Help, wat eten jullie 10maanders?

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Topic starter
Pet

Berichten: 3792
Lid geworden op: 01 mar 2014 08:00
Hobbies: Lezen, zingen, breien

Help, wat eten jullie 10maanders?

Ongelezen bericht door Pet » 10 sep 2019 11:03

Okee, situatieschets: zl is 10 mnd. Hij drinkt bv.
Hij kreeg altijd 1 flesje kv per dag, en op de creche afgekolfde melk. Maar meneer is flesweigeraar geworden. (Met 10 mnd nog!!!! Die zag ik niet aankomen!!) Nu drinkt hij dus bv. Alleen in de nacht, overdag te afgeleid.
Maar hij komt gerust om de anderhalf uur en ik ben kapot.

Vandaag consultatiebureau geweest, gelukkig was hij weer wat bijgetrokken in gewicht sinds vorige keer (was enorme dip).
Maar hij is echt lastig met eten, omdat hij ook geen lepeltje tolereert. Wel als speelgoed, het is niet iets voor logopedie oid. Maar qua eten wil hij NIET gevoerd worden.
En zelf lepelen lukt alleen met een bodempje kwark, al het andere valt vd lepel af of lust hij niet.

Dus. Ideeen gezocht.
Hij heeft duidelijk honger snachts, volgens het cb omdat hij overdag niet genoeg eet. (zij vonden het ook belachelijk dat hij snachts nog bv kreeg, ik vind dat op zich niet erg, maar zou wel heeeeeeel graag ergens 3uur slapen achterelkaar...)

Wat lukt er wel?
Zl kan drinken uit een open beker. Hij lust water en koude thee.
Hij eet graag vlees(waren) en ei. Hij lust cracottes, rijstwafels en brood (brood duidelijk minder favoriet).
Hij kan banaan uit de hand eten, appel mwah (niet meer dan 1/8 appel gaat er dan in), de rest (meloen, kiwi, mandarijn, perzik enz) is vooral likken en op de grond gooien nog.
Hij lust dus kwark, ongeveer 3 theelepels per dag, want ZElluf doen.
Qua groenten lust hij doperwtjes en mais. Andere dingen (sperzieboon, komkommer, bloemkool) zijn leuk om aan te likken, maar er gaat nog niks naar binnen.
Pasta lust hij soms. 1 fusili ofzo. Aardappel eet hij niet. Wraps een klein stukje. Rijst lust hij, maar ook daar zelf doen= kleine hoeveelheden in zn maag uiteindelijk.

Wat lukt NIET?
Alles met een lepel (yoghurt, fruithap, potjes, appelmoes, enz).
Alles uit een fles (kv, bv, water)
Kv of bv of aangelengde yoghurt of soep oid uit een beker (uit een beker wil hij alleen water of thee)
Fruitzak (hij snapt niet dat hij moet zuigen)
Tuitbeker
Glibberig eten wat hij zelf wil vasthouden (meloen, perzik, gekookt ei)
Rauwkost (te hard, en hij kiepert het zo overboord, geen interesse)
Tomaat (lust hij niet)

Wie heeft er nog goede ideeen over wat ik hem kan geven om het repertoire een beetje uit te breiden?
Zijn er nog tools die we over t hoofd zien, die hem kunnen helpen zelf te eten?

Hebben jullie restricties in hoeveelheden? Hij lust graag vlees en eet daar heel veel van. Denk zeker wel 75 gram per dag. Dat vind ik zelf dus belachelijk, en vraag me ook af of dat gezond is voor zo'n uk nog. Ik rem hem dus na 3 plakjes ham. Is dat terecht? Of moet ik hem gewoon 150 gram geven? Omdat hij het blijkbar nodig heeft/heel lekker vindt??

Thanks alvast aan iedereen die wil meedenken!
Heel epistel geworden, maar ik zit er echt mee.
Eerst groeidip, dan de nachtvoedingen a la newborn weer terug. Eenzijdig eten. Te weinig slaap.... red ons!


Miek84

Berichten: 876
Lid geworden op: 24 nov 2013 21:13
Hobbies: handwerk

Re: Help, wat eten jullie 10maanders?

Ongelezen bericht door Miek84 » 10 sep 2019 11:17

onze jongste is ongeveer even oud, glibberig eten maak ik met de appelboor een gaatje in. dan heeft ze meer grip.
L is vooral dol op gedroogd fruit ( dadel, abrikoos, rozijn, pruim, bananenchips, cranberries) ze is dol op citroen, vooral sabbelen op een kwart.
vlees, gehaktballetjes, kiphaasjes ik geef ongeveer 2 bitterballen formaat.
brood met ricotta of geitenkaas
plakje jonge kaas
macaronisaus met de handen ( daarna bad)

ook hier nachtvoedingen, in meervoud. overdag heeft ze geen tijd voor de borst, dan is de wereld er om te ontdekken en spelen.
Ik beperk niet echt. vlees is eiwitten, daarvan groeien kinderen meer dan van een wortel. in wortels zitten vitamines, daarvan wordt je niet ziek. zo leg ik het uit aan mijn oudste. Van groente groei je niet, die zorgt dat je niet ziek wordt, val vlees en vis ga je groeien. Daarom beide samen eten.
A. 7 februari 2015 en L. 29 november 2018

blog

Gebruikersavatar

vuursteenmeisje

Berichten: 6549
Lid geworden op: 28 dec 2014 05:35
Hobbies: koken

Re: Help, wat eten jullie 10maanders?

