NLP/Hypnose in kinderboeken

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap

Gebruikersavatar

Topic starter
Roelant

Berichten: 65
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:34
Hobbies: Sport
Locatie: Verkoper overig

NLP/Hypnose in kinderboeken

Ongelezen bericht door Roelant » 03 jan 2016 00:20

Onlangs kwam ik (in eerste instantie in het Engels) het boekje "Het konijn dat in slaap wil vallen" van Carl Johan Forssen Ehrlin. Een op het oog simpel en saai boekje over een konijn dat wil slapen en aan diverse dieren advies gaat vragen enzo. Het is een boekje bedoeld voor jonge kinderen met inslaapproblemen en maakt naar eigen zeggen gebruik van gedegen psychologische ontspanningstechnieken, voor wie er een beetje verstand van heeft staat het bol van de suggestieve NLP-taalpatronen, bevat het een milde hypnose-inductie en enkele post-hypnotische suggesties gericht op beter inslapen. De mensen die bekend zijn met hypnobirthing zal het hier en daar bekend voorkomen [lol] .

Pluu heeft het boekje een keer voorgelezen aan ZL (3,5) maar hoewel hij het begrijpt, is hij nog niet echt in staat met erin verwerkte dingetjes mee te doen, dus bij poging 1 nog geen wonder. Desalniettemin denk ik dat het best zou kunnen werken en heb ik er bij enkele kennissen al positieve geluiden over gehoord. Ik heb zelf een redelijk gedegen kennis van NLP en hypnose, en de manier waarop de technieken in het verhaaltje zijn verwerkt is m.i. heel legitiem. Kinderen zijn doorgaans vanaf een jaar of 4/5 hypnotiseerbaar, met een piek zo rond de 10, dus eigenlijk ligt het ook best wel voor de hand om daar gebruik van te maken [hypocrite].

Ik vroeg me af of er hier meer mensen zijn het boekje gebruiken/gebruikt hebben of andere boekjes kennen die op deze wijze dit soort technieken toepassen.

Gebruikersavatar

Mayte

Berichten: 657
Lid geworden op: 07 mei 2009 07:19
Hobbies: Zeilen, concerten
Locatie: Nijmegen

Re: NLP/Hypnose in kinderboeken

Ongelezen bericht door Mayte » 03 jan 2016 00:59

Interessant! Denk dat ik het hier eens ga proberen!
ZL1 - 01-04-10, ZL2 - 27-06-12

Gebruikersavatar

Littlemuf

Berichten: 162
Lid geworden op: 24 nov 2015 18:19
Hobbies: haha, ik ben een mama! slapen?

Re: NLP/Hypnose in kinderboeken

Ongelezen bericht door Littlemuf » 07 jan 2016 15:00

Veel over gehoord inderdaad, met ietwat wisselende recenties (misschien komt het ook door leeftijd). nog te jong hier (21 maanden), maar zal in toekomst misschien wel proberen. Nu is bv en knuffels genoeg [smile]
A good question for people considering parenthood might be 'Have you ever put pants on a person who is running away'?


Wolly

Berichten: 810
Lid geworden op: 16 mar 2013 13:17
Hobbies: (beach)volleybal
Locatie: omgeving Delft, Zoetermeer

Re: NLP/Hypnose in kinderboeken

Ongelezen bericht door Wolly » 07 jan 2016 16:17

Doet me denken aan relax kids - de wens ster. Dat zijn meditaties en de voorbeelden deden mij ook aan hypnobirting denken. Ik ken beide niet, maar relax Kids staat op mijn verlanglijstje, dus ik volg met interesse.
Moeder van dochter A. (nov 2009) en zoon J. (apr 2012)

Gebruikersavatar

Raja

Berichten: 9455
Lid geworden op: 21 jul 2010 07:40
Hobbies: Lezen, wandelen, slapen
Locatie: Groningen

