Peuter krijgt passende hulp bij stukjes eten..

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Help! Mijn dreumes heeft honger!

Ongelezen bericht door Malmana » 11 dec 2019 21:57

Voor een monkeyplatter hoef je niets aan te schaffen hoor.

Je pakt een bord en legt daar los van elkaar wat stukjes op. Misschien in het midden de structuur zoals hij gewend is. Zo kan hij zien, voelen, ruiken hoe de dingen apart zijn. In het begin zal hij misschien alleen kijken. Als hij een hekel heeft aan vieze handen kan je ook proberen de dingen wat droog aan te bieden. Pasta, courgette, champignons ed zijn minder nat dan tomaat, komkommer, vis. Om maar wat te noemen.
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo

Gebruikersavatar

Wilhemina
Moderator
Moderator
Berichten: 2984
Lid geworden op: 17 sep 2015 14:52
Hobbies: chatten
tag: Bzzzzz... Eindelijk-bij

Re: Help! Mijn dreumes heeft honger!

Ongelezen bericht door Wilhemina » 11 dec 2019 22:32

Ik wil niet beweren dat er niks is, maar dat enorm kritische, iets uit zijn mond laten lopen, geen vieze handjes willen, nooit rijst eten: dat herken ik allemaal zo. Mijn peuter heeft geen nare mondervaringen. Wat bij hem kan helpen is iets meerdere dagen achter elkaar aanbieden, variërend van temperatuur, en inderdaad op een groot bord of juist in bakjes met keuze waarbij hij een deel sowieso wel eet. En soms helpt het om zogenaamd stiekem zijn bord leeg te eten, dan ziet hij dat en wil hij me voor zijn.

Met de handen eten is wel handig want het gaat sneller en dan kunnen ze ook voelen Dus ik leg vaak een vochtig doekje naast zijn bord, dan kan hij zelf zijn handen schoonvegen.
Voor mens en moederland
Joris (zomer 2017), Mats (zomer 2021)

Gebruikersavatar

Topic starter
MissSnickje91

Berichten: 4206
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:35
Hobbies: Katten, lezen en schrijven

Re: Help! Mijn dreumes heeft honger!

Ongelezen bericht door MissSnickje91 » 12 dec 2019 08:13

@JufT
Milan had voorheen behandeling van een pre logopedist.
Zij was vooral bezig met kinderen weer aan het eten krijgen na periodes van sondevoeding, al dan niet volledig.

Ik twijfel of zij de juiste persoon hier voor is, maar ze kent Milan wel al van jongs af aan en weet hoe wij met hem omgaan.

Dankjewel voor je reactie Wilhemina, er zal zeker ook gewoon peuter gedrag mee spelen in deze denk ik.
De spaghetti bolognese van Olvarit lust zoon wel, dus misschien kan ik deze nog voorzichtig mengen met onze spaghetti, om zo rustig te wennen.

Vooralsnog gaan er een heleboel dingen wél heel goed, dat vergeten we soms een beetje als zoon weer van alles weigert, uitspuugt of niet kan eten.
Love build a bridge, between your heart and mine.

Trotse mama van Milan; 27-07-2017 & Julia; 05-09-2022


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Help! Mijn dreumes heeft honger!

Ongelezen bericht door Olivia3 » 12 dec 2019 09:12

Eet hij wel weer verder nadat hij iets heeft gehad wat hij weigert of van over zijn nek gaat?
Zou je wat potjes in huis kunnen halen van iets wat hij lekker vindt? Dan zou je dat kunnen geven naast wat je kookt en haalt het wellicht de druk af van eten. Want je hebt ook al zorgen om zijn gewicht en groei. Kan het zijn dat hij voelt hoe graag je wil dat hij goed eet? Zou je het meer los kunnen laten als hij dingen eet om te groeien en daarnaast zelf mag ontdekken wat hij daarbuiten nog wil eten?

Gebruikersavatar

Mir

Berichten: 4442
Lid geworden op: 08 okt 2015 10:31
Hobbies: lezen, dieren, fotografie
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Help! Mijn dreumes heeft honger!

