Huilen van baby's en jonge kinderen ('Liedloff vs Solther')

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Huilen van baby's en jonge kinderen ('Liedloff vs Solther')

Ongelezen bericht door WZK » 07 aug 2015 01:18

Ik ben niet in de gelegenheid een citaat te plaatsen simpelweg omdat ik de boeken nu niet bij de hand heb.
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition

Gebruikersavatar

Lonne84

Berichten: 1630
Lid geworden op: 25 mei 2012 10:29
Hobbies: yoga, zingen, eten, buitenzijn

Re: Huilen van baby's en jonge kinderen ('Liedloff vs Solthe

Ongelezen bericht door Lonne84 » 07 aug 2015 11:45

Mooi gezegd shiwella, zo zie ik het ook een beetje. Hoop dat ik dat bij zl2 straks ook zo kan voelen, bij zl1 was ik op het begin soms zo wanhopig als ie huilde..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mama van zl1 (sep 2012), *(sep 2014) en zl2 (okt 2015)


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Huilen van baby's en jonge kinderen ('Liedloff vs Solthe

Ongelezen bericht door Lindar76 » 07 aug 2015 13:11

Nou ja zoals ik zei is dat nu net het enige waar solter imo een punt heeft. Ik ben ook wel eens zo de was gaan ophangen, ik kon eea blijkbaar niet oplossen p dat moment dus kind op de rug en was ophangen.

Maar huilen hoort er niet bij, echt niet. Soms weet je niet wat er is en/of kan je het niet oplossen. Helpt die troost borst niet en de doek ook niet. Maar dat is wat anders dan dat huilen ter ontlading erbij zou horen.

We helpen als maatschappij ons microbioom om zeep, dus ja baby's hebben vaker kramp (ook bij non-stop dragen vanaf het begin en borstvoeding in veel kleine beetjes, en direct reageren op alles). En we missen de village om de moeder kind dyad te ondersteunen. Dus baby's geven uiting aan een probleem dat niet altijd oplosbaar is. Maar het is en blijft wel een probleem dat niet in onze biologische blauwdruk zit, baby's worden niet geboren met een behoefte aan ontlading.

In mijn optiek is het eerder zo dat moeders en baby's (of eigenlijk moeder kind koppels als geheel) het moeilijk hebben in onze maatschappij. Wees mild naar jezelf en weet dat die maatschappij brede problemen soms in je gezin Tot uiting kunnen komen. Dat maakt je geen slechte moeder, dat je het huilen van je baby niet altijd kunt oplossen komt doordat de oorzaak van het probleem niet bij jou ligt. (Of toch niet bij gemiddelde AP moeder).

Gebruikersavatar

zeerover

Berichten: 1913
Lid geworden op: 13 sep 2013 19:27
Hobbies: muziek, schrijven, goed eten!

Re: Huilen van baby's en jonge kinderen ('Liedloff vs Solthe

Ongelezen bericht door zeerover » 08 aug 2015 22:05

Met een huilend kind op de rug de was ophangen, is iets anders dan met echte aandacht je kind vasthouden en horen, met een open hart. Dat is wat ik van Solter geleerd heb, en waar ik veel aan heb.

En het kan inderdaad soms heel moeilijk zijn, omdat het je eigen pijn triggert.

Ik heb heel veel waardevolle dingen uit de boeken van Solter geleerd, en ook in het praten met anderen (vooral ook met ML) over dit onderwerp. Blij mee, voor mezelf en voor ZL :)
ZL oktober 2013 🦊🐸🐞

Gebruikersavatar

zeerover

Berichten: 1913
Lid geworden op: 13 sep 2013 19:27
Hobbies: muziek, schrijven, goed eten!

Re: Huilen van baby's en jonge kinderen ('Liedloff vs Solthe

Ongelezen bericht door zeerover » 08 aug 2015 22:08

En mooi van die mildheid, Lindar.
ZL oktober 2013 🦊🐸🐞


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Huilen van baby's en jonge kinderen ('Liedloff vs Solthe

Ongelezen bericht door Lindar76 » 09 aug 2015 09:48

Baby's hebben niet altijd behoefte aan die aandacht. Soms wel, bij bijv pijn of schrik kan ik me dat goed voorstellen. Maar bij de slaap niet kunnen vatten werkt het juist heel rustgevend om mee genomen te worden in de activiteit van moeder. Door je continu richten op je baby kan ook juist onrust ontstaan. Als kind kan het heel overweldigend zijn als moeders wereld om hem draait, ipv dat zij hem toont hoe de wereld draait door hem mee te nemen in haar activiteit.


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Huilen van baby's en jonge kinderen ('Liedloff vs Solthe

Ongelezen bericht door Lindar76 » 09 aug 2015 09:51

En van die eigen pijn klopt, ik wijt het aan moeite met stress regulatie die velen van ons hebben. Stressregulatie leer je als baby door te ervaren hoe je moeder jouw stress reguleert.

