buikligging en wiegendood

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap

Gebruikersavatar

Topic starter
Just-me-84

Berichten: 3931
Lid geworden op: 04 apr 2012 11:09
Hobbies: euh..wat niet ;-)
Locatie: Twente

buikligging en wiegendood

Ongelezen bericht door Just-me-84 » 03 dec 2014 14:47

Is het verband tussen buikligging en een verhoogd risico aangetoond? Enige wat ik erover lees is dat sinds in Nederland in oktober 1987 de buikligging op landelijke schaal werd ontraden, is het aantal wiegendoodkinderen sterk afgenomen.
Maar dit was ook de tijd dat men niet meer zoveel rookte in huis/bij kinderen. En wat is een sterke afname?

Weet iemand zo of hier echt studies naar zijn? (al is het natuurlijk een lastig studieobject omdat je niet echt een blinde proef kan doen of een groep ouders verplichten om hun kind op de buik/danwel rug te leggen).
ZL 02-2013 & ZL 12-2015


Loesje8

Berichten: 284
Lid geworden op: 30 jan 2014 18:26
Hobbies: Lezen, sporten, reizen

Re: buikligging en wiegendood

Ongelezen bericht door Loesje8 » 03 dec 2014 20:13

Zie hier [smile]

http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/24BCC390 ... 057art.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar

Topic starter
Just-me-84

Berichten: 3931
Lid geworden op: 04 apr 2012 11:09
Hobbies: euh..wat niet ;-)
Locatie: Twente

Re: buikligging en wiegendood

Ongelezen bericht door Just-me-84 » 03 dec 2014 21:32

Thnx.

Vooral staat vier vind ik erg interessant. Wat maakt een rokende moeder voor een groot percentage de oorzaak zeg! Pfoeh.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalklklppop
ZL 02-2013 & ZL 12-2015

Gebruikersavatar

ictje

Berichten: 968
Lid geworden op: 13 sep 2011 22:08
Hobbies: wandelen

buikligging en wiegendood

Ongelezen bericht door ictje » 08 dec 2014 14:41

Pubmed is een database van wetenschappelijke medische artikelen. Als je daarin zoekt op sids (sudden infant death syndrome) dan vind je genoeg. Is wel Engelstalig, medisch en wetenschappelijk dus soms lastig leesbaar als je daar niet mee bekend bent. De samenvatting van de artikelen kun je gratis lezen, soms het hele artikel ook (tenzij je via de universiteit oid erin gaat, dan kan je bij meer).

Gebruikersavatar

Noekie

Berichten: 529
Lid geworden op: 04 apr 2011 21:12
Hobbies: Lars & Finn!
Locatie: Noordoostpolder

Re: buikligging en wiegendood

Ongelezen bericht door Noekie » 08 dec 2014 16:54

Even op het onderwerp inhakend: Ik denk dat je ook naar het kind moet kijken. Zl slaapt op zijn buik, al vanaf week 3 ongeveer, op z'n rug gaat hij echt niet slapen. Al vanaf dag 1 houdt hij zn hoofd omhoog, we hebben met een paar weken ook getest wat hij doet als je iets voor zn mond/neus legt en hij draaide zelf zn hoofdje gewoon om. En dan hebben we ook nog zo'n nannycare sensormatje in zn bedje liggen die afgaat als er geen ademhaling geregistreerd wordt. Werkt perfect, want als je m vergeet uit te zetten en m uit bed haalt gaat ie altijd af.

Maargoed dat was je vraag niet. Ik heb geen idee in hoeverre dat is aangetoond en hoe...


Konijn

Berichten: 3780
Lid geworden op: 17 mar 2010 09:46
Hobbies: .
Locatie: Groningen

Re: buikligging en wiegendood

Ongelezen bericht door Konijn » 10 dec 2014 00:10

ictje schreef:Pubmed is een database van wetenschappelijke medische artikelen. Als je daarin zoekt op sids (sudden infant death syndrome) dan vind je genoeg. Is wel Engelstalig, medisch en wetenschappelijk dus soms lastig leesbaar als je daar niet mee bekend bent. De samenvatting van de artikelen kun je gratis lezen, soms het hele artikel ook (tenzij je via de universiteit oid erin gaat, dan kan je bij meer).
Het is handig om dan in combinatie met "prone" te zoeken (prone position = buikligging. Supine position = rugligging).

