Snoepbeleid

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Topic starter
Mamain2015

Berichten: 213
Lid geworden op: 31 mar 2015 08:26
Hobbies: Koken, met familie zijn

Snoepbeleid

Ongelezen bericht door Mamain2015 » 25 feb 2019 13:29

Ik ben benieuwd naar jullie “snoepbeleid”.

Hoe ik erin sta. Maandag t/m vrijdag BINNENSHUIS volledig suikervrij. Dus als oma met limonade of een snoepzak aankomt mogen onze kinderen dat niet hebben. In het weekend 1 x iets lekkers (bakje chips oid) en een cheatmeal, bijvoorbeeld zelfgemaakte pizza of ovenpatat met extra veel saus. En sowieso ben ik in het weekend net wat relaxter, dus dan mogen we bijvoorbeeld bewerkte vleeswaren (grillworst oid) of een beetje hagelslag op ons (gezonde) brood. Limonade wil ik binnenshuis eigenlijk helemaal niet. Als oma doordeweeks met iets lekkers aankomt mag ze dat vaak niet opeten; dat botst nogal.
Mijn reden achter het vrij strikte beleid binnenshuis is het feit dat we regelmatig (zo’n tweemaal per week) familie bezoeken of playdates hebben, en dan heb ik over het algemeen geen invloed op het eten. Daar wordt dan vaak patat én koek geserveerd. Vaak nog een lolly toe. Vandaar dat ik het hevoel heb binnenshuis te moeten compenseren.
En daarom word ik door familie gezien als “die strenge moeder”.
Hoe gaan jullie hiermee om?

Even een kleine update: dagelijks snoepen met een lekker ruime bak druiven, verse medjool dadels of nootjes mag (en gebeurt ook) altijd. Daarnaast is bovenstaande de theorie, in de praktijk glipt er echt altijd wel wat extra naar binnen. Wb vleeswaren vind ik het suiker niet zo erg, dat is relatief weinig. Het gaat me dan meer om de matewaarin het is bewerkt.
Laatst gewijzigd door Mamain2015 op 25 feb 2019 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Petra1985

Berichten: 7127
Lid geworden op: 08 feb 2009 14:55
Hobbies: Wat niet
Locatie: Fryslân boppe!

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door Petra1985 » 25 feb 2019 13:41

Snoepbeleid... ze mogen hier elke dag wel een snoepje, zelfs soms wel 2 en soms kopen ze zelf een zak en eten ze alles in 1x op. Van hun zakgeld mogen ze doen wat ze willen, en dat doen ze nog best verstandig vind ik, ze sparen het vaker om iets moois voor te kopen dan dat ze het besteden aan snoep.

Daarnaast mogen ze bewerkte vleeswaren op (wel volkoren) brood, hagelslag etc maar kiezen ook net zo vaak voor kaas, komkommer, tomaat, humus etc.

Cheatmeals doen we geregeld maar ik zorg altijd voor wat groente erdoor/erbij, of ze het eten is de vraag, geen idee, ik let daar niet zo op.
Limonade krijgen ze hier mee naar school, en na school mogen ze kiezen tussen limonade of thee, ze kiezen vaak thee en ook vaak limonade.

Ik ben niet zo van het weghouden maar breng ze liever bij wat een gezonde keuze is en wat een minder gezonde. Aan mijn 2 oudsten zie ik dat ze dat al heel goed leren en ook geregeld de gezonde keuze daadwerkelijk kiezen, en vaak ook niet 😂

Ik mocht vroeger thuis nooit snoep. Heb er niet echt een gezonde relatie met eten door gekregen dus dat wil ik voor mijn kinderen niet. Ze hebben ook een mooi lijntje, zijn kerngezond en voelen zich goed dus ik maak me er niet zo druk meer om als dat ik deed toen mijn oudste 2 nog klein waren. Mijn derde kreeg ook al suiker toen hij 2 was, dat hou je echt bijna niet tegen met oudere kinderen in huis.
Opvoeden is met pijn loslaten wat je met liefde hebt opgebouwd

Trotse mem van 3 zonen '07, '08 en '14! ♡♡♡


Bodieh

Berichten: 1595
Lid geworden op: 08 aug 2016 07:57
Hobbies: Vanalles

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door Bodieh » 25 feb 2019 13:44

Ik weet niet hoe oud je kind(eren) zijn maar ik merk dat ons snoepbeleid steeds wat veranderd door de leeftijd.

