Rapley-praatdraadje

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Lientje_05

Berichten: 574
Lid geworden op: 09 okt 2017 21:10
Hobbies: -
Locatie: Brabant

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Lientje_05 » 25 jan 2020 19:30

Hier doen we het ook zoals het uitkomt. En idd ook fruit en groente dus niet in een bepaalde volgorde. Wel merk ik dat fruit (aanvankelijk) minder geliefd is. Was bij zl1 ook zo. Misschien omdat het naast zoet toch ook (vaak) wat zuurs heeft? Uitzondering hierop is natuurlijk banaan :)
♡ 07/2017 ♡ 05/2019


Siena11

Berichten: 3329
Lid geworden op: 03 apr 2011 11:19
Hobbies: onze dochter, lezen
Locatie: Friesland

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Siena11 » 14 feb 2020 21:54

We zijn inmiddels even bezig maar o o o ik wordt echt niet blij van de smeerboel keer 2 en de stinkluiers 🙈


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Olivia3 » 20 mei 2020 17:47

Baby is 6 maanden en wil zo graag mee eten dat we hebben besloten toch te gaan bijvoeden. In verband met allergieën valt dat even niet mee. We hebben van de diëtist het advies gekregen om rauwe stukken te gaan geven zodat baby wel wat proeft maar er weinig in zijn buik komt. Maar... Hij zuigt. Niet op de fles of een speen, wel op stukken eten. Ik vind het eng.

Hoe pak ik dit aan?

Gebruikersavatar

annzie

Berichten: 5475
Lid geworden op: 15 dec 2015 21:46
Hobbies: Creeëren.

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door annzie » 20 mei 2020 18:00

Heb je geen introductie-schema gekregen van de diëtist? Ik kreeg van het CB al een allergie-introductieschema, waarbij er in goed detail verteld wordt hoe je pinda of ei veilig introduceert. Helaas ook alléén pinda en ei. Ik had wel iets soortgelijks ook gehad willen hebben voor soja, koemelk etc. Desondanks is de techniek wel gelijk denk ik. 1 voedingsmiddel per 3 dagen introduceren, en beginnen met een heel klein beetje. Als dat goed gaat een tikje meer. Hun manier van introduceren is niet rapley (het CB wil het gepureerd door een prutje en dan x lepels per dag). Desondanks is het voor provoceren wellicht geen ramp? Dan maak je zelf een prutje van een veilig voedingsmiddel en doe je het nieuwe stuk voedsel zo introduceren. En dan kun je dingen waarvan je al weet dat de kleine er niet op reageert gewoon rapley geven. Dat introduceren van nieuwe hoog-allergene voeding hoef je als het goed is maar 1x te doen, dat lijkt me prima naast rapley te kunnen.

Het lastige is wel dat zelf dokteren inderdaad wel eng is. Het ene voedingsmiddel is niet zo allergeen als het andere, dus wanneer is "een klein beetje" weinig genoeg? En wanneer is het te weinig? Of te veel? Ik zou je diëtist om meer specifieke begeleiding vragen. Dan zoek ik ondertussen even of ik een linkje kan vinden naar die voedselintroductieschema's die wij voor pinda en ei kregen (we kregen een bestandje in de mail).

Edit: het linkje staat achter een paywall, daarom kregen wij het in de mail. Als je geïnteresseerd bent kan ik het wel naar jou mailen. Moet je even een PB doen met je emailadres :)
Kleine spruit Luuk, februari 2020 :)


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Olivia3 » 20 mei 2020 18:03

Wat je schrijft bedoel ik niet. Het gaat niet om het introduceren van wélk voedsel maar hóe. Dus a la raply zonder dat mijn baby stikt omdat hij alles naar binnen zuigt.

Gebruikersavatar

vuursteenmeisje

Berichten: 6549
Lid geworden op: 28 dec 2014 05:35
Hobbies: koken

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door vuursteenmeisje » 20 mei 2020 18:06

Ik dat geval zou ik toch kiezen voor prutjes of zo'n voedings speen. Waar je stukjes eten in een netje stopt die ze dan kunnen fijn kauwen en de stukjes die door het netje komen doorslikken.

Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Malmana » 20 mei 2020 18:16

Ik zou dingen lang genoeg maken, dus komkommer in de lengte, cm of 10 lang. Zelfde met paprika. Appel en peer kan ook op die manier.
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo

Gebruikersavatar

annzie

Berichten: 5475
Lid geworden op: 15 dec 2015 21:46
Hobbies: Creeëren.

