16 maanden en nog steeds 90% BV

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Topic starter
Miek84

Berichten: 876
Lid geworden op: 24 nov 2013 21:13
Hobbies: handwerk

16 maanden en nog steeds 90% BV

Ongelezen bericht door Miek84 » 03 dec 2015 13:26

Mijn dochter eet normaal als een dokwerker. (ontbijt 1 kapje van brood met appelstroop, jam, geitenroomsmeerkaas of geitenroomboter lunch 1 stuk fruit soms een kwart meloen, soms een hele banaan, soms mandarijn, avondeten vlees en groente, en tussendoor vaak nog rijstwafeltjes of maisboogjes, en als ze iets van ons kan veroveren gaat het ook naar binnen)
Sinds maandag is ze verkouden, en ze eet nauwelijks nog iets. Ze drinkt gewoon bij mij, in de nacht op haar verzoek, overdag op haar verzoek, en op mijn verzoek, want als ze overdag te weinig drinkt wil ze in de nacht elke 45 minuten, door zelf heel actief vaak aan te bieden overdag laat ze er soms wel 3 of 3,5 uur tussen in de nacht.
Maar sinds maandag is ze verkouden, en ze eet dus nauwelijks vaste voeding.
Brood hoeft ze niet, appel wordt gekauwd en uitgespuugd, banaan hoeft ze niet, groente niet, zelfs geen vlees.
maandag heeft ze een half potje olvarit fruit gegeten, dinsdag niets, woensdag een half potje groente uitgespuugd, en half potje fruit wel opgegeten. Normaal eet ze geen potjes, die zijn vingerverf, eet ze gewoon met de pot mee, ze hapt gewoon af van een banaan.
Moet ik me zorgen maken om deze plotselinge verandering of kan ze rustig een paar dagen op melk leven? Of moet ik nu volop potjes fruit gaan inslaan om haar maar iets binnen te laten krijgen.
Ze is dus verkouden, hangerig, verhoging rood neusje waterige oogjes en last van oortjes.
Laatst gewijzigd door Miek84 op 05 jun 2016 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
A. 7 februari 2015 en L. 29 november 2018

blog


Pien Pinda

Berichten: 2509
Lid geworden op: 05 okt 2013 10:32
Hobbies: Uitslapen!

Re: Hoelang kan een 10 maander zonder groente/fruit/vlees et

Ongelezen bericht door Pien Pinda » 03 dec 2015 13:51

Als ze nog veel bv drinkt krijgt ze alles binnen wat ze nodig heeft! Opletten dat ze genoeg plasluiers heeft en niet suffig wordt bijv komt dat eten vanzelf wel weer als ze weer fitter is. (Toen mijn dochter 10 maanden was had ze regelmatig dat ze amper wat wilde eten hoor, dat deed ze voorbij het jaar ook nog wel.)


mamarosa

Berichten: 3001
Lid geworden op: 19 jun 2013 20:34
Hobbies: lezen, tuinieren, koken/bakken
Locatie: Roosendaal

Re: Hoelang kan een 10 maander zonder groente/fruit/vlees et

Ongelezen bericht door mamarosa » 03 dec 2015 14:07

Mijn dl is helaas heel vaak verkouden/ziek vanaf dat ze 10 maanden is. Nu 23 maanden. En eet dan (bijna) niks. Drinkt nog wel bv. Ze is slank, maar groeit toch wel op haar eigen lijntje. Mijn ervaring is dat ze het inhaalt na ziek zijn, dus extra eet. Ha en ka geven beiden aan dat eten niet hoeft bij ziek zijn. Drinken wel. Dus idd plasluiers in de gaten houden en alertheid. Ik geef haar sinds een paar maanden wel multivitamines, maar dat is vooral voor de lage weerstand. Met 10 maanden zou ik die nog niet geven. In bv zit bijna alles. Als ze weer gaat eten, kun je wat extra ijzerrijke/mineraalrijke voeding geven (spinazie, broccoli, sowieso groentes, gedroogde abrikozen, rood vlees, eieren). Niet eten kan bij dl soms een week of langer duren.
Ha bellen als je denkt dat ze te weinig vocht binnenkrijgt. Beterschap!

