taalontwikkeling

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door bigou » 20 feb 2015 12:57

Sara11 schreef:Volgens mij is het zichzelf in de derde persoon benoemen ook echt kopiëren ('wil T nog wat drinken?' Ipv 'wil jij nog wat drinken').
Interessante vraag [smile]

Ik herken deze gewoonte ook niet van mijn kinderen. Ik ben wel benieuwd of idd het vooral gebeurt bij kindjes waarvan de ouders ook meer 'baby' praten of dat het een spontane fase is in het leerproces van sommige kinderen.
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)

Gebruikersavatar

MissA

Berichten: 4220
Lid geworden op: 09 feb 2014 13:33
Hobbies: Koken, lezen, samen zijn

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door MissA » 20 feb 2015 13:40

Lindar76 schreef:Ja dat wist ik wel... erger me eerlijk gezegd dood aan iebiewiebie-jij-klein-dus-jij-nie-snappie.
Mijn dochter praat vrij goed voor haar leeftijd (22mnd). Volgens mij had zij al vroeg een hekel aan die iebiewiebie-praat.. Mensen die zo tegen haar praten, worden genegeerd. En ze kletst vrolijk verder met een ander. :)


Tapatalk
DL: april 2013, ZL: mei 2016

Gebruikersavatar

MissA

Berichten: 4220
Lid geworden op: 09 feb 2014 13:33
Hobbies: Koken, lezen, samen zijn

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door MissA » 20 feb 2015 13:44

bigou schreef:
Sara11 schreef:Volgens mij is het zichzelf in de derde persoon benoemen ook echt kopiëren ('wil T nog wat drinken?' Ipv 'wil jij nog wat drinken').
Interessante vraag [smile]

Ik herken deze gewoonte ook niet van mijn kinderen. Ik ben wel benieuwd of idd het vooral gebeurt bij kindjes waarvan de ouders ook meer 'baby' praten of dat het een spontane fase is in het leerproces van sommige kinderen.
Ben ik wel benieuwd naar. Ik praat zo niet tegen mijn dl, toch heeft ze wel een klein poosje gepraat in '*eigen naam* doen!' Nu zegt ze alweer een tijdje ik of mij. Maar ja, ik ben niet de enige met wie ze in contact is. Ik zal eens opletten bij opa en oma, hoe zij tegen haar praten.


Tapatalk
DL: april 2013, ZL: mei 2016


SusanM

Berichten: 806
Lid geworden op: 07 okt 2012 14:53
Hobbies: lezen, creatief zijn, de kids
Locatie: Fryslan

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door SusanM » 20 feb 2015 15:40

MissA schreef:
bigou schreef:
Sara11 schreef:Volgens mij is het zichzelf in de derde persoon benoemen ook echt kopiëren ('wil T nog wat drinken?' Ipv 'wil jij nog wat drinken').
Interessante vraag [smile]

Ik herken deze gewoonte ook niet van mijn kinderen. Ik ben wel benieuwd of idd het vooral gebeurt bij kindjes waarvan de ouders ook meer 'baby' praten of dat het een spontane fase is in het leerproces van sommige kinderen.
Ben ik wel benieuwd naar. Ik praat zo niet tegen mijn dl, toch heeft ze wel een klein poosje gepraat in '*eigen naam* doen!' Nu zegt ze alweer een tijdje ik of mij. Maar ja, ik ben niet de enige met wie ze in contact is. Ik zal eens opletten bij opa en oma, hoe zij tegen haar praten.


Tapatalk
In het Fries is dit trouwens wel veel voorkomend 'normaal' taalgebruik.


Jessie7491

Berichten: 9099
Lid geworden op: 22 nov 2008 21:43
Hobbies: .

