Snoepbeleid

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden


pompedom11

Berichten: 6745
Lid geworden op: 18 dec 2013 17:52
Hobbies: Naaien

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door pompedom11 » 25 feb 2019 21:31

Hier krikgen ze een lollie bij de dokter, te idioot voir woorden vind ik dat. Maar hij weet inmiddels dat ik zon eco ben en het niet wil hebben.
Er is in 1 soeeltuin een.moeder die altijd ongezonde dingen uitdeelt, daar ga ik dus echt minder vaak heen. Het is namelijk redelijk normaal om te delen met kinderen due in de buurt staan en op een gegeven moment ken je elkaar ook. Ik heb toch liever dat er druiven gedeeld worden dan chips.
ZL1 1-4-2016, ZL2 11-11-2018

Gebruikersavatar

Norah

Berichten: 1362
Lid geworden op: 20 nov 2013 20:50
Hobbies: Mezelf opvoeden

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door Norah » 25 feb 2019 21:51

Nelster schreef:
25 feb 2019 15:34
mirri schreef:
25 feb 2019 15:29
Wij hadden vroeger als kind: doordeweek een keer per dag een snoepje. In het weekend een bakje chips of chocolade of zo.

Het eerste wat ik deed toen ik uit huis was, was elke dag een zak chips eten. Een complete anti reactie.
Bij ons was het beleid, op zondag chips en lekkere drankjes. Nu is het nog steeds zo dat ik op andere dagen totaal geen zin heb ik chips maar op zondag wel. 🙂
Zelfde soort beleid, andere uitwerking.
Interessant om te lezen.
Hoe is de uitwerking bij anderen?
Bij ons was het vr/za/zo een klein bakje chips. Ik eet tegenwoordig bijna nooit chips.
En op za +zo ochtend mochten we 2 snoepjes uit de pot. Op de middelbare school en tot een jaar of 20 snoepte ik best veel, 2 á 3 zakken per week gok ik. Sinds ik een jaar of 20 ben, eet ik bewust gezond en snoep ik amper meer.
Koekjes was vroeger 2 bij de koffie en 2 bij de thee. Op schooldag dus alleen 2 bij de thee. Met koekjes kan ik nog steeds wel "los gaan", maar ik eet nooit meer dan een half pak (dan word ik misselijk).

Zoons van 3,5 en 5,5 krijgen een paar x per week een koekje. Snoep hebben we niet in huis. 1x p.week naar school een ongezond schoolkoekje.
Ze drinken alleen water, melk en soms eens thee.
Als we ergens op bezoek zijn, mogen ze van mij (een niet al te grote portie) van het lekkers wat daar is. Vandaag op een verjaardag bijv. een halve taartpunt.
Laatst gewijzigd door Norah op 26 feb 2019 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Grote broer 9-2013 🐍
Middelste broer 8-2015 🐐
Klein broertje 03-2023 🐇

Gebruikersavatar

Suuz

Berichten: 8084
Lid geworden op: 24 mei 2009 19:48
Hobbies: ;-)
Locatie: Friesland

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door Suuz » 25 feb 2019 22:04

Ik kreeg vroeger wel opgelegd wat er wel en niet mocht. Een snoepje mocht, maar we mochten niet zelf pakken en er was niet een duidelijke richtlijn wanneer het nou wel en wanneer het nou niet mocht. Frisdrank kregen we alleen in het weekend en dan beperkt. Chips en snacks evenzo. Maar waaróm dat zo was, daar had ik toen geen idee van.
Van mijn (kleine beetje) zakgeld kocht ik graag snoep. Heerlijk vond ik het om met niemand te hoeven delen.

Later toen ik op mijzelf ging ben ik niet 'los geslagen'. Ik 'mocht'van mezelf wel meer dan van mijn ouders, maar stelde er wel grenzen aan. Pas nadat ik kinderen kreeg ging ik veel bewuster eten. Er zit een logica achter wat ik eet en waarom ik dat eet. Dát is wat ik mijn kinderen probeer mee te geven. Ik weet niet of je van een snoeptechnisch strenge opvoeding later heel los of zonder rem wordt. Bij mij heeft het er meer toe geleid dat ik me altijd ergens schuldig voel(de) als ik iets min of meer ongezonds at. Daar ben ik nu bewust mee bezig: me niet schuldig voelen over mezelf een stuk chocola gunnen of een ijsje als het zomers weer is.
We have the right to know all our options.

