Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap

Gebruikersavatar

Wicky

Berichten: 10671
Lid geworden op: 16 jul 2012 12:46
Hobbies: o.a. kind, boek, tuin, fiets
tag: Bzzzz... Was-bij

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door Wicky » 07 nov 2014 13:36

Pluu schreef:Terwijl ik dat nog nóóit gehoord heb van kindjes die veel knutselen, dat die daardoor een achterstand zouden oplopen in hun grove motoriek, of in hun taalontwikkeling etc.
Zou dat wel eens onderzocht zijn denk je [wink] ? Het zou mij niet verbazen dat dat van tv kijken wel onderzocht is en van andere activiteiten niet/minder, omdat tv relatief nieuw is en men van nature geneigd is om argwanend tegenover nieuwe ontwikkelingen te staan. Ik denk dat elke eenzijdige activiteit risico met zich mee brengt, of dat nu tv kijken of knutselen is.
Zoon juni 2011, zoon maart 2016

Als een kind zich niet ontwikkelt volgens het boekje, dan heb je niet het goede boekje


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door Lindar76 » 07 nov 2014 16:57

DL van twee is gek op tv, onthoudt er ook veel van. Speelt dingen na met grote zus, leert letters van de sesamstraat dvd.

Een beetje minder zou mi beter zijn, maar een strakke grens van 3j klopt toch ook niet helemaal denk ik.

Gebruikersavatar

xokkie

Berichten: 2570
Lid geworden op: 17 okt 2011 21:19
Hobbies: lezen, fantasy, rpg, koken, ba

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door xokkie » 07 nov 2014 17:11

DL1 heeft als dreumes toch ook echt veel geleerd van de Lotte&Max dvds. Het grootste verschil dat ik merk mbt tv vs andere activiteiten (waaronder luisterverhalen) is dat DL1 uit zichzelf niet (lijkt) te stoppen met tv kijken. Bij luisterverhalen kan ze een tijd zitten luisteren maar gaat dan weer spelen met iets anders, ook al gaat het luisterverhaal op de achtergrond door. Ook andere activiteiten wisselt ze af, ook al blijven de materialen beschikbaar (boekjes, keukentje, teken spullen). Kijkt ze tv dan zit ze er zo uren aan vast gekluisterd. Maximale tijd dat ik niet heb ingegrepen was toen ik van de zomer hoogzwanger en niet lekker was: zeker 3,5 uur gekeken. Dat is voor mij iig een reden om het tv kijken wel te doseren en andere activiteiten niet.
trotse mama van DL1 januari '12 en DL2 september '14 en DL3 maart '17

Gebruikersavatar

Avalynn

Berichten: 3488
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:24
Hobbies: Natuur, plezier, creatief.
Locatie: Verkoper overige

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door Avalynn » 07 nov 2014 17:37

Leuke vraag, ik vind dit heel interessant. :D

Ik merk dat als er een verhaal verteld wordt, ongeacht of er een verhaal verteld wordt op een cd of door mij. Dat ze dit na vertellen en dat als we een film kijken dit compleet wordt uitgebeeld.

Ik merk ook dat een film meer tijd nodig heeft om verwerkt te worden. Soms moet er na een film een uur druk nagespeeld worden om het een plek te geven en na een boek zijn er juist allerlei vragen.

Om die reden beperk ik de films tot 1x per week en lezen we ontzettend veel. Luisterboeken zet ik wel regelmatig aan, net als een muziekje, maar ze worden liever voorgelezen. De Gruffalo is wel een aanrader, daar vragen ze vaak om.

Na een luisterboek zijn er net als na een film ook minder vragen, het is ook een passievere mechanische manier van vertellen. Het verhaal wordt telkens op dezelfde manier verteld en er is geen pauze voor vragen. Soms kan een luisterboek daardoor te prikkelgevoelig zijn.

Lezen en voorlezen blijft hier dus de voorkeur hebben.
Spelen met fantasie en een vleugje magie: http://www.uilenelf.nl
De webwinkel die de magie van het spelen stimuleert.

Grimm's, Ostheimer, Maxomorra, Lyra, Lemniscaat, Cosilana, Christofoor, Story Cubes, Stockmar, Crayon Rocks, Sarah's silks en veel meer.

