Plantaardige bijvoeding voor baby

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Topic starter
marjafriend

Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mar 2019 17:24
Hobbies: geen hobbies meer

Plantaardige bijvoeding voor baby

Ongelezen bericht door marjafriend » 11 jul 2019 08:26

Hier in huis eten we geen vlees, geen vis en zo min mogelijk zuivel. Nu krijgt mn kind borstvoeding, dus over zuivel hoef ik niet na te denken. Maar ik ben wel op zoek naar betrouwbare bronnen waarin wat lijstjes staan mbt de hoeveelheid voedingsstoffen die een kleintje tot 12 maanden als wenselijk zou moeten binnenkrijgen. Aantal gram vet/koolhydraat, vitamines etc. Zo zou ik dat kunnen controleren of het voedsel wat ik aanbied voldoet.

Ik kan weinig vinden over plantaardige menu's en voedinswaardentabellen voor babys, alleen dat het kan maar wel een uitdaging is om gezond te krijgen. Voor volwassenen kan je het gewoon zelf bijhouden op voedingscentrum.nl Wie o wie?

Gebruikersavatar

ReneeLM

Berichten: 1654
Lid geworden op: 07 jul 2016 14:33
Hobbies: genieten
Contacteer:

Re: Plantaardige bijvoeding voor baby

Ongelezen bericht door ReneeLM » 11 jul 2019 09:04

Tot 12 maanden is borstvoeding de hoofdvoeding.
Bijvoeding is er voornamelijk om smaken en structuur te leren kennen.
Wij zijn gestart met bijvoeding volgens Rapley methode.
Volgens mij hoef je je niet echt zorgen te maken over voedingswaarden zolang je baby nog volop borstvoeding krijgt en jij gezond bent.

Daarnaast, onze oudste is 3,5 en vind vlees niet lekker. Zolang ze verder gevarieerd eet, maak ik me geen zorgen.
DL1 april 2016 DL2 januari 2019
https://www.vanlifetrip.com/

Gebruikersavatar

Nelster

Berichten: 1953
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:45
Hobbies: Volleybal

Re: Plantaardige bijvoeding voor baby

Ongelezen bericht door Nelster » 11 jul 2019 09:10

Er is een fb-groep iets als “vegan ouders” waar je vragen zou kunnen stellen.
Precieze hoeveelheden weten klinkt wel leuk maar baby’s en peuters hebben een eigen schema. Ze stoppen niks in hun mond wat ze niet willen, ook al zou het wel moeten van het schema.
Jonge kinderen hebben vooral veel eiwitten en vetten nodig, als je dit elke maaltijd aanbied kiezen ze zelf hoeveel ze nodig hebben.
'Na de zomer brak de liefde door' Loesje
M10 september 2013
N12 februari 2016
M18 februari 2019
J 5 september 2022

Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Plantaardige bijvoeding voor baby

Ongelezen bericht door Malmana » 11 jul 2019 09:23

Stefan Kleintjes heeft een boek geschreven over aanbieden van eten. Er wordt vlees/vis besproken, maar hij is voorstander voor vega(n).
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Plantaardige bijvoeding voor baby

Ongelezen bericht door Lindar76 » 11 jul 2019 10:01

LLL Vlaanderen heeft ook veel kennis over vegan bijvoeding bij borstvoeding.


Topic starter
marjafriend

Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mar 2019 17:24
Hobbies: geen hobbies meer

Re: Plantaardige bijvoeding voor baby

Ongelezen bericht door marjafriend » 11 jul 2019 20:33

Wow wat zijn er snel veel reacties binnengekomen zeg! Dat is leuk, dankjewel!

Even voor de mensen die aangeven dat bijvoeding niet te weining/inadequaat kan zijn. Jonge borstgevoede kinderen kunnen wel degelijk deficiënties oplopen, zowel in de samenstelling als in het aantal calorieën/hoeveelheid. Dat geldt natuurlijk ook voor kindjes die vlees eten!

WHO: Complementary feeding

Around the age of 6 months, an infant’s need for energy and nutrients starts to exceed what is provided by breast milk, and complementary foods are necessary to meet those needs. An infant of this age is also developmentally ready for other foods. If complementary foods are not introduced around the age of 6 months, or if they are given inappropriately, an infant’s growth may falter.

Dus ja, ik wil het graag "appropriate" doen;) Het boek van Kleintjes heb ik wel, maar ik vind dat er te weinig harde feiten in staan over de voedingswaarden, en hij doet overal graag wat zuivel doorheen/bij. Mijn manneke is overigens geen extreem moeilijke eter ofzo, hij eet graag met zijn handjes en is best te porren voor verschillende voedingsmiddelen. Maarja het ene wel een stuk liever dan het andere, hij heeft al dondersgoed door dat een aardbei een stuk lekkerder is dan gekookte rijst!

