ik ben niet opgevoed: Wie heeft het gelezen?

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap

Gebruikersavatar

Topic starter
Fainne

Berichten: 2207
Lid geworden op: 23 nov 2013 09:03
Hobbies: Bonsai, lezen

ik ben niet opgevoed: Wie heeft het gelezen?

Ongelezen bericht door Fainne » 24 dec 2014 08:13

Iemand het boek 'Ik ben niet opgevoed' van W. Jansen gelezen?
Ik ben benieuwd of het binnen het AP/UP gedachtengoed zit. Vanuit de omschrijving lijkt het me wel.
Moeder van gevoelige grote vent (april '13), lief droommeisje (november '14) en slimme doerak (maart '18)

Gebruikersavatar

hadewich1979

Berichten: 13828
Lid geworden op: 04 mar 2009 13:28
Hobbies: --
tag: Speedy gonzales Mod
Locatie: **gecertificeerd draagdoekconsulent regio Groningen, draagdoekverkoper**

Re: ik ben niet opgevoed: Wie heeft het gelezen?

Ongelezen bericht door hadewich1979 » 26 dec 2014 08:48

Ik vraag het me wel een beetje af, na even lezen op de site:
We willen het kind sturen door het te complimenteren voor het gedrag dat we ervan verwachten, liever dan door kritiek te leveren. Goed geplaatste en geformuleerde complimenten geven kinderen zelfvertrouwen en dagen het uit om dit gedrag te blijven vertonen of zelfs te verbeteren. Dat is wat we uiteindelijk toch willen
www.draagconsulentnoord.nl
Trainer van draagconsulenten voor Zorgdragen Opleidingen
DL 01-2009 & ZL 10-2012


Minka

Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jan 2015 08:12
Hobbies: Schrijven

Re: ik ben niet opgevoed: Wie heeft het gelezen?

Ongelezen bericht door Minka » 21 jan 2015 13:47

Hi,

Ik heb het niet alleen gelezen maar ook geschreven :-). Ik denk dat het heel goed past bij Natuurlijk Ouderschap. Ik kom in elk geval veel overeenstemming tegen in de stukken die ik hier lees. Langdurig borstvoeding, draagdoek, bij de ouders slapen zo lang
als gewenst of mogelijk, respectvol met elkaar omgaan en geen groot onderscheid tussen volwassenen en kinderen. Met name de manier waarop we met het kind, maar dus ook met elkaar communiceren zou aan dezelfde basisvoorwaarden moeten voldoen. Geen gebruik maken van straf maar wel structuur bieden. Het verschil zit misschien alleen in het feit dat ik een handleiding heb geschreven, en er dus niet vanuit ga dat instinctief handelen altijd het beste is, omdat we allemaal gevormd zijn binnen een bepaalde samenleving, een bepaalde setting, waar op een bepaalde manier werd/wordt gedacht over opvoeden. Dit heeft ons gevormd en heeft onze manier van denken en handelen gevormd. Als we het anders willen doen zullen we heel goed naar onszelf moeten kijken en ons steeds weer afvragen waarom we eigenlijk iets juist wel of niet van een kind verwachten (de centrale norm; Het kind mag noch zichzelf noch een ander benadelen). Hoe vaak verwachten we niet iets van een kind puur en alleen omdat het ons zo geleerd is.
Vriendelijke groet, Minka
Laatst gewijzigd door cjatje op 28 jan 2015 07:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reclame weggehaald


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

ik ben niet opgevoed: Wie heeft het gelezen?

Ongelezen bericht door WZK » 01 feb 2015 14:53

Sluit het ook aan op UP Minka, dat lijkt namelijk niet het geval te zijn gezien hetgeen gequote wordt in een eerdere basis. Waarop is je handleiding gebaseerd? Eigen inzichten en waarnemeningen, onderzoek, etc?

Ps: Leuk dat je reageert en vertelt dat jij de auteur bent!!!!
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition


Jolande

Berichten: 1263
Lid geworden op: 03 mei 2010 13:44
Hobbies: koken, (moes)tuinieren

Re: ik ben niet opgevoed: Wie heeft het gelezen?

Ongelezen bericht door Jolande » 01 feb 2015 14:56

terugvindpost

Gebruikersavatar

Topic starter
Fainne

Berichten: 2207
Lid geworden op: 23 nov 2013 09:03
Hobbies: Bonsai, lezen

Re: ik ben niet opgevoed: Wie heeft het gelezen?

Ongelezen bericht door Fainne » 19 feb 2015 09:25

Ik lees nu pas de reactie van Minka. Leuk dat je reageert idd.
Ik ga je boek aanschaffen en lezen, ben eeg benieuwd.
Moeder van gevoelige grote vent (april '13), lief droommeisje (november '14) en slimme doerak (maart '18)


Silvia2

Berichten: 2500
Lid geworden op: 21 mar 2009 22:06
Hobbies: forummen, naaien, breien
Locatie: Enschede

Re: ik ben niet opgevoed: Wie heeft het gelezen?

Ongelezen bericht door Silvia2 » 20 mei 2015 10:32

Wie heeft hem ondertussen gelezen? Ik ben wel benieuwd, hij is er (nog?) niet in onze bibliotheek, dus is het de moeite waard om deze aan te schaffen?
Silvia, mama van 2 jongens (5-2003 en 8-2005) en een meisje (12-2008)

IBV: rose and rebellion kleuter lots of love, didy wol stip 1, nati tulp grijs/roze 4, zijde indio fuchsia ringsling

Plaats reactie