alleen met de pot mee of toch speciaal eten?

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Topic starter
Cowboy

Berichten: 36
Lid geworden op: 24 okt 2015 08:52
Hobbies: nvt

alleen met de pot mee of toch speciaal eten?

Ongelezen bericht door Cowboy » 10 jun 2016 21:36

Mijn jongste dochter van 13 maanden eet niet veel. Per dag een kwart boterham met boter en zonder beleg, geen fruit behalve banaan (paar hapjes), geen pasta/rijst, alleen paar hapjes gebakken aardappel, geen groente behalve erwtjes, gelukkig soms wel wat vlees, geen vis behalve vissticks. Nu heb ik haar altijd met de pot mee laten eten en niet speciaal voor haar gekookt. Ik probeer de dingen die ze lust wel wat vaker te eten. Ik bied dagelijks van alles aan, maar wil niet elke dag banaan en erwtjes geven. Nu heb ik deze week toch speciale tussendoortjes gekocht, ijzerrijke koekjes bijv. en drinkpakjes met fruit/groentesap. Ze eet en drinkt dat wel, waar ik blij mee ben, maar ik twijfel of ik voor de toekomst een probleem creëer door speciaal eten aan haar te geven. Gewoon fruit en maaltijden blijf ik natuurlijk ook aanbieden.
Dl2 van april 2015 aan de borst, dl1 heeft bijna 6 jaar gedronken waarvan 2 samen met haar zusje.
Eigenaar van een Kokadi taitai.


Zonne

Berichten: 10397
Lid geworden op: 15 feb 2012 11:37
Hobbies: handwerken

Re: alleen met de pot mee of toch speciaal eten?

Ongelezen bericht door Zonne » 10 jun 2016 22:10

Veel van die producten zijn erg zoet, daar zou ik wel op letten. Denk wel dat je haar daar aan kunt wennen en gewlon fruit etc nog minder aantrekkelijk wordt.


mamavanAdam

Berichten: 432
Lid geworden op: 01 jul 2015 17:26
Hobbies: cupcakes bakken

Re: alleen met de pot mee of toch speciaal eten?

Ongelezen bericht door mamavanAdam » 11 jun 2016 19:48

Mijn zoontje (ook 13 maanden) eet ook niet veel op een dag. Hij heeft zo zn favorietjes (aardappelen in elke vorm) maar die wil ik hem niet constant geven. Ik blijf toch gevarieerd aanbieden en daar eet hij dan soms een beetje van.
Koekjes ed. van de winkel geef hem zelden en als ik ze toch geef dan zijn ze suikervrij en vrij van zoetstoffen.


Hopefultimes

Berichten: 4376
Lid geworden op: 29 dec 2012 12:47
Hobbies: Tijdgebrek ;-)

Re: alleen met de pot mee of toch speciaal eten?

Ongelezen bericht door Hopefultimes » 11 jun 2016 20:03

Beetje kort, want op kletsding, maar is er reden tot zorg, dat je voeding met extra toegevoegde voedingsstoffen aanbiedt? Ziekte, afbuigen van de groeicurve, verstoorde ontwikkeling o.i.d.?
Van het concert des leven krijgt niemand een program


Topic starter
Cowboy

Berichten: 36
Lid geworden op: 24 okt 2015 08:52
Hobbies: nvt

Re: alleen met de pot mee of toch speciaal eten?

Ongelezen bericht door Cowboy » 11 jun 2016 20:26

Hopefultimes schreef:Beetje kort, want op kletsding, maar is er reden tot zorg, dat je voeding met extra toegevoegde voedingsstoffen aanbiedt? Ziekte, afbuigen van de groeicurve, verstoorde ontwikkeling o.i.d.?
Nee hoor dat niet. Weinig ziek, ontwikkelt goed, groei wordt volgende week gemeten maar op mijn badkamerweegschaal is ze gegroeid. Ik vind het sommige dagen gewoon moeilijk om los te laten dat ze weinig eet en dan raak ik gefrustreerd dat ze alles afwijst. Soms zonder te proeven, soms neemt ze een likje/hapje en wijst ze het alsnog af. Ik word heen en weer geslingerd tussen de stellingen dat bv nog hoofdvoeding mag zijn en ze op haar eigen tempo bijvoeding gaat eten en aan de andere kant dat bijvoeding steeds belangrijker wordt, zeker na het eerste jaar, i.v.m. het oplopen van tekorten.
Dl2 van april 2015 aan de borst, dl1 heeft bijna 6 jaar gedronken waarvan 2 samen met haar zusje.
Eigenaar van een Kokadi taitai.


