Kippen houden

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

cjatje

Berichten: 17415
Lid geworden op: 17 jun 2010 10:29
Hobbies: D&V'en, naaien
tag: Rondleider extra ordinaire
Locatie: W-Vl
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door cjatje » 21 mar 2012 09:11

hmm, kan een kip ook zonder ren? wij hebben een erdelijk kleine stadstuin (8*8 met 4*8 terras) dus ik dacht om die beestjes los te laten lopen, maar dan ligt er ook overal kippepoep? [confused] en dat vind ik dan weer niet leuk, want zl loopt vaak op blote voeten buiten...
M

Gebruikersavatar

Honeybadger
Beheerder
Beheerder
Berichten: 16830
Lid geworden op: 24 apr 2008 16:13
Hobbies: Breien

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Honeybadger » 21 mar 2012 09:13

Hahaha, ja dan ligt er óveral poep [yes]
En al je planten zijn tot aan kniehoogte gesloopt en alle aarde en gras in omgewoeld. [yes]

Gebruikersavatar

guppie3

Berichten: 4725
Lid geworden op: 14 apr 2010 17:14
Hobbies: spelen, yoga, wandelen, lezen
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door guppie3 » 21 mar 2012 09:22

ligt eraan hoeveel je er hebt.. hoeveel poep er ligt. en... hoe vaak je bereid bent het even weg te vegen. Ik veeg het een tot twee keer even weg en dan valt het best mee. daarnaast weet dl heel goed om de poep heen te lopen als het moet.. en loopt ze er toch door.. tja...

maar wil je dat liever niet, is een ren erg aan te bevelen.

kippen zijn wel gravers en trekkers... onkruid en andere dingen zijn zo weg.
https://www.borstvoeding.com/files/late ... tnodig.pdf
OM te lezen, te delen, of uit te printen.

Gebruikersavatar

Geekess
Forum Eigenaar
Forum Eigenaar
Berichten: 15925
Lid geworden op: 30 mei 2009 14:20
Hobbies: Dragen en Voeden
tag: Bzzzz... Opperbij
Locatie: Heerhugowaard ******** Eigenaar forum en blog voor Natuurlijk Ouderschap
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Geekess » 22 mar 2012 07:42

Dl is dol op de kippen van jaar Kdv, die knuffelt ze voortdurend en ze vertelt er honderd uit over.
Dus...misschien ook maar kippen ( max 2) gaan houden, in een ren.
Kan dat samen met katten, die natuurlijk buiten de ren. Heb alleen een dakterras, dus alleen steen.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
DL1 2009 - DL2 2014
Dragen en Voeden *** Forum en Blog voor het bevorderen van Natuurlijk Ouderschap ***

Gebruikersavatar

cjatje

Berichten: 17415
Lid geworden op: 17 jun 2010 10:29
Hobbies: D&V'en, naaien
tag: Rondleider extra ordinaire
Locatie: W-Vl
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door cjatje » 22 mar 2012 07:46

joepie!! we gaan er 2 nemen, de buurman vroeg gisteren of hij kippen mocht houden, omdat het aan onze gemeenschappelijke omheining is, hij was bang dat het zou storen, maar he, als hij mag, mogen wij ook [blij] nu alleen nog een beetje het praktische uitwerken... hij gaat de kippen rond zn tuinhuis houden, daar zit telkens een meter plaats tussen tov zn omheining, bij ons idem, maar in die hoek staat onze compostbak...
we gaan dus een ren halen en waarschijnlijk dan 21 april onze kippen van de stad halen [biggrin] (3€/stuk!)
M

Gebruikersavatar

Honeybadger
Beheerder
Beheerder
Berichten: 16830
Lid geworden op: 24 apr 2008 16:13
Hobbies: Breien

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Honeybadger » 22 mar 2012 07:49

Geekess schreef:Dl is dol op de kippen van jaar Kdv, die knuffelt ze voortdurend en ze vertelt er honderd uit over.
Dus...misschien ook maar kippen ( max 2) gaan houden, in een ren.
Kan dat samen met katten, die natuurlijk buiten de ren. Heb alleen een dakterras, dus alleen steen.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
Ik ken iemand die hield vier kippen in een balkonkast op een mini haagse bovenwoning, maar dat is vast niet wat je bedoelt [cheesygrin]