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
DL J geboren12-01-2014


Topic starter
Miek84

Berichten: 876
Lid geworden op: 24 nov 2013 21:13
Hobbies: handwerk

Re: Hoelang kan een 10 maander zonder groente/fruit/vlees et

Ongelezen bericht door Miek84 » 03 dec 2015 18:17

Loslaten dus en erop vertrouwen dat ze ook dit zelf regelt.
Drinken doet ze gelukkig nog wel voldoende, maar juist omdat ze anders flink eet en de verandering zo groot was begon ik te twijfelen.
Dank jullie wel voor de reacties!
A. 7 februari 2015 en L. 29 november 2018

blog


Topic starter
Miek84

Berichten: 876
Lid geworden op: 24 nov 2013 21:13
Hobbies: handwerk

Re: 16 maanden en nog steeds 90% BV

Ongelezen bericht door Miek84 » 05 jun 2016 11:40

Inmiddels is mijn meisje 16 maanden. De eerste maanden at ze als een dokwerker, na de verandering op 10 maanden is ze nog steeds nauwelijks vaste voeding gaan eten.
Met dit weer drinkt ze het liefste BV elke 10 minuten. Ik trek dat niet, tuitbeker water hoeft ze niet, pakjes sap van de buurvrouw, hoppa leeg, drinkt ze er zo 2 van. Dus als het zo warm is koop ik haar om met diksap in de tuitbeker....
Wat eet mijn dochter op een goede dag?
ontbijt de honing van 1/4 boterham
Tussendoor 2 hapjes soepstengel, of 1 hapje dadel, of 1 hapje banaan
Lunch plakje geitenkaas of kipfilet
tussendoor stukje tomaat, of plakje vleeswaar, of paar hapjes soepstengel, of als ze mazzel heeft een reepje kinderchocola of biscuitje van de buurvrouw
Avondeten, aardappels (zomaar 8 of 9 krieltjes) ketchup en een hapje vlees. Groente, sporadisch, die voert ze meestal aan papa.

Dit is dan een supergoeie dag, meestal komt het neer op 2 hapjes soepstengel, 2 hapjes avondeten en het beleg van een kwart boterham.... en veel moedermelk (als ik thuis ben minimaal nog 10 keer per etmaal waarvan 3 keer in de nacht)
Toch groeit ze nog, ontwikkelt zich als een malle. Het bijzondere is ook alle snoepgoed chocola, koekjes en ' rommel ' eet ze wel!
Voor mij wil ik nu toch langzaamaan naar minder melk en meer vast eten, zeker met dit warme weer is het te zwaar de hele dag een kind plakken. Op woensdag mijn werkdag eet ze wel meer (vaak een hele boterham) en komen we op maar 5-7 voedingen, in plaats van tussen de 10 en 100 keer. Hoe krijg ik haar aan het eten, en water? Ik doe al, bord na de maaltijd op salontafel zetten (dan kan ze dus op haar moment verder eten). Als ze melkje gebaard eerst de tuitbeker water geven (slaat ze weg) echt borstweigeren doe ik niet meer, dan wordt ze boos, gaat op haar buik liggen, slaat haar hoofd tegen de vloer stuk, wil niks van me weten en houdt dat 45 minuten vol... (doorzettingsvermogen waar ze als ze 16 is profijt van zal hebben)...
Zijn er tips, of is deze hoeweinigheid vaste voeding normaal voor 16 maanden?
A. 7 februari 2015 en L. 29 november 2018

blog

Gebruikersavatar

kayra2002

Berichten: 6999
Lid geworden op: 18 nov 2012 10:08
Hobbies: lezen

Re: 16 maanden en nog steeds 90% BV

Ongelezen bericht door kayra2002 » 05 jun 2016 11:45

Mijn zoon at ook niet veel (nog altijd niet geweldig, nu 2,5). Ergens tussen 12 en 18 maanden ben ik voeden gaan koppelen aan een vaste plek. Hij kreeg (overdag) alleen bv op de stoel op zijn kamer. Dat kwam neer op 's ochtends, tussen de middag en voor het slapen gaan. En tussendoor niet. Hij is erg temperamentvol, maar ik heb toch volgehouden. Uiteindelijk werkte dat wel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
zoon 2011 | zoon 2013 | dochter 2016

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: 16 maanden en nog steeds 90% BV

Ongelezen bericht door tante Toos » 05 jun 2016 11:52

Ik vind het niet eens zo gek weinig. Ja aan de krappe kant. Maar ik heb een peuter die ook weinig eet dus heb mss een vertekend beeld.
Ze eet ook aardig gevarieerd. Mis alleen fruit en yoghurt oid. Maar je dag menu is maar een moment opname natuurlijk.