Dat er een verband is, is min of meer bij toeval ontdekt toen bij een onderzoek opviel dat veel kinderen die overleden aan wiegendood op hun buik gevonden werden. Wat precies zorgt voor dat verband, is niet helemaal duidelijk, maar er zijn aanwijzigingen dat het niet alleen gaat om met het gezicht in de matras liggen en daardoor stikken, maar meer om het "zomaar" wegvallen van de ademprikkel. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat kinderen op hun buik dieper slapen, en daardoor een verhoogd risico lopen. Als dat zo is (en dat staat dus zeker niet vast), dan helpt het niet zo veel als ze hun hoofd goed kunnen omdraaien.

Tijdens een bijeenkomst over iets heel anders heb ik eens iemand gesproken die in Australie betrokken was bij onderzoek naar buislampen en wiegendood, en die gaf toen aan dat in elk geval in Australie in de tijd dat het rugslaapadvies voor het eerst gegeven werd, het rookgedrag nog vrij constant was. Veranderingen in roken lijken daar niet de oorzaak van de afname van het voorkomen van wiegendood in de tijd dat het rugslaapadvies werd ingevoerd.
Twee zoons en een dochter


Konijn

Berichten: 3780
Lid geworden op: 17 mar 2010 09:46
Hobbies: .
Locatie: Groningen

Re: buikligging en wiegendood

Ongelezen bericht door Konijn » 10 dec 2014 00:17

Just-me-84 schreef:Thnx.

Vooral staat vier vind ik erg interessant. Wat maakt een rokende moeder voor een groot percentage de oorzaak zeg! Pfoeh.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalklklppop
Waar lees je dat? Er staat wel dat er veel ouders van kinderen die aan wiegendood overlijden, roken, maar de bewering dat roken in die gevallen ook de oorzaak is, heb ik niet gezien.
Twee zoons en een dochter

Gebruikersavatar

elize80

Berichten: 7619
Lid geworden op: 10 mei 2012 12:48
Hobbies: lalala

Re: buikligging en wiegendood

Ongelezen bericht door elize80 » 10 dec 2014 08:51

Staat 3 vind ik opvallend. Nul kinderen die bij de ouders in bed aan wiegendood overleden? Het overgrote deel in een spijlenledikant.

-- Tapatalk --
Moeder van 2 kinderen (2011 en 2014)


Konijn

Berichten: 3780
Lid geworden op: 17 mar 2010 09:46
Hobbies: .
Locatie: Groningen

Re: buikligging en wiegendood

Ongelezen bericht door Konijn » 10 dec 2014 13:53

elize80 schreef:Staat 3 vind ik opvallend. Nul kinderen die bij de ouders in bed aan wiegendood overleden? Het overgrote deel in een spijlenledikant.

-- Tapatalk --
Nul in het linker deel (oude data), maar juist vrij veel in het rechter deel (recente data)...
Twee zoons en een dochter

Gebruikersavatar

Topic starter
Just-me-84

Berichten: 3931
Lid geworden op: 04 apr 2012 11:09
Hobbies: euh..wat niet ;-)
Locatie: Twente

Re: buikligging en wiegendood

Ongelezen bericht door Just-me-84 » 12 dec 2014 00:27

Konijn schreef:
Just-me-84 schreef:Thnx.

Vooral staat vier vind ik erg interessant. Wat maakt een rokende moeder voor een groot percentage de oorzaak zeg! Pfoeh.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalklklppop
Waar lees je dat? Er staat wel dat er veel ouders van kinderen die aan wiegendood overlijden, roken, maar de bewering dat roken in die gevallen ook de oorzaak is, heb ik niet gezien.
Excuus. Je hebt helemaal gelijk. Ik bedoelde inderdaad dat er veel ouders roken.

Ik vind het een lastige, mijn zoontje had zo'n sterke voorkeur voor op zn buik slapen. En dat lees ik vaker. Maar dat er een risico aan vast Zit maakt t wel lastig. Ik zou geen andere oplossing weten.




Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalklklppop
ZL 02-2013 & ZL 12-2015

Gebruikersavatar

Noekie

Berichten: 529
Lid geworden op: 04 apr 2011 21:12
Hobbies: Lars & Finn!
Locatie: Noordoostpolder

Re: buikligging en wiegendood

Ongelezen bericht door Noekie » 14 dec 2014 02:13

Daar is dus bijvoorbeeld een sensormatje voor, die geeft een alarm als de ademhaling zou stoppen.

Gebruikersavatar

Topic starter
Just-me-84

Berichten: 3931
Lid geworden op: 04 apr 2012 11:09
Hobbies: euh..wat niet ;-)
Locatie: Twente

Re: buikligging en wiegendood

Ongelezen bericht door Just-me-84 » 14 dec 2014 21:51

maar dat lijkt me weer lastig met een nachtvoeding..dan ga ik dat vergeten uit te zetten enzo.

