Gezocht: artikel buikliggen te zwaar

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap


Topic starter
Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Gezocht: artikel buikliggen te zwaar

Ongelezen bericht door Lindar76 » 11 okt 2014 22:51

Ik las een artikel waar werd uitgelegd waarom buikliggen te zwaar is voor baby (helemaal plat, niet zoals bij biological nurturing). Vergelijk werd gemaakt met verdoofd zijn. Weet iemand welk artikel Ik bedoel?

Gebruikersavatar

Marijketje

Berichten: 3788
Lid geworden op: 01 nov 2012 18:04
Hobbies: Theater, Engels, wandelen

Re: Gezocht: artikel buikliggen te zwaar

Ongelezen bericht door Marijketje » 13 okt 2014 13:36

Dat is dit artikel denk ik.
Mama van H. (9-'12), J. (7-'14) en C. (12-'16)
Go make a life, not a living


Topic starter
Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Gezocht: artikel buikliggen te zwaar

Ongelezen bericht door Lindar76 » 13 okt 2014 14:12

Marijketje schreef:Dat is dit artikel denk ik.
Ja! Bedankt [thumbright]


LillyLelie

Berichten: 1449
Lid geworden op: 08 okt 2012 12:05
Hobbies: Dieren
Locatie: O-Vl (België)

Re: Gezocht: artikel buikliggen te zwaar

Ongelezen bericht door LillyLelie » 13 okt 2014 14:15

Interessant zeg! Dank voor het posten.
Mama van een prachtige zoon (december '14) en dochter (juni '18)

Gebruikersavatar

Angeldust

Berichten: 16108
Lid geworden op: 09 nov 2008 21:07
Hobbies: *^*
Locatie: In het midden \\ Verkoop aan mij niets meer! //

Re: Gezocht: artikel buikliggen te zwaar

Ongelezen bericht door Angeldust » 13 okt 2014 16:13

Het is werkelijk ook nooit goed. Jammer dat babies nog niet zelf kunnen praten.
--> Grote broer '08 en kleine broer '12 <--


Topic starter
Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Gezocht: artikel buikliggen te zwaar

Ongelezen bericht door Lindar76 » 13 okt 2014 17:47

Angeldust schreef:Het is werkelijk ook nooit goed. Jammer dat babies nog niet zelf kunnen praten.
Nou, volgens mij geven ze meestal best goed aan als ze iets niet fijn vinden. En maar al te vaak wordt heel dwingend tummy time geadviseerd, ook als baby's daar niet van gediend blijken. Dat gepush, dát is het probleem. Als een baby het naar de zin heeft op de buik, nou dan zal je een baby hebben met sterkere nekspieren, of een minder zwaar hoofd. Als een kind het prima vind om op de kont gezet te worden, is dat volgens mij net zo min problematisch als een kind op de buik dat niet klaagt.

Bij klagen, neem het serieus.

Dus wat mij betreft is je 'het is ook nooit goed' nogal misplaatst. Het is juist sneller goed dan vaak gesteld wordt.

Gebruikersavatar

elize80

Berichten: 7619
Lid geworden op: 10 mei 2012 12:48
Hobbies: lalala

Re: Gezocht: artikel buikliggen te zwaar

Ongelezen bericht door elize80 » 20 okt 2014 06:58

Interessant! Mijn zoontje mopperde al-tijd als hij op zijn buik lag. Hij heeft ook nooit getijgerd en kroop pas toen hij bijna 1 was maar kon wel bij 9 maanden al goed rechtop zitten.
Moeder van 2 kinderen (2011 en 2014)

Gebruikersavatar

Angeldust

Berichten: 16108
Lid geworden op: 09 nov 2008 21:07
Hobbies: *^*
Locatie: In het midden \\ Verkoop aan mij niets meer! //

Re: Gezocht: artikel buikliggen te zwaar

Ongelezen bericht door Angeldust » 20 okt 2014 09:54

Lindar76 schreef:
Angeldust schreef:Het is werkelijk ook nooit goed. Jammer dat babies nog niet zelf kunnen praten.
Nou, volgens mij geven ze meestal best goed aan als ze iets niet fijn vinden. En maar al te vaak wordt heel dwingend tummy time geadviseerd, ook als baby's daar niet van gediend blijken. Dat gepush, dát is het probleem. Als een baby het naar de zin heeft op de buik, nou dan zal je een baby hebben met sterkere nekspieren, of een minder zwaar hoofd. Als een kind het prima vind om op de kont gezet te worden, is dat volgens mij net zo min problematisch als een kind op de buik dat niet klaagt.

Bij klagen, neem het serieus.

Dus wat mij betreft is je 'het is ook nooit goed' nogal misplaatst. Het is juist sneller goed dan vaak gesteld wordt.
Ik vind alle adviezen zo tegenstrijdig. Dáár kwam mijn uitspraak vandaan maar schreef ik er niet bij. Niet om signalen van je baby niet serieus te nemen.
--> Grote broer '08 en kleine broer '12 <--

Gebruikersavatar

elize80

Berichten: 7619
Lid geworden op: 10 mei 2012 12:48
Hobbies: lalala

Re: Gezocht: artikel buikliggen te zwaar

Ongelezen bericht door elize80 » 20 okt 2014 10:13

Ben het wel met Angeldust eens. Als je veel leest, lees je veel tegenstrijdigs. Voordeel is dat er altijd wel iets bij zit dat me bevalt [cool]
Moeder van 2 kinderen (2011 en 2014)


mamaMarije

Berichten: 13408
Lid geworden op: 05 jul 2011 19:18
Hobbies: ..
tag: .

