Help, wat eten jullie 10maanders?

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Friek

Berichten: 4698
Lid geworden op: 25 jun 2012 13:52
Hobbies: Lego sorteren
tag: Bzzzzz... Scary-bij

Re: Help, wat eten jullie 10maanders?

Ongelezen bericht door Friek » 11 sep 2019 20:51

Ik probeer altijd gezond maar niet te spastisch te doen. Zout is geen doodzonde of gif. Je moet er wel matig mee zijn en waar het niet nodig is vermijden. Vleeswaren eten wij al jaren niet meer (op weg naar vegetarisch eten) maar kaas wel. De kinderen krijgen wel eens een stukje/ plakje als ze ons dat zien eten. Ook wel met 10 maanden al ging er toen niet veel van naar binnen. De rest van het dagmenu was zo goed als zoutloos op die leeftijd (bv bevat wel zout natuurlijk), inmiddels eet dreumes alles wat wij ook eten en dat is soms wel zoutig (mie met ketjap erdoor bijvoorbeeld of een vleesvervanger).
Fijn dat hij peer at met gat!
Gedroogd fruit bevat trouwens weer heel veel suiker. Ook zoiets.
Het is lastig om het allemaal goed te doen. Variatie is toch uiteindelijk de enige optie denk ik. Te zout afwisselen met te vet en te zoet [lol]
ZL1 mei '12, ZL2 sept '14 & DL dec '17

Gebruikersavatar

Nynket

Berichten: 4158
Lid geworden op: 14 jun 2014 09:52
Hobbies: muziek & boeken
Locatie: Drachten

Re: Help, wat eten jullie 10maanders?

Ongelezen bericht door Nynket » 11 sep 2019 20:59

Pannenkoeken met bv vind ik lekker. Ik vind ze welstinken (maar ik vind mijn melk dan ook stinken [lol] ), maar ik eet ze zelf ook gewoon. Ik proef er weinig bijzonders aan, gewoon lekkere pannenkoeken.
Mem van * (feb '13), Ruben (april '14), * (okt '16), * (sept '17) en Thomas (sept '18)

Gebruikersavatar

vuursteenmeisje

Berichten: 6549
Lid geworden op: 28 dec 2014 05:35
Hobbies: koken

Re: Help, wat eten jullie 10maanders?

Ongelezen bericht door vuursteenmeisje » 11 sep 2019 21:05

Over suiker in gedroogd fruit. Dat is natuurlijk wel het suiker uit het fruit zelf. En misschien is suiker juist wel positief als er meer calorieën nodig zijn?

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Help, wat eten jullie 10maanders?

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 11 sep 2019 21:11

Ik heb mijn vriezervoorraad grotendeels opgemaakt met pannenkoeken voor de oudste. Ik vind het inderdaad wel stinken, echt zo’n warme melk lucht als je ze bakt.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Gebruikersavatar

Friek

Berichten: 4698
Lid geworden op: 25 jun 2012 13:52
Hobbies: Lego sorteren
tag: Bzzzzz... Scary-bij

Re: Help, wat eten jullie 10maanders?

Ongelezen bericht door Friek » 11 sep 2019 21:14

Suiker is suiker en net als bij vruchtensap gaat het veel sneller naar binnen dan fruit in de originele vorm. Bij een 10 maander waarschijnlijk niet maar een ouder kind of volwassene eet misschien wel 6 gedroogde abrikozen op 1 dag (ik noem maar wat), terwijl je dat in verse vorm niet zo snel zult doen.
ZL1 mei '12, ZL2 sept '14 & DL dec '17

Gebruikersavatar

vuursteenmeisje

Berichten: 6549
Lid geworden op: 28 dec 2014 05:35
Hobbies: koken

Re: Help, wat eten jullie 10maanders?

Ongelezen bericht door vuursteenmeisje » 11 sep 2019 21:18

Friek schreef:
11 sep 2019 21:14
Suiker is suiker en net als bij vruchtensap gaat het veel sneller naar binnen dan fruit in de originele vorm. Bij een 10 maander waarschijnlijk niet maar een ouder kind of volwassene eet misschien wel 6 gedroogde abrikozen op 1 dag (ik noem maar wat), terwijl je dat in verse vorm niet zo snel zult doen.
Maar TS probeert toch juist haar kind meer calorieën te laten eten?