Wij doen het zo:
* Geen snoep/koek e.d. onder de 2 (bij een tweede wat lastiger daar is het niet helemaal bij gelukt)
* in principe mag onze dochter (5 jaar) elke dag 1 glas ranja (maar ze drinkt meestal water).
* Iemand in de familie jarig? Bijv Opa/oma/tantes/ooms dan vieren we dat met zoetbeleg(hagelslag extra puur) op brood (als je dat wilt natuurlijk)
* op zaterdag hebben we filmavond. Dochter mag dan een snoepje uit haar snoeppot maar vaak maken we zelf ook iets van fruit (ijsjes, yoghurtje of smoothie).

Verder laten we alles los. Komen er kinderen hier spelen dan gelden dezelfde regels als altijd. Als ze ergens anders gaat spelen kan het best zijn dat ze daar wel een snoepje krijgt en daar doen we niet moeilijk over. Ik vind ook dat ze mag leren dat mensen er verschillend mee omgaan en helemaal verbannen wil ik het ook niet. Die keus kan ze uiteindelijk zelf maken.

Edit: toegevoegde suikers in vleeswaren en sauzen kijken we niet naar. We eten pak en zakjes loos dus die ene keer dat er ergens een klodder mayo overgaat maakt mij niet zoveel uit. Snacken (friet en kapsalon hier) doen we ongeveer 2x in de maand. Ik probeer dat zoveel mogelijk te beperken
Laatst gewijzigd door Bodieh op 25 feb 2019 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

rietjetoet

Berichten: 9892
Lid geworden op: 17 mei 2010 11:12
Hobbies: naaien, dansen, zingeving
Locatie: Poederlee, België
Contacteer:

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door rietjetoet » 25 feb 2019 13:46

hier mogen ( 11 en 8 jarige) ze gewoon kiezen uit wat er op tafel staat en ja ook bewerkte vleeswaren of choco of zo maar ze moeten afwisselen tussen zoet en niet zoet. Snoepje mag één per dag , chips enz mag bij feestjes. Limonade ook met feestjes of eens tussendoor maar niet dagelijks, ze drinken meestal water eigenlijk, op school mag enkel water. Ik vind t belangrijkste dat eerst fruit enz op is als er dan nog plaats is mag er ook iets ongezonds komen... Suikervrij ga ik niet. Dus ja er mag suiker in de yoghurt, en ja ze mogen dagelijks een koek maar niet altijd vol chocolade enz, die keuze is er gewoon niet in de kast ;-)?. Ze eten fruit en een koek op school en als ze thuis komen willen ze of een stuk fruit of een beker soep of zo. Op feestjes weten ze dat cola mag tot 17u en niet later , andere dranken trek ik me niet aan 't is feest. Oma komt hier nooit met limo aanzetten of zo dus dat probleem stelt zich niet. Als kids daar zijn eten ze gewoon met hen mee, mijn moeder is nie zo van zoete verwennen
moeke van Jitse (29/01/2008), Leene (04/12/2010) en twee sterrekindjes

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door Luna » 25 feb 2019 14:07

3 kids hier, 9, 5 en bijna 3. Wij hanteren geen vaste snoep of ongezond eten dagen. Zo krijgen ze door de weeks wel eens chips en dan in het weekend niet. Ook eten we regelmatig gezond in het weekend en een dag door de weeks weer eens ongezond.

Snoep krijgen ze als ze er om vragen, dat doen ze soms dagen niet. Maar dan weer niet een half uur voor het eten. Dl2 is bij ons de grootste snoeppert, maar is ook dol op groente en fruit, dus 'neem maar een appel' werkt ook. Dl3 vraagt om snoep als ze hangry is en wil dan net zo lief een boterham.

We hebben altijd alleen maar volkorenbrood, maar daarop mag wel hagelslag of vleeswaren ofzo. Ook geen regels van eerst gezond, ze mogen wel 2 broodjes zoet, een andere dag eten ze weer alleen maar kaas of pindakaas. Eigenlijk reguleert dat hier heel prima.

1 of 2 x per week eten wij makkelijk, pizza, patat, tosties ofzo. Maar wel altijd met veel verse paprika en tomaat enzo erbij. Op de pizza gooi ik altijd extra spinazie.