Ongelezen bericht door vuursteenmeisje » 10 sep 2019 11:29

Zomaar wat ideen:
Eet hij ook kaas?
En kan je glibberig eten misschien op een vorkje prikken? Heb je sap uit een beker geprobeerd? (Meer calorieën en vitamines dan water).
Stukjes geroosterd brood dopen in (oliif)olie.

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16274
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Help, wat eten jullie 10maanders?

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 10 sep 2019 11:33

Zou dikke granenpap (evt van bv) zelluf met een lepel doen werken?

Mijn jongste ging met 8 maanden flesweigeren, die had ik ook niet meer aan zien komen. Hij heeft toen op het kdv nog een paar maanden pap gekregen, tot hij die ook ging weigeren.

Even meedenken: maiswafels, speltwafels, pannenkoekjes, bananenbrood zonder suiker? Gewone crackers al geprobeerd?

In bewerkte vleeswaren, zoals ham, zit vrij veel zout. Daar zou ik dus niet te veel van geven. Dan kun je beter zelf gehaktballetjes maken (gehakt zonder kruiden, eventueel een ei erdoor) of stukjes kipfilet.
Kaas is ook best zout.

En misschien een beetje te, maar late avondvoeding met een bv-hulpset bijvoeden?
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Gebruikersavatar

Honeybadger
Beheerder
Beheerder
Berichten: 16830
Lid geworden op: 24 apr 2008 16:13
Hobbies: Breien

Re: Help, wat eten jullie 10maanders?

Ongelezen bericht door Honeybadger » 10 sep 2019 11:40

Stamppotjes? Misschien kan hij die wel zelf met een lepeltje eten?


Siena11

Berichten: 3329
Lid geworden op: 03 apr 2011 11:19
Hobbies: onze dochter, lezen
Locatie: Friesland

Re: Help, wat eten jullie 10maanders?

Ongelezen bericht door Siena11 » 10 sep 2019 12:15

Er bestaat ook zo'n speen die je kunt vullen voor eerste hapjes, maar ik weet niet of dat alleen voor smaak is of dat je daadwerkelijk wat binnen krijgt.
https://www.bol.com/nl/p/baby-fruit-spe ... gKiTPD_BwE


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Help, wat eten jullie 10maanders?

Ongelezen bericht door Lindar76 » 10 sep 2019 12:21

Lastig joh!

Cracottes en rijstwafels bevatten vrijwel niets, zou ik dus liefst zoveel mogelijk beleggen als hij dat wel eet. Houmous bijv.

Ei kan je ook in dingen verwerken, extra ei in pannenkoeken bijv, of als omelet geven.

Vlees zou ik ook niet zo'n moeite mee hebben, en dan afwisselen met de minder zoute versies liefst.

Speelt er nog iets sensorisch mee, dat hij een voorkeur heeft voor cracottes? =Knapperig.


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Help, wat eten jullie 10maanders?

Ongelezen bericht door Lindar76 » 10 sep 2019 12:23

Oh en waren er nog tongue tie issues?

Gebruikersavatar

Nynket

Berichten: 4157
Lid geworden op: 14 jun 2014 09:52
Hobbies: muziek & boeken
Locatie: Drachten

Re: Help, wat eten jullie 10maanders?

Ongelezen bericht door Nynket » 10 sep 2019 12:36

Zl2 wil ook wel met een vork eten. Dat ik het erop prik. De vork met eten neerleg of aan hem geef, en hij het van de vork af eet. 2 of 3 vorkjes zijn ideaal, 1 voor mij, 1 of 2 voor hem, en dan steeds wisselen.
Mem van * (feb '13), Ruben (april '14), * (okt '16), * (sept '17) en Thomas (sept '18)

Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Help, wat eten jullie 10maanders?

Ongelezen bericht door Malmana » 10 sep 2019 14:01

Wat al gezegd is: op groenten en fruit groei je niet, op eiwitten, vet en koolhydraten wel. Dus vlees en vis mogen prima gegeten worden (al ben ik zelf geen voorstander van varkensvlees, maar dat is een andere discussie). Misschien wel kijken naar puur vlees en geen - om een voorbeeld te noemen - kipfilet vleeswaren. Daar zit meestal een hoop zooi in.

Hier ook een zl die graag in de nacht drinkt, maar ook overdag op bed goed drinkt. Op dagen dat we veel onderweg zijn drinkt hij (veel) minder. Ik zorg dan voor pannenkoekjes en wafels gebakken met moedermelk, zodat hij daarvan toch wat vetten binnen krijgt.