Ik heb verder weinig tips. Zou zeggen volg je dochter en bied aan. Zet mss een monkey plate neer.
Maar snap ook heel goed dat je een dreumes bijna fulltime aan de borst ook wel eens zat bent.
Zl 12-2012


Jessie6363

Berichten: 15386
Lid geworden op: 28 nov 2011 13:46
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: 16 maanden en nog steeds 90% BV

Ongelezen bericht door Jessie6363 » 05 jun 2016 12:32

kayra2002 schreef:Mijn zoon at ook niet veel (nog altijd niet geweldig, nu 2,5). Ergens tussen 12 en 18 maanden ben ik voeden gaan koppelen aan een vaste plek. Hij kreeg (overdag) alleen bv op de stoel op zijn kamer. Dat kwam neer op 's ochtends, tussen de middag en voor het slapen gaan. En tussendoor niet. Hij is erg temperamentvol, maar ik heb toch volgehouden. Uiteindelijk werkte dat wel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dit.
En met 2.5 uiteindelijk gestopt met bv. Daarna ging ze beter eten. Bleef kieskeurig. Nu met 5 jaar betert het iets.

Dit is oa een reden om nu bij zl (15 maanden) sterk te minderen en te gaan afbouwen. Het is jammer maar mijn kinderen hebben liever bv dan vv. Of snoep idd. Ook lekker zoet. En dat werkt niet voor ons. Dus klaar.

Ik baal er van maar het was zo naar met dl. Die leefde op knijpfruitjes en pindakaas. En bv. En maar huilen en chagrijnig zijn als ik er niet was. Zl vertoont vergelijkbaar gedrag.
Stoppen was ook drama toen. Dus nu gaan we het ergste hopelijk voor zijn.


kaetje

Berichten: 8239
Lid geworden op: 04 apr 2012 07:44
Hobbies: mijn gezin en mijn werk
Locatie: Ergens in het noorden

Re: 16 maanden en nog steeds 90% BV

Ongelezen bericht door kaetje » 05 jun 2016 13:11

Als ze graag uit een pakje drinkt: er zijn pakjes te koop die je zelf kan vullen. Bijvoorbeeld bij musjes.com

Kan je er water in doen met wat plakjes aardbei of ander fruit. Even een uur laten trekken voor de smaak.
ZL1 2010, ZL2 2011 & ZL3 sept. '16

Gebruikersavatar

Friek

Berichten: 4698
Lid geworden op: 25 jun 2012 13:52
Hobbies: Lego sorteren
tag: Bzzzzz... Scary-bij

Re: 16 maanden en nog steeds 90% BV

Ongelezen bericht door Friek » 05 jun 2016 13:47

ZL2 van 21 mnd eet ook nog steeds heel erg weinig. Ik ben het borsthangen nog niet zat, dus ik doe er verder niks aan om iets te veranderen. Maar ik zou niet weten hoe ik er meer ander eten/drinken in zou moeten krijgen, zonder helemaal te stoppen met BV. En dat wil ik (nog) niet.
Dus ik denk dat je of zoals onemonkey zegt moet doen, helemaal stoppen, of het op z'n beloop laten. Of idd zoals Kayra, het voeden aan een vaste plek/vast moment koppelen.
ZL1 mei '12, ZL2 sept '14 & DL dec '17


Jessie6363

Berichten: 15386
Lid geworden op: 28 nov 2011 13:46
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: 16 maanden en nog steeds 90% BV

Ongelezen bericht door Jessie6363 » 05 jun 2016 16:36

Nog even aanvulling hè ik raad dus niemand aan om te stoppen. Het garandeert niks tenslotte. Het is alleen wel wat ik doe omdat 'all else fails'