Wij zullen niet extreem gezond eten denk ik, maar zeker ook niet ongezond. Elke dag groente en fruit, volkoren producten en matig met suiker. Maar niet met strakke regels, gewoon komt zoals het komt en we praten vaak over of iets gezond is of niet (maar wel heel lekker).
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)


pompedom11

Berichten: 6745
Lid geworden op: 18 dec 2013 17:52
Hobbies: Naaien

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door pompedom11 » 25 feb 2019 14:47

Zl1 eet wat wij eten. Dus als wij taart eten, mag hij ook. Als ik iets snack, mag hij ook. Maar snoep krijgt hij thuis nooit. Wel zelfgemaakte taart, chocolademelk van melk en cacoa, donkerbrood met boter en honing, kwarkknödel bij oma.
ZL1 1-4-2016, ZL2 11-11-2018


Hopefultimes

Berichten: 4376
Lid geworden op: 29 dec 2012 12:47
Hobbies: Tijdgebrek ;-)

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door Hopefultimes » 25 feb 2019 15:00

Wij sluiten compromissen. De oudste was suikervrij tot 2 . Bij de derde lukt dat niet . Wij kiezen dan uiteindelijk voor sfeer boven voeding, kort gezegd.
Snoep: in de vakantie mogen ze een zakje uitzoeken, verder niet in huis. Dat werkt momenteel prima. Verder zijn we niet zo strikt. Ik geloof in leren met voeding omgaan. Kinderen drinken water en thee maar als we weg zijn mogen ze kiezen.
Van het concert des leven krijgt niemand een program


Sunrise76

Berichten: 1108
Lid geworden op: 06 apr 2016 11:55
Hobbies: Lachen en kids

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door Sunrise76 » 25 feb 2019 15:27

@pompedom11 kwarknödel met aprikoos? Lekker!!!!

Bij kind nr 1 waren wij heel streng. Nu bij nummer 3 is het idd zo dat wij vaak sfeer boven gezonde voeding verkiezen :-) het beleid wordt dus soepeler. Wel elke dag groenten en fruit.
En als ze een keer te weinig binnengekregen hadden, dan vragen ze er zelf om. Ik geloof ook erin, dat een kind goed aanvoelt wat goed voor hem is.

Gebruikersavatar

mirri

Berichten: 9269
Lid geworden op: 02 mar 2012 08:15
Hobbies: muziek, tekenen, lezen, gaming
Locatie: Limburg

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door mirri » 25 feb 2019 15:29

Wij hadden vroeger als kind: doordeweek een keer per dag een snoepje. In het weekend een bakje chips of chocolade of zo.

Het eerste wat ik deed toen ik uit huis was, was elke dag een zak chips eten. Een complete anti reactie.

We worden niet bemind omdat we goed zijn.
We zijn goed omdat we bemind worden.

Gebruikersavatar

Nelster

Berichten: 1953
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:45
Hobbies: Volleybal

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door Nelster » 25 feb 2019 15:34

mirri schreef:
25 feb 2019 15:29
Wij hadden vroeger als kind: doordeweek een keer per dag een snoepje. In het weekend een bakje chips of chocolade of zo.

Het eerste wat ik deed toen ik uit huis was, was elke dag een zak chips eten. Een complete anti reactie.
Bij ons was het beleid, op zondag chips en lekkere drankjes. Nu is het nog steeds zo dat ik op andere dagen totaal geen zin heb ik chips maar op zondag wel. 🙂
Zelfde soort beleid, andere uitwerking.
'Na de zomer brak de liefde door' Loesje
M10 september 2013
N12 februari 2016
M18 februari 2019
J 5 september 2022

Gebruikersavatar

ronja

Berichten: 8917
Lid geworden op: 17 mei 2011 19:12
Hobbies: van alles en nog wat
Locatie: Zuid Limburg

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door ronja » 25 feb 2019 15:45

Wij hebben geen specifiek snoepbeleid. Toen mijn tweeling nog jonger was, snoepten ze niet, ze vroegen er niet om. Rond hun vierde verjaardag zijn ze begonnen met snoepen, de jongste ging daar automatisch in mee. Ze eten ook veel fruit en nootjes en rauwkost, ze spelen veel buiten, hebben gezond gewicht. Ik denk dat alles wat verboden is, extra aantrekkelijk is. We hebben wel bepaalde gewoontes, zoals niet snoepen vlak voor etenstijd bijvoorbeeld.
Moeder van tweeling (12/2012) en eenling (05/2015)

Gebruikersavatar

Tesja

Berichten: 1572
Lid geworden op: 18 nov 2013 11:06
Hobbies: -

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door Tesja » 25 feb 2019 16:04

