Huilen van baby's en jonge kinderen ('Liedloff vs Solther')

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap


Topic starter
Madelief

Berichten: 220
Lid geworden op: 24 sep 2013 23:07
Hobbies: Yoga, schilderen, moederschap

Huilen van baby's en jonge kinderen ('Liedloff vs Solther')

Ongelezen bericht door Madelief » 29 jun 2015 22:36

Heb inmiddels het 1 en ander gelezen qua opvoed- en verzorgingsliteratuur. Met als laatste: het ongedwongen kind, van Aletha Solther. Zij staat voor het heilzame effect van huilen van baby's en jonge kinderen: zo 'reinigt' het gestel zich op natuurlijke wijze van (soms onvermijdelijke) pijnlijke emoties. Dus, herken de behoefte van je baby/kind om te huilen, en moedig dit aan en sta het geruisloos maar aandachtig bij.

Daarnaast heb ik ook veel literatuur gelezen dat juist gericht is op het vervullen van alle natuurlijke behoeften van baby's en kleine kinderen, zodat ze niet eens zouden hoeven huilen (oa Liedloff).

Nu is mijn zoontje al wat 'ouder', en is het wat gemakkelijker te herkennen of er echt iets dwars zit, of dat een bepaalde behoefte vervuld moet worden. Maar hoe zien jullie dit eigenlijk bij hele jonge baby's? Is er natuurlijke huilbehoefte waar de ruimte aan gegeven moet worden?
Of moet je dan juist heel hard gaan zoeken naar de kennelijk onvervulde behoefte?

Is 'laten huilen' soms erg heilzaam? Oja, nu nog kom ik nog even langs een ander punt van dit boek: baby's of jonge kinderen wiegen of borst geven bij verdriet/ sterke emoties wordt hierin afgeraden, en afgedaan als afleiding van hetgeen ge-uit moet worden, one way or the other.
Terwijl ik hier op het forum toch wel vaak lees, en ook zelf hanteer, dat het toch wel een heel makkelijk troostmiddel is die borst! Zijn hier ook mensen die dit bewust niet doen?

Beetje warrige post, maar hoop op jullie gedachten hierover!
ZL (december 2013)

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Huilen van baby's en jonge kinderen ('Liedloff vs Solthe

Ongelezen bericht door Violette » 29 jun 2015 23:18

viewtopic.php?t=123324

Sommigen herkennen of kunnen wat met Solter, maar over het algemeen wordt haar visie vanuit d en v afgewezen als niet- natuurlijk ouderschap. Laten huilen is geen goed idee volgens no/ap. In het draadje dat ik link wordt daar uitgebreid op in gegaan.

~tapatalk~
dochter 2014 en zoon 2017


Topic starter
Madelief

Berichten: 220
Lid geworden op: 24 sep 2013 23:07
Hobbies: Yoga, schilderen, moederschap

Re: Huilen van baby's en jonge kinderen ('Liedloff vs Solthe

Ongelezen bericht door Madelief » 29 jun 2015 23:50

Violette schreef:viewtopic.php?t=123324

Sommigen herkennen of kunnen wat met Solter, maar over het algemeen wordt haar visie vanuit d en v afgewezen als niet- natuurlijk ouderschap. Laten huilen is geen goed idee volgens no/ap. In het draadje dat ik link wordt daar uitgebreid op in gegaan.

~tapatalk~
Violette, dankjewel voor de link.
ZL (december 2013)

Gebruikersavatar

Lonne84

Berichten: 1630
Lid geworden op: 25 mei 2012 10:29
Hobbies: yoga, zingen, eten, buitenzijn

Re: Huilen van baby's en jonge kinderen ('Liedloff vs Solthe

Ongelezen bericht door Lonne84 » 30 jun 2015 10:18

Ik ga ook het andere draadje eens lezen. Ik ben (ook vanuit yoga-opleiding) wel van mening dat emoties zich kunnen opslaan in je lijf, maar dat je er dan bij blijft en het er mag zijn. Bij zl1 was ik heel erg van het niet huilen en kon ik echt zo gespannen raken als dit wel gebeurde terwijl ik toch echt alles deed wat ik kon. Maar ja, allergieën, pijn.. Ik ben benieuwd hoe het straks met zl2 zal gaan. Lees dus graag mee, interessant!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mama van zl1 (sep 2012), *(sep 2014) en zl2 (okt 2015)


Hopefultimes

Berichten: 4376
Lid geworden op: 29 dec 2012 12:47
Hobbies: Tijdgebrek ;-)

Re: Huilen van baby's en jonge kinderen ('Liedloff vs Solthe

Ongelezen bericht door Hopefultimes » 30 jun 2015 10:31

Persoonlijk vind ik dat er een wezenlijk verschil is tussen alleen laten huilen en je kindje de ruimte gunnen om een emotie te uiten terwijl je er voor het kind bent.

