Onderzoek naar opvoeden universiteit Leiden

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap

Gebruikersavatar

Topic starter
Iduna

Berichten: 2446
Lid geworden op: 15 okt 2012 20:41
Hobbies: D&V-chat
Locatie: Sittard

Onderzoek naar opvoeden universiteit Leiden

Ongelezen bericht door Iduna » 21 nov 2013 14:39

Toen ik vanochtend door Leiden liep kwam ik langs briefjes die verwezen naar dit onderzoek. Er worden moeders gezocht die er aan mee willen doen. De beschrijving op de bijbehorende facebookpagina is als volgt:
Tijden veranderen, zo ook de manier waarop ouders met hun kinderen omgaan. Moeders zijn meer gaan werken waardoor de zorg voor hun kind vaker wordt gedeeld met vaders en professionele kinderopvang. Ook is bekend dat het gezinsleven met jonge kinderen erg druk kan zijn. Wij willen graag weten wat dit allemaal betekent voor moeders van peuters en kleuters. Hoe ervaren ze de opvoeding van jonge kinderen en hoe gaan zij met de kinderen om?
Op de website zie ik het niet staan maar volgens de fb-pagina zoeken ze naar moeders met kinderen tussen de 2 en de 5. Mijn DL is dus nog te jong om mee te kunnen doen anders zou ik het (ondanks dat de inbreuk op mijn privacy me verschikkelijk lijkt) zeker overwegen met oog op dit antwoord uit hun FAQ:
Voor de toekomst kan het onderzoek nuttige gegevens opleveren over opvoeding, die gebruikt kunnen worden om ouders bij de opvoeding te ondersteunen. U heeft zelf geen direct voordeel van deelname aan dit onderzoek. Nadelen kunnen zijn: mogelijk confronterende vragenlijsten en taken.
Niet dat ik nou denk dat ik zo'n superopvoeder zou zijn maar het zou leuk zijn als ze van ons observeren wat AP ideeën kregen om ouders mee te ondersteunen. Of ben ik nu erg naïef?
Zou meedoen aan een dergelijk onderzoek met een 'niet-mainstream' aanpak iets kunnen veranderen aan wat mainstream is of is dat wel erg idealistisch gedacht?

ik vind het lastig mijn vraag te formuleren merk ik en nu is het net alsof ik reclame maak, hoop dat ik geen regels overtreed en op de juiste plek post. Ik heb verder niets met dit onderzoek van doen
DL1 10-2012, DL2 12-2016, ZL 05-2019

Gebruikersavatar

Lavendel

Berichten: 3515
Lid geworden op: 31 mei 2011 20:09
Hobbies: boeken en doeken
tag: ontaarde moeder

Re: Onderzoek naar opvoeden universiteit Leiden

Ongelezen bericht door Lavendel » 21 nov 2013 15:08

Ik vind het leuk om mee te doen aan onderzoeken en vragenlijsten, en zeker als ik een ander geluid kan laten horen doe ik dat [smile] . Maar bij deze vragenlijst moet je ook je naam en die vd kinderen enzo invullen en dat doe ik toch liever niet.


xillia

Berichten: 1246
Lid geworden op: 11 jun 2012 14:23
Hobbies: --
Locatie: 's Gravenzande

Re: Onderzoek naar opvoeden universiteit Leiden

Ongelezen bericht door xillia » 21 nov 2013 21:38

Ik heb het er net met ml over gehad, en me aangemeld voor het onderzoek. Nu nog maar afwachten of ik in aanmerking kom om deel te nemen.
Ik heb ook vanaf dat zl een maand of drie was meegedaan aan onderzoek in het kader van Boekstart (lid worden bibliotheek etc), en daarvoor hebben ze begin dit jaar ook opnames thuis gemaakt. Het rare is, dat ik dat soort dingen voor (universitair) onderzoek opeens minder een probleem vind, dan bv foto's van zl op facebook.
Mama van M (dec '10) en L (jan '16)

Gebruikersavatar

Caroline

Berichten: 20248
Lid geworden op: 30 mei 2008 22:50
Hobbies: Komkommer
tag: meteengroensjaaltje
Locatie: Belg in 't Gooi ******************* Gecertificeerd draagconsulente
Contacteer:

Re: Onderzoek naar opvoeden universiteit Leiden

Ongelezen bericht door Caroline » 21 nov 2013 22:01

Iduna schreef:Niet dat ik nou denk dat ik zo'n superopvoeder zou zijn maar het zou leuk zijn als ze van ons observeren wat AP ideeën kregen om ouders mee te ondersteunen. Of ben ik nu erg naïef?
Zou meedoen aan een dergelijk onderzoek met een 'niet-mainstream' aanpak iets kunnen veranderen aan wat mainstream is of is dat wel erg idealistisch gedacht?
Dat is niet naïef of idealistisch hoor, ik denk dat het inderdaad goed is als er meer verschillende ouderschapsstijlen onderzocht worden. Maar ik weet wel zeker dat de onderzoekers zich bewust zijn van AP, de onderzoeker hoort bij de werkgroep van Marinus Ijzendoorn, dat is in Nederland een redelijke autoriteit op het gebied van attachment e.d. [wink]
Goede tip, fijn dat je hem hier gepost hebt, hoe groter en diverser de onderzoeksgroep is, hoe beter, lijkt me.
DD (mei 2008) & DS (september 2011)

As a matter of Love

Gebruikersavatar

dromertje

Berichten: 1728
Lid geworden op: 09 jan 2011 13:07
Hobbies: dragen

Re: Onderzoek naar opvoeden universiteit Leiden

Ongelezen bericht door dromertje » 22 nov 2013 13:43

Jammer dat je ook twee keer naar leiden moet, dat is te ver voor ons, anders had ik ook wel mee willen doen.
Kleuter: aug '10 en Peuter: aug '12


eva87

Berichten: 2124
Lid geworden op: 10 okt 2011 21:51
Hobbies: Lezen, koken, reizen
Locatie: Utrecht

