Allergie Ei-Pinda vraagjes

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Dinah

Berichten: 24
Lid geworden op: 27 feb 2016 17:28
Hobbies: Sporten

Re: Allergie Ei-Pinda vraagjes

Ongelezen bericht door Dinah » 13 sep 2016 10:12

Om het nog iets ingwikkelder te maken: kijk niet alleen naar de etiketten, maar ook naar waar het verpakt of gesneden wordt.
Mijn zoontje heeft een heftige ei, pinda en verschillende noten allergie. Ik wilde grillworst van de Jumbo kopen. Volgens het etiket mag hij dat gewoon hebben. De gesneden grillworst lag naast de gesneden sate grillworst (met pinda, voor de duidlijkheid [wink] ) . Voor de zekerheid nagevraagd. Dame zei dat beide soorten worst op het zelfde apparaat gesneden worden. Zei wist niet van een speciaal (schoonmaak) protocol. Erg gevaarlijk, maar goed. Ook al eens iets vergelijkbaars bij de V&D gehad met chocolade. Maar die zijn dan nu ook failliet, haha! [cheesygrin]

Gebruikersavatar

Topic starter
Mienos

Berichten: 758
Lid geworden op: 06 jun 2014 18:50
Hobbies: Reizen, spinning, studeren ...
Locatie: Belgie

Re: Allergie Ei-Pinda vraagjes

Ongelezen bericht door Mienos » 14 sep 2016 14:57

Dinah schreef:Om het nog iets ingwikkelder te maken: kijk niet alleen naar de etiketten, maar ook naar waar het verpakt of gesneden wordt.
Mijn zoontje heeft een heftige ei, pinda en verschillende noten allergie. Ik wilde grillworst van de Jumbo kopen. Volgens het etiket mag hij dat gewoon hebben. De gesneden grillworst lag naast de gesneden sate grillworst (met pinda, voor de duidlijkheid [wink] ) . Voor de zekerheid nagevraagd. Dame zei dat beide soorten worst op het zelfde apparaat gesneden worden. Zei wist niet van een speciaal (schoonmaak) protocol. Erg gevaarlijk, maar goed. Ook al eens iets vergelijkbaars bij de V&D gehad met chocolade. Maar die zijn dan nu ook failliet, haha! [cheesygrin]
Amaai, ja, dat kan echt gevaarlijk zijn ... Je hebt dat ook bij de brood-snij-machines in de supermarkt/bakker, daar worden ook alle soorten broden in gesneden.

Verbaasd ben ik soms (en ook wel begrijpelijk) hoe weinig mensen afweten van allergieën. Als ik in een restaurant iets vraag mbt allergie, of erover spreek met familie/vrienden ofzo geven die mij soms echt het gevoel dat ik "moeilijk" wil doen ofzo. Zeker nu zl al ruim twee jaar is en ik nog bv geef (tja, dan is het mijn eigen schuld natuurlijk dat ik de lekkere quiche en overigens enige optie als avondmaal op een feestje moet laten staan en honger lijden).
Mama van zoon R (mei ‘14) en dochter L (juni ‘20)


Dinah

Berichten: 24
Lid geworden op: 27 feb 2016 17:28
Hobbies: Sporten

Re: Allergie Ei-Pinda vraagjes

Ongelezen bericht door Dinah » 27 sep 2016 10:44

Heel irritant, dat mensen er soms te makkelijk over doen. In restaurants geef ik nu maar aan dat hij DOOD gaat als hij pinda eet. Zodat ze weten dat het serieus is. [lol] Al is dat ook zo als hij pinda eet.... [confused] Maar goed. Laatst kwam de kok naar ons toe bij het afrekenen om te vragen of mijn zoontje nog leefde. Haha, dat was wel erg grappig!


Yulian

Berichten: 95
Lid geworden op: 11 jul 2016 16:18
Hobbies: gezondheidszorg

Re: Allergie Ei-Pinda vraagjes

Ongelezen bericht door Yulian » 04 okt 2016 12:54

Wat vervelend, Mienos.
Zoals Wendy al schreef is het goed om meer zekerheid te hebben wat pinda's betreft, een provocatietest kan alleen in het ziekenhuis gebeuren, met de dokter erbij zoals je zelf al dacht. Maar als het meevalt, scheelt dat een hoop gedoe, want en het is best lastig. Voor mij niet meer, maar anderen om mij heen zijn altijd bang mij per ongeluk om te leggen!
Een epi-pen is als hij heftig reageert wel belangrijk om achter de hand te hebben.
Ik heb zelf al van jongs af een heftige allergie voor pinda's ( als ik er een aanraak krijg ik al blaren, een pinda is dodelijk. dus een test is dan overbodig) en voor walnoten en hazelnoten ( een cashewnoot is trouwens geen noot) en eieren.
Omdat allergie zich op de eiwitten in een stof richt, is bijna niemand allergisch voor pinda-olie. dat kan ik gewoon eten.
Je hoeft dus dingen met arachide-olie echt niet te vermijden.
van eieren en veel andere dingen (groenten zaden,fruit) heb ik alleen last als ze rauw zijn. door koken verandert de eiwitstructuur. Omdat je zoontje ook allergisch is voor kiwi, is het verstandig ook voorzichtig te zijn met bananen, avocado's en latex (rubber) omdat daarvoor vaak een kruisallergie ontstaat ( de eiwitten lijken qua vorm op elkaar)

Je kunt ook merklijsten bestellen waar in staat in welke producten geen pinda zitten, vaak via de dietist van het ziekenhuis. In Nederland kan het ook bij het voedingscentrum http://webshop.voedingscentrum.nl/print ... lijst.html
Zoals gezegd staan allergenen als noten en pinda's apart op het etiket, gewoonlijk dik gedrukt. Bij kan sporen van noten bevatten maak ik me niet druk, bij wordt in een bedrijf gemaakt waar ook noten worden verwerkt al helemaal niet.
met pinda's ben ik wel voorzichtiger. Er komt bij mij normaal geen pinda het huis in,momenteel wel, om zuigeling bijtijds met deze allergenen in contact te brengen.
De laatste inzichten zijn dat pinda's eten tijdens zwangerschap en borstvoeding, en voor het eerste jaar met pinda beginnen de kans verkleint op pinda-allergie.

Plaats reactie