Wanneer stap kinderarts?

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Topic starter
blieb

Berichten: 1286
Lid geworden op: 10 dec 2010 11:42
Hobbies: Katten
Locatie: Schoonhoven

Re: Wanneer stap kinderarts?

Ongelezen bericht door blieb » 04 okt 2016 21:24

Dank voor alle reacties trouwens, wordt zeer gewaardeerd!

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Dochter 04/2011 en zoon 08/2014.

Gebruikersavatar

salapio

Berichten: 3811
Lid geworden op: 05 jul 2009 11:11

Re: Wanneer stap kinderarts?

Ongelezen bericht door salapio » 04 okt 2016 21:41

Mijn jongste zoon S is inmiddels 4,5 en hij eet: pasta/rijst/couscous, vega-schnitzel en kaasburger, heel soms vega-balletje, kaas (los), knijpfruit van goodies mango/appel, cracottes/maïsrijstwafel, brood, pannenkoek (ook met banaan/pompoen/spinazie). Soms cashewnoten, soms yoghurt, soms patat. En ongezonde dingen zoals gesuikerde appelmoes en chips en snoep. Soms koek, cake en taart nauwelijks.

Hij is altijd gezond en energiek. Wel vaak hongerklapterror. Maar kan dan ook door het lint gaan als ik geen bak snoep voor hem zet maar cashewnootjes of kaas [rolleyes]. O en hij drinkt graag melk. Bv ging hij weigeren nog voor zn 1e verjaardag (ik zwanger = geen melk).

Hij groeit goed qua lengte (niet heel lang, maar al onze kinderen zijn ukkies), qua gewicht mwa - weet het niet precies want ouderwetse weegschaal. Meer dan een kilo afgelopen jaar is het zeker niet.

Hij is gecheckt door kno-arts en logopedist. Die vonden niets afwijkends.

In jouw situatie zou ik een kinderarts wel doen, maar ik vraag me af wat die hieraan kan doen....
M (2007), T (2010), S (2012), L (2013)


Jessie6363

Berichten: 15386
Lid geworden op: 28 nov 2011 13:46
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: Wanneer stap kinderarts?

Ongelezen bericht door Jessie6363 » 04 okt 2016 21:49

mniekje schreef:Ik zou denk ik juist wel de bv blijven geven, dan krijgt hij in elk geval de juiste voedingsstoffen binnen.
Dit heb ik.idd ook lang gezegd en gedacht :).

Tja wanneer zag ik effect? Duurde best lang nog. Dus of het gerelateerd was of dat ze eindelijk ging eten???

Het is nu nog n miesmuizer trouwens. [eh]

Gebruikersavatar

Marja73

Berichten: 4141
Lid geworden op: 17 jun 2014 13:53
Hobbies: Kids en buiten zijn

Re: Wanneer stap kinderarts?

Ongelezen bericht door Marja73 » 04 okt 2016 23:00

200 gram in negen maanden vind ik erg weinig! En met mijn ultraslanke en kleine ukje ben ik echt wel wat gewend. Zo vlak voor de winter hebben kinderen toch wat vet op hun botjes nodig, voor het griepseizoen. Ik zou gaan. Beter wel gaan en gerustgesteld, dan niet gaan en daar achteraf van balen. Er komt toch ooit ergens een omslagpunt, waar hij meer dan bv nodig gaat hebben. Stefan Kleintjes zegt het zo: van bv kun je op iedere leeftijd leven, maar je hebt op den duur van die enorme volumes nodig. Dat werkt niet meer. De vraag is wel hoe je hem aan het eten krijgt. Voor onze dl lag het omslagpunt bij los gaan lopen (pas bij 20 maanden), waarna ze zo'n drive had om de wereld te verkennen dat ze waanzinnige honger kreeg en ineens begon aan brood. Daarvoor alleen bv, peer en een gepureerde avondmaaltijd. Sterkte!
Trotse mama van twee meisjes: geboren in jan 2011 en mei 2014.


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Re: Wanneer stap kinderarts?

Ongelezen bericht door WZK » 04 okt 2016 23:33

Ik zou denk ik wel stappen nemen nu. Dat je dit topic opent zegt ook eigenlijk wel dat je je zorgen maakt. Hoe is hij qua energie overdag?
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition

Gebruikersavatar

Mienos

Berichten: 758
Lid geworden op: 06 jun 2014 18:50
Hobbies: Reizen, spinning, studeren ...
Locatie: Belgie

Re: Wanneer stap kinderarts?

