UP en taalontwikkeling

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap


Topic starter
mamsie83

Berichten: 1006
Lid geworden op: 22 mei 2014 14:09
Hobbies: knutselen

UP en taalontwikkeling

Ongelezen bericht door mamsie83 » 16 nov 2015 15:25

Zoon is een vroege prater en benoemt bijna alles.
Als hij roept: paaaa, dan zeg ik: Ja inderdaad daar loopt een paard oid.
Nu vraag ik mij af of ik hem niet afhankelijk maak van mijn bevestiging. Hij weet natuurlijk dat daar een paard loopt, anders riep hij geen paaaa. Ik denk dat het belangrijk is voor hem om op zo'n moment weer paard te horen. (is dat zo?) Maar ik twijfel ook heel erg of ik hem niet afhankelijk maak van mijn enthousiaste reactie iedere keer als hij iets benoemt. Niets zeggen lijkt me een beetje onaardig want hij wil zo graag begrepen worden.

Misschien denk ik te veel na, ik hoop op feedback:)
Laatst gewijzigd door mamsie83 op 16 nov 2015 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Re: UP en taalontwikkeling

Ongelezen bericht door WZK » 16 nov 2015 15:38

Als je gewoon neutraal benoemd dat het een paard is, beloon je niet met woorden. Je geeft puur een feitelijk inhoudelijke bevestiging van hetgeen hij zegt en je maakt kenbaar dat je hem ziet en hoort.

Complimenten kunnen gezien worden als beloning. Ik denk dat je twijfel daarin zit? Dat gaat er meer over dat je de applausmachine aan doet. "Ooh wat ben je een grote jongen, ja dat is een paard. Knapperd, zegt al paard! Goed zo!!!! Met een enthousiast dansje erbij en een dikke duim. En dat bij ieder woord omdat je denkt dat complimenten zorgen voor betere vorderingen (in ontwikkeling van taal).

Gewoon bekrachtigen wat gezegd wordt en oprecht enthousiasme over een actie zijn niet ondermijnend voor intrinsieke motivatie.
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition


Topic starter
mamsie83

Berichten: 1006
Lid geworden op: 22 mei 2014 14:09
Hobbies: knutselen

Re: UP en taalontwikkeling

Ongelezen bericht door mamsie83 » 16 nov 2015 15:51

Dank wzk!
Mijn twijfel zit niet in de woordelijke complimenten, maar in mijn intonatie. Ik had dacht ik bij alfie kohn gelezen dat ook je stemgeluid/intonatie (on)bewust een beloning/goedkeuring of straf/afkeur kan zijn. Gaat wel ver misschien hoor :) ik zou ook niet weten hoe ik dit op een andere manier zou kunnen doen. Maar misschien hoeft dat dus ook niet.


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Re: UP en taalontwikkeling

Ongelezen bericht door WZK » 16 nov 2015 15:55

Dat klopt wel, maar ik zou daar alleen wat mee doen als je het idee hebt dat het een issue wordt. Je hebt anders al snel dat je al je woorden aan het wegen bent. Authentiek zijn is toch wel heel fijn en belangrijk.
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition


Topic starter
mamsie83

Berichten: 1006
Lid geworden op: 22 mei 2014 14:09
Hobbies: knutselen

Re: UP en taalontwikkeling

Ongelezen bericht door mamsie83 » 16 nov 2015 16:03

Tja, ik denk dat het geen issue is. En ik wil idd graag bij mezelf blijven en niet al mijn woorden wegen. Thanx.

Puur uit nieuwsgierigheid: Wat zou je hier evt aan veranderen als het wel een issue was?


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: UP en taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Lindar76 » 16 nov 2015 16:57

Eens met wzk. En die intonatie: goh heb je Kohn wel eens horen spreken? Hij doet dan dat ge-good-job na met een intonatie dat je denkt: als het daar ook maar een beetje op lijkt wat de gemiddelde Amerikaanse ouder doet, zou ik er ook een punt van maken [lol]

Ik zou gewoon herhalen, vaak vinden kinderen die bevestiging wel fijn. Zoals je doet. En de intonatie wat neutraal. Blij mag best, zolang het natuurlijk klinkt. Ik bedoel, alles mag maar ik denk niet dat dat de intonatie is die kohn bedoelt. En anders verschil Ik van mening :) Alleen als het stom zou klinken tegen een volwassene (de toon, niet het onderwerp) dan kan het zijn dat iets bijsturen fijn is.

Ik denk dat uiteindelijk de kern is dat gooooooohoooood jooooooòb! met intonatie over drie octaven nogal onbedoeld denigrerend kan voelen. Maar gewoon samen blij, reageren op communicatie pogingen is daar kilometers van verwijderd.


Jessie6363

Berichten: 15386
Lid geworden op: 28 nov 2011 13:46
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: UP en taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Jessie6363 » 16 nov 2015 19:15

Ik maakte er dan een gesprekje van:
'Paaa! '
Oh ja,een paard! Wat doet het paard?'
'Jamjam! '
'Eten? Wat eet het paard dan?'

Etc. Dan geef bevestiging dat je het gehoord hebt, en evt de correcte uitspraak, zonder alleen maar een echo-machine te zijn, maar is er echt een dialoog.

Anderen vinden het vaak ook fijn als je een beetje voor je kind tolk dus ook gewoon herhalen is prima voor iedereen.


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Re: UP en taalontwikkeling

Ongelezen bericht door WZK » 16 nov 2015 19:45

Ik sluit aan bij Lindar en Onemonkey
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition


Topic starter
mamsie83

Berichten: 1006
Lid geworden op: 22 mei 2014 14:09
Hobbies: knutselen

Re: UP en taalontwikkeling

Ongelezen bericht door mamsie83 » 16 nov 2015 21:33

Dankjulliewel!
Hier kan ik zeker iets mee.
De good-job octaven worden zeker niet allemaal gehaald maar ik denk toch dat ik op sommige momenten iets kan dimmen. Dus daar ga ik op letten. En verder gezellig kletsen met zoontje zoals we nu doen, en inderdaad tolken.
Fijn om jullie feedback te horen/lezen!

Gebruikersavatar

Griesje

Berichten: 1677
Lid geworden op: 23 dec 2010 23:00
Hobbies: Naai, brei, tuin, slaap
Locatie: dromenland zzzzz

Re: UP en taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Griesje » 29 jan 2016 23:23

Misschien heb je hier ook nog iets aan
http://kiind.nl/article769/
Mama van ZL1 (06-2010), ZL2 (10-2012) en ZL3 (05-2016)
Draagconsulente in Drenthe e.o. http://www.draagze.nl"


Topic starter
mamsie83

Berichten: 1006
Lid geworden op: 22 mei 2014 14:09
Hobbies: knutselen

Re: UP en taalontwikkeling

Ongelezen bericht door mamsie83 » 31 jan 2016 22:29

Dank je griesje :)

Plaats reactie