Bloed onder de nagels vandaan halen

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap

Gebruikersavatar

Topic starter
marina

Berichten: 810
Lid geworden op: 10 jan 2010 19:21
Hobbies: lezen, yoga, thee leuten
Locatie: Hoofddorp

Bloed onder de nagels vandaan halen

Ongelezen bericht door marina » 16 mar 2016 09:54

Dat dus..
Dit zei mijn moeder af en toe en ik snapte dat nooit maar nu begrijp ik haar meer. Ik zit met een aantal vragen.

Hoe komt het dat ik sinds ik kinderen heb zo boos kan zijn?

Hoe komt het dat ze echt kunnen klieren en dan heb ik het over 5+. Waarom, wat is het nut?

Waarom werken ze niet mee zoals ml en ik samen het huishouden draaien en als ik hem vraag kan je ff helpen dat hij gewoon komt helpen en vice versa en als je het de kinderen vraagt, krijg ik bijna altijd nee. En het kan zoveel gezelliger.
Enz
Het gaat me dus niet zozeer om oplossingen maar meer om het theoretische.

Tapatalk
Moeder van P ieter (04-05-2009), E velien (15-04-2011) & A nne-M arieke (10-03-2015)

Gebruikersavatar

sarahh

Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jul 2013 13:55
Hobbies: Dragen, voeden, haken
Locatie: Ede

Re: Bloed onder de nagels vandaan halen

Ongelezen bericht door sarahh » 16 mar 2016 15:02

Volgens mij heb je vooral een hele dikke knuffel nodig!

Het nut van grenzen opzoeken is verkennen van de wereld. Net als op knopjes drukken gewoon om te zien wat er gebeurt. En nog een keer in te zien of dat hetzelfde effect heeft. Het is heel leerzaam zullen we maar denken [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND COLD SWEAT]



Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
DL september '12, ZL juni '14, DL september '16, baby 4 verwacht mei '19

Gebruikersavatar

Topic starter
marina

Berichten: 810
Lid geworden op: 10 jan 2010 19:21
Hobbies: lezen, yoga, thee leuten
Locatie: Hoofddorp

Re: Bloed onder de nagels vandaan halen

Ongelezen bericht door marina » 16 mar 2016 20:23

[quote="sarahh"]Volgens mij heb je vooral een hele dikke knuffel nodig!

Het nut van grenzen opzoeken is verkennen van de wereld. Net als op knopjes drukken gewoon om te zien wat er gebeurt. En nog een keer in te zien of dat hetzelfde effect heeft. Het is heel leerzaam zullen we maar denken [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND COLD SWEAT]

Dank je wel.
Maarr...ik heb het idee dat ik niet helemaal duidelijk ben.. [wink] Ik weet me niet altijd even goed uit te drukken.

Ik probeer het nog een keer:
Voordat ik kinderen kreeg, was ik nooit echt boos. Sinds ik kinderen heb wel. Met name merk ik dat de oudste met tijd en wijlen het 'bloed onder mijn nagels vandaan kan halen'. Echt klieren, expres naar zijn zus toe gaan (dl1) die lekker aan het spelen is met de barbies en dan een barbie afpakken ik noem maar wat. Dus niet dreinen van de moeheid of honger maar moedwillig een reactie uitlokken bij haar/ mij weet ik veel. Daar wordt ik dan boos om want waarom doet ie dat? Zo nutteloos.

Als ie zich verveeld kan hij ook mij helpen met de afwasmachine leeghalen, ik noem maar wat, maar nee dan komen we dus bij het andere punt van samen met het hele gezin de boel voor elkaar krijgen. Tafel dekken, koken afruimen etc. ml en ik doen dat gewoon, ja de ene keer hebben we daar meer zin in dan de andere keer maar we doen het. dl2 (1 jr) helpt nu mee met de afwasmachine uitruimen, hartstikke leuk. Dat mee willen helpen duurt nog wel even voort maar op een gegeven ogenblik willen ze dat niet meer. dl1 roept nu ook steevast 'nee' met haar broer mee. waarom is dat wat veranderd er?