In mijn optiek is huilen ook een vorm van communicatie en heeft mijn kind het recht hierin gehoord te worden.

Dus hier in huis geldt vooral: huilen is prima, wij zijn er voor en met jou. De ene keer wil peuter al huilend aan de borst, de andere keer kan het zijn dat peuter juist wat ruimte wil.
Ik of partner is er dus altijd maar ons kind geeft aan in hoeverre actief troost gewenst is.
Van het concert des leven krijgt niemand een program


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Re: Huilen van baby's en jonge kinderen ('Liedloff vs Solthe

Ongelezen bericht door WZK » 30 jun 2015 10:34

Solter is niet alleen van het ontladen op het moment dat het kind dat "vraagt" maar ook echt het kind vasthouden tot het zich ontlaadt door huilen vanuit de overtuiging dat het huilen (in nabijheid!) goed is voor het kind. Dat is wel een wezenlijk verschil.
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition


Hopefultimes

Berichten: 4376
Lid geworden op: 29 dec 2012 12:47
Hobbies: Tijdgebrek ;-)

Re: Huilen van baby's en jonge kinderen ('Liedloff vs Solthe

Ongelezen bericht door Hopefultimes » 30 jun 2015 10:37

Ter aanvulling.. In baby tijd ook zo gedaan. Eerst even kijken of schone luier of borst nodig was en anders lekker in de doek om te zien of dat rust bracht en zo niet dan weer even verder speuren. Daarom zeg ik ook nooit "stil maar " o.i.d. Huilen mag. Wij zijn er voor je.
Van het concert des leven krijgt niemand een program

Gebruikersavatar

zeerover

Berichten: 1913
Lid geworden op: 13 sep 2013 19:27
Hobbies: muziek, schrijven, goed eten!

Re: Huilen van baby's en jonge kinderen ('Liedloff vs Solthe

Ongelezen bericht door zeerover » 22 jul 2015 22:36

ik heb hier in andere draadjes al over geschreven (ervaringen). Lees vooral als je wilt :-)
ZL oktober 2013 🦊🐸🐞


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Huilen van baby's en jonge kinderen ('Liedloff vs Solthe

Ongelezen bericht door Lindar76 » 25 jul 2015 18:32

Solter heeft slechts 1 geldig punt: soms huilt en baby nu eenmaal en dan is 'in arms' de beste optie. Verder lijkt het me vrij onzinnig een baby aan het huilen te maken omdat het zo heilzaam zou zijn.

Dit is de vijfde blog vd serie, de eerste vier staan bovenaan gelinkt. Over huilen koestering en hersenontwikkeling. http://www.lindar.org/?p=2668

Over troost en slaapborst ed https://blikborstvoeding.wordpress.com/2014/01/07/gids/

Gebruikersavatar

zeerover

Berichten: 1913
Lid geworden op: 13 sep 2013 19:27
Hobbies: muziek, schrijven, goed eten!

Re: Huilen van baby's en jonge kinderen ('Liedloff vs Solthe

Ongelezen bericht door zeerover » 01 aug 2015 21:12

Lindar76 schreef:Solter heeft slechts 1 geldig punt: soms huilt en baby nu eenmaal en dan is 'in arms' de beste optie. Verder lijkt het me vrij onzinnig een baby aan het huilen te maken omdat het zo heilzaam zou zijn.

Dit is de vijfde blog vd serie, de eerste vier staan bovenaan gelinkt. Over huilen koestering en hersenontwikkeling. http://www.lindar.org/?p=2668

Over troost en slaapborst ed https://blikborstvoeding.wordpress.com/2014/01/07/gids/
Ik wilde hier eerst niet op reageren, maar doe het toch maar, voor eventuele geïnteresseerden in de visie van Solter.

Een baby aan het huilen maken?
Zoals je het schrijft lijkt het alsof je denkt dat Solter baby's aan het huilen wil maken, en ik begrijp niet waar dat op gebaseerd is.

