Onderzoek naar opvoeden universiteit Leiden

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap


ElisHug

Berichten: 1600
Lid geworden op: 31 mei 2010 16:38
Hobbies: -

Re: Onderzoek naar opvoeden universiteit Leiden

Ongelezen bericht door ElisHug » 09 jul 2014 12:57

Volgens mij lopen er meerdere onderzoeken in Leiden. Wij hebben meegedaan aan een onderzoek waarbij de afgelopen vier jaar jaar rond de verjaardag van mijn middelste er twee keer onderzoekers langs zijn geweest. Een keer voor een onderzoek met de moeder erbij en een keer voor een onderzoek met alleen de vader.

De onderzoeken bestonden uit testjes op de computer. Dan moest je eerst woorden die met 'zakelijk' te maken hadden koppelen aan mannennamen en vrouwennnamen koppelen aan woorden die met 'thuis/gezien' te maken hadden en daarna andersom. Verder moest je met de kinderen opdrachten doen, met elk kind apart en dan ook met de kinderen samen. Samen spelen, of juist niet en de kinderen moesten bijvoorbeeld samen een doosje rozijntjes delen. Daarnaast moesten er elk jaar twee vragenlijsten in worden gevuld.

Ik vond de bezoeken altijd vrij intensief. Maar ik ben blij dat ik mee heb kunnen doen, ik weet hoe moeilijk het is om goed onderzoek te kunnen doen. Alles werd gefilmd en nu ze voor het laatst geweest zijn hebben we die filmbeelden gekregen. Heel leuk om te hebben. Mijn zoontje liep het eerste jaar bijvoorbeeld zijn eerste losse passen door het beeld. [biggrin]

O ja, je krijgt elk jaar ook nog een vergoeding, ik dacht 25 euro. Leuk, maar had van mij niet gehoeven. Ze sturen ook kaartjes op de verjaardag van de kinderen en de kinderen krijgen na elk bezoek een klein cadeautje. Dat had van mij ook niet gehoeven, maar dat maakte mijn kinderen wel enthousiast [cheesygrin].

edit: Ons onderzoek ging geloof ik vooral ook over de interactie tussen de kinderen en de interactie die je als ouder hebt richting het jongste en oudste kind. En ook de interactie richting j/m.
Mama van E.lise (nov 2007), H.ugo (maart 2010) en L.ara (okt 2013)

Gebruikersavatar

annehoog

Berichten: 19378
Lid geworden op: 01 aug 2008 09:43
Locatie: Leiden

Re: Onderzoek naar opvoeden universiteit Leiden

Ongelezen bericht door annehoog » 09 jul 2014 13:15

Dat onderzoek hebben wij ook aan mee gedaan. Kreeg ik later wel spijt van aangezien de bezoekjes voor E de laatste twee jaren echt te veel bleken...
Inmiddels dus gelukkig afgerond en inderdaad elk jaar 30 euro, verjaardagsattenties, cadeautjes voor de kinderen bij elk bezoekje (leuke ook!) en nu een cd met een aantal filmpjes. [smile]
Twee heerlijke jongens, bouwjaar 2007 en 2010. :-)

Gebruikersavatar

Michelle

Berichten: 1853
Lid geworden op: 12 feb 2008 09:28
Locatie: Nieuwegein

Re: Onderzoek naar opvoeden universiteit Leiden

Ongelezen bericht door Michelle » 06 aug 2014 13:59

Mikiko schreef:Wij doen ook mee aan het onderzoek zoals xillia beschrijft. De eerste twee bezoeken met kind zitten er al op. Was heel ontspannen.
Wij doen hier ook aan mee. Alleen ml moet nog 1 afspraak en dan zijn we klaar. Ik vond het een prima onderzoek en ik vind het fijn dat we op zo'n relatief eenvoudige manier hebben kunnen helpen.
Michelle mv DL1 ('07), ZL ('08) en DL2 ('11)

Gebruikersavatar

liannetess

Berichten: 2784
Lid geworden op: 06 nov 2012 21:24
Hobbies: Koken, hardlopen

Re: Onderzoek naar opvoeden universiteit Leiden

Ongelezen bericht door liannetess » 08 aug 2014 09:22

Wij doen ook mee, verleden week eerste huisbezoek gehad. Best pittig maar ook wel weer leuk. En een vergoeding van 100e maakt het nog leuker om met je kind te spelen [cheesygrin]
Moeder van Tess (mei 2012)
~Liefde is loslaten~

Gebruikersavatar

hadewich1979

Berichten: 13828
Lid geworden op: 04 mar 2009 13:28
Hobbies: --
tag: Speedy gonzales Mod
Locatie: **gecertificeerd draagdoekconsulent regio Groningen, draagdoekverkoper**

Re: Onderzoek naar opvoeden universiteit Leiden

Ongelezen bericht door hadewich1979 » 16 aug 2014 07:31

Leuk om te lezen dat er zoveel mensen van hier meedoen! Wij deden ook mee aan het onderzoek met vader en moeder. We hebben allebei onafhankelijk van elkaar tijdens het onderzoek steeds wel kritische noten geplaatst, maar dat is hopelijk ook weer nuttig.

