taalontwikkeling

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap


Topic starter
Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Lindar76 » 26 sep 2014 11:12

Ik zou wel meer willen weten van taalontwikkeling. Ik heb altijd gewoon aangenomen dat het ging zoals het ging, maar nu met mijn jongste heb ik toch vragen. Uit interesse, dus.

Ik vraag me af: is er een bepaalde volgorde in leren van taal die vaak voorkomt? Of scheelt dat erg per kind?
bijv:
-het begint vaak met concrete zaken, mama, paard, appel. Klopt toch? (even los van dat verstaan vooraf gaat aan spreken)
- abstracte woorden zoals boven/weg, kleuren, wanneer komen die meestal? Is het normaal dat dit tegelijk komt met zinsuitbouw van 2 naar 3 woorden? Of is dat toeval/lopen die processen min of meer apart van elkaar?
- Wanneer beginnen de meeste kinderen met ik/jij? (ik dacht altijd dat veel kinderen eerst hun eigen naam gebruikten? )
-ik zie ook gebeuren dat ze woorden koppelt die nét niet hetzelfde zijn. Zo is een muntje voor DL 'dertig': ze zag zus tellen, kaartjes, dertig, eenendertig, twee-en-dertig... en ze zag haar dit later ook met muntjes doen. Dus tellen deed ze na met 'dertig, dertig, dertig,' en kort daarop werd dertig ook het woord voor muntje. Ik las ooit dat toilet ook zo begonnen is, het verband met toilet maken komt doordat het dezelfde ruimte aan damesslaapkamer was. En hoek/haak is verwant met winkel, wat in eerste instanties stalletjes in een hoekje waren.

En mss is er nog veel meer over te zeggen, wat ik nu niet zie door gebrek aan kennis. Enlighten me! Ik vind het heel interessant [smile] Ik ben benieuwd wat jullie over taal en taalontwikkeling te vertellen hebben.

Gebruikersavatar

emmz

Berichten: 74
Lid geworden op: 19 apr 2013 14:38
Hobbies: zingen, bakken, lezen...
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door emmz » 27 sep 2014 22:01

Mijn moeder is redelijk expert op dat gebied (ze is docent Nederlands) en zij benoemt vaak dingen die haar opvallen in de taalontwikkeling van dl van 2,5 jaar. Vandaag zij ze dat ze het opvallend vond dat dl al betekenisvolle werkwoorden als persoonsvorm gebruikt. Dl zegt bijvoorbeeld 'ik speel' in plaats van 'ik doe spelen'. Ik vind het altijd leuk als ze dit soort dingen benoemt, want anders zou het me niet zo opvallen terwijl het echt leuk is om te weten. Ik volg dit draadje dus ook even en zal af en toe iets toevoegen als mams is langsgeweest [wink] .
-Kinderen hebben liefde nodig, vooral als ze het niet verdienen.-

Gebruikersavatar

She

Berichten: 19087
Lid geworden op: 16 feb 2008 08:23
Hobbies: Afdeling nachtelijk beheer
tag: Dr. Seuss
Locatie: *gecertificeerd draagconsulent in ruste* oase van rust :)
Contacteer:

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door She » 27 sep 2014 22:06

Sieneke Goorhuis-Brouwer is hier expert in. Zij heeft een heldere site waar ze dingen over de taalontwikkeling uitlegt. En, niet toevallig, ze wordt ook veel gevraagd voor vereniging het Jonge kind. Het komt ooit nog wel eens zover dat mede dankzij haar inspanningen (lobby) die toetsgekte in het onderwijs op z'n retour gaat, in elk geval voor het jonge kind.
mem van A (2006, 6 jaar BV) en R (2008, ruim 4,5 jaar BV)


Topic starter
Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Lindar76 » 27 sep 2014 23:22

Haar naam heb ik vaker gehoord! Leuk, ga eens lezen.

Gebruikersavatar

Iduna

Berichten: 2446
Lid geworden op: 15 okt 2012 20:41
Hobbies: D&V-chat
Locatie: Sittard

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Iduna » 28 sep 2014 00:31

Lindar76 schreef:
- Wanneer beginnen de meeste kinderen met ik/jij? (ik dacht altijd dat veel kinderen eerst hun eigen naam gebruikten? )
Ik heb er geen verstand van maar dit is iets wat me bij DL opvalt, ik dacht ook dat ze eerst haar eigen naam zou gaan gebruiken voor het ik/mij(en in haar geval ich/mich) spectrum maar ze zegt haar eigen naam alleen als ik het voor zeg na, verder veel mij (als in 'van mij') en ikke (ze is 23 maanden).
Edit: Mijn schoonzus heeft een (zwaar lichamelijk en geestelijk) gehandicapte neef die 'ik' en 'jij' niet snapt, hij noemt zichzelf 'jij' (want dat zeggen anderen als ze hem bedoelen) en anderen 'ik' (zo noemen ze zichzelf immers), doordat sz me er op wees dat hij dat doet valt het me bij kleine kindjes ook op, dl doet het minder dan hij maar vindt het ik/jij/ich/doe/Iduna/'Ioena' soms ook wel om te lachen.