Gebruikersavatar

Friek

Berichten: 4698
Lid geworden op: 25 jun 2012 13:52
Hobbies: Lego sorteren
tag: Bzzzzz... Scary-bij

Re: Help, wat eten jullie 10maanders?

Ongelezen bericht door Friek » 11 sep 2019 21:25

Sorry ik sloeg even aan op het ‘suiker uit het fruit zelf’. Niet helpend voor TS die nieuwe dingen zoekt om haar baby te geven, sorry.
Bijna elk soort eten heeft wel een nadeel, daarom: variatie!
Ik hoop dat je inspiratie opdoet voor uitbreiding van het aanbod voor je ZL
ZL1 mei '12, ZL2 sept '14 & DL dec '17

Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Help, wat eten jullie 10maanders?

Ongelezen bericht door Malmana » 11 sep 2019 21:26

Vleeswaren bevat vaak suiker, zout, tarwe, melk. Vandaar dat ik dat niet wil geven. Kaas krijgt zl wel eens. Niet vaak, want hij reageert wat op koemelk. Volgens mij bestaan er ook wel soorten die minder zout bevatten. Nou krijgt hij verder geen zout binnen en merk ik dat hij het niet te veel binnen krijgt.

Op deze leeftijd kan je prima vet toevoegen aan het eten, maar suiker hoeft niet per definitie. Je kunt ook overal roomboter of olie overheen doen of gebruiken om te bakken.
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo


JufT

Berichten: 1894
Lid geworden op: 21 jan 2015 21:59
Hobbies: Lezen, buiten zijn, sporten

Re: Help, wat eten jullie 10maanders?

Ongelezen bericht door JufT » 11 sep 2019 21:48

Mijn oudste at op 10 maanden gewoon alles wat ik at, in hele kleine hoeveelheden. Minus de chocopasta en chips :D
Mijn jongste at tot zeker 18 maanden vrijwel niks. Hij werd dan ook vanaf 12 maanden van dichtbij opgevolgd in een universitair ziekenhuis omdat hij niet meer groeide en bijkwam. Nu wordt hij 2 en de conclusie is dat er (op vermoedelijke fructose-intolerantie na) niks mis is en hij er gewoon uit moet groeien. Heel langzaamaan doet hij dat ook

Mijn ervaring heeft me geleerd dat de meeste kinderen er vanzelf wel komen qua eten, en dat 10 maanden echt nog heel jong is. Veel nachtvoedingen zijn echt superzwaar, maar soms gewoon onvermijdelijk. Ik geef nu al 2 jaar aan een stuk minstens elk uur bv. Dat is écht niet leuk, ik weet heel goed hoe jij je voelt. Maar bij ons kan het gewoon niet anders, of mijn kind krijgt een sonde. En dan blijkt dat je als mama sterker bent dan je denkt, en dat je nacht na nacht toch weer doorkomt.

Is dat een optie voor je? Dat je de slechte nachten aanvaardt zoals ze zijn, en weet dat het ooit vanzelf beter wordt?

Ik beperk trouwens niet in hoeveelheden vlees en zo, maar ik vermoed dat de hoeveelheden hier lichtjes anders zijn ;) in verband met zout en toegevoegde rommel zou ik met charcuterie wel oppassen denk ik. Maar met plukjes gebakken of gekookte kip zou ik niet moeilijk doen.

In een poging de nachten minder zwaar te maken en zl te laten aankomen, worden door diëtist en kinderarts trouwens vooral koolhydraten aangeraden en niet zozeer vetten. Dus brood, pasta, crackers, pannenkoeken, ... en in ons geval ook fantomalt, koolhydraten/suikers in poedervorm. Vetten zijn wel belangrijk voor hersenontwikkeling, maar zullen er niet voor zorgen dat je kindje langer verzadigd is of beter bijkomt.
Mama van DL 12/2014 en ZL 9/2017

Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Help, wat eten jullie 10maanders?