Kippen op stenen dakterras moet kunnen, maar dan zou ik wel zorgen voor een goed schoon te houden ren waar je zand of beukensnippers o.i.d in kan gooien. Een kip moet m.i. wel wat te graven en te scharrelen hebben.
cjatje schreef:joepie!! we gaan er 2 nemen, de buurman vroeg gisteren of hij kippen mocht houden, omdat het aan onze gemeenschappelijke omheining is, hij was bang dat het zou storen, maar he, als hij mag, mogen wij ook [blij] nu alleen nog een beetje het praktische uitwerken... hij gaat de kippen rond zn tuinhuis houden, daar zit telkens een meter plaats tussen tov zn omheining, bij ons idem, maar in die hoek staat onze compostbak...
we gaan dus een ren halen en waarschijnlijk dan 21 april onze kippen van de stad halen [biggrin] (3€/stuk!)
Wat leuk! [applaus] Misschien kan je dan toch denken over drie kippen inplaats van twee? Kippen zijn echte groepsdieren en de meeste groepsdieren doen het beter als ze met meer dan twee zijn [smile]

Gebruikersavatar

cjatje

Berichten: 17415
Lid geworden op: 17 jun 2010 10:29
Hobbies: D&V'en, naaien
tag: Rondleider extra ordinaire
Locatie: W-Vl
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door cjatje » 22 mar 2012 08:07

nee, voor 3 hebben we geen ruimte genoeg ;)
en anders halen we de schutting tussen de kippen uit [grin] dan zijn ze met 4 [mrgreen]
M

Gebruikersavatar

Honeybadger
Beheerder
Beheerder
Berichten: 16830
Lid geworden op: 24 apr 2008 16:13
Hobbies: Breien

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Honeybadger » 22 mar 2012 08:20

Echt? Want die ene zal niet zo heel veel meer ruimte innemen. Maar goed, wat niet gaat dat gaat niet en twee is altijd weer beter dan één [smile]
Wat ik bedoelde was dat je in de pikorde anders een heel duidelijke hogere en een lagere krijgt. Als ze met zijn drieën zijn heb je er nog een bliksemafleider tussen zitten.

Gebruikersavatar

cjatje

Berichten: 17415
Lid geworden op: 17 jun 2010 10:29
Hobbies: D&V'en, naaien
tag: Rondleider extra ordinaire
Locatie: W-Vl
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door cjatje » 22 mar 2012 08:52

o dat wist ik niet :s
ga er eens over nadenken.
Welk ras heb jij? Hier gaan het gewone bruine legkippen worden, zijn dat kleine of grote? en zijn die redelijk tam te krijgen?
M

Gebruikersavatar

guppie3

Berichten: 4725
Lid geworden op: 14 apr 2010 17:14
Hobbies: spelen, yoga, wandelen, lezen
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door guppie3 » 22 mar 2012 15:15

- ja kippen zijn tam te krijgen. ligt wel aan de soort. genoeg te vinden op kippenforum hierover vermoed ik.. of op de kippenraspagina.

- kippen willen scharrelen. wij hebben verhuisplannen en zagen gister een lieflijk klein huisje met een kleine stenen tuin... nou.. ik zei meteen dat als dat het huisje zou worden, de kippen moeten gaan. kippen op steen mwah.. tenzij je inderdaad een ren kan hebben met lekkere snippers erin ofzo.. en misschien zelfs wel wat lekker zand om te mogen zandbaden want dat doen ze ook graag

- kippen hebben een pikorde, houdt daar rekening mee. dus klopt 3 doen vaak beter dan twee, maar ken ook mensen die met veel plezier 2 kippen hebben. 3 wordt ook vaak geadviseerd omdat 1 kip heel zielig is als de andere zou overlijden en bij 3 heb je er dan tenminste nog 2. dat je naar ruimte kijkt is ook slim, vraag anders voor de zekerheid eens op kippenforum na

