Fidella

Alles over geweven, rekbaar en anderszins doekerige draagdoeken

Moderator: Mod_Forum_Dragen

Gebruikersavatar

Topic starter
MGH

Berichten: 824
Lid geworden op: 17 jun 2013 12:53
Hobbies: Geocachen

Fidella

Ongelezen bericht door MGH » 22 apr 2014 16:16

Wie kent deze doeken / heeft er draagervaring mee? Ik las deze naam vandaag op fb en ben instant verliefd geworden op één van de geweven doeken van dit merk.. Maar het zegt me verder helemaal niks.
Er staat dit bij;

Die Fidella® Tragetücher sind extra weich und dabei trotzdem stabil genug um ältere Traglinge zu tragen. Auch die besondere Breite von 80 cm gibt dir sowohl die Möglichkeit ein Neugeborenes sicher zu beuteln und große Lauflinge sicher zu binden.
205 g/qm
Dl S, 22-05-2013


Vanes

Berichten: 586
Lid geworden op: 12 mar 2012 20:52
Hobbies: Niks

Re: Fidella

Ongelezen bericht door Vanes » 22 apr 2014 19:59

Ooiebeest heeft ze ook, maar meer weet ik niet.
Sommige zijn echt leuk...
[cheesygrin]


Geeske

Berichten: 157
Lid geworden op: 26 sep 2013 09:30
Hobbies: Kom ik bijna niet aan toe...

Re: Fidella

Ongelezen bericht door Geeske » 30 jun 2014 11:43

Even deze omhoog. Iemand ervaring met een Fidella? Ik vind sommige ook erg mooi, maar ben benieuwd naar ervaringen...
DL van 5-5-2013, ZL van 21-4-2017
Bondolino, Yaro La Vita Emerald 6, AP 2B Cahoot 5, Solnce Good Girl 4, WB Larimar 6, Tula Toddler Zigzag

'...in de woestijn, waar u gezien hebt dat de HEER, uw God, u gedragen heeft, zoals een man zijn zoon draagt, op heel de weg die u gegaan bent.' Deut. 1:31


Janns

Berichten: 637
Lid geworden op: 25 mar 2013 14:05
Hobbies: Creativiteit

Re: Fidella

Ongelezen bericht door Janns » 26 okt 2015 13:10

Up. Kan er al iemand ervaringen delen?

Gebruikersavatar

silk

Berichten: 1188
Lid geworden op: 04 mar 2014 08:54
Hobbies: Lezen, filmpje kijken, koken
Locatie: Waar mijn mannen zijn.

Re: Fidella

Ongelezen bericht door silk » 26 okt 2015 14:27

Ze zijn inderdaad een heel stuk breder dan de andere doeken die ik gebruikt heb. Tenzij je 'm zou vouwen aan de rand voor je kind op de rug zet, vind ik dat (nog) niet zo handig. Ik draag momenteel een peuter van ong. 80 cm. Maar zoals alles zal er ook wel een deel persoonlijke voorkeur bij zijn.
De doek die ik heb, vind ik ook redelijk dun, niet te dun, maar moest mijn Meneertje nog een beetje zwaarder zijn, zou ik het gevoelsmatig niet meer aandurven. Dat was ook mijn probleem met de Calin Bleu die theoretisch 15kg aankan maar die ik bij 7kg niet meer durfde want zo dun.
Δεν ελπίζω τίποτα. Δε φοβούμαι τίποτα. Είμαι λέφθερος.

Gebruikersavatar

Topic starter
MGH

Berichten: 824
Lid geworden op: 17 jun 2013 12:53
Hobbies: Geocachen

Re: Fidella

Ongelezen bericht door MGH » 27 okt 2015 12:42

Hey wat grappig, ik ben dit ooit gestart, en inmiddels toevallig in het bezit van een maat 3 die ik heb gewonnen. Deze is echter wel met hemp dus dat maakt natuurlijk wel verschil. Ik vind de breedte van de doek heerlijk, maar mijn meisje is 2,5 en met een kleiner kindje had ik me er geen raad mee geweten denk ik, al die stof. Ik draag haar er prima mee maar dat zal met de 100% katoen versie misschien anders zijn.
Dl S, 22-05-2013


Janns

Berichten: 637
Lid geworden op: 25 mar 2013 14:05
Hobbies: Creativiteit

Re: Fidella

Ongelezen bericht door Janns » 01 nov 2015 22:06

Hmmm. Klinkt als te veel stof voor ons kleine ventje.


E&I

Berichten: 9589
Lid geworden op: 18 mar 2008 08:51
Hobbies: Groen, Motor, Haken/Breien
Locatie: Flevoland

Re: Fidella

Ongelezen bericht door E&I » 16 jun 2016 10:13

deze even omhoog halen.

