NLP/Hypnose in kinderboeken

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap

Gebruikersavatar

salapio

Berichten: 3811
Lid geworden op: 05 jul 2009 11:11

Re: NLP/Hypnose in kinderboeken

Ongelezen bericht door salapio » 12 jan 2016 14:07

Werkt het ook als ze het zelf lezen? Ik vind 20 min nl erg lang want er moet ook gewoon voorgelezen worden... of moet... ik wil dat ook :). En er zijn er nog drie (waarvan 1 er ook wel baat van zou kunnen hebben [grin], L en T slapen doorgaans snel en makkelijk)
M (2007), T (2010), S (2012), L (2013)

Gebruikersavatar

Raja

Berichten: 9455
Lid geworden op: 21 jul 2010 07:40
Hobbies: Lezen, wandelen, slapen
Locatie: Groningen

Re: NLP/Hypnose in kinderboeken

Ongelezen bericht door Raja » 12 jan 2016 14:17

Ik denk dat zelf lezen lastig is. Want je moet bij het lezen bijvoorbeeld hier en daar de naam van je kind invullen, dan staat er bijvoorbeeld, 'je bent heel erg moe, [naam].'
En de vetgedrukte zinnen moet je met nadruk lezen en zinnen in cursief op heel slaperige toon. Ik weet niet of een kind het op die manier zou lezen.
moeder van een geweldige dochter 10-2008

Gebruikersavatar

Olga mv Evi en Tess

Berichten: 1379
Lid geworden op: 27 jan 2009 19:07
Hobbies: ik hou van: hobbies
Locatie: Uithoorn

Re: NLP/Hypnose in kinderboeken

Ongelezen bericht door Olga mv Evi en Tess » 12 jan 2016 14:43

De eerste keer was inderdaad in plaatst van (ik had alleen even snel doorgebladerd en niet door dat het zooo Saaaai was [gapen]), de tweede keer was het zo laat dat er eigenlijk geen voorleestijd meer was, dus toen ook alleen dit boek, maar vanavond ga ik eerst een leuk verhaal lezen, en dan deze er achteraan!

E & T hebben er geen enkel probleem mee, om elke avond tot tien uur/ half elf rond te spoken [rolleyes] , maar ML en ik zijn het zooo ontzettend Zat!

Ik lees ze trouwens samen voor, waardoor je wat meer op moet letten, "heee, je zei allebei, maar het moet toch alledrie zijn???"
E en T (2008) en F (2011)

“I wish it need not have happened in my time,” said Frodo. “So do I,” said Gandalf, “and so do all who live to see such times. But that is not for them to decide. All we have to decide is what to do with the time that is given us.”

Gebruikersavatar

Just-me-84

Berichten: 3931
Lid geworden op: 04 apr 2012 11:09
Hobbies: euh..wat niet ;-)
Locatie: Twente

Re: NLP/Hypnose in kinderboeken

Ongelezen bericht door Just-me-84 » 12 jan 2016 14:46

Wat ik me nog wel afvraag, ontneem je het kind hiermee niet de kans om "zelf" in slaap te vallen?
ZL 02-2013 & ZL 12-2015

Gebruikersavatar

Raja

Berichten: 9455
Lid geworden op: 21 jul 2010 07:40
Hobbies: Lezen, wandelen, slapen
Locatie: Groningen

Re: NLP/Hypnose in kinderboeken

Ongelezen bericht door Raja » 12 jan 2016 15:23

Just-me-84 schreef:Wat ik me nog wel afvraag, ontneem je het kind hiermee niet de kans om "zelf" in slaap te vallen?
Mijn kind kan eigenlijk nog niet echt zelf in slaap vallen. Maar ik weet dat van mijzelf als kind ook, ik denk dat Y op mij lijkt wat dat betreft. Mijn moeder ging gewoon weg als ik nog niet sliep, maar ik bleef vaak nog heel lang wakker. Kwam er ook vaak weer uit en dan werd ik weer terug naar bed gebracht. Het lukt me pas sinds ik meditatie en ontspanningstechnieken ken wat makkelijker om in slaap te komen. Ik heb dus echt heel lang moeite gehad met slapen. Ik hoop dat het Y op den duurt leert het op dezelfde manier als in het boek te doen. Dus dat ze bedenkt dat ze haar benen en de rest van haar lichaam 'slap' moet maken en alles heel langzaam moet doen, etc. Maar verwachten dat als ik niks doe ze vanzelf wel leert zelf in slaap te vallen, dat doe ik dus niet, omdat ik weet dat dit niet voor iedereen zo werkt.
moeder van een geweldige dochter 10-2008