Ongelezen bericht door Mienos » 05 okt 2016 00:37

Ik hoop dat ik later nog eens de tijd heb (acuut tijdgebrek momenteel) om meer te reageren, maar toch al even dit: bij ons ging het gelijkaardig. Zl is nu 28 mnd en altijd een hele slechte eter geweest. Wij zijn begin dit jaar toen hij ruim anderhalf was een beetje per toeval in een medisch traject terecht gekomen (hij had een beetje eczeem en omdat curve ook afboog wilde pediater een bloedtest) en hoewel dit wel erg vervelend was ben ik ergens wel blij dat we het gehad hebben want het heeft wel wat geholpen. Ik heb toen ook eerst het advies gekregen cold turkey met bv te stoppen maar dat heb ik niet gedaan. Ik heb wel geprobeerd te minderen overdag maar dat had een omgekeerd effect (zl emotioneel niet goed in zijn vel en nog minder eten) en dus heb ik dat ook gewoon overboord gegooid en blijven voeden op vraag. Uit de bloedtest en huidtest bleek ijzertekort en allergieën. Ijzertekort kan verminderde eetlust teweeg brengen. Wij hebben toen een maand of drie ijzerdruppeltjes gegeven, en de allergenen uit onze voeding geschrapt en daarna ging het beter. Hij heeft nog geen enorme vetlaag, maar hij volgt zijn curve nu wel goed. Zijn controle bloedtest na drie maanden was ook veel beter en hij had geen tekorten meer. Nu eet hij: brood met beleg (kippenvlees, ham, appelstroop, choco), bijna alle soorten fruit, yoghurt, rijst, pasta, vlees, aardappel in frietjesvorm, crackers, rozijntjes, kipnuggets. Dat is het zowat maar ik ben daar al heel erg blij mee als je ziet wat er tervoren in ging. Mijn conclusie: die medische toer opgaan is echt niet leuk en het geeft veel stress, zeker als je dokters hebt die erg anti bv zijn en je gevoel niet serieus nemen enzo ... maar het is het uiteindelijk wel waard geweest. Ik ben nu toch wel veel relaxter met voeding. Liever dit dan de hele tijd blijven zitten met een ''er is iets mis maar ik weet niet wat" gevoel. Dat is mijn ervaring.
Mama van zoon R (mei ‘14) en dochter L (juni ‘20)


Jessie1549

Berichten: 6252
Lid geworden op: 18 feb 2013 14:01
Hobbies: .

Re: Wanneer stap kinderarts?

Ongelezen bericht door Jessie1549 » 05 okt 2016 08:58

blieb schreef:Ja die kinderarts. Wat wil ik daar eigenlijk mee? Goede vraag :-)
Bevestiging dat het ok is ofzo? Dat het wel goedkomt.

Zo stom hoe het cb me opeens onzeker maakt.
Wegen zouden we na een maand of vier weer eens doen. Ik zal zijn lijntje eens volgens maar het verschil is te groot om alleen aan het moment te wijten.
Het lijkt me niet helemaal eerlijk om het cb nou de schuld te geven [wink] 200 gr in maanden is gewoon echt niet veel, dat geef je zelf ook al aan. Ik zou wel langs een arts om te overleggen.

Wij hebben hier min of meer besloten dat het niet uitmaakt als ze nauwelijks eten, zolang ze maar wel goed blijven groeien en energie hebben.

Gebruikersavatar

Topic starter
blieb

Berichten: 1286
Lid geworden op: 10 dec 2010 11:42
Hobbies: Katten
Locatie: Schoonhoven

Re: Wanneer stap kinderarts?

Ongelezen bericht door blieb » 05 okt 2016 09:52

Dank weer voor de reacties.

Vrijdagochtend heb ik een afspraak gemaakt bij de huisarts. Mocht ik naar een kinderarts doorverwezen worden dan ga ik weer naar Erica Post. Zij is sowieso enorm pro borstvoeding en alle vertrouwen in haar kunde.

