Dochter (19 maanden) komt niet goed bij

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Topic starter
JufT

Berichten: 1894
Lid geworden op: 21 jan 2015 21:59
Hobbies: Lezen, buiten zijn, sporten

Dochter (19 maanden) komt niet goed bij

Ongelezen bericht door JufT » 08 jul 2016 09:10

De titel zegt het al, ondanks dat ze vrij goed eet, zowel vv als bv, komt ze niet echt bij.
Ik probeer later nog een curve te posten, maar hier zijn al enkele cijfers:

12m 7d: 8,26 kg
13m 8d: 8,8 kg
16m 6d: 8,9 kg
17m 4d: 8,9 kg
17m 29d: 9,32 kg
19m 5d: 9,1 kg

Een deel van de metingen is bij het cb gebeurd, een deel op de weegschaal thuis (die precies hetzelfde aangeeft als het cb).
Ze krijgt nog 6-8 keer bv, ik kolf niet meer sinds dat ze 13-14 maanden is. Ze kreeg vanaf dan elke dag 150g Griekse yoghurt mee naar de opvang, dat ging telkens helemaal op.
Ze eet in de loop van de ochtend een volkoren boterham met boter en kaas, een stuk fruit, warme maaltijd is wisselend maar meestal eet ze een goede portie pasta, groenten en vlees oid, met een flinke geut olijfolie eronder. Op opvangdagen eet ze 's avonds nog eens warm met ons. Ze vraagt nooit om eten, maar eet meestal wel als we iets aanbieden.
Ze is heel erg actief en slaapt behoorlijk weinig. Het lijkt erop dat het middagdutje nu op 19 maanden al verleden tijd is.

Wat kunnen we nog doen?
Mama van DL 12/2014 en ZL 9/2017

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Dochter (19 maanden) komt niet goed bij

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 08 jul 2016 10:00

Ik zie 1 boterham, portie yoghurt, 1 keer fruit en 1 of 2 warme maaltijden.
Lees ik het goed dat ze op opvangdagen meer vaste voeding aangeboden krijgt dan op thuisdagen? Wellicht is er op thuisdagen nog wat winst te behalen door extra aan te bieden?
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal


Topic starter
JufT

Berichten: 1894
Lid geworden op: 21 jan 2015 21:59
Hobbies: Lezen, buiten zijn, sporten

Re: Dochter (19 maanden) komt niet goed bij

Ongelezen bericht door JufT » 08 jul 2016 11:49

Ik bied elk uur wel iets aan, ze eet nooit veel in 1 keer.
Die ene boterham gaat op in 2 of 3 eetmomentjes.
Mama van DL 12/2014 en ZL 9/2017

Gebruikersavatar

kayra2002

Berichten: 6999
Lid geworden op: 18 nov 2012 10:08
Hobbies: lezen

Re: Dochter (19 maanden) komt niet goed bij

Ongelezen bericht door kayra2002 » 08 jul 2016 12:12

Klinkt heel normaal allemaal. Mijn peuterzoon kwam ook een hele tijd weinig aan. Viel zelfs wat af tussen 18 en 24 maanden (van 11,4 naar 11,1 kg). Hij is meer dan een jaar op hetzelfde gewicht gebleven en toen ineens kwam er weer bij. Als ze goed eet en energiek is, zou ik er wel op durven vertrouwen dat het goed komt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
zoon 2011 | zoon 2013 | dochter 2016


mamarosa

Berichten: 3001
Lid geworden op: 19 jun 2013 20:34
Hobbies: lezen, tuinieren, koken/bakken
Locatie: Roosendaal

Re: Dochter (19 maanden) komt niet goed bij

Ongelezen bericht door mamarosa » 08 jul 2016 13:11

In het tweede jaar komen kindjes veel minder aan. 1-2 kg in het hele jaar kan al goed zijn. Dl was met 12 maanden 10kg en met 26 maanden 12,1 kg. Buigt daarmee ietsje af, maar niet veel. Ik zie bij jou dl bijna 1kg in een half jaar. Dus dat klinkt niet slecht. Zeker omdat ze lichter is dan mijn dl, dus dan is 1kg relatief meer.
Hoe ziet haar curve eruit?