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Re: alleen met de pot mee of toch speciaal eten?

Ongelezen bericht door WZK » 11 jun 2016 20:34

Als je echt zo bang bent voor tekorten zou ik eerder investeren in een goede alround multivitamine en het voor de rest wat loslaten. Ze is nog maar 13 maand. Nu gewoon vooral fwisselend koken en met veel smaken en structuren in aanraking laten komen.
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition

Gebruikersavatar

Appelgebakje

Berichten: 5991
Lid geworden op: 05 apr 2013 17:18
Hobbies: Naaien, haken, wandelen
tag: Mamma Spook

Re: alleen met de pot mee of toch speciaal eten?

Ongelezen bericht door Appelgebakje » 11 jun 2016 20:36

Kasper at tot 14 maanden alleen hapjes hier en daar. Met 1,5 ging hij echt een boterham of cracker opeten en zo rond de 2 jaar gaat er soms meer in bij hem dan bij mij. Alleen avondeten wisselt, maar yoghurt erna of nog een boterhammen of banaan vindt ie dan ook prima.
Tussendoor eet hij bijvoorbeeld ook erg graag tomaatjes en komkommer.
[ K | 30-10-2013] [*] [ T | 30-01-2017]

There is freedom waiting for you, On the breezes of the sky.
And you ask "What if I fall?"
"Oh but my darling, What if you fly?
[Erin Hanson]


Hopefultimes

Berichten: 4376
Lid geworden op: 29 dec 2012 12:47
Hobbies: Tijdgebrek ;-)

Re: alleen met de pot mee of toch speciaal eten?

Ongelezen bericht door Hopefultimes » 11 jun 2016 21:12

Cowboy schreef: Ik word heen en weer geslingerd tussen de stellingen dat bv nog hoofdvoeding mag zijn en ze op haar eigen tempo bijvoeding gaat eten en aan de andere kant dat bijvoeding steeds belangrijker wordt, zeker na het eerste jaar, i.v.m. het oplopen van tekorten.
Het is ook lastig.
Onze peuter begon pas met een jaar of twee enigszins te eten, als in "iets meer dan een vogelpikje" [wink] .
Zolang er geen reden tot zorg ik, zou ik het persoonlijk proberen los te laten.
Onze peuter heeft tot 2 jaar hoofdzakelijk op moedermelk geleefd. De kinderarts zag daar ook geen reden tot zorg in.
Als je echt wilt aanvullen, zou ik idd meer investeren in een goed supplement.
Van het concert des leven krijgt niemand een program

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: alleen met de pot mee of toch speciaal eten?

Ongelezen bericht door bigou » 11 jun 2016 21:13

WZK schreef:Als je echt zo bang bent voor tekorten zou ik eerder investeren in een goede alround multivitamine en het voor de rest wat loslaten. Ze is nog maar 13 maand. Nu gewoon vooral fwisselend koken en met veel smaken en structuren in aanraking laten komen.
WSS en ook bv toch? Het tempo waarin kindjes veel vast gaan eten wisselt nogal. Het is ook normaal dat ze nog aardig veel op bv leven rond een jaar, dat zou ik ook in het achterhoofd houden [smile]
Ik was nogal terughoudend met babyhapjes en -sapjes. Vaak staat het toch redelijk ver af van 'echt eten' door toevoegingen van geconcentreerde fruitsmaakjes etc. om het een commercieel succes te maken....
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)


Topic starter
Cowboy

Berichten: 36
Lid geworden op: 24 okt 2015 08:52
Hobbies: nvt

Re: alleen met de pot mee of toch speciaal eten?

Ongelezen bericht door Cowboy » 11 jun 2016 21:38

Multivitamine, daar had ik nog niet aan gedacht. Heb zojuist even zitten googlen maar ik kan nog niets in druppelvorm vinden. Tabletjes zie ik haar nog niet direct eten.
Dl2 van april 2015 aan de borst, dl1 heeft bijna 6 jaar gedronken waarvan 2 samen met haar zusje.
Eigenaar van een Kokadi taitai.


Topic starter
Cowboy

Berichten: 36
Lid geworden op: 24 okt 2015 08:52
Hobbies: nvt

Re: alleen met de pot mee of toch speciaal eten?