Het spelen vond ik echt moeilijk, ik speel nooit zo met mijn DL en met de opdracht erbij was het totaal geen natuurlijke situatie voor ons. Maar goed, daar houden ze wellicht rekening mee.
www.draagconsulentnoord.nl
Trainer van draagconsulenten voor Zorgdragen Opleidingen
DL 01-2009 & ZL 10-2012

Gebruikersavatar

liannetess

Berichten: 2784
Lid geworden op: 06 nov 2012 21:24
Hobbies: Koken, hardlopen

Re: Onderzoek naar opvoeden universiteit Leiden

Ongelezen bericht door liannetess » 15 sep 2014 19:39

Ik heb voornamelijk na de computertaken mijn ergenis uitgesproken. Ik bleef bij elk plaatje herhalen;
Zou je straffen: nee
zou je troosten: ja [cheesygrin]
Onderzoekster vertelde dat in deel 3 er ook in op is genomen hoe wij het wel doen, gezien ik al heb aangegeven het anders te doen dan mainstream
Moeder van Tess (mei 2012)
~Liefde is loslaten~

Gebruikersavatar

hadewich1979

Berichten: 13828
Lid geworden op: 04 mar 2009 13:28
Hobbies: --
tag: Speedy gonzales Mod
Locatie: **gecertificeerd draagdoekconsulent regio Groningen, draagdoekverkoper**

Re: Onderzoek naar opvoeden universiteit Leiden

Ongelezen bericht door hadewich1979 » 17 sep 2014 23:49

Ik vond dat heel verwarrend, bij veel plaatjes leek me er niets te zijn om te troosten [dontknow]
www.draagconsulentnoord.nl
Trainer van draagconsulenten voor Zorgdragen Opleidingen
DL 01-2009 & ZL 10-2012

Gebruikersavatar

liannetess

Berichten: 2784
Lid geworden op: 06 nov 2012 21:24
Hobbies: Koken, hardlopen

Re: Onderzoek naar opvoeden universiteit Leiden

Ongelezen bericht door liannetess » 18 sep 2014 09:08

Nee inderdaad. Dacht ik euhhh is dit fout? Maar volgens ml wilde ze dan toch weten wat je doet ofzo [dontknow]
Moeder van Tess (mei 2012)
~Liefde is loslaten~

Gebruikersavatar

River

Berichten: 457
Lid geworden op: 11 apr 2012 10:04
Hobbies: Genieten
Locatie: Arnhem

Re: Onderzoek naar opvoeden universiteit Leiden

Ongelezen bericht door River » 18 sep 2014 14:52

Wij doen ook mee.
Ik dacht steeds: als het nodig is zou ik troosten.
VL dacht: kind is niet verdrietig, ik zou dus niet troosten.

Ik verwacht een onbetrouwbare uitslag van het onderzoek :)
zl juni 2012

Gebruikersavatar

Raja

Berichten: 9455
Lid geworden op: 21 jul 2010 07:40
Hobbies: Lezen, wandelen, slapen
Locatie: Groningen

Re: Onderzoek naar opvoeden universiteit Leiden

Ongelezen bericht door Raja » 18 sep 2014 17:40

River schreef:Wij doen ook mee.
Ik dacht steeds: als het nodig is zou ik troosten.
VL dacht: kind is niet verdrietig, ik zou dus niet troosten.

Ik verwacht een onbetrouwbare uitslag van het onderzoek :)
Ik dacht ook wat jouw vl dacht. Bij het troosten voorbeeld viel het het meest op denk ik, maar er waren ook voorbeelden van gedrag waarbij zelfs iemand die aan straffen doet waarschijnlijk niet zou straffen.
moeder van een geweldige dochter 10-2008

Gebruikersavatar

River

Berichten: 457
Lid geworden op: 11 apr 2012 10:04
Hobbies: Genieten
Locatie: Arnhem

Re: Onderzoek naar opvoeden universiteit Leiden

Ongelezen bericht door River » 18 sep 2014 18:44

Dat is zo.
Verder vond ik de vragenlijst ook gewoon niet zo goed gemaakt. Veel stellingen met een ontkenning er in en twee uiterste die allebei niet van toepassing zijn. Ik snap dat niet. Als IK dat al zie (als niet onderzoeker), dan moet iemand die daarvoor studeert toch goede stellingen kunnen formuleren?

Wij hebben het laatste bezoek nog niet gehad, dus ik ben benieuwd hoe dat is. Ze zei dat daarin meer ruimte is voor uitleg van mijn kant om duidelijk te maken hoe ik over dingen denk.
zl juni 2012

Gebruikersavatar

hadewich1979

Berichten: 13828
Lid geworden op: 04 mar 2009 13:28
Hobbies: --
tag: Speedy gonzales Mod
Locatie: **gecertificeerd draagdoekconsulent regio Groningen, draagdoekverkoper**

Re: Onderzoek naar opvoeden universiteit Leiden

Ongelezen bericht door hadewich1979 » 21 sep 2014 09:18

Die ruimte heb ik niet ervaren. Ze heeft wel zelf wat dingen opgeschreven op mijn verzoek.
www.draagconsulentnoord.nl
Trainer van draagconsulenten voor Zorgdragen Opleidingen
DL 01-2009 & ZL 10-2012

Plaats reactie