Wie heeft ervaring met deze doeken?
Hoe dik/dun en draagkrachtig zijn ze?
Ik heb er een gezien en vraag me af of het wat is voor mij en zl 2 (nu 11 mnd / 80 cm / 8 kg).
Ik draag hem in een FWCC / SHBC / Ruck.
barefoot vegan familie
mama & papa + ♀ dec-'07/♂ dec-'11/♂ juli-'15

Stash:TSDHerbst2-DidyIrisBT4/5-KrookusOW4-Symphuo4-Folia5-XelaBronze6-C&CHemp6-
RS'India'-RS Medley Rio-MT(imiKS)-MTByKayDeluxe-Manduca

Gebruikersavatar

Mijk

Berichten: 2495
Lid geworden op: 15 jul 2013 12:00
Hobbies: koffie met een krantje
Locatie: Groningen

Re: Fidella

Ongelezen bericht door Mijk » 27 jun 2016 20:51

Ik heb de Shebra Pink gehad en was er niet blij mee. Heel dun en heel weinig draagkrachtig. De kleur viel me ook tegen, veel minder intens dan op foto's.
N. 01-04-2013 & R. 18-01-2015


E&I

Berichten: 9589
Lid geworden op: 18 mar 2008 08:51
Hobbies: Groen, Motor, Haken/Breien
Locatie: Flevoland

Re: Fidella

Ongelezen bericht door E&I » 28 jun 2016 14:56

Mijk schreef:Heel dun en heel weinig draagkrachtig.
Hmmm. [think] Dat klinkt niet fijn voor de knopen die ik wil doen met mijn dreumes.

Had jij een 100% katoenen versie?
barefoot vegan familie
mama & papa + ♀ dec-'07/♂ dec-'11/♂ juli-'15

Stash:TSDHerbst2-DidyIrisBT4/5-KrookusOW4-Symphuo4-Folia5-XelaBronze6-C&CHemp6-
RS'India'-RS Medley Rio-MT(imiKS)-MTByKayDeluxe-Manduca

Gebruikersavatar

Mijk

Berichten: 2495
Lid geworden op: 15 jul 2013 12:00
Hobbies: koffie met een krantje
Locatie: Groningen

Re: Fidella

Ongelezen bericht door Mijk » 30 jun 2016 07:00

E&I schreef:
Mijk schreef:Heel dun en heel weinig draagkrachtig.
Hmmm. [think] Dat klinkt niet fijn voor de knopen die ik wil doen met mijn dreumes.

Had jij een 100% katoenen versie?
Ja. Ken je de katoenen doeken van Kokadi? Vergelijkbaar met Fidella.
N. 01-04-2013 & R. 18-01-2015

Gebruikersavatar

noatje

Berichten: 9301
Lid geworden op: 12 mar 2009 06:37
Hobbies: Regenboog-addict
Locatie: Draagdoekconsulent woensdrecht - bergen op zoom e.o.
Contacteer:

Re: Fidella

Ongelezen bericht door noatje » 30 jun 2016 08:33

Mijk schreef:
E&I schreef:
Mijk schreef:Heel dun en heel weinig draagkrachtig.
Hmmm. [think] Dat klinkt niet fijn voor de knopen die ik wil doen met mijn dreumes.

Had jij een 100% katoenen versie?
Ja. Ken je de katoenen doeken van Kokadi? Vergelijkbaar met Fidella.
Ik vind die vergelijking niet zo eerlijk hahaha, ik heb 4 verschillende doeken van Kokadi (gehad), allemaal anders en in mijn zeer dunne 3 draag ik nog mijn peuter van bijna 4 ;)

Fidella heeft dikke en dunnere doeken, het is goed om even naar het gewicht te kijken, je weet van jezelf of je graag met dun of dik knoopt E&I :) Draagkracht is een gevoel/mening geen feit over een doek en heeft te maken met zoveel meer dingen dan alleen het materiaal, ook de dikte, aanslag, je eigen knoopkunsten en je voorkeur :)
(Bonus)Mama van T'08 - J'12 - C'12 - A'20

Draagdoekconsulente & cursusleidster Liefdevolle Verwachting regio Bergen op Zoom, Roosendaal -

Gebruikersavatar

Mijk

Berichten: 2495
Lid geworden op: 15 jul 2013 12:00
Hobbies: koffie met een krantje
Locatie: Groningen

Re: Fidella

Ongelezen bericht door Mijk » 30 jun 2016 11:55

noatje schreef:
Mijk schreef:
E&I schreef:
Mijk schreef:Heel dun en heel weinig draagkrachtig.
Hmmm. [think] Dat klinkt niet fijn voor de knopen die ik wil doen met mijn dreumes.