Stash: Didy Elipsen, CB Mistic Cloud, Neobullé Simon, Manduca en Bondolino.


Gebruikersavatar

Feronia

Berichten: 2268
Lid geworden op: 17 sep 2011 14:20
Hobbies: Gezin incl (huis)dieren
Locatie: Roosendaal

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door Feronia » 25 feb 2019 22:14

Je kunt je opvoeding in relatie tot hoe je nu doet/voelt/bent alle kanten op analyseren. Tot aan de scheiding van mijn ouders groeide ik op als een normaal kind uit die tijd (geboren in '79 in een middenklasse gezin), na de scheiding van mijn ouders was er geen geld meer en mijn stiefmoeder en vader waren belachelijk streng zonder enige uitleg, gevoel voor jonge pubers of neiging tot compassie. Toen ik als 15-jarige verhuisde naar mijn moeder, wilde zij de moeilijke jaren goedmaken, denk ik: "je eet hagelslag met een boterham, niet andersom".

Ja, ik heb een moeilijke relatie met (ongezond) eten. Sinds de kinderen er zijn eten we gezond, maar zodra ze op bed liggen of als ik alleen thuis ben, kan ik de kasten leeg eten. Mijn man heeft een heel ander verleden, maar is een minstens zo erge snaaier. Dus waar het door komt?
Mama van Floris 27-08-2011, Hidde 30-09-2013 en Karlijn 07-08-2019 ღ

Gebruikersavatar

MamaRF

Berichten: 9667
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:13
Hobbies: Mijn meisjes, naaien, bakken
Locatie: Leiden

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door MamaRF » 25 feb 2019 22:23

Er was bij ons thuis nooit snoep, en daar ben ik wel op losgegaan toen ik op mezelf ging wonen. Niet heel lang, maar sinds die tijd heb ik altijd wel snoep in huis ook al eet ik het zelf niet meer elke dag. Van huis uit wel geleerd om veel zelf te maken, en dat doe ik nog steeds. Taarten maak ik altijd zelf, met roomboter en suiker, want dat is toch het lekkerst. Frisdrank hadden we niet vaak, alleen op feestjes soms. Ik heb frisdrank nooit superlekker gevonden, dus dat drink ik hooguit een paar keer per jaar. DL1 begint er nu wel om te vragen nadat ze het op een feestje bij iemand had gekregen. Zelfgebakken brood, check. Vers uit de oven was dat superlekker, maar 2 dagen oud niet te eten. Dus dat doe ik zelf niet in die vorm, maar ik bak soms wel een klein brood waarvan ik weet dat het binnen 2 dagen op is.
F 11-2010 ♥ A 3-2013
***Unicorns for the win***

Gebruikersavatar

Jessie1748

Berichten: 1000
Lid geworden op: 21 nov 2018 11:50
Hobbies: .

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door Jessie1748 » 25 feb 2019 22:44

Ik heb geen echt snoepbeleid.
Hier eten we met mate. Zowel gezond als minder gezond.
Trotse mam van 4

Gebruikersavatar

rietjetoet

Berichten: 9892
Lid geworden op: 17 mei 2010 11:12
Hobbies: naaien, dansen, zingeving
Locatie: Poederlee, België
Contacteer:

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door rietjetoet » 26 feb 2019 00:49

bij mijn ouders was t: chips en koekjes en sap enz waren voor weekend avonden of feestjes... soms mocht koek zo..., later mocht sap mee naar school , etc... maar die weekend avonden bleven voor chips enz en feestjes ;-)... ik trek nog steeds op zaterdag of zo makkelijker zak chips open hii..
De kinderen hier weten ondertussen dat ze wel eens snoep mogen als ze genoeg gezonde dingen binnen hebben zeg maar... ze vragen nu nu dus af en toe naar snoepjes maar ook naar fruit enz
moeke van Jitse (29/01/2008), Leene (04/12/2010) en twee sterrekindjes

Gebruikersavatar

surfbabe

Berichten: 1715
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:57
Hobbies: windsurfen, yoga
Locatie: Friesland

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door surfbabe » 26 feb 2019 09:27