Hier ook een kleuter die we zo lang mogelijk zo min mogelijk suiker hebben gegeven, maar op de speelzaal kregen ze limonade en een koekje en nu op school is het met alle traktaties zeker niet meer te doen. Doordat ze het meer kent wil ze ook meer, ging er heel veel om zeuren en stiekem pakken. Nu ‘het snoepje van de dag’ ingevoerd. 1 x per week tellen we voor elke dag 2 snoepjes uit. Die mag ze altijd vragen behalve voor het ontbijt en na het eten. Als ze het wil opeten als er vriendjes zijn moet ze delen (doet ze nooit) Wat er overblijft mag ze op het eind extra opeten. Dit helpt heel veel tegen zeuren. De kaders zijn nu duidelijk. Zoet beleg hebben we meestal niet in huis zowel dan zijn er geen restricties op. En op is dan weer op.
Onze (MeerMerel & ik) kinderen hebben een forumnaam. Malin (08-2013), Lotta (09-2018) en Seppe (05-21)

Gebruikersavatar

Appelgebakje

Berichten: 5991
Lid geworden op: 05 apr 2013 17:18
Hobbies: Naaien, haken, wandelen
tag: Mamma Spook

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door Appelgebakje » 25 feb 2019 16:05

Hier eten we eens per week patat met rauwkost of gekookte worteltjes/erwten.

Qua snoep/chips mogen ze 's middags een snoepje of wat chips. Of een koek, maar meestal hebben we dat niet in huis.
Qua drinken wisselen ze zelf al aardig tussen limonade/diksap (vrij slap aangemaakt), thee, water en melk.

Op brood mogen ze ook wat ze willen. Ze eten net zo lief hartig als zoet beleg. Vlees(waren) is K niet echt gek op dus dat eet hij zelden. Alleen kipworst en knakworst gaat er bij hem in. Tosti, ei en yoghurt lusten ze ook graag bij of in plaats van brood.
[ K | 30-10-2013] [*] [ T | 30-01-2017]

There is freedom waiting for you, On the breezes of the sky.
And you ask "What if I fall?"
"Oh but my darling, What if you fly?
[Erin Hanson]

Gebruikersavatar

Feronia

Berichten: 2268
Lid geworden op: 17 sep 2011 14:20
Hobbies: Gezin incl (huis)dieren
Locatie: Roosendaal

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door Feronia » 25 feb 2019 16:20

Wij letten niet heel erg op. Als er gewoon ontbeten en gelunched wordt en er fruit gegeten is, mogen ze gerust wat te snoepen. We hebben meestal van die zakjes met kleine snoepjes, doen ze lang mee dus lijkt heel wat ;) Pure chocolade vinden ze ook lekker. Qua chipjes hebben we naturel chips, zoute popcorn en soms nibbitjes. Ook niet het meest onverantwoord. En een monkey plate met blokjes kaas, worst, nootjes, komkommertjes, gekookt eitje gaat ook met smaak leeg.

Boterhammen eten we met bijv pindakaas, bio kaas, bio chocopasta, en ook wel eens vruchtenhagel oid.

Naar school gaat altijd fruit mee voor de kleine pauze. In de grote pauze boterhammen, rauwkost en soms een sultana, peperkoekje oid. Ze drinken op school en thuis alleen water. Op een vrije middag en in het weekend ook gerust een keer een beker appelsap of roosvicee.

Ik ben vooral erg blij met de "Mag ik wat lekkers?" "Ja hoor, schaaltje druifjes?" "JAAAAA!"
Mama van Floris 27-08-2011, Hidde 30-09-2013 en Karlijn 07-08-2019 ღ

Gebruikersavatar

Wicky

Berichten: 10671
Lid geworden op: 16 jul 2012 12:46
Hobbies: o.a. kind, boek, tuin, fiets
tag: Bzzzz... Was-bij

Re: Snoepbeleid

Ongelezen bericht door Wicky » 25 feb 2019 16:24

Wij hebben ook niet echt beleid. Enige vaste moment is s avonds bij de thee, dan mogen ze kiezen uit een koekje of een chocolaatje. Vaak nemen we ergens gedurende de dag nog wel een keer een koekje oid. Broodbeleg mogen ze zelf kiezen zo lang ze blijven afwisselen, dus bijv 1 boterham met choco per dag en daarna wat anders kiezen. Zl1 heeft een eigen bakje met snoepjes van sint maarten, carnaval etc en daar vraagt hij af en toe om. Dan zeg ik eigenlijk altijd ja is goed.
Zoon juni 2011, zoon maart 2016

Als een kind zich niet ontwikkelt volgens het boekje, dan heb je niet het goede boekje

Plaats reactie