Re: Gezocht: artikel buikliggen te zwaar

Ongelezen bericht door mamaMarije » 20 okt 2014 10:20

Hier gewoon gekeken naar mijn kinderen en die wilden niet op hun buik.

Heel gek...tot ze het zelf konden [lol]

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: Gezocht: artikel buikliggen te zwaar

Ongelezen bericht door bigou » 20 okt 2014 10:34

Angeldust schreef: Ik vind alle adviezen zo tegenstrijdig. Dáár kwam mijn uitspraak vandaan maar schreef ik er niet bij. Niet om signalen van je baby niet serieus te nemen.
Dat vind ik ook wel hoor [smile] Net zoals dat baby's de laatste decennia op de zij, buik en nu weer rug 'moeten' liggen 's nachts [rolleyes] Ik ben er ook altijd wel vanuit gegaan dat een 'gezond' kindje zelf wel aangeeft wat een wenselijke positie is. Laatst las ik zelfs dat kindjes moéten kruipen, lijkt me nogal lastig af te dwingen... (en ik heb het zelf ok nooit gedaan schijnt;)
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)


Pluu

Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 jul 2012 22:50
Hobbies: leerbewerken

Re: Gezocht: artikel buikliggen te zwaar

Ongelezen bericht door Pluu » 20 okt 2014 10:46

Hier was ZL laat met het hoofdje optillen, dus ik moest ook verplicht buiktijd instellen. Wat ZL vreselijk vond. Ik deed het wel braaf, maar niet zo lang als het "moest" want dat hield ik niet vol, om ZL zo lang te laten huilen op zijn buik. Hij leek er ook niets aan te hebben als ik (zoals ze zeiden dat moest) een half uur buiktijd instelde. De eerste minuut probeerde hij zijn hoofd op te tillen maar daarna gaf hij het op en lag hij alleen maar te huilen... zielig én niet nuttig, van stil liggen huilen train je alsnog geen nekspieren. Nu zou ik het inderdaad niet meer doen, maarja, nieuwe moeder, als je dan te horen krijgt dat je kind "achter" loopt...

Ik heb wel een wing-bo gekocht, soort buikschommel. Daar hield ZL het iets langer in uit voordat hij ging huilen, omdat die houding iets diagonaler is dus iets minder zwaar om het hoofdje enigszins op te tillen. Dat heeft ZL wel geholpen om de spieren een beetje te trainen, tenminste, redelijk snel nadat hij die schommel had kon hij het hoofdje op tillen. Kan ook toeval zijn geweest, maar misschien heeft het hem net geholpen. Ik heb het ding nog dus die ga ik misschien wel weer inzetten als mijn 2e kindje ook "laat" gaat zijn met hoofdje omhoog, maar echt alleen voor de paar minuutjes dat het leuk blijft voor het kindje. Als ik het ding niet al had zou ik hem denk ik niet meer kopen, die diagonale houding kun je ook bereiken met handdoeken of door zelf als ondergrond te dienen voor het buikliggen.
http://www.eensteekjelos.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar

elize80

Berichten: 7619
Lid geworden op: 10 mei 2012 12:48
Hobbies: lalala

Re: Gezocht: artikel buikliggen te zwaar

Ongelezen bericht door elize80 » 20 okt 2014 10:48

Een vriendin van mij had van het cb het advies gekregen bij 9 maanden om haar kind vaker face forward te dragen in de Stokke drager omdat dat haar nek zou trainen.
Moeder van 2 kinderen (2011 en 2014)


Phileine

Berichten: 316
Lid geworden op: 31 aug 2012 10:19
Hobbies: Rock The World.
Locatie: Purmerend

Re: Gezocht: artikel buikliggen te zwaar

Ongelezen bericht door Phileine » 20 okt 2014 10:56

elize80 schreef:Een vriendin van mij had van het cb het advies gekregen bij 9 maanden om haar kind vaker face forward te dragen in de Stokke drager omdat dat haar nek zou trainen.
Wow. Dat cb verdient een fikse klacht die wordt ingediend.
Mama van januari 2008-jongetje, april 2013-jongetje, en april 2015-meisje

Ook ik schrijf.


Topic starter
Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Gezocht: artikel buikliggen te zwaar

Ongelezen bericht door Lindar76 » 20 okt 2014 13:27

bigou schreef:
Angeldust schreef: Ik vind alle adviezen zo tegenstrijdig. Dáár kwam mijn uitspraak vandaan maar schreef ik er niet bij. Niet om signalen van je baby niet serieus te nemen.
Dat vind ik ook wel hoor [smile] Net zoals dat baby's de laatste decennia op de zij, buik en nu weer rug 'moeten' liggen 's nachts [rolleyes] Ik ben er ook altijd wel vanuit gegaan dat een 'gezond' kindje zelf wel aangeeft wat een wenselijke positie is. Laatst las ik zelfs dat kindjes moéten kruipen, lijkt me nogal lastig af te dwingen... (en ik heb het zelf ok nooit gedaan schijnt;)
Nou, dat móeten kruipen komt vaak uit dezelfde hoek als móeten buikliggen. En idd, dit is wel een tegengeluid-artikel.

Plaats reactie