- kippen samen met katten gaat hier prima. wij hebben twee katten waarvan een echte buitenkat die ook vaak wat vangt. de kippen rennen echter achter de katten aan, dus nee die katten peinzen er niet over om de kippen iets te doen hehheh

- wij hebben 1 kilo kippies, en de grootste is denk ik een kilo of 5- 6? Want das' geen kriel maar een gewone. per ras heb je diverse groottes.. kijk dus goed wat bij jouw woonsituatie past qua ras/ grootte en ruimte die ze mogen van je

- als kippen het bij je naar hun zin hebben, is wegvliegen niet nodig. dus kortwieken ook niet. daarnaast zijn er soorten die niet vliegen, zoals die fluffy kippen die ik wel wilde maar ml niet wil.
https://www.borstvoeding.com/files/late ... tnodig.pdf
OM te lezen, te delen, of uit te printen.

Gebruikersavatar

Aldonza

Berichten: 2566
Lid geworden op: 11 okt 2009 00:13
Locatie: Brabant

Ongelezen bericht door Aldonza » 23 mar 2012 11:35

Eigenlijk 2 opties in de tuin voor kippenhok en ruime ren, maar twijfel enorm.
1 plek is achter in de tuin, genoeg ruimte en in hoek van de tuin (tegen tuin van achterburen die kipjes oke vinden, haan niet)
Ander plekje is aan de zijkant van het huis...daar waar we vanuit keukenraam op uit kijken, ook aan (rustige) straatkant. Maar dus ook vlak aan ons terras waar we bij mooi weer eigenlijk altijd zitten.
Qua gezelligheid zie ik ze liever op dat plekje.
Maar ik lees dat kippenpoepjes wel behoorlijk stinken...is natuurlijk niet echt geweldig als ze dan zo dicht bij terras zitten. Ook al zou je het regelmatig schoonhouden gaat het dus toch wel stinken?
Mama van 2 prachtzonen A rthur(2007) en H idde(2010).

Gebruikersavatar

cjatje

Berichten: 17415
Lid geworden op: 17 jun 2010 10:29
Hobbies: D&V'en, naaien
tag: Rondleider extra ordinaire
Locatie: W-Vl
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door cjatje » 23 mar 2012 11:43

is dit geschikt voor 2 legkippen? ik veronderstel dat de ren te klein zal zijn?
http://www.dierenzaak.be/nl/kippenhokke ... t-ren.html" onclick="window.open(this.href);return false;
M

Gebruikersavatar

Aldonza

Berichten: 2566
Lid geworden op: 11 okt 2009 00:13
Locatie: Brabant

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Aldonza » 23 mar 2012 11:56

Er staat wel bij voor ongeveer 5 legkipjes...maar misschien kun je de ren dan zelf nog beetje uitbouwen? Ik zou zelf wel kiezen voor ruimere ren, maar denk ik vooral omdat ze hier niet regelmatig door hele tuin mogen hobbelen dus zou ik wel ruime ren willen.
Mama van 2 prachtzonen A rthur(2007) en H idde(2010).

Gebruikersavatar

cjatje

Berichten: 17415
Lid geworden op: 17 jun 2010 10:29
Hobbies: D&V'en, naaien
tag: Rondleider extra ordinaire
Locatie: W-Vl
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door cjatje » 23 mar 2012 11:57

hier zouden ze bij mooi weer wel uit de ren mogen, we geven niet zo veel om ons gras [mrgreen] en de groente en zo staan in potten en kunnen dus omhoog gezet worden :)
M

Gebruikersavatar

Honeybadger
Beheerder
Beheerder
Berichten: 16830
Lid geworden op: 24 apr 2008 16:13
Hobbies: Breien

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Honeybadger » 23 mar 2012 12:35

cjatje schreef:is dit geschikt voor 2 legkippen? ik veronderstel dat de ren te klein zal zijn?
http://www.dierenzaak.be/nl/kippenhokke ... t-ren.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik vind het een erg kleine ren. Te klein voor de kippen (voor twee al, laat staan voor vijf) maar ook te klein om leuk naar te kijken, een wat hogere ren vind ik er altijd wat leuker uitzien, dan zie je de kippen beter. Dit lijkt me meer een konijnenhok.

Plaats reactie