Wat bepaald de prijs?

Alles over geweven, rekbaar en anderszins doekerige draagdoeken

Moderator: Mod_Forum_Dragen


Topic starter
DrsBird

Berichten: 181
Lid geworden op: 21 okt 2014 21:03
Hobbies: Samen zijn

Wat bepaald de prijs?

Ongelezen bericht door DrsBird » 14 mei 2016 22:05

Ik heb een geweven wolkatoen Ellevill draagdoek, gebruik deze vaak en ben er erg tevreden over en wil hem ook niet verkopen. Wel wil ik voor iemand anders een doek kopen (en hem eerst nog even zelf gebruiken).

Nu zie ik dat het prijsverschil zo uiteenloopt. Ik heb er geen overzicht meer in. Ik snap dat soepelheid, kleur en print, dikte, lengte en materiaal vast een rol spelen. Maar kan iemand me hier iets meer over vertellen, wat doen deze eigenschappen met de prijs?
Waar zit t verschil in als ik een (katoenen) maat 6 doek van 45eu of 300 eu koop?

Ik zoek een gewone waarschijnlijk katoenen draagdoek, maat 6, lekker soepel, maar het hoeft niet de ferrari onder de doeken te zijn. Geen lelijke glimstofjes. Effen, patroontjes of meerdere kleuren en tekeningen, daar ben ik nog niet over uit.

Gebruikersavatar

silk

Berichten: 1188
Lid geworden op: 04 mar 2014 08:54
Hobbies: Lezen, filmpje kijken, koken
Locatie: Waar mijn mannen zijn.

Re: Wat bepaald de prijs?

Ongelezen bericht door silk » 15 mei 2016 11:38

De vraag. :)

Ik denk dat materiaal en alle andere zaken die jij opnoemt maar voor een heel klein deel de prijs bepalen als ik zo zie wat er voor bepaalde doeken gevraagd wordt (en voor welke bedragen ze dus ook verkocht raken als het nieuwprijzen betreft, 2dehands kan er achter de schermen afgeboden zijn uiteraard).
Als je gewoon een degelijke doek zoekt en kleur/tekening niet zo van belang is, ben je bij de goedkopere merken (Little Frog, Keppeke, Amazonas) denk ik even goed gesteld als bij een ander merk. Wil je nét die ene hippe doek, tja, dan zul je meer moeten betalen.
Δεν ελπίζω τίποτα. Δε φοβούμαι τίποτα. Είμαι λέφθερος.


Topic starter
DrsBird

Berichten: 181
Lid geworden op: 21 okt 2014 21:03
Hobbies: Samen zijn

Re: Wat bepaald de prijs?

Ongelezen bericht door DrsBird » 15 mei 2016 20:04

silk schreef:De vraag. :)

Ik denk dat materiaal en alle andere zaken die jij opnoemt maar voor een heel klein deel de prijs bepalen als ik zo zie wat er voor bepaalde doeken gevraagd wordt (en voor welke bedragen ze dus ook verkocht raken als het nieuwprijzen betreft, 2dehands kan er achter de schermen afgeboden zijn uiteraard).
Als je gewoon een degelijke doek zoekt en kleur/tekening niet zo van belang is, ben je bij de goedkopere merken (Little Frog, Keppeke, Amazonas) denk ik even goed gesteld als bij een ander merk. Wil je nét die ene hippe doek, tja, dan zul je meer moeten betalen.

Dank, jij denkt dus dat t niet echt aan een zachter of flexibelere stof ligt?

Gebruikersavatar

Huppeldepup

Berichten: 2914
Lid geworden op: 24 jul 2009 13:02
Hobbies: Never been tagged
tag: nu dus wel

Re: Wat bepaald de prijs?

Ongelezen bericht door Huppeldepup » 15 mei 2016 20:12

Kwaliteit maakt wel degelijk veel uit, linnen en hennep zijn veel zachter dan van een oscha en yaro.
En een yaro is stugger en heeft heel veel flaws in de doeken zitten, die zie je weer niet bij artipoppe en oscha,
Zo zijn er bepaalde high end merken waar je de kwaliteit echt aan af kan zien, en ook kan voelen bij het dragen.

Maar ik draag met sommige goedkope doeken net zo graag als met hele dure doeken.

Little frog vind ik erg tegenvallen zelf en zou ik dan weer nooit iemand aanraden, net als yaro.
Ik zou dan eerder kiezen voor een amazonas of een didymos
dochter('08) zoon('10) zoon('14) zoon('16)


mamaMarije

Berichten: 13408
Lid geworden op: 05 jul 2011 19:18
Hobbies: ..
tag: .

Re: Wat bepaald de prijs?

Ongelezen bericht door mamaMarije » 15 mei 2016 20:33

Hier juist ontzettend blij met mijn yaro turtle.
Doek is zacht, niet te dik en zelfs 5 jarige kleuter zit er als een huis in, geen centje pijn.

Little Frog was hier ook snel weer weg wegens niet fijn.

Gebruikersavatar

silk

Berichten: 1188
Lid geworden op: 04 mar 2014 08:54
Hobbies: Lezen, filmpje kijken, koken
Locatie: Waar mijn mannen zijn.

Re: Wat bepaald de prijs?

Ongelezen bericht door silk » 17 mei 2016 16:43

Yaro heb ik nooit gehad, vind ik ook gewoon niet mooi.

Van mijn regenboog Little Frog ben ik dan weer wel tevreden, hoewel ik 'm niet voor een pasgeboren baby zou gebruiken (maar dat zou ik ook niet doen bij mijn Natibaby met dezelfde materialen (in al dan niet dezelfde verhouding, dat weet ik zo direct niet ;) )).
Keppeke vind ik uit de doos wel al heel zacht.
Δεν ελπίζω τίποτα. Δε φοβούμαι τίποτα. Είμαι λέφθερος.


Jessie6363

Berichten: 15386
Lid geworden op: 28 nov 2011 13:46
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: Wat bepaald de prijs?

Ongelezen bericht door Jessie6363 » 17 mei 2016 19:11

Vraag en aanbod bepaalt grotendeels de prijs.

Ook de originele verkoopprijs ('retail').

En die wordt oa beïnvloedt door materiaal, manier van weven, ontwerp, oplage etc.

Plaats reactie