Overigens heb ik ergens een goed artikel over mentaliseren, j hangt hier ook mee samen.

Gebruikersavatar

zeerover

Berichten: 1913
Lid geworden op: 13 sep 2013 19:27
Hobbies: muziek, schrijven, goed eten!

Re: Huilen van baby's en jonge kinderen ('Liedloff vs Solthe

Ongelezen bericht door zeerover » 10 aug 2015 13:58

Lindar76 schreef:Baby's hebben niet altijd behoefte aan die aandacht. Soms wel, bij bijv pijn of schrik kan ik me dat goed voorstellen. Maar bij de slaap niet kunnen vatten werkt het juist heel rustgevend om mee genomen te worden in de activiteit van moeder. Door je continu richten op je baby kan ook juist onrust ontstaan. Als kind kan het heel overweldigend zijn als moeders wereld om hem draait, ipv dat zij hem toont hoe de wereld draait door hem mee te nemen in haar activiteit.
Ook heel herkenbaar inderdaad. :-)
Ook mentaal, soms valt ZL opeens in slaap op schoot als ik juist met mijn gedachten afdwaal en aan andere dingen denk. Dan is die ruimte kennelijk juist goed.

En soms is hem echt even horen juist aan de orde.

Veel verschillende factoren en elke keer weer de kunst om goed aan te voelen wat voor dat moment goed is. :-)
ZL oktober 2013 🦊🐸🐞


evaa

Berichten: 145
Lid geworden op: 27 feb 2014 21:52
Hobbies: argentijnse tango

Re: Huilen van baby's en jonge kinderen ('Liedloff vs Solthe

Ongelezen bericht door evaa » 03 dec 2015 19:37

Ik heb Solter ook gelezen, toen onze dl pas enkele weekjes oud was. Ze had wel veel boek nodig voor die ene boodschap, het was toch vooral heel veel herhaling. Het was voor mij echt een eye-opener dat huilen ook gewoon uit emotie is en niet altijd vanuit een behoefte aan eten, schone luier of een andere temperatuur. Dat 'aan het huilen maken' heb ik niet begrepen als bewust aan het huilen maken, maar als ruimte geven voor emoties . Ik zie het als iets wat ik wel van mezelf ken (veel mensen waarschijnlijk). Er gebeurt iets naars en op dat moment houd je de emotie in of voel je het zelfs niet echt. En dan komt het er soms uren later ineens uit op het moment dat een vertrouwd iemand beschikbaar is. Troosten met eten en drinken heb ik heel bewust nooit gedaan (tenzij honger natuurlijk). Emoties wegeten is niet iets wat ik mijn dochter in het leven wil meegeven. Alle huilen voor zijn? Dat lijkt me heel moeilijk, kan dat? En loop je dan niet het risico dat je kind niet met frustraties leert omgaan? Later in het leven doet ook niet iedereen zijn best om huilen bij je kind te voorkomen.


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Huilen van baby's en jonge kinderen ('Liedloff vs Solthe

Ongelezen bericht door Lindar76 » 03 dec 2015 19:46

evaa schreef:Troosten met eten en drinken heb ik heel bewust nooit gedaan (tenzij honger natuurlijk). Emoties wegeten is niet iets wat ik mijn dochter in het leven wil meegeven.
Ook niet aan de borst dan? Daar gaat solther nl echt de mist mee in.
Alle huilen voor zijn? Dat lijkt me heel moeilijk, kan dat? En loop je dan niet het risico dat je kind niet met frustraties leert omgaan? Later in het leven doet ook niet iedereen zijn best om huilen bij je kind te voorkomen.
Dat is leeftijd afhankelijk. De eerste maanden kan een baby Nog nergens mee om leren gaan. Het eerste half jaar is frustratie alleen schadelijk. Daarna is het gunstiger als een baby zelf opgezochte frustratie mag beleven. Denk aan: zelf een speeltje bereiken zonder dat je dat meteen overneemt.

Pas later komt de frustratie van ervaren dat wat je wil niet altijd is wat je nodig hebt. Snoep of zo.


Je laat een kind ook niet lopen voordat hij er aan toe is, zo is het ook met frustratie leren verwerken.

Gebruikersavatar

zeerover

Berichten: 1913
Lid geworden op: 13 sep 2013 19:27
Hobbies: muziek, schrijven, goed eten!