Het is gewoon zo dubbel. Ik zie een enorm vrolijk en energiek mannetje. Liep met 11 maanden helemaal los en loopt qua spraak een half jaar voor. Niets wat wijst op een tekort dus qua doen en laten.
Maar dus wel dat hij zo weinig is aangekomen. Denk dat ik daar toch van geschrokken ben. Zou hij dan toch een tekort hebben? Dat je van Ijzertekort verminderde eetlust kunt hebben dat wist ik niet. Zeker iets om mee te nemen, dank je voor de tip.

Ik hou jullie op de hoogte. Nogmaals dank!

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Dochter 04/2011 en zoon 08/2014.

Gebruikersavatar

Mienos

Berichten: 758
Lid geworden op: 06 jun 2014 18:50
Hobbies: Reizen, spinning, studeren ...
Locatie: Belgie

Re: Wanneer stap kinderarts?

Ongelezen bericht door Mienos » 05 okt 2016 10:05

blieb schreef:Dank weer voor de reacties.

Vrijdagochtend heb ik een afspraak gemaakt bij de huisarts. Mocht ik naar een kinderarts doorverwezen worden dan ga ik weer naar Erica Post. Zij is sowieso enorm pro borstvoeding en alle vertrouwen in haar kunde.

Het is gewoon zo dubbel. Ik zie een enorm vrolijk en energiek mannetje. Liep met 11 maanden helemaal los en loopt qua spraak een half jaar voor. Niets wat wijst op een tekort dus qua doen en laten.
Maar dus wel dat hij zo weinig is aangekomen. Denk dat ik daar toch van geschrokken ben. Zou hij dan toch een tekort hebben? Dat je van Ijzertekort verminderde eetlust kunt hebben dat wist ik niet. Zeker iets om mee te nemen, dank je voor de tip.

Ik hou jullie op de hoogte. Nogmaals dank!

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Idem hier hoor! Mega-energieke zoon, bijna nooit ziek, geen achterstand in ontwikkeling (in tegendeel), liep ook los met 11 mnd enzo ... Maar hij is dun, komt qua gewicht heel traag bij, lengte is ok.
Weet je, ik schrok ook erg van dat ijzertekort. Maar op zich is het niet zo vreemd en ik bedacht dan dat er misschien wel vaker kinderen kampen met een vitamine tekort alleen wordt dat gewoon nooit onderzocht als er niets scheelt met hun groei/gewicht/ontwikkeling en denk ik dat er velen gewoon niet van weten. Op zich is het ook niet onoverkomelijk. Maar bij een kindje dan liever weten op een moment dat je nog niets te drastisch moet doen om het te verhelpen.
Mama van zoon R (mei ‘14) en dochter L (juni ‘20)

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: Wanneer stap kinderarts?

Ongelezen bericht door bigou » 05 okt 2016 11:49

mniekje schreef:De vraag is eigenlijk ook, wat wil je met een kinderarts bereiken? Als hij niets eet zal hij dat ook niet gaan doen omdat de kinderarts dat zegt?
Het kan natuurlijk wel nuttig zijn om te kijken of er medische redenen zijn die het weigeren van veel voedsel kunnen verklaren. Maar als dat niet het geval blijkt is het idd fijn dat je een arts kent van wie je weet dat je op eenzelfde golflengte zit mbt kinderen en eten. Ik heb geen ervaring met dergelijke 'kieskeurigheid', al at mijn jongste wel weinig en in selectieve fases in de peutertijd. Ik vond 's nachts bijtanken aan de borst toch wel een geruststelling en zou daar niet teveel aan tornen. Die afspraak vrijdag lijkt me een goede insteek.
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)

Gebruikersavatar

Topic starter
blieb

Berichten: 1286
Lid geworden op: 10 dec 2010 11:42
Hobbies: Katten
Locatie: Schoonhoven

Re: Wanneer stap kinderarts?

Ongelezen bericht door blieb » 07 okt 2016 09:44

Zo net terug.
Huisarts gaat overleggen met het consultatiebureau waarom ze aan een kinderarts dachten.
Huisarts ziet het meer als gedragsprobleem ipv medisch. Volgens haar zou hij bij ijzertekort ook erg moe en slap moeten zijn.
Op mijn aandringen na het verhaal van Mienos wil ze wel vingerprik naar hb doen na overleg met cb. Dat hoor ik zodra ze heeft gebeld. Weet niet of ze er vandaag zijn, op dinsdag sowieso wel.
En anders richting diëtiste. Maar wat die kan betekenen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Dochter 04/2011 en zoon 08/2014.