Gebruikersavatar

Avalynn

Berichten: 3488
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:24
Hobbies: Natuur, plezier, creatief.
Locatie: Verkoper overige

Re: NLP/Hypnose in kinderboeken

Ongelezen bericht door Avalynn » 12 jan 2016 15:46

Just-me-84 schreef:Wat ik me nog wel afvraag, ontneem je het kind hiermee niet de kans om "zelf" in slaap te vallen?

Nee, je geeft ze juist handvatten om in slaap te kunnen vallen. :)
Spelen met fantasie en een vleugje magie: http://www.uilenelf.nl
De webwinkel die de magie van het spelen stimuleert.

Grimm's, Ostheimer, Maxomorra, Lyra, Lemniscaat, Cosilana, Christofoor, Story Cubes, Stockmar, Crayon Rocks, Sarah's silks en veel meer.

Gebruikersavatar

Just-me-84

Berichten: 3931
Lid geworden op: 04 apr 2012 11:09
Hobbies: euh..wat niet ;-)
Locatie: Twente

Re: NLP/Hypnose in kinderboeken

Ongelezen bericht door Just-me-84 » 12 jan 2016 15:48

Avalynn schreef:
Just-me-84 schreef:Wat ik me nog wel afvraag, ontneem je het kind hiermee niet de kans om "zelf" in slaap te vallen?

Nee, je geeft ze juist handvatten om in slaap te kunnen vallen. :)
ja zo kun je het ook bekijken idd.

hier valt zoon namelijk heel vaak in slaap tijdens het voorlezen, maar als we niet voorlezen blijft hij maar rondlopen en spelen.
vandaar mijn vraag ;-)

ik lag zelf als kind inderdaad ook vaak lang wakker, maar vermaakte me prima met boeken oid.
ZL 02-2013 & ZL 12-2015

Gebruikersavatar

Avalynn

Berichten: 3488
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:24
Hobbies: Natuur, plezier, creatief.
Locatie: Verkoper overige

Re: NLP/Hypnose in kinderboeken

Ongelezen bericht door Avalynn » 12 jan 2016 15:52

Weet je wat heel goed helpt? ;)
Als er al iemand slaapt, haha!
Nee echt waar. Als ik een gastkindje heb wat niet in slaap wil vallen en ik leg er 1 naast die direct in slaap valt dan valt het kind dat niet kon slapen ook meteen in slaap. [cheesygrin]
Spelen met fantasie en een vleugje magie: http://www.uilenelf.nl
De webwinkel die de magie van het spelen stimuleert.

Grimm's, Ostheimer, Maxomorra, Lyra, Lemniscaat, Cosilana, Christofoor, Story Cubes, Stockmar, Crayon Rocks, Sarah's silks en veel meer.

Gebruikersavatar

Raja

Berichten: 9455
Lid geworden op: 21 jul 2010 07:40
Hobbies: Lezen, wandelen, slapen
Locatie: Groningen

Re: NLP/Hypnose in kinderboeken

Ongelezen bericht door Raja » 12 jan 2016 16:01

Just-me-84 schreef:
Avalynn schreef:
Just-me-84 schreef:Wat ik me nog wel afvraag, ontneem je het kind hiermee niet de kans om "zelf" in slaap te vallen?