Wat ons ook opvalt is dat ze van net geleerde nieuwe woorden leek uit te proberen waar ze ze allemaal voor kan gebruiken, een van haar eerste woorden was aandoen/aandoon (schoenen/kleding 'aan doen') en al snel kwam ze aandoon? vragen als ze iets uit wilde, gebruikte ze 'aandoen' voor dingen afdekken met een deksel, blokjes stapelen enz. Het was een korte fase maar we vonden het best ingenieus :D

Ze is nog niet in de "ik doe *werkwoord*" fase, ze gebruikt nog het infinitief voor alles wat ze doet.
Ze benoemd ook de dingen die ze doet terwijl ze er mee bezig is: als ze rent roept ze "rennen rennen" als ze klimt zegt ze "klimmen" en laatst zat ze met een ander meisje op een bank en zeiden ze allebei "zitten, zitten" [lol]


Leuk topic, ik lees mee.
Laatst gewijzigd door Iduna op 28 sep 2014 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
DL1 10-2012, DL2 12-2016, ZL 05-2019


Topic starter
Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Lindar76 » 28 sep 2014 11:11

Ja, hier idd ook. Als je vraagt hoe ze heet, weet ze het wel. Wauwa :)

Gebruikersavatar

liannetess

Berichten: 2784
Lid geworden op: 06 nov 2012 21:24
Hobbies: Koken, hardlopen

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door liannetess » 29 sep 2014 15:04

Hier gebruikt dl echt nog overal haar naam voor. Tess slapen, eten, lopen enz enz
Ik ben soms ook wel benieuwd waar ze woorden leren en hoe ze er op komen.
Lamp is hier bijvoorbeeld heel lang booboo geweest [crazy]
Nu nog steeds noemt ze onze kat baaie terwijl hij gabri heet.

Overigens noemde ik mezelf vroeger jij jah. Omdat mijn oma altijd met mij langs de foto's liep en bij mijn foto zei "ja dat ben jij ja "
Moeder van Tess (mei 2012)
~Liefde is loslaten~

Gebruikersavatar

Just-me-84

Berichten: 3931
Lid geworden op: 04 apr 2012 11:09
Hobbies: euh..wat niet ;-)
Locatie: Twente

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Just-me-84 » 06 jan 2015 13:27

emmz schreef:. Vandaag zij ze dat ze het opvallend vond dat dl al betekenisvolle werkwoorden als persoonsvorm gebruikt. Dl zegt bijvoorbeeld 'ik speel' in plaats van 'ik doe spelen'.
Volgens mijn schoonzus (peuterspeelzaalleidster) is het heel belangrijk om "ik doe ...." en doe jij ..." tegen kinderen te praten.
Ik erger me er eerlijk gezegd aan, ik zeg nooit doe jij spelen met de bal of doe jij een koekje eten.
Moet ik dit eigenlijk wel zeggen dan? Of moet je als volwassene juist de normale vervoegingen gebruiken?
ZL 02-2013 & ZL 12-2015

Gebruikersavatar

Avalynn

Berichten: 3488
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:24
Hobbies: Natuur, plezier, creatief.
Locatie: Verkoper overige

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Avalynn » 06 jan 2015 13:39

Ik had een gastkindje met een moeder die logopedist is en ik heb op haar aanraden een paar boeken over taalontwikkeling doorgelezen. En het is zeker niet de bedoeling dat je verkeerd taalgebruik gaat aanleren. :) Gebruik altijd correct nederlands, verkort je zinnen of gebruik makkelijkere woorden bij de kleinsten, maar ik zou zeker geen fout taalgebruik bezigen.
Spelen met fantasie en een vleugje magie: http://www.uilenelf.nl
De webwinkel die de magie van het spelen stimuleert.

Grimm's, Ostheimer, Maxomorra, Lyra, Lemniscaat, Cosilana, Christofoor, Story Cubes, Stockmar, Crayon Rocks, Sarah's silks en veel meer.

