.
Ik benadruk nu wat verschillen, maar er wordt ook heel wat up-gedachtegoed mooi uitgewerkt in hoofdstukken met titels als unconditional love, space, mentorschip en mistakes. Daarnaast natuurlijk heel veel aandacht voor mindfulness; hoe je aandachtvol bij je kind blijft, hoe je contact maakt met je kind zijn behoeftes, hoe je bewust blijft van je eigen behoeften en daar ruimte voor maakt.
Laatst gewijzigd door lalalou op 10 jan 2015 22:57, 3 keer totaal gewijzigd.


Marije1984

Berichten: 97
Lid geworden op: 26 okt 2013 21:33
Hobbies: crea, spiritualiteit, gezin

Re: pas uit: nieuw boek waarin AP en mindfulness samenkomen

Ongelezen bericht door Marije1984 » 10 jan 2015 21:45

Alleen in het Engels denk ik he...?
Mama van meisje (okt 2010) en jongetje (maart 2013)


lalalou

Berichten: 64
Lid geworden op: 19 dec 2013 21:38
Hobbies: zingen

Re: pas uit: nieuw boek waarin AP en mindfulness samenkomen

Ongelezen bericht door lalalou » 10 jan 2015 21:50

Yep.

Gebruikersavatar

zeerover

Berichten: 1913
Lid geworden op: 13 sep 2013 19:27
Hobbies: muziek, schrijven, goed eten!

Re: pas uit: nieuw boek waarin AP en mindfulness samenkomen

Ongelezen bericht door zeerover » 16 jan 2015 16:54

Dank voor de omschrijving, klinkt zeker als een aanrader.
Misschien even wat boeken verkopen om budget te creëren :-)

Verstuurd vanaf mijn Fairphone met Tapatalk
ZL oktober 2013 🦊🐸🐞

Gebruikersavatar

zeerover

Berichten: 1913
Lid geworden op: 13 sep 2013 19:27
Hobbies: muziek, schrijven, goed eten!

Re: pas uit: nieuw boek waarin AP en mindfulness samenkomen

Ongelezen bericht door zeerover » 07 apr 2015 05:09

Het e-book is nu in de aanbieding bij B ol
https://m.bol.com/nl/p/mindful-discipli ... nt%20Child
ZL oktober 2013 🦊🐸🐞

Gebruikersavatar

mama van 1 zoon

Berichten: 1218
Lid geworden op: 20 jun 2010 10:44
Hobbies: :)

Re: pas uit: nieuw boek waarin AP en mindfulness samenkomen

Ongelezen bericht door mama van 1 zoon » 10 mei 2015 07:45

zeerover schreef:Wauw, dat klinkt goed!
Dankjewel voor de tip.
Ik wil eerst het boek "Met kinderen groeien" (Mindfulness) uit lezen, maar denk dat dit dan m'n volgende lees-project wordt :-)
Ik ben ook wel benieuwd naar dit boek. Is het makkelijk leesbaar voor in een vakantie of meer een doe-het-zelf boek? Snap je wat ik bedoel? [wink]

Gebruikersavatar

zeerover

Berichten: 1913
Lid geworden op: 13 sep 2013 19:27
Hobbies: muziek, schrijven, goed eten!

Re: pas uit: nieuw boek waarin AP en mindfulness samenkomen

Ongelezen bericht door zeerover » 16 mei 2015 16:30

Ik ben net begonnen en hoe makkelijk leesbaar het is, hangt vooral af van hoe vlot je Engels is denk ik. En hoe veel je gestoord wordt bij het lezen en hoe lastig je dat vindt ;) Het is zowel theorie/inspiratie als oefeningen.
Maar ik ben nog maar net begonnen (weinig ruimte om te lezen op het moment), dus kan er nog niet heel veel zinnigs over zeggen.
ZL oktober 2013 🦊🐸🐞

Plaats reactie