Gebruikersavatar

Avalynn

Berichten: 3488
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:24
Hobbies: Natuur, plezier, creatief.
Locatie: Verkoper overige

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door Avalynn » 07 nov 2014 17:45

Jojanne schreef:Waar halen jullie de luisterboeken/hoorspelen? Op spotify vind ik heel weinig.
luisterrijk.nl
Spelen met fantasie en een vleugje magie: http://www.uilenelf.nl
De webwinkel die de magie van het spelen stimuleert.

Grimm's, Ostheimer, Maxomorra, Lyra, Lemniscaat, Cosilana, Christofoor, Story Cubes, Stockmar, Crayon Rocks, Sarah's silks en veel meer.

Gebruikersavatar

yanika

Berichten: 1568
Lid geworden op: 05 apr 2011 12:35
Hobbies: van alles een beetje
Contacteer:

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door yanika » 07 nov 2014 18:31

ZL gaat bij zowel tv als luisterboeken in de "staar" modus.
Onverschillig voor z'n omgeving. Maar hier ook het grote verschil dat er op de tv geen rem zit bij hem, en verhaaltjes wel eerder.
Als ik voorlees houd hij het ook uren vol, ik alleen niet ;) Als ik zelf voorlees, betrek ik hem er ook actief bij, en dat doet een cd natuurlijk niet.
tv en verhaaltjes op cd zijn ook vooral bij ons om een rust moment te creëren, zonder dat ZL slaapt.
Hoe dan ook een interessant onderwerp!
Zl: Juli 2011, Dl: Mei 2015

Gebruikersavatar

Matoliano

Berichten: 839
Lid geworden op: 07 sep 2011 17:35
Hobbies: Haken, cinema,
Locatie: Den Haag

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door Matoliano » 09 nov 2014 00:09

Wicky schreef:
Pluu schreef:Terwijl ik dat nog nóóit gehoord heb van kindjes die veel knutselen, dat die daardoor een achterstand zouden oplopen in hun grove motoriek, of in hun taalontwikkeling etc.
Zou dat wel eens onderzocht zijn denk je [wink] ? Het zou mij niet verbazen dat dat van tv kijken wel onderzocht is en van andere activiteiten niet/minder, omdat tv relatief nieuw is en men van nature geneigd is om argwanend tegenover nieuwe ontwikkelingen te staan. Ik denk dat elke eenzijdige activiteit risico met zich mee brengt, of dat nu tv kijken of knutselen is.
Het kan zijn dat de effecten van tv onderzocht zijn omdat het een relatief nieuw fenomeen is, maar het is meer dan dat, televisie stimulueert minder zintuigen dan knutselen of buiten spelen, bij de laatste twee worden alle zintuigen gestimuleerd. Wat het leren en ontwikkelen bevordert. Bij tv worden in feite slechts twee zintuien gestimuleerd waardoor het eenzijdiger is.
Er zijn trouwens wel onderzoeken geweest naar de noodzaak van knutselen voor de ontwikkeling nu ik erover nadenk, ik zal evens een linkje opzoeken, maar of er onderzoeken zijn geweest naar nadelen van erg veek knutselen... Dat weet ik niet.
Welllicht is het zoals iemand hierboven schreef dat het meetelt dat veel kinderen niet uit zichzelf kunnen stoppen met tv kijken. Het is niet voor niets een (soort van) 'immersive' medium.




Tapatalk
Afbeelding

Gebruikersavatar

Matoliano

Berichten: 839
Lid geworden op: 07 sep 2011 17:35
Hobbies: Haken, cinema,
Locatie: Den Haag

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door Matoliano » 09 nov 2014 00:14

Wat ik nu ook bedenk trouwens, in een recent onderzoek nasr tv en kleine kids, werd besproken waarom tv schadelijk zou zijn voor kinderen onder de 2 jaar, een. Van de redenen was dat kinderen onder de 2 jaar de beelden niet goed kunnen verwerken omdat ze beelden nog niet zo snel verwerken als volwassenen, met o.a overprikkeling als gevolg. De snelheid waarin beelden elkaar opvolgen is te hoog voor ze om goed te verwerken, ook bij kindertelevisie.


Tapatalk
Afbeelding

Gebruikersavatar

Phlox

Berichten: 1663
Lid geworden op: 04 jun 2013 19:15
Hobbies: naar buiten, klussen, haken

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door Phlox » 13 nov 2014 17:35

Matoliano schreef:Wat ik nu ook bedenk trouwens, in een recent onderzoek nasr tv en kleine kids, werd besproken waarom tv schadelijk zou zijn voor kinderen onder de 2 jaar, een. Van de redenen was dat kinderen onder de 2 jaar de beelden niet goed kunnen verwerken omdat ze beelden nog niet zo snel verwerken als volwassenen, met o.a overprikkeling als gevolg. De snelheid waarin beelden elkaar opvolgen is te hoog voor ze om goed te verwerken, ook bij kindertelevisie.