Re: NLP/Hypnose in kinderboeken

Ongelezen bericht door Raja » 07 jan 2016 16:26

Ik heb een poosje de lichaamsscan van relax-kids gedaan om in slaap te vallen, helaas werkt het nu niet meer zo goed omdat DL de neiging heeft om er steeds doorheen te kletsen. Nachtlichtjes is volgens mij ook een beetje vergelijkbaar.
Ik had wel gehoord van dat boekje, ik kan me wel voorstellen dat het werkt. Maar dan zou ik hem wel zelf moeten vertalen denk ik? Of is er al een vertaling van?
moeder van een geweldige dochter 10-2008

Gebruikersavatar

Olga mv Evi en Tess

Berichten: 1379
Lid geworden op: 27 jan 2009 19:07
Hobbies: ik hou van: hobbies
Locatie: Uithoorn

Re: NLP/Hypnose in kinderboeken

Ongelezen bericht door Olga mv Evi en Tess » 07 jan 2016 22:42

Interessant, ik heb hem besteld, hopelijk morgen in huis!
E en T (2008) en F (2011)

“I wish it need not have happened in my time,” said Frodo. “So do I,” said Gandalf, “and so do all who live to see such times. But that is not for them to decide. All we have to decide is what to do with the time that is given us.”

Gebruikersavatar

Olga mv Evi en Tess

Berichten: 1379
Lid geworden op: 27 jan 2009 19:07
Hobbies: ik hou van: hobbies
Locatie: Uithoorn

Re: NLP/Hypnose in kinderboeken

Ongelezen bericht door Olga mv Evi en Tess » 08 jan 2016 19:30

Boek is er al, en ik heb hem even snel doorgebladerd. Ik moest van binnen wel een beetje gniffelen, ga het vanavond op de oudste 2 uitproberen, die kunnen echt nog 2 uur na het naar bed brengen liggen spoken... Het voelt wel alsof je ze echt gaat proberen te hypnotiseren "je oogleden worden zwaar, bladiebla". Ik moest bij het doorlezen van de eerste 2 pagina`s al verschrikkelijk gapen, misschien slaap ik straks wel als eerste [lol]
E en T (2008) en F (2011)

“I wish it need not have happened in my time,” said Frodo. “So do I,” said Gandalf, “and so do all who live to see such times. But that is not for them to decide. All we have to decide is what to do with the time that is given us.”

Gebruikersavatar

Raja

Berichten: 9455
Lid geworden op: 21 jul 2010 07:40
Hobbies: Lezen, wandelen, slapen
Locatie: Groningen

Re: NLP/Hypnose in kinderboeken

Ongelezen bericht door Raja » 08 jan 2016 20:01

Ik zag dat ie maar een tientje is dus ik heb hem ook besteld. Ben zeer benieuwd. Misschien werkt het beter dan suja suja prikkeltje zingen.
moeder van een geweldige dochter 10-2008


Saszzz

Berichten: 1527
Lid geworden op: 30 sep 2015 15:17
Hobbies: tuin, dragen, muziek, creatief
Locatie: Oosten van het land

Re: NLP/Hypnose in kinderboeken

Ongelezen bericht door Saszzz » 08 jan 2016 21:00

He! Suja suja prikkeltje :D klinkt bekend :)
Zl ' 14, Dl ' 17

Gebruikersavatar

Raja

Berichten: 9455
Lid geworden op: 21 jul 2010 07:40
Hobbies: Lezen, wandelen, slapen
Locatie: Groningen

Re: NLP/Hypnose in kinderboeken

Ongelezen bericht door Raja » 11 jan 2016 21:11

Ik heb nu het boek twee keer voorgelezen. Ik denk steeds dat het niet werkt, ze ligt te wiebelen en te draaien en stelt vragen over het boek (waarom zijn uilen altijd wijs?)en heeft commentaar op het verhaal. Maar uiteindelijk wordt ze toch rustig en als het verhaal uit is slaapt ze vrijwel direct. Ik word er zelf ook slaperig van. Hoe gaat het bij jullie?
moeder van een geweldige dochter 10-2008