Nee, je geeft ze juist handvatten om in slaap te kunnen vallen. :)
ja zo kun je het ook bekijken idd.

hier valt zoon namelijk heel vaak in slaap tijdens het voorlezen, maar als we niet voorlezen blijft hij maar rondlopen en spelen.
vandaar mijn vraag ;-)

ik lag zelf als kind inderdaad ook vaak lang wakker, maar vermaakte me prima met boeken oid.
Ik ook. Maar ik was op school vaak moe. Functioneerde slecht. En ik zie het bij Y nu ook, die klaagt erover dat ze op school moe is.
moeder van een geweldige dochter 10-2008

Gebruikersavatar

Olga mv Evi en Tess

Berichten: 1379
Lid geworden op: 27 jan 2009 19:07
Hobbies: ik hou van: hobbies
Locatie: Uithoorn

Re: NLP/Hypnose in kinderboeken

Ongelezen bericht door Olga mv Evi en Tess » 12 jan 2016 19:38

Mijn dochters zijn onderhand ruim 7,5 ik denk dat ze kans genoeg hebben gehad om zelf in slaap te vallen, ik ben het na 7,5 jaar zat om tot 10 uur bij hun in bed te liggen tot ze slapen tot mijn eigen avond eens kan beginnen (als ik zelf dan al niet bij hun in bed lig te slapen... [rolleyes] )
E en T (2008) en F (2011)

“I wish it need not have happened in my time,” said Frodo. “So do I,” said Gandalf, “and so do all who live to see such times. But that is not for them to decide. All we have to decide is what to do with the time that is given us.”

Gebruikersavatar

Olga mv Evi en Tess

Berichten: 1379
Lid geworden op: 27 jan 2009 19:07
Hobbies: ik hou van: hobbies
Locatie: Uithoorn

Re: NLP/Hypnose in kinderboeken

Ongelezen bericht door Olga mv Evi en Tess » 13 jan 2016 10:20

Kleine update: DL1 viel tijdens het lezen in slaap, DL2 sliep binnen 5 minuten nadat het boek uit was [blij] [blij] [blij]
E en T (2008) en F (2011)

“I wish it need not have happened in my time,” said Frodo. “So do I,” said Gandalf, “and so do all who live to see such times. But that is not for them to decide. All we have to decide is what to do with the time that is given us.”

Gebruikersavatar

Just-me-84

Berichten: 3931
Lid geworden op: 04 apr 2012 11:09
Hobbies: euh..wat niet ;-)
Locatie: Twente

Re: NLP/Hypnose in kinderboeken

Ongelezen bericht door Just-me-84 » 14 jan 2016 09:01

Raja schreef:
Just-me-84 schreef:
Avalynn schreef:
Just-me-84 schreef:Wat ik me nog wel afvraag, ontneem je het kind hiermee niet de kans om "zelf" in slaap te vallen?

Nee, je geeft ze juist handvatten om in slaap te kunnen vallen. :)
ja zo kun je het ook bekijken idd.

hier valt zoon namelijk heel vaak in slaap tijdens het voorlezen, maar als we niet voorlezen blijft hij maar rondlopen en spelen.
vandaar mijn vraag ;-)

ik lag zelf als kind inderdaad ook vaak lang wakker, maar vermaakte me prima met boeken oid.
Ik ook. Maar ik was op school vaak moe. Functioneerde slecht. En ik zie het bij Y nu ook, die klaagt erover dat ze op school moe is.
dat is idd niet de bedoeling nee.

mijn vraag kwam meer voort uit wat je wel eens hoort, mensen die niet zonder tv in slaap kunnen vallen. maar het boek is meer ondersteunend bij het leren in slaap vallen als ik het zo lees.

Benieuwd of het geschikt is voor wat jongere kinderen, zoontje is bijna 3.

wat hier trouwens ook nog wel eens helpt is meditatiemuziek of rustige pianomuziek

En Olga, dat klinkt fijn! Hier ging het gisteravond redelijk, zoon wilde niet meer voorgelezen worden en bleef maar " dag bumba" zeggen (drie keer raden wat hij bij opa en oma gekeken heeft...) maar na iets van 15x zeggen dat we gingen slapen en terugleggen werd ik om negen uur wakker in het kleuterbed met een slapende zoon naast me.

