taalontwikkeling

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door WZK » 11 mar 2015 12:41

Just me 84. Dat hebben wij hier ook weleens gehad met onze dochter. Zij heeft bij een paar mensen de verkeerde naam aan de verkeerde persoon verinnerlijkt. Op een gegeven moment slijt dat er ook wel weer uit is mijn ervaring. Herinneren wie wel welke naam heeft helpt en na verkoop van tijd valt het kwartje.
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition


Topic starter
Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Lindar76 » 11 mar 2015 13:10

Ik vraag me af, zou die dan vaak 'moeder van ...' genoemd worden? En dat het 'moeder van' niet opgepikt wordt en de naam wel?


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door WZK » 11 mar 2015 13:16

Was bij ons specifiek niet (altijd) het geval Lindar.
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition


Topic starter
Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Lindar76 » 11 mar 2015 13:34

Hmm ... dan weet ik het niet. Herken het ook niet. Mss deels toeval?

Doet me denken aan:
Mijn neefje van bijna twee noemt mijn broer 'oom' en mij 'die' [rolfm]

Gebruikersavatar

Just-me-84

Berichten: 3931
Lid geworden op: 04 apr 2012 11:09
Hobbies: euh..wat niet ;-)
Locatie: Twente

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Just-me-84 » 11 mar 2015 13:58

Lindar76 schreef:Ik vraag me af, zou die dan vaak 'moeder van ...' genoemd worden? En dat het 'moeder van' niet opgepikt wordt en de naam wel?
hier niet. want wij hebben het altijd over tante ****.

Maar het zal dan wel toeval zijn, we leggen het hem ook wel uit als het verkeerd is. ZO van, ja dag tante *** en zeg je nog even dag tegen nichtje?


Dochtertje van een vriendin noemde mij altijd andere "naam man", dus Piet en Andere Piet.
ZL 02-2013 & ZL 12-2015

Gebruikersavatar

Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Sara11 » 11 mar 2015 19:39

Lindar76 schreef:Heel andere fase in de taal ontwikkeling: zoon van tien: "zoooo hiervan af skaten lijkt me episch, echt ziek man."[lol]
[lol]

Gebruikersavatar

TruusdeMier

Berichten: 3928
Lid geworden op: 16 mei 2014 12:57
Hobbies: gebak
Locatie: 0164

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door TruusdeMier » 16 mar 2015 22:14

Is er ergens iets online waar ik meer kan lezen over vroege taalontwikkeling?

V begint te praten en meneer en ik vinden dat heel interessant. Ze zegt nu mama en baba en tie (die). Gisteren zei ze ' eten' tegen mn zus die haar een stukje taart voerde. Meneer en ik denken dat het per ongeluk was, maar qua setting en context klopte het wel helemaal. Zus reageerde erop door ' ja, eten!' te zeggen en haar nog een stukje te geven.
Net keken we televisie voor het slapengaan en daar was een papegaai. Toen deze beeld kwam, zei ze ' papapaai'.
Om de verstaanbare woorden heen zit een heleboel onverstaanbaar gebrabbel. Wel met intonatie etc.

Moet ik haar taalvorming meer of beter stimuleren?
Ik heb ergens wel de vrees dat deze niet perse correct hoeft te verlopen. Ik spreek thuis half dialect en dat is geen correct NL. Meneer verstaat dat wel in grote lijnen, maar spreekt het zelf niet ( hij is randstadter). Ik spreek zo goed als volledig dialect met mn moeder en zus alleen.
Ik was overigens een hele vroege en goede prater ( meervoudige volzinnen met krap 2 jaar) en meneer was ook geen late prater.
Wij merken wel dat ze de laatste tijd meer gefrustreerd is. Dat ze zich meer wil uiten dan ze nu kan qua communicatie. Dit had ze overigens ook met haar fysieke ontwikkeling en vlak daarna is ze meer en beter gaan tijgeren en daarna kruipen. Ik hoop voor haar dat dit de voorbode is van meer en beter prsten, maar zou dat graag in goede banen willen leiden.
V (maart 2014), F en L (juli 2017), G (augustus 2020)

stash: Hoppediz Timbuktu maat 6, Calin Bleu Yummy Olive maat 6, Manduca BlackLine LovinLilac, Yaro La Vita Emerald Black RS