Dus iedereen die verwijzingen heeft naar vakliteratuur over babyvoeding en de benodigde voedingstoffen, kom maar door! Ik heb namelijk echt weinig/niks kunnen vinden.


Topic starter
marjafriend

Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mar 2019 17:24
Hobbies: geen hobbies meer

Re: Plantaardige bijvoeding voor baby

Ongelezen bericht door marjafriend » 11 jul 2019 20:44

Lindar76 schreef:
11 jul 2019 10:01
LLL Vlaanderen heeft ook veel kennis over vegan bijvoeding bij borstvoeding.
Goede tip! Specifiek vegan info kon ik er niet vinden, maar wel een link naar dit boekwerkje

https://www.who.int/nutrition/publicati ... astfed.pdf

40 paginas plezier, morgen even uitprinten en goed doorlezen:)

vooral de volgende hoofdstukjes spreken me aan:
TABLE OF CONTENTS
Amount of complementary food needed ; Meal frequency and energy density; Nutrient content of complementary foods ; Use of vitamin-mineral supplements or fortified products for infant and mother

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Plantaardige bijvoeding voor baby

Ongelezen bericht door Luna » 11 jul 2019 23:32

Ik at wel vlees, maar ivm reactie bij dl at ik geen zuivel en soja. Dl kreeg dat dus ook niet en in het begin ook geen vlees. Ik heb mij eigenlijk nooit echt druk gemaakt over voedingswaardes, ze at sowieso niet veel en groeide als een tierelier. Pas rond een jaar of 2 zijn we zuivel en soja gaan introduceren. Als ik haar vergelijk met haar zussen heeft zij altijd een betere groei gehad, terwijl haar zussen wel altijd alles aten.

Dit is natuurlijk maar 1 ervaring, maar wat ik wil zeggen, staar je niet blind op getallen. Bv is 1e jaar woordvoering, de rest komt op 2e plek. Bied aan wat je zelf ook eet en verkeer er op los. In een groente of fruithapje zitten ook heus geen calorieën. Zolang je op verzoek voedt, komt het heus goed (Ik ken baby's die tot hun 1e verjaardag vrijwel alleen maar bv blieften en het daar prima op deden).
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Plantaardige bijvoeding voor baby

Ongelezen bericht door Lindar76 » 12 jul 2019 08:07

De gelegenheid krijgen tot proeven is wél belangrijk. En daar hoef je niet al te ingewikkeld over te doen, mee eten kan eigenlijk gelijk als je niet voert maar zelf laat eten. Lettend op suiker, zout en te pittig natuurlijk.

Gebruikersavatar

Rosalinde

Berichten: 3610
Lid geworden op: 11 nov 2013 11:16
Hobbies: Bakken en breien

Re: Plantaardige bijvoeding voor baby

Ongelezen bericht door Rosalinde » 12 jul 2019 12:15

Het boek 'Eten voor kleintjes' heeft inderdaad een vleesloze inslag, maar dat er veel zuivel wordt gebruikt, was ik vergeten. Misschien dat ik daarom ook weinig met die voorbeeldmenu's heb gedaan, want onze beide kinderen hadden koemelkeiwitallergie.

Mijn ervaring is juist andersom dan bij @Luna. De oudste kreeg het eerste jaar geen zuivel en bijna geen vlees/vis, maar wel af en toe een ei van eigen kippen. De tweede kreeg geen zuivel en eieren (vanwege intoleranties), maar wel vis en vlees. Allebei kregen ze borstvoeding tot voorbij twee jaar. Toch groeide mijn oudste vanaf ongeveer een half jaar slecht en is mijn dochtertje eigenlijk steeds net iets langer dan gemiddeld geweest en, belangrijker, zij heeft lang niet zo gekwakkeld als ZL. Dit is zeker geen pleidooi voor vlees en vis voor baby's, maar zelf zou na deze ervaring een hypothetische derde baby het eerste jaar wel dierlijke eiwitten gevan naast de bv. Onze kinderen zijn nu behoorlijke carnivoren en ik voel me daarover soms wel wat schuldig (zelf eet ik nauwelijks vlees en de kinderen ook niet dagelijks), maar zij (en dus niet per se alle kinderen) lijken het wel nodig te hebben. Overigens eten ze nauwelijks zuivel, omdat ze daar allebei niet zo goed op reageren.
Ontzettend dankbaar: A 2014 B 2016 en C 2021

Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Plantaardige bijvoeding voor baby

Ongelezen bericht door Malmana » 12 jul 2019 14:07

De reden dat Stefan Kleintjes wel zuivel gebruikt is dat kinderen dat tot de speenleeftijd (2,5-7 jaar gemiddeld) nodig hebben. In de zin van moedermelk/kunstvoeding of koemelk/geitenmelk enz. Plantaardige melk bevat toch minder benodigde stoffen, waardoor dat meer vergelijkbaar is met aangelengde vruchtensap dan een vervanging voor melk.