Ongelezen bericht door Mir » 12 dec 2019 09:34

Dat lijkt me inderdaad een goede @Olivia3. Ik weet dat mijn moeder mij vroeger altijd als eerste eten gaf, altijd iets waar ik van hield, en vervolgens mocht ik mee eten of proeven van wat zij at. Maar dat hoefde niet, geen enkele druk want ik had al gegeten. En juist daardoor vond ik het extra leuk, wilde eigenlijk alles wel even proeven of nog wat meer ervan eten, en werd een hele goede eter die alles lustte. Ik vond dat altijd wel een mooi idee. Bij T zorg ik ook altijd iets in huis te hebben waar hij van houdt, en als we iets eten wat hij minder lekker vindt of niet kent, pas ik dezelfde strategie toe. Hij krijgt zijn lekkere eten, en mag daarna of tijdens bij mij op schoot van mijn bord proeven, en meestal doet hij dat dan graag. Zo leert hij wel nieuwe dingen kennen en waarderen, zonder dat het ten koste gaat van genoeg binnenkrijgen.
Trotse mama van T (sept 2016)

Gebruikersavatar

Bloem11

Berichten: 5510
Lid geworden op: 07 okt 2013 11:06
Hobbies: Lezen, aikido en katten
tag: Bzzz-nope

Re: Help! Mijn dreumes heeft honger!

Ongelezen bericht door Bloem11 » 12 dec 2019 09:42

Zl hield ook niet van vieze handen, weigerde een krentenbol en weigert te proeven. En at heel beperkt. Het is een gevoelig kind en je hebt gezien hoe woest hij kon worden. ;)
Is goed genoeg gekomen. Hij eet dan wel geen warm avondeten, m.u.v patat,pizza,pannenkoek. Maar wel krentenbol, rauwkost,kale paste,fruit en brood. Dus hij krijgt alle voedingstoffen binnen. Vieze handen zijn al tijden geen probleem meer. Overigens eet hij geen dingen die te vloeibaar zijn.
Voor Monkeyplatter gebruik ik een groot bord of dienblad en leg er van alles gegroepeerd op.
We hebben er nooit druk opgelegd, dat werkt volledig averechts.
Beter onvolwassen zijn en jezelf blijven ontwikkelen, dan nu zeggen dat je volwassen bent en stoppen met leven

Mama van F. de krijger (01/2014)

Gebruikersavatar

Topic starter
MissSnickje91

Berichten: 4206
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:35
Hobbies: Katten, lezen en schrijven

Re: Help! Mijn dreumes heeft honger!

Ongelezen bericht door MissSnickje91 » 12 dec 2019 11:42

Olivia3 schreef:
12 dec 2019 09:12
Eet hij wel weer verder nadat hij iets heeft gehad wat hij weigert of van over zijn nek gaat?
Zou je wat potjes in huis kunnen halen van iets wat hij lekker vindt? Dan zou je dat kunnen geven naast wat je kookt en haalt het wellicht de druk af van eten. Want je hebt ook al zorgen om zijn gewicht en groei. Kan het zijn dat hij voelt hoe graag je wil dat hij goed eet? Zou je het meer los kunnen laten als hij dingen eet om te groeien en daarnaast zelf mag ontdekken wat hij daarbuiten nog wil eten?
Milan eet wel verder, maar dan wel verder van iets anders.
De maaltijd die de trigger veroorzaakt heeft om te spugen, vermijd hij angstig.

Jouw aanpak klinkt als een goed plan.
Gaan we inzetten, dankjewel!

Druk op het eten leggen we nooit, hij mag zeggen wat hij wil en hoeveel.
We moedigen wel aan om alles te proberen maar de regie ligt bij hem.
Manlief is soms wat streng, maar die doet ook alleen maar zijn best.

De waslijst met dingen die hij wél eet is gelukkig al langer geworden dan het ooit was.
Love build a bridge, between your heart and mine.

Trotse mama van Milan; 27-07-2017 & Julia; 05-09-2022

Gebruikersavatar

Topic starter
MissSnickje91

Berichten: 4206
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:35
Hobbies: Katten, lezen en schrijven

Re: Help! Mijn dreumes heeft honger!