Nu het boek nog bestellen :)
ZL 02-2013 & ZL 12-2015

Gebruikersavatar

Raja

Berichten: 9455
Lid geworden op: 21 jul 2010 07:40
Hobbies: Lezen, wandelen, slapen
Locatie: Groningen

Re: NLP/Hypnose in kinderboeken

Ongelezen bericht door Raja » 14 jan 2016 11:07

VL gebruikt inderdaad Arvo Pärt om Y te helpen in slaap te vallen (für alina, Spiegel im Spiegel, zijn beide heel rustige muziekjes). Dat werkt ook aardig, soms minder. Gisteren viel Y bij het lezen van de laatste bladzijde in slaap. Nu nog iets eerder beginnen met voorlezen, ik heb er op gelet en het kost toch al gauw een half uur!
Massage werkt sinds kort ook wel bij Y trouwens.
Al met al hebben we nu dus een aardig arsenaal opgebouwd. Nog even en we hebben hopelijk weer een wat fitter kind.
moeder van een geweldige dochter 10-2008

Gebruikersavatar

Avalynn

Berichten: 3488
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:24
Hobbies: Natuur, plezier, creatief.
Locatie: Verkoper overige

Re: NLP/Hypnose in kinderboeken

Ongelezen bericht door Avalynn » 14 jan 2016 11:30

Klopt, ik zet hier vaak Celtic dreamland aan voor de gastkinderen. Als de sfeer bijvoorbeeld heel gespannen is of als ze niet in slaap kunnen vallen.
Spelen met fantasie en een vleugje magie: http://www.uilenelf.nl
De webwinkel die de magie van het spelen stimuleert.

Grimm's, Ostheimer, Maxomorra, Lyra, Lemniscaat, Cosilana, Christofoor, Story Cubes, Stockmar, Crayon Rocks, Sarah's silks en veel meer.


Jessie7491

Berichten: 9099
Lid geworden op: 22 nov 2008 21:43
Hobbies: .

Re: NLP/Hypnose in kinderboeken

Ongelezen bericht door Jessie7491 » 14 jan 2016 11:41

Gister het boek voor het eerst voorgelezen aan ZL en DL. ZL valt heel moeilijk in slaap, DL probleemloos, een groter contrast is er niet.
Mijn ervaring:
DL sliep al na een paar bladzijden. ZL bleef zijn bed uitkomen, vragen naar me schreeuwen, opstaan, licht aandoen, er doorheen praten. Ik heb maar beperkt ingegrepen en rustig en slaapverwekkend doorgelezen. Toen ging hij omgekeerde NLP proberen toe te passen. Naar zijn (al slapende) zusje roepen "je wordt heeeeeel wakker, heeeeeel wakker, je komt nu uit bed. Kom je? Nu!" Hilarisch en ontzettend ergerlijk tegelijk. Na een tijdje ben ik naast hem gaan zitten en heb ik verder gelezen. Af en toe vroeg hij me verbaasd waarom hij zich zo moe voelde. Ik was stomverbaasd toen hij bij de laatste bladzijde zijn ogen dicht deed en leek te slapen. Na de laatste zin bleef ik stil zitten in de hoop dat het zo bleef maar na 3 seconden zat hij weer rechtop en probeerde weer een gesprek met me aan te knopen ("mama, weet je waarom ik school niet leuk vind?").
Ik ben na een dikke knuffel naar beneden gegaan. Op zich al verbazend dat hij in bed bleef. Hij is nog een tijd vragen blijven roepen door de babyfoon en ik ben 1x naar boven gegaan omdat hij weer naar zijn zusje gilde. 10 minuten later sliep hij. En op dagen dat hij zich zo verzet als bovenstaande is dat echt een goed resultaat. Hij had vanochtend een prima humeur.

Ik heb vanochtend al aangekondigd dat ik het vanavond weer ga voorlezen en dat wilde hij wel. Hopelijk laat hij het dan vanavond wat meer toe, ik heb goede hoop op een goed effect. Volgens mij wil hij wel makkelijker in slaap vallen maar vindt hij het wel spannend en maakte hij er daarom zo'n drukke boel van.

Plaats reactie