Dochter (19 maanden) komt niet goed bij

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

kayra2002

Berichten: 6999
Lid geworden op: 18 nov 2012 10:08
Hobbies: lezen

Re: Dochter (19 maanden) komt niet goed bij

Ongelezen bericht door kayra2002 » 09 jul 2016 09:11

Afbeelding
Bedoel je zo, ribben tellen? Want niet alle peuters zijn mollig hoor. Mijne ook niet.
Ik vind het heel lastig om mee te denken, zonder de situatie écht te kennen. Als je je zorgen maakt, is dat toch iets dat je serieus moet nemen vind ik. Misschien eens extra naar het cb gaan om de curve te bespreken?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
zoon 2011 | zoon 2013 | dochter 2016

Gebruikersavatar

ronja

Berichten: 8919
Lid geworden op: 17 mei 2011 19:12
Hobbies: van alles en nog wat
Locatie: Zuid Limburg

Re: Dochter (19 maanden) komt niet goed bij

Ongelezen bericht door ronja » 09 jul 2016 13:26

Vanachter een scherm is het zo lastig hè.

Wat Friek schrijft, klinkt wel heel redelijk vind ik. Mijn dochter werd geboren met minimaal 53cm en bleef tot 8 maanden op de +2 lengte lijn en boog daarna af. Ik ben 1.65m, ze zal ergens gaan afbuigen, maar ook hier toen onzekerheid of dit normaal was. Als je geen kind met spekkies hebt en ik heb drie slanke kinderen op de wereld gezet, dan is dat soms lastig.
Moeder van tweeling (12/2012) en eenling (05/2015)

Gebruikersavatar

salapio

Berichten: 3811
Lid geworden op: 05 jul 2009 11:11

Re: Dochter (19 maanden) komt niet goed bij

Ongelezen bericht door salapio » 09 jul 2016 14:25

Mijn kinderen zijn allemaal dun muv de jongste, die is "gewoon" slank. Bij de drie oudste kun je ribben tellen en hebben nooit van die vetjes gehad. De jongste heeft wel wat vetjes (is 2,5 en weegt 11 kilo bij 80cm). Dus op zich is ribben tellen geen alarmsignaal. Afvallen wel, maar ook dat is niet echt ad hand toch?

Dit gezegd hebbende: als jij je zorgen maakt dan zou ik wel contact opnemen met je huisarts of een goede diëtist.
M (2007), T (2010), S (2012), L (2013)

Gebruikersavatar

Mienos

Berichten: 758
Lid geworden op: 06 jun 2014 18:50
Hobbies: Reizen, spinning, studeren ...
Locatie: Belgie

Re: Dochter (19 maanden) komt niet goed bij

Ongelezen bericht door Mienos » 09 jul 2016 15:00

Er is een topic met wat advies mbt vetter maken van vv ...
viewtopic.php?f=7&t=132092

Ik heb ook een zoontje dat altijd slecht vv gegeten heeft, traag in gewicht bijkwam, geen optimale curve ... Hij heeft even ijzertekort gehad (wat de eetlust sterk kan verminderen) en we hebben ook allergieën ontdekt. Hij is nu bijna 2j2mnd en het gaat beter. Hij heeft geen tekort meer en eet beter (maar hele simpele dingen en ook nog geen mega-hoeveelheden) en volgt zijn lijntje nu al een tijdje ... Maar we blijven waakzaam, het is en blijf een tenger ventje en vv is nooit vanzelfsprekend. Hij weegt nu 10.700 en is 86 cm. Hij is echter vrijwel nooit lusteloos geweest noch bleef zijn ontwikkeling uit. Hij is wel eens ziek maar echt niet abnormaal vaak.

Ik weet niet of je er reeds iets van zei maar hebben jullie al eens bloed laten prikken voor eventuele tekorten/allergie? Allergie is in het bloed niet altijd even betrouwbaar te zien en sowieso is bloed laten prikken niet leuk, maar bij ons kwamen er wel een aantal dingen naar boven en toen is de bal aan het rollen gegaan en nu is het toch wel een verbetering qua vv.
Mama van zoon R (mei ‘14) en dochter L (juni ‘20)

Gebruikersavatar

elize80

Berichten: 7619
Lid geworden op: 10 mei 2012 12:48
Hobbies: lalala

Re: Dochter (19 maanden) komt niet goed bij

Ongelezen bericht door elize80 » 09 jul 2016 16:55

LillyLelie schreef:Ik zou je curve en zorgen eens naar LLL (vlaanderen) doorspelen. Ik vind je zorgen terecht.
Wss.