Topic starter
Miek84

Berichten: 876
Lid geworden op: 24 nov 2013 21:13
Hobbies: handwerk

Re: 16 maanden en nog steeds 90% BV

Ongelezen bericht door Miek84 » 05 jun 2016 18:01

Stoppen is geen optie nog, dan wordt mijn meisje denk ik heel erg ongelukkig, en misschien ik ook wel... We genieten daarvoor allebei nog teveel van die momenten (meestal). Alleen het hele frequente, soms elke 10 minuten daar ben ik wel klaar mee...
Ee vaste plek ga ik overleggen met mijn man. Dat zou dan het bed kunnen worden. We hebben al omgezet naar niet meer aan tafel, dan kostte een maand, en in plaats van melk drinken onder het avondeten werd het papa voeren, inmiddels wendt ze zich naar papa als ze uit de stoel wil.
Ik dwaal af.
Vaste plek gaan we overleggen, hoe haalbaar is dat. En hoe doen jullie dat dan buiten de deur? verjaardag van iemand, of dagje uit?
Pakjes om zelf te vullen ga ik opzoeken (even kijken of die binnen het budget gaan passen) en dan hopen dat ze uit het pakje drinkt om het pakje en niet om het zoet.
Ook wel fijn om herkenning te lezen, met 8 maanden at mijn dochter veel meer dan nu, en mijn broers 5 maander eet ook meer dan mijn dochter (en maar 4 flessen per dag, dus geen vergelijk met mijn borstgevoede op verzoek kind, wel een referentiekader dat me doet twijfelen soms).
Monkkeyplatter ga ik ook 2 ker per week doen (niet elke dag, dan wordt de lat te hoog.
A. 7 februari 2015 en L. 29 november 2018

blog


mamarosa

Berichten: 3001
Lid geworden op: 19 jun 2013 20:34
Hobbies: lezen, tuinieren, koken/bakken
Locatie: Roosendaal

Re: 16 maanden en nog steeds 90% BV

Ongelezen bericht door mamarosa » 05 jun 2016 19:47

Monkey platter achtig iets hoeft niet ingewikkeld te zijn he. Ik zet gewoon bordje met wat rozijnen, blokjes kaas en komkommer neer. (Of wat andere dingen). Boterham smeren kost meer tijd.
Van voeden op verzoek van kind naar voeden meer gestuurd is best logisch. Ook wat je in de natuur ziet, als jonge dieren andere dingen kunnen eten. Zr mogen soms nog bij moeder drinken, maar niet meer onbeperkt.
Ze zal dat best even moeilijk vinden natuurlijk. Maar dat mag ook. Bied troost en afleiding en ander lekkers. Dl vond hier een tijd lang yoghurt verdund met melk en een klein beetje honing of diksap erin heel lekker om te drinken. Uit open beker of met een dik rietje. Of yoghurt met aardbeien blenderen.


Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
DL J geboren12-01-2014

Gebruikersavatar

kayra2002

Berichten: 6999
Lid geworden op: 18 nov 2012 10:08
Hobbies: lezen

Re: 16 maanden en nog steeds 90% BV

Ongelezen bericht door kayra2002 » 05 jun 2016 19:58

Stefan Kleintjes antwoordde ooit na een lezing op een vraag van mij dat sturen in voedingen vanaf een maand of acht/negen echt kon. Kinderen hebben ook andere voedingsstoffen nodig en daarom adviseerde hij mij toen de borst ná maaltijden aan te bieden en niet ervoor.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
zoon 2011 | zoon 2013 | dochter 2016


Topic starter
Miek84

Berichten: 876
Lid geworden op: 24 nov 2013 21:13
Hobbies: handwerk

Re: 16 maanden en nog steeds 90% BV

Ongelezen bericht door Miek84 » 08 jun 2016 12:33

De monkeyplate snapt ze nog niet helemaal. Mozzarelabolletjes, in elke hand heen flintertje eraf happen aan papa/mama rest voeren en een nieuwe pakken, tomaatjes aan papa/mama voeren, en zelf vooral uitdelen...
Maar leukk is het wel, en alle kleine flintertjes samen maken toch een bolletje.
A. 7 februari 2015 en L. 29 november 2018

blog

Plaats reactie