Ongelezen bericht door Cowboy » 11 jun 2016 21:44

bigou schreef: Ik was nogal terughoudend met babyhapjes en -sapjes.
Ik normaal ook maar vorige week in een bui van onzekerheid had ik dan toch wat meegenomen uit de winkel [redface]. De meeste dagen kan ik het wel loslaten of in elk geval mezelf overtuigen dat ik het moet loslaten.
Dl2 van april 2015 aan de borst, dl1 heeft bijna 6 jaar gedronken waarvan 2 samen met haar zusje.
Eigenaar van een Kokadi taitai.


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

alleen met de pot mee of toch speciaal eten?

Ongelezen bericht door WZK » 11 jun 2016 21:58

bigou schreef:
WZK schreef:Als je echt zo bang bent voor tekorten zou ik eerder investeren in een goede alround multivitamine en het voor de rest wat loslaten. Ze is nog maar 13 maand. Nu gewoon vooral fwisselend koken en met veel smaken en structuren in aanraking laten komen.
WSS en ook bv toch? Het tempo waarin kindjes veel vast gaan eten wisselt nogal. Het is ook normaal dat ze nog aardig veel op bv leven rond een jaar, dat zou ik ook in het achterhoofd houden [smile]
Ik was nogal terughoudend met babyhapjes en -sapjes. Vaak staat het toch redelijk ver af van 'echt eten' door toevoegingen van geconcentreerde fruitsmaakjes etc. om het een commercieel succes te maken....
Ja. Gewoon bv en proberen bijvoeding te blijven aanbieden. Zeker niet zwichten voor de zogenaamd makkelijke en smakelijke sapjes, vissticks en dat soort dingen. Lekker gevarieerd eten aanbieden. Keuze is prima, als het maar keuze is uit alles wat je ook echt acceptabel vindt. Ik zou zeker niet nu smaak gaan beïnvloeden door extra zoet of umami (hartig) aan te bieden. Ik denk dat je daarmee juist introduceert dat het moeilijker wordt.
Cowboy schreef:Multivitamine, daar had ik nog niet aan gedacht. Heb zojuist even zitten googlen maar ik kan nog niets in druppelvorm vinden. Tabletjes zie ik haar nog niet direct eten.
Neem even een kijkje bij de groene vrouw. Zij heeft kwalitatief spul. Bijvoorbeeld:

http://winkel.groenevrouw.nl/supplement ... 1xsKvRUenM
Overigens ben ik zelf ook erg te spreken over eyeQ en over solgar.
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition


Topic starter
Cowboy

Berichten: 36
Lid geworden op: 24 okt 2015 08:52
Hobbies: nvt

Re: alleen met de pot mee of toch speciaal eten?

Ongelezen bericht door Cowboy » 12 jun 2016 18:43

WZK schreef: Ik zou zeker niet nu smaak gaan beïnvloeden door extra zoet of umami (hartig) aan te bieden. Ik denk dat je daarmee juist introduceert dat het moeilijker wordt.
Ja precies, dat was juist ook mijn twijfel.

Van Solgar kon ik niets vinden, de andere merken kende ik nog niet. Bedankt voor alle tips! Ik ga erover nadenken.
Dl2 van april 2015 aan de borst, dl1 heeft bijna 6 jaar gedronken waarvan 2 samen met haar zusje.
Eigenaar van een Kokadi taitai.

Gebruikersavatar

Mayte

Berichten: 657
Lid geworden op: 07 mei 2009 07:19
Hobbies: Zeilen, concerten
Locatie: Nijmegen

Re: alleen met de pot mee of toch speciaal eten?

Ongelezen bericht door Mayte » 13 jun 2016 00:39

De multi voor kinderen van Solgar heet kangavites.
ZL1 - 01-04-10, ZL2 - 27-06-12


Topic starter
Cowboy

Berichten: 36
Lid geworden op: 24 okt 2015 08:52
Hobbies: nvt

Re: alleen met de pot mee of toch speciaal eten?

Ongelezen bericht door Cowboy » 13 jun 2016 12:26

Ja klopt maar dat zijn kauwtabletten, ik zocht druppels o.i.d.
Toch bedankt!
Dl2 van april 2015 aan de borst, dl1 heeft bijna 6 jaar gedronken waarvan 2 samen met haar zusje.
Eigenaar van een Kokadi taitai.

Plaats reactie