Werkdraadje FAQ

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap


mamarosa

Berichten: 3001
Lid geworden op: 19 jun 2013 20:34
Hobbies: lezen, tuinieren, koken/bakken
Locatie: Roosendaal

Re: Werkdraadje FAQ

Ongelezen bericht door mamarosa » 13 okt 2014 23:04

Ja idd moeders die er doorheen zitten ook...ik bedoelde meer het balans verhaal wat daarbij hoort: if you resent it, change it. En dan: Hoe verander je dingen, zonder dat het ten koste van ap gaat en zonder dat de behoeften van je kindje op de 2e plaats komen. Ik lees (en herken) veel over moeders die zichzelf opofferen om ap te kunnen toepassen. Hoe kun je dat voorkomen/veranderen
DL J geboren12-01-2014


Topic starter
Jessie6363

Berichten: 15386
Lid geworden op: 28 nov 2011 13:46
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: Werkdraadje FAQ

Ongelezen bericht door Jessie6363 » 14 okt 2014 08:06

Check wb wasbaar, en Wss voor mloes en femme. Het antwoord op de FAQ kan dan ook gewoon zijn- open een topic we denken graag met je mee.

Ik wilde hier idd die kennis en antwoorden verzamelen die algemeen en goed onderbouwd is, zodat iemand zich kan inlezen, en het beantwoorden van algemene vragen beter te doen wordt.

@ap of breder. Het forum is ap. Met vanalles in de periferie. Ik leg zelf dus de prioriteit bij ap onderwerpen, mede omdat daar mijn eigen kennis zit. Maar voel je vrij om andere vragen en antwoorden aan te dragen, het is allemaal goed :).

*taptaptapatalk*

Gebruikersavatar

hadewich1979

Berichten: 13828
Lid geworden op: 04 mar 2009 13:28
Hobbies: --
tag: Speedy gonzales Mod
Locatie: **gecertificeerd draagdoekconsulent regio Groningen, draagdoekverkoper**

Re: Werkdraadje FAQ

Ongelezen bericht door hadewich1979 » 14 okt 2014 09:24

Is het voor de behapbaarheid niet fijner om wel eerst het 'echte' AP-werk te doen, en daarna uit te breiden naar aanverwante onderwerpen?
www.draagconsulentnoord.nl
Trainer van draagconsulenten voor Zorgdragen Opleidingen
DL 01-2009 & ZL 10-2012

Gebruikersavatar

Wicky

Berichten: 10672
Lid geworden op: 16 jul 2012 12:46
Hobbies: o.a. kind, boek, tuin, fiets
tag: Bzzzz... Was-bij

Re: Werkdraadje FAQ

Ongelezen bericht door Wicky » 14 okt 2014 10:41

Pickle schreef:De antwoorden op die vragen staan niet vast, daar heeft iedereen een andere mening over, en hoe lekken te voorkomen is vaak per situatie verschillend. Dus ik weet niet hoe verstandig het is om daar een FAQ over te maken.
Dat kan ook een antwoord zijn op een FAQ zijn he, dat er geen eenduidig antwoord op te geven is [smile] .

Onemonkey wat er ook uit gaat komen, in ieder geval respect voor je initiatief [worship]
Zoon juni 2011, zoon maart 2016

Als een kind zich niet ontwikkelt volgens het boekje, dan heb je niet het goede boekje


Jessie1549

Berichten: 6252
Lid geworden op: 18 feb 2013 14:01
Hobbies: .

Re: Werkdraadje FAQ

Ongelezen bericht door Jessie1549 » 14 okt 2014 12:56

Wicky schreef:
Pickle schreef:De antwoorden op die vragen staan niet vast, daar heeft iedereen een andere mening over, en hoe lekken te voorkomen is vaak per situatie verschillend. Dus ik weet niet hoe verstandig het is om daar een FAQ over te maken.
Dat kan ook een antwoord zijn op een FAQ zijn he, dat er geen eenduidig antwoord op te geven is [smile] .

Onemonkey wat er ook uit gaat komen, in ieder geval respect voor je initiatief [worship]
Of 'ja, dat hangt heel erg van de situatie af, open rustig een nieuw draadje in het x-subforum' [smile]
En inderdaad; goed initiatief onemonkey!


Topic starter
Jessie6363

Berichten: 15386
Lid geworden op: 28 nov 2011 13:46
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: Werkdraadje FAQ

Ongelezen bericht door Jessie6363 » 15 okt 2014 11:10

hadewich1979 schreef:Is het voor de behapbaarheid niet fijner om wel eerst het 'echte' AP-werk te doen, en daarna uit te breiden naar aanverwante onderwerpen?
Zie
onemonkey schreef:
@ap of breder. Het forum is ap. Met vanalles in de periferie. Ik leg zelf dus de prioriteit bij ap onderwerpen, mede omdat daar mijn eigen kennis zit.
*taptaptapatalk*
Makkelijke inkoppers over andere onderwerpen neem ik met liefde mee hoor :)


Topic starter
Jessie6363

Berichten: 15386
Lid geworden op: 28 nov 2011 13:46
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: Werkdraadje FAQ

Ongelezen bericht door Jessie6363 » 15 okt 2014 11:10

Pickle schreef:De antwoorden op die vragen staan niet vast, daar heeft iedereen een andere mening over, en hoe lekken te voorkomen is vaak per situatie verschillend. Dus ik weet niet hoe verstandig het is om daar een FAQ over te maken. Er is wel een algemeen wasdraadje met een wereld aan informatie in het wasbare luier gedeelte.
Heb je een linkje voor me? Voordat ik ook nog dat hele subforum ga afstropen :)