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Jessie7491 » 20 feb 2015 20:33

Het is een heel normale ontwikkelingsfase. In mijn werk met verstandelijk gehandicapten geeft het zelfs een aanwijzing op welk ontwikkelingsniveau iemand functioneert. Tenzij ze Fries zijn inderdaad [biggrin]

Gebruikersavatar

Appelboom

Berichten: 4945
Lid geworden op: 06 jan 2012 19:21
Hobbies: klimmen, lezen

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Appelboom » 20 feb 2015 20:42

Mijn zoon van 21 maanden zegt ook zijn eigen naam met een werkwoord of zelfstandig naamwoord erachter om aan te geven dat hijzelf iets doet/wil. Terwijl ik toch zelden of nooit zo tegen hem praat. 'Ik' en 'jij' gebruikt hij nog niet. ('Mijn!' wel [cheesygrin] ) Als een kindje op deze leeftijd 'ik' en 'jij' al correct gebruikt, zoals T, is dat volgens mij best bijzonder.
DL november 2011, ZL mei 2013. Wat een rijkdom!

Gebruikersavatar

hadewich1979

Berichten: 13828
Lid geworden op: 04 mar 2009 13:28
Hobbies: --
tag: Speedy gonzales Mod
Locatie: **gecertificeerd draagdoekconsulent regio Groningen, draagdoekverkoper**

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door hadewich1979 » 20 feb 2015 23:14

Mijn ZL is 28 maanden en het viel me net deze week op dat hij met 'ikke' is begonnen. Mijn oudste deed dat wel eerder, rond de 20 maanden denk ik? Maar die is qua taalontwikkeling niet 'normaal' dus geen maatstaf.
www.draagconsulentnoord.nl
Trainer van draagconsulenten voor Zorgdragen Opleidingen
DL 01-2009 & ZL 10-2012

Gebruikersavatar

Winter14

Berichten: 1028
Lid geworden op: 21 okt 2014 10:02
Hobbies: Fotografie

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Winter14 » 02 mar 2015 22:47

Ik moet bekennen dat ik tegen mijn 13-maander regelmatig in de derde persoon praat. [emoji15]
Maar eigelijk ben ik daar mee begonnen om haar te leren dat ik mamma ben, vl papa en zij N. heet.
Na het lezen van dit draadje ben ik er maar weer mee gestopt, want hier in Flevoland is het geen normaal taalgebruik [emoji12] en ik hamer er juist bij vl en familie/vrienden er op dat ik geen kindertaal wil. Het is geen woef, het is een hond en die zégt woef. En we gaan eten en niet happie happie doen. Dat soort dingen. Dan moet ik zelf ook niet in de derde persoon praten...
Moeder van een wintermeisje (2014) en een zomerboy (2016).

Gebruikersavatar

Appelboom

Berichten: 4945
Lid geworden op: 06 jan 2012 19:21
Hobbies: klimmen, lezen

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Appelboom » 03 mar 2015 09:20

Hier zijn de eerste ikke's inmiddels gesignaleerd. 'Ikke klaar,' bijv. Bijna 22 maanden, hij is wel snel met taaldingen.

Nog zoiets: laten jullie je kind zeggen dat het 'zoveel jaar' of 'zo oud' is, en dan vingertjes ophouden? Mijn dochter zegt gewoon dat ze drie is, en eerder dat ze twee was. Het valt me op dat veel kinderen dat niet zeggen. Maar ik weet in dit geval niet of dat aan haarzelf ligt of aan hoe wij het voorleven.
DL november 2011, ZL mei 2013. Wat een rijkdom!


Topic starter
Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Lindar76 » 03 mar 2015 10:06

Mijn dochter zegt dat ze klein is. En ik ben grote mama. Zij heeft kleine vingertjes. Jij hebt grote vingers he. Ik heb kleine teentjes. Jij grote tenen he? Jij grote tepels. Ik kleine tepels. [lol] Maar ze zegt niet dat ze twee is. Als ik met haar op de vingers wil tellen gaat ze snel door naar tien. Ze koppelt het dus niet aan h aar leeftijd.