Hoe zit dat qua ontwikkeling?
Moeder van P ieter (04-05-2009), E velien (15-04-2011) & A nne-M arieke (10-03-2015)

Gebruikersavatar

salapio

Berichten: 3811
Lid geworden op: 05 jul 2009 11:11

Re: Bloed onder de nagels vandaan halen

Ongelezen bericht door salapio » 16 mar 2016 21:01

Kwestie van autonomie en ontdekken dat ze dingen kunnen weigeren, niet alles meer onverdeeld leuk vinden - maar nog niet het empathische vermogen om zich zodanig in te leven dat ze zich over hun eigen weerzin kunnen zetten. Zoiets.

En waarom het zoveel woede oproept: die vraag kun je zelf alleen maar beantwoorden ;).

Als mijn net 6 jarige kleuter weigert te helpen omdat hij geen zin heeft "waarom moet ik altijd alles doen" roept hij dan uit (die altijd is in mijn boekje zelden, bij alles staat minimale inspanning zoals je eigen kont afvegen [cool]), dan leg ik uit wat ik allemaal al voor hem heb gedaan die dag, wat ik op dat moment voor hem aan het doen ben en dat ik zijn hulp gewoon echt heel hard nodig heb. Omdat ik daar een blijer mens van word. Omdat ik geen 100 dingen tegelijk kan. Etc. En dit gesprek hebben we ook op neutrale momenten of als ik hem gewoon ergens mee help: zie je hoe fijn het voelt als iemand je helpt - zo voelde ik me gisteren ook toen je meehielp met tafeldekken.

En dat zeg ik ook als zn nog wel enthousiaste kleine broer/zus helpen (hey fijn dat je helpt, dank je wel! / gezellig he om samen ... te doen) of zn grote veel empathischere zus me helpt.
M (2007), T (2010), S (2012), L (2013)

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: Bloed onder de nagels vandaan halen

Ongelezen bericht door bigou » 16 mar 2016 21:05

salapio schreef:Kwestie van autonomie en ontdekken dat ze dingen kunnen weigeren, niet alles meer onverdeeld leuk vinden - maar nog niet het empathische vermogen om zich zodanig in te leven dat ze zich over hun eigen weerzin kunnen zetten. Zoiets.
WSS denk dat dat een belangrijk punt is!

Ik merk daarin echt verbetering bij het ouder worden, zie nu nog een serieus verschil tussen dochter van 7 en 10 jaar [smile]
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)


mamaMarije

Berichten: 13408
Lid geworden op: 05 jul 2011 19:18
Hobbies: ..
tag: .

Re: Bloed onder de nagels vandaan halen

Ongelezen bericht door mamaMarije » 16 mar 2016 22:14

Oh ik weet nog hoe fijn het was die grote knoppen van mijn broer in te drukken.
Van die knoppen die hem gegarandeerd op de kast kregen.
Maakte niet uit hoe hoog....het lukte.

Ik weet nu zeker dat ik daarmee bloed onder de nagels van mijn moeder vandaan haalde....en hoewel ik verder heel behulpzaam en sociaal was en graag hielp....waren die kan knoppen op mijn broer onweerstaanbaar [emoji15] [emoji15] [emoji15] .

Zie het afentoe bij onze jongens ook wel.
Met name nu de oudste begint te puberen en langzaam in 1 grote knop verandert.
En daar kan ik idd heel boos om worden en roepen dat ze dan toch net zo goed.....kunnen doen!!!!

Maar juist omdat ik het herken....kan ik er makkelijker mee overweg als ml (zonder broers/zussen).

Gebruikersavatar

homyndrik

Berichten: 146
Lid geworden op: 14 jul 2015 18:44
Hobbies: koken, breien, lezen, wandelen
Locatie: Kessel-Lo, Belgie

Re: Bloed onder de nagels vandaan halen

Ongelezen bericht door homyndrik » 17 mar 2016 08:40

marina schreef: Voordat ik kinderen kreeg, was ik nooit echt boos. Sinds ik kinderen heb wel.
De geboorte van de kinderen is heel ingrijpend en de verantwoordelijkheid van de ouder is ook de zwaarste, vind ik, die je kan hebben. dat levert veel druk op en er komt van alles uit, wat je in een normale situatie zou kunnen beheersen. De kinderen fungeren ook vaak als een symbool - met hun gedrag triggeren ze bepaalde herinneringen en ervaringen uit je eigen kindertijd en dat kan (on)bewust veel pijn geven, waarop je dan met boosheid of apathie of nog een andere sterke emotie kan reageren.