Gebruikersavatar

salapio

Berichten: 3811
Lid geworden op: 05 jul 2009 11:11

Re: NLP/Hypnose in kinderboeken

Ongelezen bericht door salapio » 11 jan 2016 22:15

Raja schreef:Ik heb nu het boek twee keer voorgelezen. Ik denk steeds dat het niet werkt, ze ligt te wiebelen en te draaien en stelt vragen over het boek (waarom zijn uilen altijd wijs?)en heeft commentaar op het verhaal. Maar uiteindelijk wordt ze toch rustig en als het verhaal uit is slaapt ze vrijwel direct. Ik word er zelf ook slaperig van. Hoe gaat het bij jullie?
Interessant! Hoe lang doe je over het voorlezen?
M (2007), T (2010), S (2012), L (2013)

Gebruikersavatar

Raja

Berichten: 9455
Lid geworden op: 21 jul 2010 07:40
Hobbies: Lezen, wandelen, slapen
Locatie: Groningen

Re: NLP/Hypnose in kinderboeken

Ongelezen bericht door Raja » 11 jan 2016 22:27

Ik heb het niet bijgehouden. Ik vind het verhaal aan de lange kant maar misschien is dat ook wel nodig. Ik denk zo'n 20 minuten ofzo.

Wat ik mooi vind is dat Y het zelf ook fijn vindt om te merken dat ze er rustig van wordt.

Edit: inderdaad, die hypnose achtige zinnen voelen wel een beetje gek om voor te lezen :)
moeder van een geweldige dochter 10-2008

Gebruikersavatar

Just-me-84

Berichten: 3931
Lid geworden op: 04 apr 2012 11:09
Hobbies: euh..wat niet ;-)
Locatie: Twente

Re: NLP/Hypnose in kinderboeken

Ongelezen bericht door Just-me-84 » 12 jan 2016 10:45

Mmmm interessant!!

Hier een zl die heerlijk in slaap valt bij "het slaapboek" van dr seuss.

Misschien deze ook maar eens bestellen, al is zoon pas 2.
ZL 02-2013 & ZL 12-2015

Gebruikersavatar

Olga mv Evi en Tess

Berichten: 1379
Lid geworden op: 27 jan 2009 19:07
Hobbies: ik hou van: hobbies
Locatie: Uithoorn

Re: NLP/Hypnose in kinderboeken

Ongelezen bericht door Olga mv Evi en Tess » 12 jan 2016 10:55

Ik heb het twee keer voorgelezen, ML 1 keer, en het is gewoon een behoorlijk slaapverwekkend verhaal. De eerste keer sliepen ze echt binnen 5 minuten nadat het verhaal afgelopen was, de tweede keer zaten ze er continu doorheen te praten, uit bed gaan, dingen pakken etc, tot ik er gek van werd, en ben gestopt met voorlezen...

Nu willen ze eigenlijk niet dit verhaal meer, want het is te Saai!!! Daar ben ik het wel een beetje mee eens, maar we gaan gewoon nog even door! Het is ook een langer verhaal dan ik normaal voor zou lezen, en Saai! De gapen die je voor moet lezen zijn dan ook echte gapen bij mij, en ook tussendoor zit ik continu te gapen. Wel leuk om te merken dat de kinderen zelf ook steeds mee zitten te gapen. Dat ik daar dan hardop om moet lachen helpt weer niet echt mee...
E en T (2008) en F (2011)

“I wish it need not have happened in my time,” said Frodo. “So do I,” said Gandalf, “and so do all who live to see such times. But that is not for them to decide. All we have to decide is what to do with the time that is given us.”

Gebruikersavatar

Raja

Berichten: 9455
Lid geworden op: 21 jul 2010 07:40
Hobbies: Lezen, wandelen, slapen
Locatie: Groningen

Re: NLP/Hypnose in kinderboeken

Ongelezen bericht door Raja » 12 jan 2016 13:49

Ik lees vóór die tijd ook nog een leuk boek voor trouwens, ik wil het niet in de plaats van leuk voorlezen doen... Doe jij dat ook? mijn DL begint zelf ook te merken dat het irritant is om niet in slaap te komen en te weinig te slapen, dus ze vroeg er gisteren ook zelf om. En dat gapen werkt inderdaad aanstekelijk :) (ik zit dit nu te lezen en ik ga weer [gaap] [lol]
moeder van een geweldige dochter 10-2008

Plaats reactie