-- Tapatalk --
Moeder van 2 kinderen (2011 en 2014)


Mama1984

Berichten: 2220
Lid geworden op: 13 apr 2013 21:33
Hobbies: Lezen

Re: Dochter (19 maanden) komt niet goed bij

Ongelezen bericht door Mama1984 » 09 jul 2016 17:26

Wat anderen al vroegen: Hoe is ze verder? Energiek, blij, hoe is haar huidskleur, nagels, haren?

Verder: als je moedergevoel zegt dat er iets niet klopt, neem dat dan serieus.

Mijn zl is ook klein, heeft vanaf zn 1e verjaardag tot 2,5jr op hetzelfde gewicht gezeten. Heeft zn 1e 3 zomers dezelfde kleren aangehad (mt 74-80). Ik had altijd het vermoeden dat er iets niet oké was. Toen begon zl ook over buikpijn te klagen.
Uit bloedonderzoek is niets gekomen, ook geen glutenallergie (apart getest).
Hij bleek een parasiet te hebben, is daar nu nog niet vanaf en nu weer bezig met een kuur.

Daarnaast ook psychische oorzaken niet uitsluiten; sinds zl veel meer uitdaging krijgt (plusgroep) is hij ook veel meer gaan groeien. Het lijkt alsof hij zich letterlijk 'klein gehouden' voelde.

Ik zeg niet dat bovenstaande bij je dochter ook speelt, maar vind het zeker de 'moeite' waard om er verder naar te laten kijken.

Klein is oké (zl wordt in september 4 en is nu 94 cm en 12.9kg), maar bij stilstand en zorgen zou ik zeker verder onderzoek aanvragen.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk
💙~*~💗~💙


Topic starter
JufT

Berichten: 1894
Lid geworden op: 21 jan 2015 21:59
Hobbies: Lezen, buiten zijn, sporten

Re: Dochter (19 maanden) komt niet goed bij

Ongelezen bericht door JufT » 10 jul 2016 09:33

Wauw, bedankt voor alle reacties, ik heb er veel aan!
Ik neem de tips mee en probeer op de vragen te antwoorden.

@ribben tellen, die foto is wel ongeveer accuraat. Iets minder misschien, maar tot voor twee weken was het absoluut onmogelijk om haar ribben te zien. Je voelde ze zelfs niet duidelijk als je haar optilde. Nu zijn ze goed zichtbaar als ze staat of ligt. Als ze zit alleen de onderste rib.

@uiterlijk en gedrag, ze is echt nooit ziek geweest, overwint elke beginnende ziekte zonder doktersbezoekjes, glanzende haren, sterke nagels.
In haar eertse levensjaar ontwikkelde ze zich motorisch ontzettend snel, dat is nu wat trager maar heel normaal denk ik. Ze stapte op 13 maanden, probeert nu te lopen (hollen/rennen?) en wil dolgraag leren springen, maar dat lukt nog niet. Ze klimt overal op en gaat zelfstandig van een hoge glijbaan. Ik hoor steeds van overal dat ze mentaal ver voorstaat op andere kinderen. Ze vertelt hele verhalen die wij ook begrijpen, stelt vragen, gebruikt soms 4-5 woorden in een zin.
Dat is dus allemaal heel vlot en absoluut geen reden tot ongerustheid.

@allergie, getest toen ze net 1 was omdat ik veel allergieën heb, waaronder een zware noten-en pindaallergie. Zij heeft er geen enkele, zowel bij de bloedtest als de krasjestest. Ook dat is dus ok.