Bij mijn oudste was ik ook vrij strikt: geen snoep en alleen 'gezonde' koekjes af en toe. Uitzondering was de verjaardagstaart met 2 en 3 jaar ;) Sinds de oudste naar school gaat is er wel veel veranderd (ook voor de andere twee). Als er een vriendje speelt mogen ze 1x limonade (want vriendjes lusten vaak geen water of thee). Vriendje mag 2x limonade als ze dat willen. Snoep koop ik niet en geef ik niet, maar krijgen ze vaak bij andere vriendjes wel (of traktatie op school). Koekje is hier standaard bij de thee (biscuitje). Chips eten ze toch ook wel regelmatig door de weeks en in het weekend. Daarnaast gaat er ook veel fruit in, want rond vijven zijn ze hongerig (en nog geen etenstijd).
Op brood een beetje afgewisseld, gezond/ongezond. Maar sinds de oudste vier is staat hier ook hagelslag en vlokken in de kast (helaas). Wel hebben we gezond brood: donker zuurdesem brood. Andere vriendjes vinden het vrijwel standaard niet te eten... Drinken op school en thuis is standaard water. Uit school een bakje thee (rooibos) en evt 1x limonade bij warm weer of een vriendje. De oudste twee spelen toch ook wel 1 of 2x per week ergens anders, dus snoep krijgen ze ook.
Sausjes hadden we eerst in de suikervrije variant (van ekoplaza), inmiddels de gewone variant met suiker.
mem van J (sept 2011), B (mei 2014) en V (aug 2016)

Gebruikersavatar

Irene

Berichten: 1924
Lid geworden op: 30 sep 2008 15:52

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door Irene » 26 feb 2019 19:36

Ik ben ook los gegaan op snoep en vet eten na een behoorlijk suikerarme en gezonde jeugd.
Ik denk dat het bij mij echter meer karakter is dan opvoeding, ik ben een enorme lekkerbek en het blijft voor mij altijd moeilijk om bepaalde ongezonde dingen te laten staan en niet te veel te eten (ook al is het gezond).
Ik merk bij de kinderen onderling ook verschil, één van de kinderen is intzettend gefocust op zoetigheid terwijl de anderen een meer 'normale' (voor de meeste kinderen denk ik) hang naar zoetigheid hebben.


Topic starter
Mamain2015

Berichten: 213
Lid geworden op: 31 mar 2015 08:26
Hobbies: Koken, met familie zijn

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door Mamain2015 » 26 feb 2019 20:31

Mijn ouders hadden een inloop voorraadkast die volledig gevuld was met lekkers, en ik zat regelmatig stiekem ‘s avonds in die kast te snaaien. Koekjes, chocolade, hele dozen redband, maar ook stiekem frituren. O wat een goede tijd!!!! Toen ik op mezelf ging werd het al iets minder, want ik ga nou eenmaal met de weekboodschappen niet voor ons tweeen verschillende pakken koeken kopen. We hadden dus nooit extreem veel soorten zooi in huis. Maar nog wel supermarkt brood, margarine, bewerkte vleeswaren, en wekelijks wel minimaal een pak koek en een zak chips.
Ondertussen hebben we twee kinderen en leef ik ma tm vr zongoed als suikervrij. Ik heb nog steeds in mijn systeem zitten dat als ik los ga qua ongezond eten, ik ook goed los ga. Denk aan een hele zak chips in 1 keer. Soms nog choco erbij. En dan ben ik echt wel weer voor 5-6 dagen voorzien. Ik ben niet het type van 1 blokke choco per dag.
Mijn dochters hebben een dag per week bij oma, daar eten ze alles wat ze willen. Vandaar dat ze thuis ook vrijwel geen suiker krijgen. Zaterdag mogen ze wel iets lekkers.


Zonne

Berichten: 10397
Lid geworden op: 15 feb 2012 11:37
Hobbies: handwerken

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door Zonne » 27 feb 2019 20:56

We hadden er net nog discussie over. Ik vind het lastig met pubers.
Met drie pubers en een zevenjarige wordt er veel gevraagd om lekkers, vooral koek, chips, (ongezonde) nootjes. Snoep kopen we eigenlijk alleen met kinderfeestjes (om uit een bak water te happen haha) en vragen ze ook niet vaak om.

Vroeger was ik veel strenger, in t weekend iets van chips/koek, eens per dag max een glaasje diksap, hagelslag op brood alleen in t weekend. Dat laatste nog wel, ik koop op vrijdag een pak hagelslag oid en op is op, limonadesiroop ipv diksap tegenwoordig meestal nu en ook max een fles per week. Maar daar deden we vroeger weken mee. En nu op vakantie, wordt er dagelijks wel een pak koekjes/zak chips in t karretje gemikt en alles gaat op, dus ik zei net dat ik dat echt te gek vond (zeker in geval v puber die de hele dag niks at want niet lekker en nu wel koek wil, heel boos dat wij zeiden pak maar fruit of een beschuitje ofzo).