Tapatalk
O ja, daar had ik laatst via via over gehoord, maar was het inmiddels alweer vergeten (en heb toen een filmpje ingestart voor DL - oeps!). Heb je misschien een linkje naar het artikel?

Gebruikersavatar

Matoliano

Berichten: 839
Lid geworden op: 07 sep 2011 17:35
Hobbies: Haken, cinema,
Locatie: Den Haag

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door Matoliano » 13 nov 2014 19:08

Ik ga even zoeken baar dat artikel Phlox


Tapatalk
Afbeelding

Gebruikersavatar

River

Berichten: 457
Lid geworden op: 11 apr 2012 10:04
Hobbies: Genieten
Locatie: Arnhem

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door River » 15 nov 2014 23:06

Ik kwam nog niet zo lang geleden dit filmpje tegen:
https://www.youtube.com/watch?v=v2SdEpHjrjw

Ik vond het schrikbarend hoeveel negatief effect de gemiddelde kindertv lijkt te hebben op kinderen.

Dit betekend niet dat zl nooit filmpjes kijkt.
Op dit moment wil hij vooral steeds filmpjes van zichzelf zien, en dat lijkt me dan weer minder negatief effect te hebben omdat die niet zijn ontworpen om zijn aandacht vast te houden.
Dat aandacht vast houden is meteen ook waardoor kinderen er zo moeilijk van los kunnen komen dacht ik.

Over verhaaltjes op cd heb ik geen idee, ik denk dat het minder negatief effect heeft dan de gemiddelde tv omdat je er makkelijker van los komt doordat je niet visueel vastgehouden wordt door snel wisselende beelden.

Zelf vind ik het heerlijk om een luisterboek te luisteren als ik dingen doe waar ik niet echt mijn aandacht bij hoeft te houden.
Zl is nu 2,5 ik heb van de week voor het eerst luisterboeken van de bieb gehaald.
hij vind vooral de combinatie liedje/verhaaltje leuk geloof ik, en het lijkt me vooral handig in de auto dat hij een leuke afleiding heeft als hij er eigenlijk uit wil maar we echt nog een stuk moeten rijden.
We hebben nu "Ibbeltje" en VOF de Kunst "op reis".

Ik kijk wel uit naar het moment dat we met z'n allen in de auto Harry Potter kunnen luisteren op weg naar familie aan de andere kant van Nederland :)
zl juni 2012


mamavanvier

Berichten: 4222
Lid geworden op: 20 okt 2013 21:21
Hobbies: druk druk druk met 4 kids

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door mamavanvier » 16 nov 2014 22:17

hier is de oudste gek op luisterboeken. Maar droomt daar ook helemaal bij weg en komt niet meer tot spelen. Mag best een uurtje (ik hou meestal 1 cd aan) maar dan is het ook klaar.
Voor mijn gevoel beter dan de tv terwijl hij daar ook enorm veel van oppikt. We laten de kids eigenlijk alleen maar educatief kijken. Grote verschil is dat we (nu nog) kunnen doseren wat er binnenkomt en bij tv niet (want als het aan de oudste ligt kijkt hij klokhuis en dergelijke maar das niet altijd geschikt voor een 5jarige vind ik...)


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door Lindar76 » 17 nov 2014 13:56

Klokhuis niet voor vijf jaar? Waarom niet? Dl van twee vindt het ook leuk....


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door WZK » 17 nov 2014 19:09

Lindar76 schreef:Klokhuis niet voor vijf jaar? Waarom niet? Dl van twee vindt het ook leuk....
Doelgroep is negen tot vijftien.
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: Verhaaltjes luisteren anders dan tv-kijken?

Ongelezen bericht door bigou » 17 nov 2014 19:13

Tja, in Klokhuis zitten veel lagen (qua humor etc)en hier valt het ook wel vanaf ruim 5 in de smaak moet ik zeggen. Bijvoorbeeld de filmpjes met bezoek aan de pindakaasfabriek, dierenwereld etc. Je kunt natuurlijk wel op thema selecteren om te zorgen dat het past bij de ontwikkeling etc. (als je via de site kijkt).
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)

Plaats reactie