Dat is absoluut niet wat ze wil, als je de boeken leest, lijkt me dat duidelijk.
ZL oktober 2013 🦊🐸🐞


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Re: Huilen van baby's en jonge kinderen ('Liedloff vs Solthe

Ongelezen bericht door WZK » 01 aug 2015 22:25

Boek gelezen en die intentie er zeker wel uitgehaald. Ze geeft aan dat je je kind kan vasthouden tot het huilt want dan krijgt het de zo noodzakelijke ontlading.
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition

Gebruikersavatar

zeerover

Berichten: 1913
Lid geworden op: 13 sep 2013 19:27
Hobbies: muziek, schrijven, goed eten!

Re: Huilen van baby's en jonge kinderen ('Liedloff vs Solthe

Ongelezen bericht door zeerover » 02 aug 2015 22:16

WZK schreef:Boek gelezen en die intentie er zeker wel uitgehaald. Ze geeft aan dat je je kind kan vasthouden tot het huilt want dan krijgt het de zo noodzakelijke ontlading.
Dat heb ik nergens gelezen (beide boeken gelezen).
Als je een citaat hebt, ben benieuwd.

Een kind (of een volwassene, om het breder te trekken) oprecht de ruimte geven om te mogen huilen als dat aan de orde is, is waar het om gaat bij Solter.
ZL oktober 2013 🦊🐸🐞


Topic starter
Madelief

Berichten: 220
Lid geworden op: 24 sep 2013 23:07
Hobbies: Yoga, schilderen, moederschap

Re: Huilen van baby's en jonge kinderen ('Liedloff vs Solthe

Ongelezen bericht door Madelief » 06 aug 2015 23:24

Nou ik heb het boek ook gelezen en meerdere malen voorbeelden gelezen waarin ze pleitte voor vasthouden 'tot de ontlading komt'. Ze schrijft erbij dat het tegenwerken van het kind tegen de grip van de volwassene erbij hoort, en het druppeltje kan zijn om de stroom zeg maar te laten komen. Ik heb dit veel gelezen in het boek.
ZL (december 2013)


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Huilen van baby's en jonge kinderen ('Liedloff vs Solthe

Ongelezen bericht door Lindar76 » 06 aug 2015 23:54

En dat is éng. ProbeerHet je voor je stellen dat iemand je vasthoudt en je protest ziet als reden je nog even langer in de klem te houden....

Gebruikersavatar

shiweila

Berichten: 1981
Lid geworden op: 13 dec 2009 22:03
Locatie: Antwerpen

Re: Huilen van baby's en jonge kinderen ('Liedloff vs Solthe

Ongelezen bericht door shiweila » 07 aug 2015 00:06

Wat Madelief zegt, klopt. Alleen is het zo dat het in dat geval gaat om een baby die al aan het huilen is. Het 'ontladen' is wanneer jammerend huilen overgaat in sterk huilen.

Ook ik heb beide boeken gelezen en heb het ervaren zoals Zeerover zegt: er is nergens sprake van een rustig kind dat je vasthoudt opdat het zou gaan huilen. Uit het niets. Ze pleit echt niet voor aan het huilen brengen [dontknow] Als je een citaat hebt Lindar of WZK, ben ook ik benieuwd waar ik overheen gelezen heb.

Overigens sta ik er qua houding naar mijn kinderen toe, wat tussenin. Huilen kan zoveel redenen hebben, Solter vind ik wat rigide met haar 'verbod' op troosten, daar sta ik niet achter. Maar ik vind het wel erg waardevol dat ze begrip en acceptatie zoekt voor het huilen. Krampachtig blijven zoeken naar manieren om te troosten om je baby toch maar stil te krijgen (vaak omdat je het huilen zelf maar moeilijk verdraagt) zorgt in vele gevallen ook voor extra onrust en spanning. Dus wanneer mijn baby niks mankeerde (honger, kou, vuile luier, ...) en ook geen troostborst wou of wou rondwandelen of zo, dan ging ik er inderdaad mee zitten. Baby huilend in mijn armen. Ik somde wel eens op wat we die dag gedaan hadden of vroeg me luidop af of hem iets dwarszat. Of ik zweeg en koesterde. Mijn doel was dan het bieden van rust, liefde en aandacht. En daarvoor ben ik Solter wel altijd erkentelijk geweest.
♥ grote dS (jan 03) en kleine dS (okt 09)
ISO: een wereld van licht en schoonheid

Plaats reactie