Zolang er borstvoeding is (minimaal 3x per 24 uur een goede voeding na 1 jaar) is zuivel niet nodig.
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo


Hopefultimes

Berichten: 4376
Lid geworden op: 29 dec 2012 12:47
Hobbies: Tijdgebrek ;-)

Re: Plantaardige bijvoeding voor baby

Ongelezen bericht door Hopefultimes » 12 jul 2019 14:39

Ik reageer via de telefoon dus even kort, maar inderdaad kijk goed naar een gebalanceerd aanbod en naar de intake.
Onze dreumes heeft, door heel andere omstandigheden, een beperkt dieet, vnl plantaardig.
Maar had daardoor dus ernstige te korten inmiddels. Moedermelk op verzoek daarnaast maar dat bleek dus verre van toereikend. Inmiddels supplementeren we noodgedwongen maar de waardes zijn nog niet op niveau.
Van het concert des leven krijgt niemand een program


rtemmink

Berichten: 26
Lid geworden op: 06 mar 2017 09:38
Hobbies: Schilderen

Re: Plantaardige bijvoeding voor baby

Ongelezen bericht door rtemmink » 12 jul 2019 15:44

Ik heb altijd gehoord dat voor kinderen tot 4 jaar ei, tempé of tofu prima vleesvervangers zijn. Je moet er natuurlijk wel opletten dat je kleintje de nodige voedingsstoffen binnenkrijgt. Kinderen moeten immers nog groeien, wij als volwassenen zijn al volgroeid en dan is een tekort aan bepaalde voedingsstoffen soms niet zo erg meer. Je kunt natuurlijk allerhande literatuur doornemen hierover, maar waarom eens geen raad vragen aan een dietiste of voedingsdeskundige? Eventje langsgaan kost echt zo veel niet en dan heb je meer zekerheid :)

Gebruikersavatar

vuursteenmeisje

Berichten: 6549
Lid geworden op: 28 dec 2014 05:35
Hobbies: koken

Re: Plantaardige bijvoeding voor baby

Ongelezen bericht door vuursteenmeisje » 12 jul 2019 16:25

Geen antwoord op jouw vraag, maar wat is jouw overweging om je baby ook op alleen plantaardig voedsel te laten opgroeien? Ik ben ook heel bewust vegetariër, maar voed dl bewust niet vegetarisch op.

Verder geloof ik dat baby's nog heel goed kunnen inschatten wat ze nodig hebben (naar Rapley). Dus als jij gezond en gevarieerd voedsel aanbied en daar zoveel van laat eten als de baby wil, dat ze dan zorgen voor voldoende voedingsstoffen. Misschien eet hij een paar dagen bijna alleen groente en dan weer alleen bonen. Maar gemiddeld komt dat dan goed.


Topic starter
marjafriend

Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mar 2019 17:24
Hobbies: geen hobbies meer

Re: Plantaardige bijvoeding voor baby

Ongelezen bericht door marjafriend » 14 jul 2019 21:51

Hopefultimes, als ik jouw berichtje zo lees lijkt er sprake van een kindje met gezondheidsproblemen en daar bovenop allergieeen. Dat is toch een andere situatie dan van een kind dat gezond is en waarbij het een vrije keus is.
Wel grappig dat eerste reacties als toon hadden dat deficiënties niet kunnen voor de leeftijd van 1 jaar en de berichtjes daarna meer zijn dat vis/vlees juist wel een noodzaak is.
Nu ja, voedingscentrum en bijvoorbeeld American Dietetic Association benoemen dat een vegetarisch of volledig plantaardige voeding kan voor alle leeftijden. Maar neemt niet weg dat er planning bij komt kijken. Ik heb het WHO boekje nog niet gelezen, moet ik nog tijd voor vrijmaken!
En omdat ik het goed wil doen ben ik dus opzoek naar bronnen, juist om ervoor te zorgen dat er een gebalanceerd dieet is!
Want @vuursteenmeisje wat is de praktische uitwerking van gezond en gevarieerd in het kader van babyvoeding? Met of zonder vlees lijkt me dat toch anders voor babies dan voor volwassenen.
Ik had een tijdje geleden ook een podcast gevonden van 2 artsen over kinderen en een plantaardige voeding, maar ben ik kwijt:( ik ga weer op zoek!

Plaats reactie