Re: Onderzoek naar opvoeden universiteit Leiden

Ongelezen bericht door eva87 » 23 nov 2013 19:10

Leuke tip, ik heb ons aangemeld.
Trotse moeder van een ZL (03/2012) + DL (09/2014)

Gebruikersavatar

Raja

Berichten: 9455
Lid geworden op: 21 jul 2010 07:40
Hobbies: Lezen, wandelen, slapen
Locatie: Groningen

Re: Onderzoek naar opvoeden universiteit Leiden

Ongelezen bericht door Raja » 23 nov 2013 19:26

Ik heb ook aangemeld/ingevuld, er is alleen niet zo heel veel nog over opvoedstijl gevraagd, dat is op zich wel jammer... We zien wel, het zou leuk zijn als er wat andere geluiden erbij kwamen bij dit soort onderzoek natuurlijk.
moeder van een geweldige dochter 10-2008


xillia

Berichten: 1246
Lid geworden op: 11 jun 2012 14:23
Hobbies: --
Locatie: 's Gravenzande

Re: Onderzoek naar opvoeden universiteit Leiden

Ongelezen bericht door xillia » 28 nov 2013 11:36

Ik ben zojuist gebeld door de onderzoekster. Ze hadden zoveel aanmeldingen dat ze voor nu vol zitten, maar in januari/februari start een nieuw onderzoek, ook met vaders. En daar ga ik voor gebeld worden tegen die tijd. Dus ik ben erg benieuwd...
Mama van M (dec '10) en L (jan '16)

Gebruikersavatar

Devia

Berichten: 2895
Lid geworden op: 14 feb 2012 23:54
Hobbies: van alles

Re: Onderzoek naar opvoeden universiteit Leiden

Ongelezen bericht door Devia » 30 nov 2013 17:39

Ik ben deze week gebeld, ik doe mee! [dance]

Ik begreep van de gene die me belde dat het ze er vooral om ging om te weten hoe ouders het opvoedne ervaren. Komende week word ik waarschijnlijk teruggebeld om een datum te prikken.
DL1'11 DL2'15


eva87

Berichten: 2124
Lid geworden op: 10 okt 2011 21:51
Hobbies: Lezen, koken, reizen
Locatie: Utrecht

Re: Onderzoek naar opvoeden universiteit Leiden

Ongelezen bericht door eva87 » 30 nov 2013 23:12

xillia schreef:Ik ben zojuist gebeld door de onderzoekster. Ze hadden zoveel aanmeldingen dat ze voor nu vol zitten, maar in januari/februari start een nieuw onderzoek, ook met vaders. En daar ga ik voor gebeld worden tegen die tijd. Dus ik ben erg benieuwd...
WSS
Trotse moeder van een ZL (03/2012) + DL (09/2014)

Gebruikersavatar

Raja

Berichten: 9455
Lid geworden op: 21 jul 2010 07:40
Hobbies: Lezen, wandelen, slapen
Locatie: Groningen

Re: Onderzoek naar opvoeden universiteit Leiden

Ongelezen bericht door Raja » 10 dec 2013 16:22

Ik ben vanmiddag ook gebeld, had ik totaal niet meer verwacht!

Sent from my HTC Desire C using Tapatalk
moeder van een geweldige dochter 10-2008

Gebruikersavatar

Devia

Berichten: 2895
Lid geworden op: 14 feb 2012 23:54
Hobbies: van alles

Re: Onderzoek naar opvoeden universiteit Leiden

Ongelezen bericht door Devia » 10 dec 2013 17:51

Ze komen hier morgenochtend, ben benieuwd :)
DL1'11 DL2'15

Gebruikersavatar

Michelle

Berichten: 1853
Lid geworden op: 12 feb 2008 09:28
Locatie: Nieuwegein

Re: Onderzoek naar opvoeden universiteit Leiden

Ongelezen bericht door Michelle » 13 dec 2013 15:22

Ik ben ook gebeld, de eerste ronde zit vol maar we zijn aangemeld voor het vervolgonderzoek volgend jaar. Bestaat uit alleen huisbezoeken, dus komt nog beter uit.
Michelle mv DL1 ('07), ZL ('08) en DL2 ('11)

Gebruikersavatar

hadewich1979

Berichten: 13828
Lid geworden op: 04 mar 2009 13:28
Hobbies: --
tag: Speedy gonzales Mod
Locatie: **gecertificeerd draagdoekconsulent regio Groningen, draagdoekverkoper**

Re: Onderzoek naar opvoeden universiteit Leiden

Ongelezen bericht door hadewich1979 » 13 dec 2013 19:33

Michelle schreef:Ik ben ook gebeld, de eerste ronde zit vol maar we zijn aangemeld voor het vervolgonderzoek volgend jaar. Bestaat uit alleen huisbezoeken, dus komt nog beter uit.
Wij ook, tenminste, als VL instemt.
www.draagconsulentnoord.nl
Trainer van draagconsulenten voor Zorgdragen Opleidingen
DL 01-2009 & ZL 10-2012


xillia

Berichten: 1246
Lid geworden op: 11 jun 2012 14:23
Hobbies: --
Locatie: 's Gravenzande

Re: Onderzoek naar opvoeden universiteit Leiden

Ongelezen bericht door xillia » 14 dec 2013 22:07

Devia schreef:Ze komen hier morgenochtend, ben benieuwd :)
Hoe was het?
Mama van M (dec '10) en L (jan '16)

Plaats reactie