Nu hij bijna 2 is vertrouw ik het wel, en let ik alleen op ons dekbed, dat dat niet op hem komt. Maar in het begin vond ik het best lastig. T voelde wel als kiezen tussen 2 kwaden, op zn rug sliep hij echt niet, ook niet op mij of man. Echt alleen op zn buik.

het blijft wel raar dat buikligging altijd als HET GROTE risico wordt gezien. Misschien omdat dit geen actie/inzet van ouders vergt, wat stoppen met roken wel is. Terwijl roken zo te zien een net zo groot risico is. Raar hoe dan de maatschappij ervoor kiest om het ene (buikslapen) te verketteren, maar oh wee als je een moeder zegt dat het moet stoppen met roken (was er laatst niet een heel nieuwsbericht over dat het inbreuk op de privacy en eigen verantwoordelijkheid van moeders is als verloskundigen advies over stoppen met roken geven...zag iets op fb langskomen) Maar dat is weer een heel andere discussie.
ZL 02-2013 & ZL 12-2015


Konijn

Berichten: 3780
Lid geworden op: 17 mar 2010 09:46
Hobbies: .
Locatie: Groningen

Re: buikligging en wiegendood

Ongelezen bericht door Konijn » 17 dec 2014 23:57

Just me, misschien dat dat ook een kwestie van perceptie is? Dat roken een risicofactor is, ben ik in alle adviezen wel altijd tegengekomen - net zo goed als het buikslaapverhaal. Misschien dat het daarbij meespeelt dat ik geen roker ben en mijn kinderen geen buikslapers waren: het waren allebei dingen die op mijn gezin niet direct van toepassing waren.
Als je niet rookt, maar wel een buikslaper hebt, kan ik me voorstellen dat dat aspect veel meer je aandacht heeft, en je daardoor ook vanzelf meer opvalt.
Twee zoons en een dochter

Gebruikersavatar

Topic starter
Just-me-84

Berichten: 3931
Lid geworden op: 04 apr 2012 11:09
Hobbies: euh..wat niet ;-)
Locatie: Twente

Re: buikligging en wiegendood

Ongelezen bericht door Just-me-84 » 19 dec 2014 11:20

Konijn schreef:Just me, misschien dat dat ook een kwestie van perceptie is? Dat roken een risicofactor is, ben ik in alle adviezen wel altijd tegengekomen - net zo goed als het buikslaapverhaal. Misschien dat het daarbij meespeelt dat ik geen roker ben en mijn kinderen geen buikslapers waren: het waren allebei dingen die op mijn gezin niet direct van toepassing waren.
Als je niet rookt, maar wel een buikslaper hebt, kan ik me voorstellen dat dat aspect veel meer je aandacht heeft, en je daardoor ook vanzelf meer opvalt.
ja in de adviezen wordt roken wel genoemd, maar bedoelde meer in de volksmond.

heb nog nooit iemand tegen mn schoonzus horen zeggen, rook jij? Wat een risico neem jij daarmee zeg! Terwijl bij buikligging dit wel gebeurt.

Heb zelf het idee dat we vooral niet de volwassenen moeten dwingen wat te doen/laten (roken,borst/flesvoeding) maar dat we daarom de baby's maar dwingen (rugligging, alleen slapen)
ZL 02-2013 & ZL 12-2015

Gebruikersavatar

barbamama

Berichten: 16851
Lid geworden op: 20 jun 2010 19:01
Hobbies: Veel

Re: buikligging en wiegendood

Ongelezen bericht door barbamama » 19 dec 2014 11:37

Ik denk dat er een aantal dingen door elkaar gehaald worden

Wiegedood is de dood van een kind (tot 2 jaar??) waarvan geen doodsoorzaak gevonden kan worden

Stikt een kind in het ouderlijk bed omdat er een dronken pa op is gerold, hoort dat (dacht ik toch) niet in de statistieken weggeschreven worden als wiegedood
Stikt een kindje op haar/zijn buik omdat het neusje in de matras ligt en het nog niet kan optillen, is dat strikt genomen, geen wiegedood. De oorzaak is gewoon gestikt
Stikt een kindje omdat er melk omhoog kwam en het dat niet doorgeslikt, uitgespuugd kreeg omdat hij/zij op de rug lag, is het ook "gewoon" stikken


Reken je onder wiegedood alle kindjes die in bed zijn overleden (al dan niet samenslapend) krijg je vast een heel andere kijk op het verdriet

Plaats reactie