Invloed geboortetermijn start bijvoeden

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Topic starter
Veana

Berichten: 18
Lid geworden op: 18 nov 2017 15:23
Hobbies: Lezen

Invloed geboortetermijn start bijvoeden

Ongelezen bericht door Veana » 10 mar 2020 08:53

Hoi allen,

Ik vroeg mij af of het nog uitmaakt wanneer je kind geboren is en het starten met bijvoeding.
Mijn baby is bijna 6 maanden. Hij is 10 dagen na de uitgerekende datum geboren. Kan ik die 10 dagen al meetellen qua darmrijping?

En hoe doen/deden jullie dat het mixen moedermelk en evt andere dingen. Ik heb er Flesweigeraar en er gaat vrij weinig in Als ik er niet ben

Is het slim om de mm ergens mee te mengen of is dat te vroeg als ze net starten?

Dank!

Gebruikersavatar

Phileine04

Berichten: 3725
Lid geworden op: 30 jan 2013 18:12
Hobbies: Naaien, koken
tag: Polkadot!

Re: Invloed geboortetermijn start bijvoeden

Ongelezen bericht door Phileine04 » 10 mar 2020 08:57

Darmrijping hangt echtechtecht niet op 10 dagen.

En wil je groenteprutjes gaan geven? Mijn kinderen deden aan rapley en dan heb je eigenlijk niets met het mengen van moedermelk en al helemaal geen fles nodig. Dat helpt misschien bij een flesweigeraar? Dan geef je gewoon de borst en daarna een stuk groente/fruit?
Mama van drie

--💚--💜--💛--

Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Invloed geboortetermijn start bijvoeden

Ongelezen bericht door Malmana » 10 mar 2020 08:59

De officiële mening daarover is dat 37-42 weken a terme is en dus geen correctie telt voor de darmrijping.

Qua flesweigeren hielp mengen niet bij ons. We hadden boekweitpap gemaakt, zl was 6 maanden toen. Maar hij wilde 1 hapje en vond toen dat hij het kunstje van een lepel wel genoeg gezien had. Hij hoefde dus ook de rest niet meer.

Wij deden ook stukjes, maar bij de opvang krijgt hij nu nog steeds een tuitbeker mm.
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo


Topic starter
Veana

Berichten: 18
Lid geworden op: 18 nov 2017 15:23
Hobbies: Lezen

Re: Invloed geboortetermijn start bijvoeden

Ongelezen bericht door Veana » 10 mar 2020 09:00

Dat dacht ik dus ook. Ik merk dat de baby er wel aan toe lijkt maar ik stel het nog uit.
Ik wil een combi gaan doen.
Mengen is met name voor het kdv en papa. Aan de borst wordt gewoon goed gedronken.

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16274
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Invloed geboortetermijn start bijvoeden

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 10 mar 2020 09:01

Mijn flesweigeraar kreeg iets eerder dan die 6 maanden pap van gekolfde melk met rijstebloem.
Maar verder snap ik ook niet zo goed wat je bedoelt?
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal


Topic starter
Veana

Berichten: 18
Lid geworden op: 18 nov 2017 15:23
Hobbies: Lezen

Re: Invloed geboortetermijn start bijvoeden

Ongelezen bericht door Veana » 10 mar 2020 09:07

Uit de lepel drinken gaat hier best ok maar duurt lang en veel verspilling. Maar misschien is een tuitbeker wel een idee idd.
Goeie!

Gebruikersavatar

Appelsientje

Berichten: 2939
Lid geworden op: 12 aug 2014 14:38
Hobbies: Naar buiten!

Re: Invloed geboortetermijn start bijvoeden

Ongelezen bericht door Appelsientje » 10 mar 2020 09:10

Hoewel ik mijn bronnen niet precies meer scherp heb (kleintjes, rapley, groene vrouw, gok ik), lette ik op het volgende rond de 6 maanden:
Zelf kunnen zitten
Hand naar de mond kunnen brengen (en eten kunnen vastpakken :-)).
Kokhalsreflex begint naar achter te schuiven.
Ik ben omdat wij zijn
Dochter herfst 2013, zoon zomer 2017


Topic starter
Veana

Berichten: 18
Lid geworden op: 18 nov 2017 15:23
Hobbies: Lezen

Re: Invloed geboortetermijn start bijvoeden

Ongelezen bericht door Veana » 10 mar 2020 09:14

Hoe weet je of de kokhalsrreflex al aan het verschuiven is?

Gebruikersavatar

Appelsientje

Berichten: 2939
Lid geworden op: 12 aug 2014 14:38
Hobbies: Naar buiten!