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
DL J geboren12-01-2014


mamarosa

Berichten: 3001
Lid geworden op: 19 jun 2013 20:34
Hobbies: lezen, tuinieren, koken/bakken
Locatie: Roosendaal

Re: Dochter (19 maanden) komt niet goed bij

Ongelezen bericht door mamarosa » 08 jul 2016 13:22

Nb, hoe lang is ze? Dat maakt ook uit. (Dl is erg lang, nu 95 cm, dus wel zwaarder dan jouw dl, maar wel relatief slank) En hoe ziet ze eruit? Cb gaf hier aan: goed kijken. Heel magere bovenarmen en ribben kunnen tellen is niet oke, slank maar wel 'vlees aan de botten' is prima. Dl was als dreumes een aantal keer erg ziek en toen echt zichtbaar mager. Ze eet nu goed en heeft gewoon een mooi gezond peuterlijfje.
Eetpatroon klinkt gezond en goed. Mss nog extra calorierijk tussendoirtjes geven in de middag. Bijvoorbeeld rozijnen, blokjes kaas, stukje worst, banaan etc.


Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
DL J geboren12-01-2014


Topic starter
JufT

Berichten: 1894
Lid geworden op: 21 jan 2015 21:59
Hobbies: Lezen, buiten zijn, sporten

Re: Dochter (19 maanden) komt niet goed bij

Ongelezen bericht door JufT » 08 jul 2016 14:19

Bedankt voor de reacties.
Ze is kerngezond en gaat met sprongen vooruit.
Ze is ook klein (75 cm denk ik) dus dat klopt wel.
Maar sinds enkele dagen voel ik haar ribben zo duidelijk zitten, je kan ze zelfs zien. Mijn moedergevoel zei dat er iets niet klopt, het verbaasde me niet dat ze afgevallen was.
De ongerustheid blijft wel een beetje.
Mama van DL 12/2014 en ZL 9/2017


Topic starter
JufT

Berichten: 1894
Lid geworden op: 21 jan 2015 21:59
Hobbies: Lezen, buiten zijn, sporten

Re: Dochter (19 maanden) komt niet goed bij

Ongelezen bericht door JufT » 08 jul 2016 14:24

Afbeelding

Dat is geen goede curve, wel?
Qua lengte blijft ze al haar hele leven netjes op de p2-p3. Dat is wel ok. Maar dit niet.
Mama van DL 12/2014 en ZL 9/2017

Gebruikersavatar

MeisjeMama

Berichten: 348
Lid geworden op: 29 jan 2013 13:16
Hobbies: ---

Re: Dochter (19 maanden) komt niet goed bij

Ongelezen bericht door MeisjeMama » 08 jul 2016 14:43

Zoals ik het zie lijkt ze gewoon haar oorspronkelijke lijn weer te gaan volgen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk

Gebruikersavatar

Friek

Berichten: 4698
Lid geworden op: 25 jun 2012 13:52
Hobbies: Lego sorteren
tag: Bzzzzz... Scary-bij

Re: Dochter (19 maanden) komt niet goed bij

Ongelezen bericht door Friek » 08 jul 2016 16:38

Als haar gewicht nu ook naar de P2-p3 gaat, is dat toch prima? Dan is de verhouding lengte/gewicht precies oke.
ZL1 mei '12, ZL2 sept '14 & DL dec '17


LillyLelie

Berichten: 1449
Lid geworden op: 08 okt 2012 12:05
Hobbies: Dieren
Locatie: O-Vl (België)

Re: Dochter (19 maanden) komt niet goed bij

Ongelezen bericht door LillyLelie » 08 jul 2016 16:59

Ik zou je curve en zorgen eens naar LLL (vlaanderen) doorspelen. Ik vind je zorgen terecht.
Mama van een prachtige zoon (december '14) en dochter (juni '18)


Topic starter
JufT

Berichten: 1894
Lid geworden op: 21 jan 2015 21:59
Hobbies: Lezen, buiten zijn, sporten

Re: Dochter (19 maanden) komt niet goed bij

Ongelezen bericht door JufT » 08 jul 2016 21:01

Friek schreef:Als haar gewicht nu ook naar de P2-p3 gaat, is dat toch prima? Dan is de verhouding lengte/gewicht precies oke.
Zo werkt het toch juist niet, dacht ik? Een gewichtscurve moet dezelfde lijn blijven volgen, onafhankelijk van de lengtecurve.

Ze gaat niet terug naar de oorspronkelijke lijn, ze zat steeds op p45 ongeveer en had op 1-2 maanden een dip door stille ondervoeding en op 10 maanden door ziekte.
Ik kan haar ribben tellen, haar benen hebben geen peutervet maar zijn slank als kleuterbenen, dat zijn toch alarmsignalen?

Lll heb ik al eens gebeld, zij zetten vooral in op koemelkproducten omdat ze de schommelingen wijten aan productiedips. Ik heb sinds januari meerdere heel prille miskramen gehad. Daarin volg ik ze wel, dat kan heel goed de oorzaak zijn. Maar ik krijg er echt niet meer melkproducten in dan ik nu doe, ik weet gewoon niet hoe ik haar kan overtuigen meer te eten.
Ze eet miniporties, vele keren per dag. Hoe kan ik die calorierijker maken?