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door annzie » 20 mei 2020 18:26

Olivia3 schreef:
20 mei 2020 18:03
Wat je schrijft bedoel ik niet. Het gaat niet om het introduceren van wélk voedsel maar hóe. Dus a la raply zonder dat mijn baby stikt omdat hij alles naar binnen zuigt.
Ohh sorry, verkeerd begrepen idd ^-^'
Kleine spruit Luuk, februari 2020 :)

Gebruikersavatar

vuursteenmeisje

Berichten: 6549
Lid geworden op: 28 dec 2014 05:35
Hobbies: koken

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door vuursteenmeisje » 20 mei 2020 19:11

Malmana schreef:
20 mei 2020 18:16
Ik zou dingen lang genoeg maken, dus komkommer in de lengte, cm of 10 lang. Zelfde met paprika. Appel en peer kan ook op die manier.
Maar als baby daar een stukje vanaf bijt en dat naar binnen zuigt stikt ie toch alsnog?


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Olivia3 » 20 mei 2020 19:30

Prutjes willen we niet omdat hij dan ook echt wat binnen krijgt. Nu is een verdwaald stukje wortel prima maar een paar lepels groenten niet. Zijn darmen moeten even rust maar ook ergens rustig wennen aan iets anders dan bv.

Op zich is het idee van @Malmana wel goed denk ik. Van een stuk rauwe wortel krijgt hij zonder tabel waarschijnlijk toch niks af.

Maf hé... Hij zuigt echt nergens op. Tig flessen geprobeerd, speentjes, tuitbeker, noem maar op. Het enige wat hij deed was kauwen. En nu mag hij kauwen en dan gaat hij zuigen [flauwte]

Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Malmana » 20 mei 2020 19:33

vuursteenmeisje schreef:
20 mei 2020 19:11
Malmana schreef:
20 mei 2020 18:16
Ik zou dingen lang genoeg maken, dus komkommer in de lengte, cm of 10 lang. Zelfde met paprika. Appel en peer kan ook op die manier.
Maar als baby daar een stukje vanaf bijt en dat naar binnen zuigt stikt ie toch alsnog?
Daar zou het kokhalsrefkex tegen moeten werken. Ik hoop dat het op deze manier aanbieden werkt @Olivia3
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo

Gebruikersavatar

TruusdeMier

Berichten: 3928
Lid geworden op: 16 mei 2014 12:57
Hobbies: gebak
Locatie: 0164

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door TruusdeMier » 20 mei 2020 20:32

Ik zou denk ik ook zo groot mogelijk aanbieden. Dus hem een halve komkommer (in de breedte gehalveerd) serveren, of een hele drumsticks als je vlees geeft. Wortel rauw of heel licht gekookt. Even geen zachte dingen zoals banaan of gekookte aardappel.
V (maart 2014), F en L (juli 2017), G (augustus 2020)

stash: Hoppediz Timbuktu maat 6, Calin Bleu Yummy Olive maat 6, Manduca BlackLine LovinLilac, Yaro La Vita Emerald Black RS

Gebruikersavatar

Wichie

Berichten: 6140
Lid geworden op: 16 sep 2015 20:33
Hobbies: vanalles

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Wichie » 20 mei 2020 20:46

Zo groot mogelijk inderdaad. Desnoods gewoon een hele appel. Kan hij prima op zuigen zonder dat daar veel van af komt lijkt me.
Wij hadden trouwens ook in het begin voor beide kinderen zo'n speen met netje. Het moet al helemaal gepureerd zijn voordat het eruit komt. En rauw duurt dat best lang. En anders zou je daar dus juist minder in kunnen doen. Kan hij wel sabbelen maar niet veel binnen krijgen. Een ijsblokje zou je er ook nog in kunnen doen of stukken bevroren fruit.
mamma van een wicht en een batteraaf


Siena11

Berichten: 3329
Lid geworden op: 03 apr 2011 11:19
Hobbies: onze dochter, lezen
Locatie: Friesland

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Siena11 » 20 mei 2020 21:58

@Olivia3 dl deed dat ook, maar het werd wel beter door oefening.
Ik hield het eten ook wel eens vast.


Siena11

Berichten: 3329
Lid geworden op: 03 apr 2011 11:19
Hobbies: onze dochter, lezen
Locatie: Friesland

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Siena11 » 20 mei 2020 21:58

Ohja en benoemen en voordoen dat ze moest kauwen ;)

Plaats reactie