dus inderdaad zoals salapio zegt: dat is een vraag waar alleen jezelf een antwoord op kan geven.
wat ik heb leren doen op zo'n momenten: nooit op de golf van de emotie verder gaan, eerst jezelf laten afkoelen. niet gemakkelijk, zeker niet met oudere kinderen waarbij je vaak geneigd bent om te denken: maar die zou het toch moeten verstaan!
en dan achteraf proberen achterhalen: waarom werd ik eigenlijk boos? waarom is zijn/haar gedrag onverdraaglijk voor mij? en meestal heeft het oorsprong in mijn kindertijd en heeft het weinig te maken met de ervaringen in het nu.
(zo had ik na een tijd bijvoorbeeld door dat de afwijzend gedrag van mijn puber (dat voor die leeftijd normaal is) voor mij zo kwetsend is, omdat het erg op het gedrag van mijn vader lijkt: nu heb ik iets van jou nodig, heb ik behoefte aan een knuffel, dus kom ik af en nu ben ik met interessantere dingen bezig dus blijf uit mijn buurt. of dat ik me enorm kan frustreren over het feit dat mijn jongste stiefdochter nooit aan iemand hulp vraagt, zelf zit ze diep in de penarie - dit wordt bij mij gelinkt met het gedrag van mijn moeder die nooit mijn hulp wou aanvaarden terwijl ze zonder dat hulp niet kon en ik die hulp graag wou geven, maar werd afgewezen).
zl 1999, sdl1 2009, sdl2 2010, dl 2015

Gebruikersavatar

salapio

Berichten: 3811
Lid geworden op: 05 jul 2009 11:11

Re: Bloed onder de nagels vandaan halen

Ongelezen bericht door salapio » 17 mar 2016 11:29

M (2007), T (2010), S (2012), L (2013)

Gebruikersavatar

Topic starter
marina

Berichten: 810
Lid geworden op: 10 jan 2010 19:21
Hobbies: lezen, yoga, thee leuten
Locatie: Hoofddorp

Re: Bloed onder de nagels vandaan halen

Ongelezen bericht door marina » 17 mar 2016 12:06

Dank voor de reacties, nu hier ziekenboeg dus later reageer ik uitgebreider!

Tapatalk
Moeder van P ieter (04-05-2009), E velien (15-04-2011) & A nne-M arieke (10-03-2015)

Gebruikersavatar

Topic starter
marina

Berichten: 810
Lid geworden op: 10 jan 2010 19:21
Hobbies: lezen, yoga, thee leuten
Locatie: Hoofddorp

Re: Bloed onder de nagels vandaan halen

Ongelezen bericht door marina » 17 mar 2016 22:32

Die link van Kiind, mooi!!! Ik heb hem opgeslagen in evernote dus altijd bij de hand [biggrin] .

Qua knoppen indrukken, ik kan me dat dus niet herinneren, dat ik dat deed. Mijn zus wel... op mijn knoppen dan...wellicht dat dat mij daarom triggerd.

Qua empatie, ik merk wel dat zl in een andere omgeving erg invoelend is, op school, vrienden van mij benoemen dat. Dus het zit er wel.
Moeder van P ieter (04-05-2009), E velien (15-04-2011) & A nne-M arieke (10-03-2015)


Eeyore

Berichten: 5512
Lid geworden op: 26 aug 2009 16:10

Re: Bloed onder de nagels vandaan halen

Ongelezen bericht door Eeyore » 18 mar 2016 10:25

Wat ik ook vaak zie, is dat ouders aan hun kinderen "vragen" of ze willen helpen. Bij een vraag mogen ze toch nee zeggen? [wink]
Hier zeg ik het stellend, bijv bij het eten, jij dekt de tafel, terwijl ik de pannen op tafel zet. Het hoort er gewoon bij.