Edit: bij het nalezen komt mijn post hard en kritisch over. Dat bedoel ik zo niet, ik ben blij met alle input en reacties.
Ik ben alleen erg bezorgd en kan dat slecht overbrengen.
Laatst gewijzigd door JufT op 08 jul 2016 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Mama van DL 12/2014 en ZL 9/2017

Gebruikersavatar

kayra2002

Berichten: 6999
Lid geworden op: 18 nov 2012 10:08
Hobbies: lezen

Re: Dochter (19 maanden) komt niet goed bij

Ongelezen bericht door kayra2002 » 08 jul 2016 21:06

Misschien krijgt ze nu weinig bv binnen maar is wel verzadigd door het sabbelen? Ik zou het met een professional bespreken. Een diëtist via borstvoeding.com bijvoorbeeld


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
zoon 2011 | zoon 2013 | dochter 2016

Gebruikersavatar

Friek

Berichten: 4698
Lid geworden op: 25 jun 2012 13:52
Hobbies: Lego sorteren
tag: Bzzzzz... Scary-bij

Re: Dochter (19 maanden) komt niet goed bij

Ongelezen bericht door Friek » 08 jul 2016 21:27

JufT schreef:
Friek schreef:Als haar gewicht nu ook naar de P2-p3 gaat, is dat toch prima? Dan is de verhouding lengte/gewicht precies oke.
Zo werkt het toch juist niet, dacht ik? Een gewichtscurve moet dezelfde lijn blijven volgen, onafhankelijk van de lengtecurve.

Ze gaat niet terug naar de oorspronkelijke lijn, ze zat steeds op p45 ongeveer en had op 1-2 maanden een dip door stille ondervoeding en op 10 maanden door ziekte.
Ik kan haar ribben tellen, haar benen hebben geen peutervet maar zijn slank als kleuterbenen, dat zijn toch alarmsignalen?

Lll heb ik al eens gebeld, zij zetten vooral in op koemelkproducten omdat ze de schommelingen wijten aan productiedips. Ik heb sinds januari meerdere heel prille miskramen gehad. Daarin volg ik ze wel, dat kan heel goed de oorzaak zijn. Maar ik krijg er echt niet meer melkproducten in dan ik nu doe, ik weet gewoon niet hoe ik haar kan overtuigen meer te eten.
Ze eet miniporties, vele keren per dag. Hoe kan ik die calorierijker maken?

Edit: bij het nalezen komt mijn post hard en kritisch over. Dat bedoel ik zo niet, ik ben blij met alle input en reacties.
Ik ben alleen erg bezorgd en kan dat slecht overbrengen.
Grofweg in het eerste jaar blijft het gewicht wel de eigen lijn volgen. Vanaf 1 jaar kijk je ook (en misschien wel vooral) naar de verhouding tussen lengte en gewicht. Veel 'dikke' baby's worden in de jaren daarna veel slanker, omdat hun gewicht meer bij hun lengte gaat passen. Als de lengte van jouw dochter altijd op de p2-p3 heeft gezeten (wat behoorlijk klein is, niks mis mee overigens, tenzij beide ouders superlang zijn), en haar gewicht altijd rond de p45 zou blijven, heeft ze dus in verhouding altijd een stuk meer gewicht dan lengte. Wederom niks mis mee, maar een gewicht wat dan ook p2-p3 is, past dan ook (of misschien wel beter) bij haar lengte.
Misschien was ik wat snel met mijn uitspraak, ik kijk niet graag alleen naar grafieken of naar wat er wel of niet in gaat aan eten/drinken, maar liever naar hoe een kind eruit ziet (ik ben jeugdarts op het cb) en hoe het kind in zijn/haar vel zit.
Vind je haar vaak ziek, veel moe, futloos, staat haar ontwikkeling stil? Of is ze vrolijk, energiek, ontwikkelt ze zich met praten, lopen etc?
Heb je vertrouwen in je cb? Of je huisarts? Dan kun je daar ook nog eens laten meten/wegen en haar laten bekijken?
Sterkte, je zorgen maken over je kind is niet leuk.
ZL1 mei '12, ZL2 sept '14 & DL dec '17

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Dochter (19 maanden) komt niet goed bij

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 09 jul 2016 08:55

Volgens mij is er wel ergens een topic met tips voor meer calorieën.
Zo uit m'n hoofd roomboter op brood, extra vetten toevoegen aan warme maaltijd,calorierijke tussendoortjes, de griekse yoghurt die je al geeft, avocado, peulvruchten.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Plaats reactie