De wetenschap achter water birth

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap

Gebruikersavatar

Topic starter
Elffje

Berichten: 3242
Lid geworden op: 25 sep 2011 02:16
Hobbies: yoga, hardlopen
Locatie: Midden van Nederland

De wetenschap achter water birth

Ongelezen bericht door Elffje » 04 apr 2014 19:07

http://www.sciencebasedmedicine.org/water-birth-again/" onclick="window.open(this.href);return false;

Op mijn telefoon dus even niet zo'n mooie post, ik werk hem later bij maar kwam deze blog tegen over de voor- en nadelen van geboorte in het water.
ZL1 juli 2011, ZL2 dec 2013

Gebruikersavatar

JDee

Berichten: 8230
Lid geworden op: 29 jun 2011 22:20
Hobbies: Creating stuff that works
Locatie: Maker en verkoper ~JL~ Just Love

Re: De wetenschap achter water birth

Ongelezen bericht door JDee » 26 aug 2014 16:24

dus: niet in de tweede fase van de geboorte, maar wel ok in de eerste ivm de mogelijke aanwezigheid van poep(bacterien) in het water. ok.
JugendstiL RT- Soodesign springwood sunrise 4- Bramble3 -N Linden cr/g 5-okiringsling kai -ankalia nevaeh 7

Gebruikersavatar

hadewich1979

Berichten: 13828
Lid geworden op: 04 mar 2009 13:28
Hobbies: --
tag: Speedy gonzales Mod
Locatie: **gecertificeerd draagdoekconsulent regio Groningen, draagdoekverkoper**

Re: De wetenschap achter water birth

Ongelezen bericht door hadewich1979 » 03 sep 2014 19:28

Dat verbaast me, want juist die poepbacterieën heeft een baby toch nodig voor een goede darmkolonisatie?
www.draagconsulentnoord.nl
Trainer van draagconsulenten voor Zorgdragen Opleidingen
DL 01-2009 & ZL 10-2012

Gebruikersavatar

linda1979

Berichten: 3248
Lid geworden op: 07 sep 2009 20:49
Hobbies: aanmoederen

Re: De wetenschap achter water birth

Ongelezen bericht door linda1979 » 03 sep 2014 20:03

Het gevaar zit hem in het feit dat de baby het poepwater in de longen kan krijgen. Dat (meconiumwater in longen krijgen) kan trouwens ook in de baarmoeder gebeuren, door stress bijv.
DS uit 2010
en DS heeft 3 jaar en 5 dagen BV gekregen

Gebruikersavatar

hadewich1979

Berichten: 13828
Lid geworden op: 04 mar 2009 13:28
Hobbies: --
tag: Speedy gonzales Mod
Locatie: **gecertificeerd draagdoekconsulent regio Groningen, draagdoekverkoper**

Re: De wetenschap achter water birth

Ongelezen bericht door hadewich1979 » 04 sep 2014 14:24

Maar ook dan, zo heb ik begrepen, is het voornamelijk een risico wanneer het om dik meconiumhoudend vruchtwater gaat. Alleen worden voor de zekerheid alle vrouwen met meconiumhoudend vruchtwater ingestuurd, om elk risico te vermijden. Om daarom nu een watergeboorte af te raden vind ik ver gaan.
www.draagconsulentnoord.nl
Trainer van draagconsulenten voor Zorgdragen Opleidingen
DL 01-2009 & ZL 10-2012

Gebruikersavatar

jozefet

Berichten: 7924
Lid geworden op: 29 sep 2008 23:00
Locatie: Leiden

Re: De wetenschap achter water birth

Ongelezen bericht door jozefet » 04 sep 2014 14:39

Ik begrijp niets van de conclusie dat geboren worden in het water alleen nadelen en geen voordelen heeft. Ik begrijp het meconium/poeprisico, dat wel. Maar ik had het echt een deceptie gevonden om tijdens de uitdrijving uit bad te moeten en dan op het droge te gaan baren. Ik zat net zo lekker in bad. Had ook echt niet meer geweten hoe ik eruit had gemoeten.
Voor mij zou dat voor de baring zeker nadelig zijn geweest.
Bovendien: door de badbevalling had ik geen vaginale beschadigingen. Mijn vk zei dat ze bij badbevallingen zelden hoefde te hechten oid. Ik vind het serieus een nadeel als je dan meer risico op dergelijke narigheid maakt.
Mama van J oris, januari '08, en A ndreas, april '10, en V ictor, februari '13 en Ha nnah, augustus '15 [cheer]


Jessie6363

Berichten: 15386
Lid geworden op: 28 nov 2011 13:46
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: De wetenschap achter water birth

Ongelezen bericht door Jessie6363 » 04 sep 2014 14:44

Wat ik van het blogje begrrep, is adt er geen wetenschappelijk bewijs was dat een watergeboorte 'beter' zou zijn, en dat er wat aanwijzingen zijn, dat je tijdens de laatste fase, de uitdrijving, liever niet meer in dat water zit, waar je al (uren) zelf in ligt, omdat er dan huidschilfers en onvermijdelijk wat ontlastingsbacterien van jezelf etc in zitten, die ook ook nog eens op de ideale temperatuur kunnen groeien. Dat kan een risico opleveren.

De schrijfster wijst een waterbevalling verder niet af, maar wil wel het punt maken dat het zogenaamde wetenschappelijke bewijs dat een waterbevalling beter is, er dus niet is.

Dat een vk mondeling onderschrijft dat ze bij badbevalling minder schade ziet, kan wel, maar dat is dan n=1 en dus niet wetenschappelijk. Kan best dat als de wetenschap een goede RCT deed, het wel aangetoond zou worden, dat het voor de moeder fijner is. Maar voorals nog laat het bewijs dus zien dat het voor de baby risico kan mee brengen, terwijl de voordelen voor de moeder niet significant zijn.

Gebruikersavatar

hadewich1979

Berichten: 13828
Lid geworden op: 04 mar 2009 13:28
Hobbies: --
tag: Speedy gonzales Mod
Locatie: **gecertificeerd draagdoekconsulent regio Groningen, draagdoekverkoper**

Re: De wetenschap achter water birth

Ongelezen bericht door hadewich1979 » 04 sep 2014 14:48

Dat een bevallende vrouw zich prettiger voelt in het water (als dat zo is, natuurlijk) vind ik ook een heel belangrijke factor. Een ontspannen moeder bevalt immers veel beter. En ook op de langere termijn is een prettig voelende bevalling belangrijk voor moeder en kind.
www.draagconsulentnoord.nl
Trainer van draagconsulenten voor Zorgdragen Opleidingen
DL 01-2009 & ZL 10-2012

Gebruikersavatar

Diana

Berichten: 3245
Lid geworden op: 29 mar 2009 20:52
Locatie: Gent

Re: De wetenschap achter water birth

Ongelezen bericht door Diana » 30 dec 2014 20:04

http://evidencebasedbirth.com/waterbirth/" onclick="window.open(this.href);return false;
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar

Phlox

Berichten: 1663
Lid geworden op: 04 jun 2013 19:15
Hobbies: naar buiten, klussen, haken

Re: De wetenschap achter water birth

Ongelezen bericht door Phlox » 03 jan 2015 23:01

Tvp


Jools

Berichten: 1870
Lid geworden op: 14 sep 2012 22:02
Hobbies: *

Re: De wetenschap achter water birth

Ongelezen bericht door Jools » 03 jan 2015 23:17

Tvp :)
Trotse mama van ZL1, ZL2 en DL

Plaats reactie