Gebruikersavatar

Maaike83

Berichten: 1402
Lid geworden op: 05 sep 2014 14:36
Hobbies: Outdoorsporten, sauna, lezen
Locatie: Prinsenbeek (gem. Breda)

Re: Werkdraadje FAQ

Ongelezen bericht door Maaike83 » 15 okt 2014 13:48

Goed werk Onemonkey! Hier word ik enthousiast van als 'nieuw' lid! [applaus]

Misschien ook iets over tandemvoeden/op verzoek? (Eigen interesse: tweeling voeden; maar is niet echt FAQ)
Mama van Chloe (maart 2013), Tygo (maart 2013) en Yara (juli 2015)


Topic starter
Jessie6363

Berichten: 15386
Lid geworden op: 28 nov 2011 13:46
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: Werkdraadje FAQ

Ongelezen bericht door Jessie6363 » 15 okt 2014 13:51

Ja, er is wel een tandemdraadje dus daar kan allicht makkelijk naar gelinkt. Tweelingvoeden is misschien minder FAQ maar wel interessant voor AP. Je hoort toch wel dat tweelingen op schema bv krijgen 'omdat het anders echt niet kan'. Een ervaringsverhaal is ook welkom, als jij het post plak ik de link erin ;)

Gebruikersavatar

Kat86

Berichten: 1115
Lid geworden op: 28 mei 2012 17:59
Hobbies: Dieren, natuur, lezen, koken
Locatie: Oosterbeek

Re: Werkdraadje FAQ

Ongelezen bericht door Kat86 » 15 okt 2014 14:00

mijn complimenten Monkey voor de constructieve manier waarop je dit aanpakt! [thumbright] (en we zijn er achter de schermen ook erg blij mee)
Blije mama van T(2011) A(2016) en C(2019) [biggrin]


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Werkdraadje FAQ

Ongelezen bericht door Lindar76 » 15 okt 2014 14:07

Voor bronnen over borstvoeding: la Leche league heeft een reeks voor zorgverleners, online te lezen. Borstvoeding Bulletin. (Of andersom? )


Topic starter
Jessie6363

Berichten: 15386
Lid geworden op: 28 nov 2011 13:46
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: Werkdraadje FAQ

Ongelezen bericht door Jessie6363 » 15 okt 2014 14:19

Kat86 schreef:mijn complimenten Monkey voor de constructieve manier waarop je dit aanpakt! [thumbright] (en we zijn er achter de schermen ook erg blij mee)

[redface] [redface] thnx. Het komt mijn eigen werk niet ten goede, maar dat terzijde :). Ik probeer het grote werk uit te stellen tot mijn verlof, maar dat vraagt veel zelfbeheersing... Maar weet je, het is gewoon belangrijk en nu ik zo bezig ben merk ik dat heel veel info er gewoon al is, versnipperd in linkjes en topics en blogs en... het is gewoon fijn om adt even te bundelen. Kunnen we weer een jaar of 2 vooruit ;)


Topic starter
Jessie6363

Berichten: 15386
Lid geworden op: 28 nov 2011 13:46
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: Werkdraadje FAQ

Ongelezen bericht door Jessie6363 » 15 okt 2014 14:21

Lindar76 schreef:Voor bronnen over borstvoeding: la Leche league heeft een reeks voor zorgverleners, online te lezen. Borstvoeding Bulletin. (Of andersom? )
is LLL te prefereren boven borstvoeding.com? Die site heb ik het eerste half jaar nl verslonden, was er erg blij mee. Pas met 'bijvoeding' kwam ik hier :)

Gebruikersavatar

Maaike83

Berichten: 1402
Lid geworden op: 05 sep 2014 14:36
Hobbies: Outdoorsporten, sauna, lezen
Locatie: Prinsenbeek (gem. Breda)

Re: Werkdraadje FAQ

Ongelezen bericht door Maaike83 » 15 okt 2014 14:23

onemonkey schreef:Ja, er is wel een tandemdraadje dus daar kan allicht makkelijk naar gelinkt. Tweelingvoeden is misschien minder FAQ maar wel interessant voor AP. Je hoort toch wel dat tweelingen op schema bv krijgen 'omdat het anders echt niet kan'. Een ervaringsverhaal is ook welkom, als jij het post plak ik de link erin ;)
Ervaringsverhaal wil ik best schrijven, maar ik heb gevoed 'op verzoek van de hongerigste baby', dus niet echt AP. Overigens heb ik respect voor elke moeder die haar tweeling borstvoeding geeft. Hóe ze dit ook doen. Ik vond het enorm zwaar... (Maar toch langvoedster geworden; applausje voor mezelf [applaus] )
Mama van Chloe (maart 2013), Tygo (maart 2013) en Yara (juli 2015)

Gebruikersavatar

Kat86

Berichten: 1115
Lid geworden op: 28 mei 2012 17:59
Hobbies: Dieren, natuur, lezen, koken
Locatie: Oosterbeek

Re: Werkdraadje FAQ

Ongelezen bericht door Kat86 » 15 okt 2014 14:24

onemonkey schreef:
Lindar76 schreef:Voor bronnen over borstvoeding: la Leche league heeft een reeks voor zorgverleners, online te lezen. Borstvoeding Bulletin. (Of andersom? )
is LLL te prefereren boven borstvoeding.com? Die site heb ik het eerste half jaar nl verslonden, was er erg blij mee. Pas met 'bijvoeding' kwam ik hier :)
ik vond LLL veel fijner dan borstvoeding.com Vooral de toon vind ik feitelijker, ondersteunender en respectvoller. Borstvoeding.com vond ik hier en daar te activistisch en veroordelend van toon, hoewel ik me verder in de inhoud wel kon vinden
Blije mama van T(2011) A(2016) en C(2019) [biggrin]

Plaats reactie