Had jij een 100% katoenen versie?
Ja. Ken je de katoenen doeken van Kokadi? Vergelijkbaar met Fidella.
Ik vind die vergelijking niet zo eerlijk hahaha, ik heb 4 verschillende doeken van Kokadi (gehad), allemaal anders en in mijn zeer dunne 3 draag ik nog mijn peuter van bijna 4 ;)

Fidella heeft dikke en dunnere doeken, het is goed om even naar het gewicht te kijken, je weet van jezelf of je graag met dun of dik knoopt E&I :) Draagkracht is een gevoel/mening geen feit over een doek en heeft te maken met zoveel meer dingen dan alleen het materiaal, ook de dikte, aanslag, je eigen knoopkunsten en je voorkeur :)
Haha! Je hebt gelijk. Ik zal nuanceren. Ik vond de Fidella Pink Shebra vergelijkbaar met de Kokadi Zebra Blue.
N. 01-04-2013 & R. 18-01-2015


E&I

Berichten: 9589
Lid geworden op: 18 mar 2008 08:51
Hobbies: Groen, Motor, Haken/Breien
Locatie: Flevoland

Re: Fidella

Ongelezen bericht door E&I » 30 jun 2016 14:51

noatje schreef:
Mijk schreef:
E&I schreef:
Mijk schreef:Heel dun en heel weinig draagkrachtig.
Hmmm. [think] Dat klinkt niet fijn voor de knopen die ik wil doen met mijn dreumes.

Had jij een 100% katoenen versie?
Ja. Ken je de katoenen doeken van Kokadi? Vergelijkbaar met Fidella.
Ik vind die vergelijking niet zo eerlijk hahaha, ik heb 4 verschillende doeken van Kokadi (gehad), allemaal anders en in mijn zeer dunne 3 draag ik nog mijn peuter van bijna 4 ;)

Fidella heeft dikke en dunnere doeken, het is goed om even naar het gewicht te kijken, je weet van jezelf of je graag met dun of dik knoopt E&I :) Draagkracht is een gevoel/mening geen feit over een doek en heeft te maken met zoveel meer dingen dan alleen het materiaal, ook de dikte, aanslag, je eigen knoopkunsten en je voorkeur :)
@Mijk: Nee, ik heb zelf nog nooit een Kokadi gevoeld of geknoopt. Sorry!

@Noatje: Je hebt gelijk. De ene katoenen draagdoek is de andere niet en "draagkracht" is relatief en persoonlijk, en afhankelijk van vele factoren. [cool] Welke Kokadi draag jij je bijna 3-jarige in?

Met even googelen kwam ik op Slingofest een gewicht tegen van 205 gsm.
Maar dat zegt dus alleen wat over het gewicht, niet over de "feel" van de doek.

Ik vraag alleen naar ervaringen met Fidella (en andere doeken) omdat ik af en toe wel eens iets op MP zie staan en me dan afvraag of dit iets zou zijn waar ik en groeiende ZL2 mee uit de voeten kunnen.
Nu hierna geen babytje meer gepland staat, wil ik graag nog wat uitproberen in de draagtijd die ik nog heb. [wink]

Ik kan alleen vergelijken met wat ik heb in mijn huidige stash (6 Girasols, een C&C en 2 Didy's - allemaal "katoentjes").
Binnen de Gira's is onderling nogal wat verschil qua dikte en "feel".
De OW Krookus 4 valt bijv. in "dun" (203,7 gsm), mijn Folia 5 (260,07 gsm) valt in "medium/dik".
En ertussenin oplopend qua dikte: Riemu OW 7, Tulppaani 7, Xela Bronze 6 en Symphuo 4.
De C&C 6 (277 gsm) valt in "dik", maar knoopt als een dunne doek.
De Didy's zijn heel verschillend onderling.
Mijn Iris BT 4 (251.9 gsm) neigt voor mijn gevoel naar de dikke kant, maar TSD Herbst 2 (215.3 gsm) voelt voor mij "dun" neigend naar medium.

Ik merk dat ik de laatste tijd eerder naar de dunnere doeken grijp.
Dat zal gedeeltelijk te maken hebben met het seizoen (zomer, dus wárm) maar zeker ook met mijn knoop voorkeur (enkellaags, simpel, luchtig en snel) en de doeklengtes die ik heb.
barefoot vegan familie
mama & papa + ♀ dec-'07/♂ dec-'11/♂ juli-'15

Stash:TSDHerbst2-DidyIrisBT4/5-KrookusOW4-Symphuo4-Folia5-XelaBronze6-C&CHemp6-
RS'India'-RS Medley Rio-MT(imiKS)-MTByKayDeluxe-Manduca

Gebruikersavatar

Topic starter
MGH

Berichten: 824
Lid geworden op: 17 jun 2013 12:53
Hobbies: Geocachen

Re: Fidella

Ongelezen bericht door MGH » 30 jun 2016 16:36

Zoals ik hierboven al eens schreef vind ik de hemp versie van Fidella wel heerlijk met zwaarder kindje. Dl is inmiddels 3 en ik kan haar er perfect mee dragen.
Dl S, 22-05-2013

Plaats reactie