Je kunt misschien op brood/cracker/rijstwafel gepureerde avocado of notenpasta doen, zodat er ook meer vetten naar binnen gaan.
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo


Sjoba

Berichten: 8330
Lid geworden op: 15 okt 2010 12:54
Hobbies: Natuur, koken, schrijven
Locatie: Utrecht

Re: Help, wat eten jullie 10maanders?

Ongelezen bericht door Sjoba » 10 sep 2019 16:26

Of alleen het beleg geven? Mijn dl2 heeft het momenteel niet zo op brood maar eet wel het beleg. Soms zijn dat plakjes worst of kaas maar vaak ook een schep humus of pindakaas in een bakje waar ze vingers in dipt en oplikt.
Ik draag jullie onder mijn hart, en daarna op mijn schouders!
Ctje 07/10, Kleine A 07/13 en baby I 01/18

Gebruikersavatar

Voeteninhetgras

Berichten: 1641
Lid geworden op: 25 jan 2018 20:10
Hobbies: Ademwerk, Permacultuur, koken
Locatie: De Wijk

Re: Help, wat eten jullie 10maanders?

Ongelezen bericht door Voeteninhetgras » 10 sep 2019 17:42

Even kort. Dl is volgende week 12 maanden en sabbelt wat aan een tomaat, eet een kikkererwt of 2, krijgt per ongeluk wel eens een stukje banaan, appel of komkommer naar binnen en een paar lepeltjes yoghurt. Ze drinkt alleen nog bij mij en gooit iedere beker of fles hard op de grond. Nu hebben we een tijdje maar gelaten maar aan de hand van dit topic maar weer aanbieden.

Snachts drinkt ze op het moment bijna continue maar is nu ook ziek en krijgt na haak hoektand nu ook een kies.

Met lepels of vorken geven we er een met iets erop en hebben er een extra bij de hand en wil dan graag proeven maar spuugt het hierna weer uit.

Ik dacht laatst nog dat ze nu met een jaar toch wel echt wat moet gaan eten...
Mama van een sportman 2011💙, een kunstenaar 2013💚 en een klein wichie/floddertje 2018💜ademcoaching💨doulaio 🥰


pompedom11

Berichten: 6745
Lid geworden op: 18 dec 2013 17:52
Hobbies: Naaien

Re: Help, wat eten jullie 10maanders?

Ongelezen bericht door pompedom11 » 10 sep 2019 18:17

Mijn zl2 begon als een speer met eten en at toen bijba 2 maanden niks. Zeker nietvan een lepel. Nu eet hij weer alles. 3 keer per dag 100 ml hoofdmaaltijd en tussendoortjes. En bv. Hij kan inmiddels zelf met een vork eten.
ZL1 1-4-2016, ZL2 11-11-2018


Topic starter
Pet

Berichten: 3792
Lid geworden op: 01 mar 2014 08:00
Hobbies: Lezen, zingen, breien

Re: Help, wat eten jullie 10maanders?

Ongelezen bericht door Pet » 11 sep 2019 20:41

O, wat fijn al, jullie reacties! Thanks!

Gisteren meteen het appelboorgaatje geprobeerd (geniaal echt!), hij at zo een stukje peer!
Ook vork geprobeerd, dat was minder succesvol, maar wie weet moet hij eraan wennen.

Ik heb weer ideeen voor komende week!
Gedroogd fruit ga ik zeker doen. En pannenkoekjes van bv? (klinkt heel vies, maar ik ben sowieso geen pannenkoekenfan. Brr. Maar goed, als hij het maar eet... heb nog een la vol vriezermelk, en nu hij flesweigert is dat meteen useless. Zonde!!!)


Over kaas... ik had gelezen dat dat nog njet mag ivm te zout. Mijnnoidstebkreeg dat gewoon en smulde ervan, nu zag ik dat kaas wordt afgeraden tot 4 (!!!) Jaar. O oepsie. Oudste heeftvdus 4 jaar te vroeg kaas gekregen..
Of hebben jullie speciale babykaas? Minder vet of zout ofzo?

Ook thanks vor de eyeopener over vleeswaren! Ik geefvhem vaak ham of kipfilet omdat het lekker makkelijk is. En hij lust het graag. En in het consultatieburesuboekje staat dat vleeswaren wel mogen, en kaas niet. Dus dat deed ik braaf.
Maar ja, er zit vast ook veel zout in vleeswaar, ja.
Hmm
Zelf kip bakken, dan maar.
Zl zal blij zijn! :)

Gebruikersavatar

MeerMerel

Berichten: 3312
Lid geworden op: 06 nov 2016 10:40
Hobbies: Op avontuur gaan

Re: Help, wat eten jullie 10maanders?

Ongelezen bericht door MeerMerel » 11 sep 2019 20:48

Onze 11-maander is dol op bananenbrood. We maken het met notenmeel en havermeel. Ei erdoor. Heel voedzaam. En we vriezen het in in stukjes, dus 1 keer werk en dan elke dag een stukje ontdooien.
Onze kinderen hebben een forumnaam. Malin (08-2013), Lotta (09-2018) en Seppe (05-2021). Tesja en ik zijn samen hun mama’s.

Plaats reactie