Wat ze nu dus ook doet is het verkleinwoord -tje gebruiken. Mammietje [lol] (mammie had ze ook al zelf bedacht...)

Gebruikersavatar

Winter14

Berichten: 1028
Lid geworden op: 21 okt 2014 10:02
Hobbies: Fotografie

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Winter14 » 03 mar 2015 10:40

Appelboom schreef:Nog zoiets: laten jullie je kind zeggen dat het 'zoveel jaar' of 'zo oud' is, en dan vingertjes ophouden? Mijn dochter zegt gewoon dat ze drie is, en eerder dat ze twee was. Het valt me op dat veel kinderen dat niet zeggen. Maar ik weet in dit geval niet of dat aan haarzelf ligt of aan hoe wij het voorleven.
Het lijkt me qua getal/rekeninzicht wel weer goed om er vingers bij op te steken, anders loop je het risico dat ze gewoon een leeg zinnetje uit hun hoofd leren. Misschien vingers opsteken en gewoon zeggen ' ik ben zoveel jaar'?
Moeder van een wintermeisje (2014) en een zomerboy (2016).


Topic starter
Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Lindar76 » 03 mar 2015 11:36

Hm ik weet niet, oefenen met tellen kan toch gewoon ddat inzicht geven? Hoeft niet tegelijkertijd lijkt me... doe ik ook bij cijfer 2 (die herkent ze)

Gebruikersavatar

Appelboom

Berichten: 4945
Lid geworden op: 06 jan 2012 19:21
Hobbies: klimmen, lezen

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Appelboom » 03 mar 2015 11:59

Winter14 schreef:Het lijkt me qua getal/rekeninzicht wel weer goed om er vingers bij op te steken, anders loop je het risico dat ze gewoon een leeg zinnetje uit hun hoofd leren. Misschien vingers opsteken en gewoon zeggen ' ik ben zoveel jaar'?
Nee hoor, dat weet ze wel. Eerst ben je 0, dan 1, dan 2 etc. En iemand van twintig is heel oud [biggrin]
Ik vroeg me gewoon af of dit een opzettelijke benadering is van ouders. Misschien wel dus.
DL november 2011, ZL mei 2013. Wat een rijkdom!

Gebruikersavatar

Winter14

Berichten: 1028
Lid geworden op: 21 okt 2014 10:02
Hobbies: Fotografie

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Winter14 » 03 mar 2015 21:01

Oh als ze wel beseft wat ze zegt, lijken me die vingertjes opsteken wel schattig er uit zien, maar verder idd geen waarde hebben.

Ik denk dat je kind op een bepaalde manier leert communiceren ook een gewoonte is, van hoe je het altijd om je heen hebt gezien en dat kopieer je als ouder weer. Ik had me bij voorbeeld nog zo voorgenomen niet kinderlijk te gaan praten tegen mijn kind, maar toch praat ik in de derde persoon en van die vingers opsteken zou ik misschien ook wel hebben gedaan, eigenlijk onnadenkend van me. Maar iedereen doet het en daarom vind ik het wel lastig om niet in die valkuil te stappen.
Moeder van een wintermeisje (2014) en een zomerboy (2016).

Gebruikersavatar

Appelboom

Berichten: 4945
Lid geworden op: 06 jan 2012 19:21
Hobbies: klimmen, lezen

Re: taalontwikkeling

Ongelezen bericht door Appelboom » 04 mar 2015 11:58

Winter14 schreef:hoe je het altijd om je heen hebt gezien en dat kopieer je als ouder weer.
Ja, dat geloof ik zeker. Het verandert wel langzamerhand. Laatst drong tot me door dat ik eigenlijk nooit meer iemand hoor zeggen dat 'mama daar te weinig centjes voor heeft' of dat iets 'veel centjes kost'. Terwijl dat toen ik klein was veel tegen kinderen werd gezegd.
DL november 2011, ZL mei 2013. Wat een rijkdom!

Plaats reactie