@medisch advies, de kinderartsen hier in de buurt zijn erg conventioneel, met maar 1 antwoord: kunstvoeding. Ze geven staaltjes mee, stellen het voor, hebben enorm veel folders, gesponsord speelgoed, noem maar op. 0,0 borstvoedingskennis, meerdere keren aangeraden om haar in slaap te laten huilen, in haar eentje. Daar ga ik niet meer.
Cb adviseerde me om zeker margarine op het brood te doen, roomboter word je dik van. Nachtvoedingen zijn ook echt niet meer wenselijk of nodig na 6 maanden, waarom doe je dat toch nog? Maar wat knap dat je nog bv geeft na 1 jaar zeg, wauw.
Dus ook daar niets nuttig.
Ik zal eens naar mijn huisarts gaan. Hij is al wat ouder en denkt dat de bv de oorzaak is dat ik moeilijker zwanger word, maar misschien heeft hij nog wel tips of geruststelling over het niet bijkomen.
En anders nog maar eens lll.

Ik ben nu maar weer dagelijks bvthee aan het drinken, een eventuele dip wordt dan hopelijk opgekrikt.
En ik probeer zo weinig mogelijk aan dl te laten merken van mijn bezorgdheid, ze eet nu zo graag en met zoveel smaak, dat wil ik echt niet bederven. Ze pikt alles ook zo snel op, dus ik blijf gewoon vrolijk elk uur lekkere, calorierijke en gezonde hapjes aanbieden.
Mama van DL 12/2014 en ZL 9/2017

Gebruikersavatar

Laura_G

Berichten: 3828
Lid geworden op: 15 apr 2014 13:15
Hobbies: use-less FB pagina
Contacteer:

Re: Dochter (19 maanden) komt niet goed bij

Ongelezen bericht door Laura_G » 10 jul 2016 11:43

Eerst geen ribben zichtbaar en nu wel. Dan heeft die van mij een groeispurtje gehad.
op moederdag '14 kwam onze kleine mup


Topic starter
JufT

Berichten: 1894
Lid geworden op: 21 jan 2015 21:59
Hobbies: Lezen, buiten zijn, sporten

Re: Dochter (19 maanden) komt niet goed bij

Ongelezen bericht door JufT » 10 jul 2016 19:09

Ik ga dinsdag naar het cb voor een extra weeg- en meetmoment.
Ik heb geprobeerd thuis de lengte op te meten, maar ze wou niet echt meewerken. Voor zover ik kon zien is ze niks gegroeid de afgelopen maand. Dat is wel al heel vaak geweest en vind ik niet zorgwekkend. Ze groeit wekenlang niet en dan ineens wel, altijd zo geweest.
Mama van DL 12/2014 en ZL 9/2017


Topic starter
JufT

Berichten: 1894
Lid geworden op: 21 jan 2015 21:59
Hobbies: Lezen, buiten zijn, sporten

Re: Dochter (19 maanden) komt niet goed bij

Ongelezen bericht door JufT » 12 jul 2016 20:25

Net gewogen en gemeten, en behoorlijk gerustgesteld.

Vorige week woog ze thuis nog 9,1 kg, gisteren 9,3 en vandaag zowel op cb als thuis 9,55!
Ze is de afgelopen 6 weken ook 2 hele centimeters gegroeid, dat zal best veel energie gekost hebben.
Wel gek dat er op 1 week tijd zo'n grote verschillen kunnen zijn.
We hebben deze week wel echt elk moment aangegrepen om eten aan te bieden, dat heeft haar duidelijk goed gedaan en dat zullen we ook blijven doen.
Mama van DL 12/2014 en ZL 9/2017


mamarosa

Berichten: 3001
Lid geworden op: 19 jun 2013 20:34
Hobbies: lezen, tuinieren, koken/bakken
Locatie: Roosendaal

Re: Dochter (19 maanden) komt niet goed bij

Ongelezen bericht door mamarosa » 13 jul 2016 13:57

Fijn JufT! Toch een geruststelling en mooi snel aangekomen! Op zo'n gewicht kan t ook nog echt flink uitmaken of ze bijv een net flink geplast of gepoept hebben of niet. En alle eetmomenten goed benutten is dus prima beleid geweest :).

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
DL J geboren12-01-2014

Gebruikersavatar

kayra2002

Berichten: 6999
Lid geworden op: 18 nov 2012 10:08
Hobbies: lezen

Re: Dochter (19 maanden) komt niet goed bij

Ongelezen bericht door kayra2002 » 13 jul 2016 15:02

Goed nieuws, mooi!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
zoon 2011 | zoon 2013 | dochter 2016

Plaats reactie