Co-ouderschap in het eerste jaar

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap

Gebruikersavatar

Ellewies

Berichten: 2038
Lid geworden op: 28 aug 2012 16:40
Hobbies: Rollerderby!
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Co-ouderschap in het eerste jaar

Ongelezen bericht door Ellewies » 03 feb 2015 11:26

Ik vind het erg lastig om mee te praten over de omgangregeling van een ander en daar adviezen in te doen, zou dat persoonlijk ook niet fijn vinden als er voor mijn regeling door anderen advies elders (openbaar) wordt gezocht.
Begrijpelijk daarentegen hoor, maar wil het toch kwijt

Wat ik wel mee wil geven.
Het boek van Pieter Vermeulen, ouderschapsplan, geeft ontzettend fijne richtlijnen voor het maken van een regeling en plan zonder daarbij de hechting maar ook het belang van de papa te verliezen
Er staan leidraden in voor ouders die goed met elkaar omgaan, maar geeft ook alternatieve regelingen voor ouders waarbij dat moeizaam gaat, en kijkt daarbij welke contacten waarneer dan handig zijn (dus belang kind voorop, maar ook zo min mogelijk contact onderling tussen de ouders om escalatie te voorkomen)
P Vermeulen is een grote voorstander van het creëeren van een veilige hechting/ thuissituatie en is daarnaast een erg fijne en bekende mediator
In het boek worden voorbeelden op leeftijd gegeven, dus leidraden voor scheidende ouders met baby's, maar ook met schoolgaande en puberende kinderen

Verder; in Belgische media is er veel te vinden over onderzoeken naar co ouderschap, het is daar een verplichting en daar wordt nu Gedebateerd aangezien onderzoeken toch echt uitwijzen dat het niet evident voor jonge kindjes is.
Ik heb het twee jaar terug gevolg en wat ik veel tegenkwam was, dat korte frequente bezoeken (maar dan dus wel mits onderling contact ouders "normaal" verloopt) en zorgtaken (dus af en toe smiddags een voeding/ verschonen en evt middag slaap op bed leggen) boven een nachten regeling gaat in het belang van hechting

Wbt de situatie die je schetst lijkt mij dat de opvang bij de papa iig wel boven opvang moet gaan, maar ook daarin moet er dus wel normaal contact onderling zijn. Als alle vertrouwen en communicatie weg is, halen/ brengen niet zonder gedoe kan en er over en weer verwijten zijn als er bijv een boterham te weinig wordt gegeten, gaat zon dag ook enkel stress opleveren.

Een goede mediator die maar beiden belang kijkt, en hulp om onderlinge communicatie/ verstandshoyding te herstellen lijkt mij dus eerste prio


Sent from my iPhone using Tapatalk
Al mijn later is met jou


Topic starter
Florence

Berichten: 803
Lid geworden op: 22 jan 2012 22:02
Hobbies: -----

Re: Co-ouderschap in het eerste jaar

Ongelezen bericht door Florence » 03 feb 2015 22:38

Ellewies, ik begrijp je punt. De vraag was naar literatuur, ik zou de situatie allicht nog vager kunnen houden.
De antwoorden die ik kreeg zijn voldoende om de vader goed op weg te helpen en het helpt ook om het hechtingsargument in redelijkheid te plaatsen. Er is idd geen noodzaak hem zijn papadag af te nemen noch hem minder bij het kind te laten zijn dan nu zo is. Het is duidelijk voor hem dat er een regeling moet komen die het belang van kind boven gekibbel van ouders zet en dankzij de input hier kan hij haar standpunt begrijpen maar ook een werkbaarheid er in vinden. Wat er verder gebeuren gaat valt mijns inziens buiten de scope van dit draadje.

Gebruikersavatar

Phlox

Berichten: 1663
Lid geworden op: 04 jun 2013 19:15
Hobbies: naar buiten, klussen, haken

Re: Co-ouderschap in het eerste jaar

Ongelezen bericht door Phlox » 04 feb 2015 18:24

Ongeveer een jaar geleden waren in de media ineens veel berichten over dat co-ouderschap voor kinderen jonger dan 6 jaar schadelijk zou zijn. Een voorbeeldartikel: http://www.hln.be/hln/nl/38/Familie/art ... an-6.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false; De bronnen waarop dit gebaseerd is, staan hier niet bij, maar die zijn vast met wat gegoogel te vinden.

Verder kwam ik dit artikel nog tegen, uit 2012: http://www.scheidingsmakelaar.nl/nieuws ... -niet.html" onclick="window.open(this.href);return false; Quote:
In het algemeen zijn pedagogen van mening dat co-ouderschap niet geschikt is voor kinderen jonger dan vier/vijf jaar, en in ieder geval niet voor kinderen die jonger zijn dan drie jaar. Dat heeft te maken met de hechting.
En dan volgt er meer uitleg, en voorbeelden van wat wél kan.
Het is daarom geen goed idee dat een klein kind een paar dagen zonder de moeder is. Maar een kind dat geen regelmatig contact met de vader heeft, ontwikkelt geen goede band met hem. De ideale zorgverdeling; baby bij de moeder, de vader heeft regelmatig op het zelfde tijdstip met dezelfde handeling contact met het kind (b.v. om de twee dagen in bad en bed doen).
Heftige situatie hoor. Ik begrijp dat je als vader heel graag je kind wilt zien. Aan de andere kant: een goede hechting is zó belangrijk. Ik hoop dat de ouders, met de mediator, tot goede gesprekken kunnen komen en uiteindelijk het belang van het kind voorop kunnen stellen. Ik wens ze veel sterkte en wijsheid!


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Co-ouderschap in het eerste jaar

Ongelezen bericht door Lindar76 » 12 feb 2015 14:01

Ik schreef hier eerder ook over.... Maar eea is hier al genoemd. Een papa dag lijkt me prima, twee ook, als die ipv opvang zijn. Nacht weg bij mama niet. Liever vaker kort dan 1x lang.

Idd vanwege hechting primaire hechting figuur. Lang weg bij mama overziet een baby Nog niet.

Plaats reactie