Ik zie wel dat twee van de kinderen na een periode afzetten tegen overdreven gezond hippie gedoe van hun moeder nu zelf veel kiezen voor gezonde alternatieven, dat is wel heel fijn om te zien. Mijn dochter bakt ook gerust gezonde koekjes van amandelmeel oid als ze wel zin heeft in iets lekkers, oudste maakt vaak popcorn met alleen een beetje zout. Alleen die tweede van ons is nog niet zover.. Ik hoop dat dat nog komt ;-)


Jvk

Berichten: 692
Lid geworden op: 25 mei 2014 21:13
Hobbies: Naaien

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door Jvk » 28 feb 2019 07:16

Wij hebben wel nagedacht over welke principes we willen meegeven qua eten. Mijn man is van zichzelf erg matig met eten en ik inmiddels ook, maar heb dit met veel moeite voor elkaar gekregen. In mijn idee is er ook echt een aangeboren component, want mijn man en oudste zoon hebben zelf veel rem met eten (beiden zijn ze vrij introvert) en ikzelf en mijn jongste zoon zijn veel impulsiever met minder rem (wij zijn vrij extravert). Wat mij bezig houdt is wat nou de optimale eet-opvoeding is. Bij mij thuis kon van alles een reden zijn om ongezond te eten: fijne gebeurtenissen, vaste momenten, als je je verdrietig voelt enz. Bij mijn man thuis was er meestal mate met snoepen, behalve op feestdagen oid.

Onze normen die we willen meegeven:
- Voldoende vezels (dus volkorenbrood), voldoende eiwitten en vitaminen (dus elke dag fruit en groenten)
- gevarieerd eten, dus regelmatig andere dingen proberen en niet steeds dezelfde maaltijden. We eten weinig vlees en vleeswaren.
- Snoepen met mate, maar op bijzondere dagen mag er meer (feestje oid). Ik eet geen toegevoegde suikers, masr de rest wel. Zo mogen ze maximaal 1x per dag chocola op brood.
- We snoepen niet op vaste momenten, want liever geen gewoonten ontwikkelen om te snoepen.
Moeder van zoontje T. (Mei 2013) en zoontje J. (September 2016)

Gebruikersavatar

Lin-da

Berichten: 4756
Lid geworden op: 29 okt 2010 20:48
Hobbies: Lezen, de kinderen, vakantie

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door Lin-da » 28 feb 2019 08:42

Ik heb jaren lang een normaal snoep patroon gehad, er was echt wel eens een koekje snoepje in huis voor uit school. Prima er werd altijd veel fruit normale porties groente gegeten wat limo maar ook veel thee en water. Ik wilde er geen verboden vrucht van maken. Maar nu het pupers zijn vind ik het vreselijk om te zien wat er allemaal in gaat en hoe ongezond ze eten m. n mijn oudste. Thuis eet ze steeds minder gezond erg kritisch met groenten fruit komt weer mee terug en altijd maar geklaag dat er niets is.. Er is hier meer dan genoeg maar altijd snel op. Echt een rot leeftijd vind ik dit maar past ook echt wel bij haar karakter hoor ! Nou ja consulsie volgens mij heb ik het redelijk goed gedaan van 0- 12 jaar maar nu leef ik voor maar wordt er niet veel van aangetrokken..
Mama van 2 meisjes sept' 05 en sept' 07

Gebruikersavatar

Jessie1748

Berichten: 1000
Lid geworden op: 21 nov 2018 11:50
Hobbies: .

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door Jessie1748 » 28 feb 2019 10:03

Dat komt uiteindelijk wel weer goed volgens mij. Eetgedrag van pubers.
Trotse mam van 4


Zonne

Berichten: 10397
Lid geworden op: 15 feb 2012 11:37
Hobbies: handwerken

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door Zonne » 28 feb 2019 12:44

Dat zie ik hier wel ja, maar hoe je er ondertussen mee omgaat vind ik wel lastig. Ik wil het geen groot ding maken dus laat ze redelijk vrij maar die ene van ons met/zonder rem maakt het wel heel bont.

Plaats reactie