Jessie1549

Berichten: 6252
Lid geworden op: 18 feb 2013 14:01
Hobbies: .

Re: Wanneer stap kinderarts?

Ongelezen bericht door Jessie1549 » 07 okt 2016 11:04

Kan een dietist eigenlijk ook bloedonderzoek aanvragen? Kan geen kwaad om even te checken lijkt me, bij een kindje dat erg weinig eet...

Gebruikersavatar

elize80

Berichten: 7619
Lid geworden op: 10 mei 2012 12:48
Hobbies: lalala

Re: Wanneer stap kinderarts?

Ongelezen bericht door elize80 » 07 okt 2016 11:19

bigou schreef:
mniekje schreef:De vraag is eigenlijk ook, wat wil je met een kinderarts bereiken? Als hij niets eet zal hij dat ook niet gaan doen omdat de kinderarts dat zegt?
Het kan natuurlijk wel nuttig zijn om te kijken of er medische redenen zijn die het weigeren van veel voedsel kunnen verklaren.
Ja precies, dat lijkt me zinnig.

Hoe valt bij jou de opmerking van de huisarts dat het eerder een "gedragsprobleem" zal zijn? Ik vind het zelf niet prettig klinken.

-- Tapatalk --
Moeder van 2 kinderen (2011 en 2014)

Gebruikersavatar

Topic starter
blieb

Berichten: 1286
Lid geworden op: 10 dec 2010 11:42
Hobbies: Katten
Locatie: Schoonhoven

Re: Wanneer stap kinderarts?

Ongelezen bericht door blieb » 07 okt 2016 11:23

Volgens mij kan een diëtiste dat niet.
Tja gedragsprobleem... hmmm.. ik weet het niet zo goed. Als het geen medische oorzaak heeft dan is het idd gedrag. Maar of het dan echt een gedragsprobleem is? Het klinkt gelijk zo negatief inderdaad.

Als zijn hb goed is (zouden er nog andere waarden van belang zijn) dan neig ik naar afwachten. Diëtiste kan volgens mij niet meer doen dan dat ik al doe. Maar misschien heb ik daar geen gelijk in.

Huisarts zag eerst in bloed prikken geen nut. Ik legde het verhaal van Mienos uit. Ik wil bij stap 1 beginnen. Niet bij een diëtiste belanden om er later achter te komen dat hij een tekort heeft. Dat snapte ze wel.
Wat ze met het cb wil overleggen is me niet bepaald duidelijk. Ik was bij de verpleegkundige die de kinderarts opperde. What else wil ze weten?

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Dochter 04/2011 en zoon 08/2014.

Gebruikersavatar

caroline1985

Berichten: 3673
Lid geworden op: 04 apr 2012 13:24
Hobbies: thee drinken

Re: Wanneer stap kinderarts?

Ongelezen bericht door caroline1985 » 07 okt 2016 12:20

Ik heb wel eens een of ander fout televisieprogramma gezien waarin kinderen die helemaal niet aten of alleen maar ongezond in groepjes met ouders onder leiding van een tja.. kinderdietiste/vreselijk overdreven positief ingestelde pedagoog oid ;)samen aan de slag gingen met aan groente voelen, samen snijden. Aan de slag met eten. Verhaaltjes met knuffelbroccolis met gezichtjes etc. Maar daar kwam het probleem ook vooral omdat de ouders een verkeerd voedingspatroon hadden en zelf alleen maar junkfood aten. Afkomstig uit gb of vs. Geen idee, maar... het hielp wel. De kinderen aten na de 'cursus' een stuk gevarieerder.
Dus en nu wil ik helemaal niet zeggen dat jij iets verkeerds doet etc, helemaal niet. Kinderen hebben nu eenmaal hun nukken, maar wellicht zou je via het cb of antroposofisch cb eens kunnen navragen of ze kinderdiëtisten in jullie buurt zijn die er om bekend staan om moeilijke eters te motiveren. Of juist wel naar de kinderarts waarin jij vertrouwen hebt, want wellicht kan zij je iemand adviseren. Er zullen echt wel methodes voor zijn.
Dat is wanneer jij natuurlijk denkt dat het idd een probleem is. Zeg maar dat er meer aan de hand is dan een 'gewoon' moeilijke eter. En dat het probleem bovendien niet lichamelijk is.
Dl 2011, ZL 2013 en kleine ZL 2016

Plaats reactie