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Re: Bloed onder de nagels vandaan halen

Ongelezen bericht door WZK » 18 mar 2016 12:33

Eeyore schreef:Wat ik ook vaak zie, is dat ouders aan hun kinderen "vragen" of ze willen helpen. Bij een vraag mogen ze toch nee zeggen? [wink]
Hier zeg ik het stellend, bijv bij het eten, jij dekt de tafel, terwijl ik de pannen op tafel zet. Het hoort er gewoon bij.
Het stellend brengen weerhoudt mijn kinderen er niet van om nee te zeggen hoor. [emoji6][emoji16]
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition

Gebruikersavatar

Olga mv Evi en Tess

Berichten: 1379
Lid geworden op: 27 jan 2009 19:07
Hobbies: ik hou van: hobbies
Locatie: Uithoorn

Re: Bloed onder de nagels vandaan halen

Ongelezen bericht door Olga mv Evi en Tess » 18 mar 2016 13:18

Plus dat mijn kinderen dan de neiging krijgen ons rond te gaan commanderen, en niets meer gewoon te vragen...
E en T (2008) en F (2011)

“I wish it need not have happened in my time,” said Frodo. “So do I,” said Gandalf, “and so do all who live to see such times. But that is not for them to decide. All we have to decide is what to do with the time that is given us.”

Gebruikersavatar

Topic starter
marina

Berichten: 810
Lid geworden op: 10 jan 2010 19:21
Hobbies: lezen, yoga, thee leuten
Locatie: Hoofddorp

Re: Bloed onder de nagels vandaan halen

Ongelezen bericht door marina » 18 mar 2016 17:32

WZK schreef:
Eeyore schreef:Wat ik ook vaak zie, is dat ouders aan hun kinderen "vragen" of ze willen helpen. Bij een vraag mogen ze toch nee zeggen? [wink]
Hier zeg ik het stellend, bijv bij het eten, jij dekt de tafel, terwijl ik de pannen op tafel zet. Het hoort er gewoon bij.
Het stellend brengen weerhoudt mijn kinderen er niet van om nee te zeggen hoor. [emoji6][emoji16]
Die ervaring heb iig ook :? En toch vind ik het nuttig om onderscheid te maken wanneer ik iets stel of iets vraag. Ook om voor mijzelf duidelijk te hebben wat ik wil, verwacht, belangrijk vind, waar er meer ruimte is...

Tapatalk
Moeder van P ieter (04-05-2009), E velien (15-04-2011) & A nne-M arieke (10-03-2015)


Pet

Berichten: 3792
Lid geworden op: 01 mar 2014 08:00
Hobbies: Lezen, zingen, breien

Re: Bloed onder de nagels vandaan halen

Ongelezen bericht door Pet » 20 mar 2016 13:30

Herkenning! Mijn ZL is enig kind, dus hier thuis geen bloed onder de nagels. Maar van bij ons thuis vroeger: o ja!!!
Wij 'krieuwden' heel graag met elkaar, en mijn moeder had daar een verschrikkelijke hekel aan. En dan niet vechten, fysiek, maar met woorden. Discussiëren, pesten, plagen, treiteren....
Degenen die aan het krieuwen waren, hadden er lol in. Maar de omstanders ( ook de broers en zussen die nuet meededen op dat moment) vonden het vreselijk en zeiden 'hou eens op!'
Ik ook!
Dus gek genoeg is het alleen irritant voor de mensen die er ze,f niet bij betrokken zijn??

Als mijn moeder weer eens helemaal gek werd van ons, zei oma: kijk eens een natuurfilm, en kijk dan hoe de jonge vosjes met elkaar omgaan: precies zo! Die stoeien en bijten en plagen elkaar ook!

Zelf denk ik altijd dat je karakter oa gevormd wordt zoals een steen in de rivier geslepen wordt: door te botsen en te schuren. Zou dat het nut kunnen zijn van broers en zussen? In een veiligeomgeving ( want onvoorwaardelijk een gezin) sociale conventies uitproberen?

Waarom je er als moeder dan zo boos van wordt, dat weet ik idd niet. Herinner me dat ik ook boos werd van krieuwende kleinere brussen, maar waarom??

Plaats reactie