Re: Invloed geboortetermijn start bijvoeden

Ongelezen bericht door Appelsientje » 10 mar 2020 09:19

Door de mate waarin ze stukjes eten in hun mond houden, sabbelen of het meteen weer naar buiten werken met die reflex. Maar het is ook wat vertrouwen hebben in je kind, want naar buiten werken doen ze soms ook bij onbekende smaken - maar meestal is dat dan vooral met de tong naar buiten werken, dat onderscheid je wel van kokhalzend uitspugen.
Bij de eerste moest ik daar wel even aan wennen: kind zelf laten eten dus ook even reactie afwachten, vertrouwen dat het niet meteen stikt of zich verslikt. Uiteraard wel altijd onder toezicht.
Ik ben omdat wij zijn
Dochter herfst 2013, zoon zomer 2017

Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Invloed geboortetermijn start bijvoeden

Ongelezen bericht door Malmana » 10 mar 2020 09:20

"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo

Gebruikersavatar

Boukje

Berichten: 7134
Lid geworden op: 29 mar 2012 13:31
Hobbies: ..
tag: Bzzzz... Diagonale bij

Re: Invloed geboortetermijn start bijvoeden

Ongelezen bericht door Boukje » 10 mar 2020 09:20

Darmrijping start bij de eerste voeding. Ook prematuren starten vaak 6 maanden na hun geboorte met bijvoeding, ook als ze dan gecorrigeert nog jonger zijn.

Die 10 dagen maakt natuurlijk niet zo heel veel uit, dus als je op dagen dat je er niet bent eens wat probeert qua bijvoeding lijkt me dat geen probleem. Huidige advies is zelfs om met 4-6 maanden te starten met kleine hoeveelheden die de borstvoeding niet in de weg zitten, als je flesweigeraar dan vast voedsel krijgt ipv een fles maakt dat niet uit.

Mengen kan, geprakt fruit of groente met wat mm erdoor. Lepelt alsnog niet heel makkelijk vind ik. Pap maken kan ook. Maar in die kleine hoeveelheden is gewoon gepureert eten zonder mm ook prima. En gewoon een stuk banaan/broccoli/oid in het handje kan ook heel goed, veel gaat er in het begin dan nog niet naar binnen maar dat leren ze vaak snel genoeg. Zie het rapley topic.

Edit: wow alweer 3 antwoorden erbij intussen
Mama van Aron (2010), Tim (2013) en Loïs (2017)

Gebruikersavatar

Appelsientje

Berichten: 2939
Lid geworden op: 12 aug 2014 14:38
Hobbies: Naar buiten!

Re: Invloed geboortetermijn start bijvoeden

Ongelezen bericht door Appelsientje » 10 mar 2020 09:22

Handig @Malmana , even zo’n artikel linken, wel zo volledig en beter opgeschreven :-).
Ik ben omdat wij zijn
Dochter herfst 2013, zoon zomer 2017

Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Invloed geboortetermijn start bijvoeden

Ongelezen bericht door Malmana » 10 mar 2020 09:25

"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo

Gebruikersavatar

vuursteenmeisje

Berichten: 6549
Lid geworden op: 28 dec 2014 05:35
Hobbies: koken

Re: Invloed geboortetermijn start bijvoeden

Ongelezen bericht door vuursteenmeisje » 10 mar 2020 09:25

En het verschilt ook enorm van kind tot kind. Hier kokhalsde de oudste inderdaad altijd alles naar buiten. De jongste eigenlijk nooit, pas als ze bijna stikt. En de jongste eet ook enorm veel en weigert ook melk te drinken voor het eten. Bij de jongste zijn we ook veel eerder dan 6 maanden begonnen. Ze was altijd vreselijk boos tijdens het eten en probeerde alle eten te pakken te krijgen. Dus afhankelijk van hoe je denkt over darmrijping, kijk vooral ook naar je kindje.

Gebruikersavatar

Rovi

Berichten: 1605
Lid geworden op: 29 aug 2017 08:40
Hobbies: lezen spellen naaien dragen

Re: Invloed geboortetermijn start bijvoeden

Ongelezen bericht door Rovi » 10 mar 2020 09:29

In het boek van Rapley staat ook dat het niet aankomt op 1 of 2 weken vroeger of later.

Mijn baby werd 2 dagen na de uitgerekende datum geboren en lijkt er nog niet helemaal klaar voor. Ze krijgt nu alleen in de ochtend, anders hebben we hele onrustige nachten.
♥6-17♥ ♥8-19♥

Plaats reactie