Gebruikersavatar

Wicky

Berichten: 10672
Lid geworden op: 16 jul 2012 12:46
Hobbies: o.a. kind, boek, tuin, fiets
tag: Bzzzz... Was-bij

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Wicky » 17 mar 2015 14:02

Truusdemier het klinkt mij als volledig normaal wat jij beschrijft.
Twijfel je of dit een normale ontwikkeling is, aangezien je vraagt of je het meer of beter moet begeleiden? Ivm jouw dialect?
Denk je dat jullie iets fout doen?
Zoon juni 2011, zoon maart 2016

Als een kind zich niet ontwikkelt volgens het boekje, dan heb je niet het goede boekje

Gebruikersavatar

TruusdeMier

Berichten: 3928
Lid geworden op: 16 mei 2014 12:57
Hobbies: gebak
Locatie: 0164

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door TruusdeMier » 17 mar 2015 14:47

Ik wil haar geen verkeerde dingen aanleren. Ik ben pas goed Nederlands gaan praten toen ik in Amsterdam ging studeren. Toen moest ik wel, om me zo goed mogelijk verstaanbaar te maken en niet vanwege het accent in een bepaalde hoek gezet te worden.

En ik zou graag willen dat V zich niet zo gefrustreerd zou hoeven te voelen.
V (maart 2014), F en L (juli 2017), G (augustus 2020)

stash: Hoppediz Timbuktu maat 6, Calin Bleu Yummy Olive maat 6, Manduca BlackLine LovinLilac, Yaro La Vita Emerald Black RS

Gebruikersavatar

annehoog

Berichten: 19378
Lid geworden op: 01 aug 2008 09:43
Locatie: Leiden

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door annehoog » 17 mar 2015 14:52

Zou je het niet als tweetaligheid moeten zien? Dus jij gewoon je dialect praten (zonde als dat verloren gaat!) en met zijn vader abn.
Twee heerlijke jongens, bouwjaar 2007 en 2010. :-)

Gebruikersavatar

Iduna

Berichten: 2446
Lid geworden op: 15 okt 2012 20:41
Hobbies: D&V-chat
Locatie: Sittard

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Iduna » 17 mar 2015 15:16

annehoog schreef:Zou je het niet als tweetaligheid moeten zien? Dus jij gewoon je dialect praten (zonde als dat verloren gaat!) en met zijn vader abn.
Wss!

Mij dochter spreekt abn en dialect nu lekker door elkaar. Komt vanzelf wel goed.

Verstuurd van mijn FP1
DL1 10-2012, DL2 12-2016, ZL 05-2019

Gebruikersavatar

francien

Berichten: 707
Lid geworden op: 10 okt 2009 16:38
Hobbies: -//-

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door francien » 11 apr 2015 17:00

Zo grappig om te zien dat mijn dochters tegenovergesteld van elkaar zijn wat betreft taalontwikkeling. Dl1 is verbaal niet sterk, scoort laag op taalbegrip en krijgt sinds een ruim half jaar logopedie. Ze gaat erg vooruit en vindt het vooral heel leuk. Dl2 is enorm verbaal ingesteld, ze is 2,5 jr en zei bv vorige week: "Mama mag ik alsjeblieft een doekje want ik heb per ongeluk geknoeid".
Als ik oefeningen van logopedie met DL1 doe hobbelt DL2 er tussendoor en pikt ondertussen zo veel op. Gisteren waren we woorden aan het spellen. Ik zei bv s-o-k waarop dl sok zei. En woorden die DL1 niet kon horen riep DL2 dan al spelende hard uit. "Kaas! Dat is kaas, (naam zus)!".
Dochter (2009), dochter (2012), zoon (2015), * (2017), dochter (juli 2018).

Plaats reactie