Ongelezen bericht door MissSnickje91 » 12 dec 2019 11:47

Bedankt voor de reacties!
We gaan ermee aan de slag.
Klinkt als een goed plan, soms is dan een andere kijk op je handelen wel fijn.

Zoon krijgt ook alle voedingsstoffen wel binnen, dat is niet zozeer een probleem.
Ik vind het soms lastig en dan vooral als we ergens anders zijn, dat er altijd nagedacht moet worden over wat zoon wel of niet kan eten.

Druk over zijn lengte en gewicht maak ik me niet meer.
Milan eet overdag zo ontzettend goed, dat ik dat los kan laten.
Hij kan nu zelf om een boterham, koekje of een extra toetje vragen en krijgt dat dan gewoon.
Hij heeft maat 86 qua bovenkleding overgeslagen.
Hij weegt nu 11 kilo en is 83.5 cm groot.
Er zat dus een groeispurt aan te komen.

Mijn zorgen gaan soms in golven.
Dan voelt het een hele tijd goed en dan ineens borrelt er weer iets in mij.
Zegt niet altijd iets over Milan overigens.. 😕
Love build a bridge, between your heart and mine.

Trotse mama van Milan; 27-07-2017 & Julia; 05-09-2022

Gebruikersavatar

Bloem11

Berichten: 5510
Lid geworden op: 07 okt 2013 11:06
Hobbies: Lezen, aikido en katten
tag: Bzzz-nope

Re: Help! Mijn dreumes heeft honger!

Ongelezen bericht door Bloem11 » 12 dec 2019 12:10

:hug: Ieder ouder maakt zich zorgen als hun kind niet goed eet, of zonder duidelijk reden opeens ergens heel moeilijk over doet.
Dat jullie je dan veel meer zorgen maken is niet meer dan logisch. Milan is een pracht kind (en jullie pracht ouders) met een zeer pittige medisch achtergrond.
Beter onvolwassen zijn en jezelf blijven ontwikkelen, dan nu zeggen dat je volwassen bent en stoppen met leven

Mama van F. de krijger (01/2014)

Gebruikersavatar

vuursteenmeisje

Berichten: 6549
Lid geworden op: 28 dec 2014 05:35
Hobbies: koken

Re: Help! Mijn dreumes heeft honger!

Ongelezen bericht door vuursteenmeisje » 12 dec 2019 12:22

Wat Bloem zegt :). En ik weet niet of hij al genoemd is, maar een tip die ik eerder las en waar ik veel aan had is dat je bij proeven niet hoeft door te slikken. Als het vies is mag je het uitspugen en heb je het ook geproefd.

Gebruikersavatar

Mir

Berichten: 4442
Lid geworden op: 08 okt 2015 10:31
Hobbies: lezen, dieren, fotografie
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Help! Mijn dreumes heeft honger!

Ongelezen bericht door Mir » 12 dec 2019 13:04

vuursteenmeisje schreef:
12 dec 2019 12:22
Wat Bloem zegt :). En ik weet niet of hij al genoemd is, maar een tip die ik eerder las en waar ik veel aan had is dat je bij proeven niet hoeft door te slikken. Als het vies is mag je het uitspugen en heb je het ook geproefd.
Ja, dat. En als dat een stap te ver is, begin met voelen en ruiken. Ook dat is een onderdeel van proeven, en eentje die vaak wel haalbaar is als in de mond nog niet lukt.
Trotse mama van T (sept 2016)


JufT

Berichten: 1894
Lid geworden op: 21 jan 2015 21:59
Hobbies: Lezen, buiten zijn, sporten

Re: Help! Mijn dreumes heeft honger!

Ongelezen bericht door JufT » 12 dec 2019 13:18

Of zelfs gewoon ermee spelen, waar een monkey platter zich uitstekend voor leent!
Ik zet gewoon een bordje met allerlei eten (blokjes kaas, cracker, gehaktballetjes, rauwe groente, kale pasta, ...) in de buurt van de speelplek en laat het dan los. Ik verwijs er niet naar, moedig niet aan, ik doe gewoon alsof het er niet staat.
Soms wordt het bordje genegeerd, soms eet hij van alles wat, soms eet hij 1 ding en smeert de rest uit. Mag allemaal.