Re: Huilen van baby's en jonge kinderen ('Liedloff vs Solthe

Ongelezen bericht door zeerover » 03 dec 2015 21:58

Herkenbaar Evaa :)
ZL oktober 2013 🦊🐸🐞


evaa

Berichten: 145
Lid geworden op: 27 feb 2014 21:52
Hobbies: argentijnse tango

Re: Huilen van baby's en jonge kinderen ('Liedloff vs Solthe

Ongelezen bericht door evaa » 03 dec 2015 22:38

Aan de borst vind ik een lastige. Bij mij lukte de borstvoeding om de een of andere reden helaas niet. Ik heb een half jaar lang fulltime gekolft en toen was de produktie zo teruggelopen dat ik gestopt ben. Ik zou zeggen van niet, troosteten is troosteten. Maar aan de borst is toch wel wat anders dan "gewoon eten", het is ook nabijheid. Speelt ook mee dat het me echt heerlijk lijkt mijn kindje aan de borst te troosten, maar dat is niet echt een verantwoord argument :)

Verder helemaal eens met wat je schrijft Lindar. Mooi verwoord ook. Ik kon het altijd vervelend vinden als mensen (schoonmoeder!) zeiden dat ik haar niet bij elk kikje moest oppakken omdat ze daar verwend van werd. Dikke doei, onder een half jaar. Ze heeft vrijwel nooit alleen gehuild, altijd bij pappa of mamma in de armen. Voor ons gevoel was er ook altijd echt iets, huilde ze nooit zomaar. Die uitleg van Solther stelde ons erg gerust. Het nam de frustratie van het niet kunnen vinden van de oorzaak van het huilen weg. Daar werden wij rustig van waardoor we haar beter konden troosten. Overigens heb ik het gevoel dat we haar met 'laten huilen' altijd juist troostten. Ik zie dat niet als tegenstelling, laten huilen of troosten. Het huilen willen stoppen draagt alleen het risico in zich van sussen en daarmee de boodschap geven dat de emotie er niet mag zijn. Als ik bij mezelf naga, hoe heerlijk heb ik me gevoeld als ik over iets dat me echt dwars zat kon huilen met mijn man dichtbij me en ik zag dat hij me begreep. Dat is echt ontlading. Ons meisje huilde het eerste half jaar heel weinig en bijna nooit lang. Wij dachten dat dat - naast haar stabiele karakter en onze stabiele relatie en naast dat wij beiden lekker in ons vel zitten- kwam door onze Solther-achtige methode.

Zelf opgezochte frustratie, dat is een mooie toevoeging. Die ga ik onthouden. Zo hoop je ook dat het kind niet meer frustratie krijgt dan het aankan.

Gebruikersavatar

hmje

Berichten: 594
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:15
Hobbies: Schrijven, wandelen, handwerke
Locatie: Nijmegen

Re: Huilen van baby's en jonge kinderen ('Liedloff vs Solthe

Ongelezen bericht door hmje » 11 dec 2015 09:51

Liedloff heeft het niet over het niet laten huilen van kinderen. Zij komt in contact met kinderen die nauwelijks huilen eñ onderzoekt of de manier van leven zorgt voor een gevraagde innerlijke balans. Maar hier in de Westerse beschaving worden kinderen best wel overprikkeld door het overweldige aanbod van kleuren, beelden, geluiden etc. En die prikkels kunnen het best verwerkt worden door de manier die een kind kiest. Sommige gaan heel hard rondrennen en schreeuwe . Sommigen huilen, weer anderen zijn ee poos lang doorstil in een hoekje. En daarna zakt het en komt er rust. Soms denk ik weleens, waarom kieze we er niet allemaal voor op die manier de prikkels eruit te gooien, doeltreffend, snel en effectief. Super!


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Huilen van baby's en jonge kinderen ('Liedloff vs Solthe

Ongelezen bericht door Lindar76 » 11 dec 2015 11:39

Liedloff heeft het over het niet neerleggen van een baby :)

Overigens raken kinderen hier ook onderprikkeld. Bij gebrek aan sociale interactie. Draagdoek is echt ideaal, een kind kan het dan zelf reguleren. Contact en prikkels opzoeken naar behoefte, en wegduiken als rust nodig is.

Gebruikersavatar

hmje

Berichten: 594
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:15
Hobbies: Schrijven, wandelen, handwerke
Locatie: Nijmegen

Re: Huilen van baby's en jonge kinderen ('Liedloff vs Solthe

Ongelezen bericht door hmje » 11 dec 2015 13:35

Klopt, ze raken ook onderprikkeld. Liedloff zag onder andere dat babys in de indianenstam niet werden neergezet tot ze zelf aangaven daar klaar voor te zijn. Maar kinderen in die stam gaven voornamelijk zelf aan wat ze nodig hadden en wanneer. Werden getroost als ze naar de volwassene toekwamen voor troost (evenals volwassenen) en waren altijd welkom. Het verschil met hoe ik het zelf ervaar daarin is dat ik constant het gevoel heb te moeten sturen, pushen, overzicht te hebben, alles voor te zijn en van tevoren te weten. Hoe? Oei ik groei en andere boekwn. Maar het idee dat kinderen zelf aangeven wat ze nodig hebben en daarvoor zich melden bij mij, vind ik een mooi punt. En hoe bereik ik zoiets nu nog, terwijl ik tot nu andersom heb opgevoed?

Plaats reactie