Gebruikersavatar

hadewich1979

Berichten: 13828
Lid geworden op: 04 mar 2009 13:28
Hobbies: --
tag: Speedy gonzales Mod
Locatie: **gecertificeerd draagdoekconsulent regio Groningen, draagdoekverkoper**

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door hadewich1979 » 06 jan 2015 13:41

Just-me-84 schreef:
emmz schreef:. Vandaag zij ze dat ze het opvallend vond dat dl al betekenisvolle werkwoorden als persoonsvorm gebruikt. Dl zegt bijvoorbeeld 'ik speel' in plaats van 'ik doe spelen'.
Volgens mijn schoonzus (peuterspeelzaalleidster) is het heel belangrijk om "ik doe ...." en doe jij ..." tegen kinderen te praten.
Ik erger me er eerlijk gezegd aan, ik zeg nooit doe jij spelen met de bal of doe jij een koekje eten.
Moet ik dit eigenlijk wel zeggen dan? Of moet je als volwassene juist de normale vervoegingen gebruiken?
Oh brrrrr. Ik erger me daar al aan als volwassenen dat in hun normale taalgebruik gebruiken. Wáárom zou je dat doen naar kinderen toe? Het is toch de bedoeling dat ze de normale, volwassen taal leren, niet een speciale kinderversie. Volgens mij hebben miljoenen kinderen leren praten zonder 'doe' [lol]
www.draagconsulentnoord.nl
Trainer van draagconsulenten voor Zorgdragen Opleidingen
DL 01-2009 & ZL 10-2012

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door bigou » 06 jan 2015 14:02

hadewich1979 schreef: Ik erger me daar al aan als volwassenen dat in hun normale taalgebruik gebruiken. Wáárom zou je dat doen naar kinderen toe? Het is toch de bedoeling dat ze de normale, volwassen taal leren, niet een speciale kinderversie.
WSS In studies over taalverwerving komt er steeds naar voren dat je het beste normaal met een kindje kunt praten ipv kromtaal spreken. Natuurlijk pas je je woordkeus aan wanneer je je tot een peuter richt, maar foute zinsconstructies lijken me nooit goed voor de taalontwikkeling van een kind.

Juist door het goede voorbeeld van de volwassenen om hen heen gaan peuters vanzelf hun taal perfectioneren, ik begrijp niet dat sommige mensen (als de genoemde crècheleidster) denken dat het zin heeft om zelf eigenlijk weer als een peuter te gaan praten [dontknow]
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)

Gebruikersavatar

Just-me-84

Berichten: 3931
Lid geworden op: 04 apr 2012 11:09
Hobbies: euh..wat niet ;-)
Locatie: Twente

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Just-me-84 » 06 jan 2015 14:17

thank you. weet ik even weer dat ik niet gek ben [mrgreen] van mn schoonouders kan ik het nog accepteren maar van een peuterspeelzaalleidster.... Schijnt dat er op die peuterspeelzaal door meer leidsters zo tegen kinderen wordt gepraat.
ZL 02-2013 & ZL 12-2015


Jessie6363

Berichten: 15386
Lid geworden op: 28 nov 2011 13:46
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Jessie6363 » 06 jan 2015 16:12

Maar, het feit dat je daar werkt wil toch niet zeggen dat je het wéét?
Mijn MIL werkt al 20 jaar op een psz. Maar is is opgeleid tot laborant, en voor de psz alleen bijgeschoold in EHBO en BHV. Niet in.pedagogiek of kinderontwikkeling.


Topic starter
Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Lindar76 » 06 jan 2015 16:48

onemonkey schreef:Maar, het feit dat je daar werkt wil toch niet zeggen dat je het wéét?
Mijn MIL werkt al 20 jaar op een psz. Maar is is opgeleid tot laborant, en voor de psz alleen bijgeschoold in EHBO en BHV. Niet in.pedagogiek of kinderontwikkeling.
de Opleiding is ook niet veel soeps hoor heb ik het idee. Ik heb niet bijster veel vertrouwen in basis kennis kdv leidsters eigenlijk.... Ik hoor al jaren pleidooien voor hoger opgeleide kdv leidsters.

Gebruikersavatar

Just-me-84

Berichten: 3931
Lid geworden op: 04 apr 2012 11:09
Hobbies: euh..wat niet ;-)
Locatie: Twente

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Just-me-84 » 06 jan 2015 20:05

dubbel...
Laatst gewijzigd door Just-me-84 op 06 jan 2015 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
ZL 02-2013 & ZL 12-2015

Plaats reactie