Aan die piste dacht ik ook nog even: hoe sta jij zelf tegenover vieze handen? Eet je zelf weleens met je handen? Hoe reageer je als M vies is?
Ik heb hier thuis gemerkt dat de kinderen veel schoner eten bij vl, die niet goed tegen vuil kan, dan bij mij. Dat hebben ze helemaal zelf opgepikt zonder dat we daar iets expliciet over gezegd hebben.
Mama van DL 12/2014 en ZL 9/2017

Gebruikersavatar

Topic starter
MissSnickje91

Berichten: 4206
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:35
Hobbies: Katten, lezen en schrijven

Re: Help! Mijn dreumes heeft honger!

Ongelezen bericht door MissSnickje91 » 12 dec 2019 14:05

JufT schreef:
12 dec 2019 13:18
Aan die piste dacht ik ook nog even: hoe sta jij zelf tegenover vieze handen? Eet je zelf weleens met je handen? Hoe reageer je als M vies is?
Ik heb hier thuis gemerkt dat de kinderen veel schoner eten bij vl, die niet goed tegen vuil kan, dan bij mij. Dat hebben ze helemaal zelf opgepikt zonder dat we daar iets expliciet over gezegd hebben.
Tja, daar heb je een punt.
We doen eigenlijk zoals iemand al beschreef:
Hij krijgt nu een doekje bij zijn bordje en van ons mag alles.
Vieze handjes en vieze kleren maak ik me niet zo druk om.
Manlief wel iets meer, maar die begint daarin te temperen.
Milan heeft een aversie van vies zijn, vind dat echt heel naar.
Ik denk dat dat komt omdat hij zichzelf heel vaak ondergespuugd heeft.
Zo erg dat het bij zijn kleding in liep..

Ik ga zo een bakje met crackertjes en paprika neerzetten.
Ik heb nog een gele paprika liggen. =)
Love build a bridge, between your heart and mine.

Trotse mama van Milan; 27-07-2017 & Julia; 05-09-2022

Gebruikersavatar

Jessie1748

Berichten: 1000
Lid geworden op: 21 nov 2018 11:50
Hobbies: .

Re: Help! Mijn dreumes heeft honger!

Ongelezen bericht door Jessie1748 » 12 dec 2019 16:50

Waar komt het woord monkey platter overigens vandaan? Wij noemden dit gewoon verrassingsbordje vroeger, ik had echt geen idee dat het tegenwoordig een officieel iets is met een officiele naam......
Trotse mam van 4

Gebruikersavatar

Topic starter
MissSnickje91

Berichten: 4206
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:35
Hobbies: Katten, lezen en schrijven

Re: Help! Mijn dreumes heeft honger!

Ongelezen bericht door MissSnickje91 » 13 mei 2020 15:24

Het is allang geen dreumes meer en hij heeft geen honger meer, maar bijvoeden doen we nog steeds.
Vandaar dat ik toch een update in dit draadje wilde.

Waar ik stiekem had gehoopt op een zindelijk kind door de quarantaine, was dat niet wat er gebeurde.
Er gebeurde wél iets anders.
Noodgedwongen met je peuter thuis zitten heeft ons iets onbetaalbaars opgeleverd.

Milan kan nu macaroni, spaghetti, tagliatelle en rijst eten.
Hij blijkt groot fan van ovenschotels en eet dan zelfs stukjes kipfilet met ons mee.
Rijst is wat fragiel, maar wat een vloeibaarder sausje gaat het best okay.

En vandaag vertelde ik hem dat hij een grote jongen is en dat grote jongens appels eten.
In kleine stukjes en met mes en vork, maar dat boeit niet.
Hij eet fruit!! 🤩
Ik kan wel janken. Ik ben zo blij!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Love build a bridge, between your heart and mine.

Trotse mama van Milan; 27-07-2017 & Julia; 05-09-2022

Plaats reactie