Ongelezen bericht door Malmana » 11 sep 2019 22:00

Bij mijn weten bestaat een goede, vullende maaltijd uit een combinatie van vetten, eiwitten en koolhydraten. Dus vlees/vis, eieren/melk, aardappel/pasta. Grofweg (heel eenzijdig genoteerd). Maar dat betekent niet per definitie (ik snap dat jouw situatie iets anders is, JufT) dat je suiker toe moet voegen. Natuurlijk kan gedroogd fruit gegeven worden, maar rijp vers fruit bevat ook voldoende suikers. Ook appel/peer/dadelstroop (100%) bevat voldoende suikers, net als appelmoes. Maar ik zou niet alleen die suikers willen toevoegen. Juist de combinatie. En dan kijken naar wat het kind eet, die geeft zelf waarschijnlijk al aan waar het behoefte aan heeft. In dit geval dus vlees, waar ik uit lees dat hij vetten nodig heeft.

Bakken met mm is echt goed te doen. Wafels zijn ook makkelijk en dan ruik je het minder. En als je toch groenten of fruit wilt toevoegen kan dat ook makkelijk.
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo


LillyLelie

Berichten: 1449
Lid geworden op: 08 okt 2012 12:05
Hobbies: Dieren
Locatie: O-Vl (België)

Re: Help, wat eten jullie 10maanders?

Ongelezen bericht door LillyLelie » 11 sep 2019 22:08

Is er iets te doen aan het afgeleid zijn overdag? Ik vraag me af dat niet meer zoden aan de dijk zet dan een hele trukendoos open te doen ivm vaste voeding.

Zou een extra stukje peer ofzo op deze leeftijd echt iets gaat uitmaken voor het drinken 's nachts?
Mama van een prachtige zoon (december '14) en dochter (juni '18)


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Help, wat eten jullie 10maanders?

Ongelezen bericht door Lindar76 » 13 sep 2019 08:48

Dat vind ik nog niet zo gek [think] En Dan denk ik niet alleen aan rustige kamer/voeden in bed/doek erover, maar ook aan half slapend drinken, of dragend. De wiegende beweging van dragen stimuleert drink reflex.

En eiwitten en vetten maken mogelijk wel uit qua inhalen in de nacht, fruit en groente waarschijnlijk niet zo.

Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Help, wat eten jullie 10maanders?

Ongelezen bericht door Malmana » 13 sep 2019 08:51

Wat Lindar76 en lillylelie zeggen, melk blijft wel de belangrijkste voeding beneden het jaar. Groenten en fruit zullen weinig bijdragen in minder inhalen.
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo


Topic starter
Pet

Berichten: 3792
Lid geworden op: 01 mar 2014 08:00
Hobbies: Lezen, zingen, breien

Re: Help, wat eten jullie 10maanders?

Ongelezen bericht door Pet » 13 sep 2019 21:51

Overdag heeft zl geen interesse in de borst. Dwz: alles is leuker. Ook als ik in een donkere kamer zit, met hem halfslapend. Hij spitst zijn oren bij elk kraakje, laat om de haverklap los, of wil niet eens aanhappen.
Hij wil s avonds en s nachts nog wel, omdat hij drinken / sabbelen gebruikt om in slaap te vallen. Denk ik. En dat komt nu dus goed uit, want zo krijg ik er melk in.

Weer overdag gaan voeden vind ik een lastige. Dragend voeden heb ik nog niet geprobeerd, maar stel dat dat zou lukken... dan krik ik daarmee mn productir weer op, toch?
Ik kolf op mn werk niet meer, heb een aaneengesloten rooster gevraagd zodat ik al mn lesuren in 2 dagen kan proppen en de jongens dus een dag minder naar de opvang hoeven. Maar niet kolven = 12 uur overbruggen met aan het eind toch wel zeeeeere borsten. Als ik op mn thuisdagen meer ga voeden, red ik de schooldagen niet meer zonder kolven, vrees ik?
Of zal dat zo'n vaart niet lopen??

Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Help, wat eten jullie 10maanders?

Ongelezen bericht door Malmana » 13 sep 2019 21:56

Als hij daarmee in de nacht minder komt is het niet persé productieverhogend.

Ik voed zl bij afleiding graag in de hop-tye, met slaapkapje.
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo

Plaats reactie