Groentesoep

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Groentesoep

Ongelezen bericht door Violette » 02 jan 2020 23:03

Mijn groentesoep groenten zijn sperzieboontjes (uit de vriezer, lekker goedkoop), wortel, broccoli/bloemkool in kleine roosjes, en (met de volgende doe ik mijn kinderen geen plezier, dus niet allemaal tegelijk erin) champignons, prei, bleekselderij, taugé. Verder verse of gedroogde kruiden zoals tijm en peterselie. Tomaten gaan bij mij alleen in tomatensoep. En ik ben in kamp bouillonblokje.
dochter 2014 en zoon 2017


Topic starter
Luc

Berichten: 3241
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:55
Hobbies: fotografie
Locatie: Grunn - Stad
Contacteer:

Re: Groentesoep

Ongelezen bericht door Luc » 03 jan 2020 07:10

En qua bouillon, ik stond laatst voor het schap en zag blokjes, smaakmakers, Maggi en aromat. En ik lees hier iets over poeder want makkelijk te doseren. Hebben Smaakmakers, Maggi en aromat nog een voordeel tov blokjes/poeder of is het allemaal hetzelfde?
ZL1 8/2012 --- ZL2 10/2014

Gebruikersavatar

MamaRF

Berichten: 9667
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:13
Hobbies: Mijn meisjes, naaien, bakken
Locatie: Leiden

Re: Groentesoep

Ongelezen bericht door MamaRF » 03 jan 2020 10:08

Maggi, de vloeibare, is echt heel anders qua smaak dan een bouillonblokje. Lekker om op het laatst een paar drupjes toe te voegen op je bord/kommetje als de soep net iets te flauw is, maar niet als vervanging van bouillon.
F 11-2010 ♥ A 3-2013
***Unicorns for the win***


Pet

Berichten: 3792
Lid geworden op: 01 mar 2014 08:00
Hobbies: Lezen, zingen, breien

Re: Groentesoep

Ongelezen bericht door Pet » 03 jan 2020 19:44

Ik doe: bouillon trekken van bleekselderij, wortel, prei, ui met kruidnagels erin, laurierblad, foelie, zout en geplette peperkorrels. (Ik zet dat samen met kokend water in de hooimadam, dus geen werk verder). De groentes zijn hier vaak overgebleven restjes, of de minder mooie delen (donkere groen vd prei bijv).
Later gooi ik dat weg (groentes te zacht om nog lekker te zijn), en doe in de bouillon nog wat prei, wortel en bleekselderij fijngesneden, vermicelli erbij, even koken. Ook lekkere groentes erdoor vind ik bloemkool, knolselderij, sperziebonen in kleine stukjes, evt kikkererwten uit blik of doperwten uit de vriezer.
Dan smaakmaker groentesoep erover, maar alsof je kruiden strooit. Dus niet zo'n heel pakje (!!bah vies!!) , alleen wat pufjes poeder.
Vind ik het te flauw, dan gaat er meer zout, peper, smaakmaker of tabasco door.

Wij eten het wel vaak met balletjes, en if not, dan met knapperballetjes (heet dat zo? Soepstengel in bolletjesvorm) erover.
Ook lekker: bleekselderij heel fijn snijden en als topping erover, rauw dus. Lekkere bite!
Lekker brood erbij anders is het geen avondmaaltijd voor ml en mij.
Enjoy!

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18492
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Groentesoep

Ongelezen bericht door Luna » 04 jan 2020 17:42

IMG_20200104_170828.jpg
2x dezelfde basis, ui+knoflook, dan wortel en rechts tomaat. Water erbij en bouillonblokje en rest van de groente. Rechts tomatenpuree en cremefraise erbij en pureren en links vermicelli erbij. Dl1 en ik lusten liefst de linker, dl2 dl3 en ml liefst de rechter.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16276
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Groentesoep

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 05 jan 2020 20:24

Ik doe meestal simpel met een bouillonblokje en een zak soepgroente uit de supermarkt.
Als ik tijd en zin heb, wordt het een variatie op minestronesoep, ook van een bouillonblokje, met stukjes aardappel, wortel, bloemkool, doperwten en natuurlijk pasta. Edit: en natuurlijk een potje witte bonen! Officieel horen er spekjes en tomatenblokjes door, maar dan vinden zl1 en ik het niet meer lekker. Zl2 eet zowiezo geen soep.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal


mamavanvier

Berichten: 4222
Lid geworden op: 20 okt 2013 21:21
Hobbies: druk druk druk met 4 kids

Re: Groentesoep

Ongelezen bericht door mamavanvier » 05 jan 2020 20:33

groentesoep maken en daar dan een pot witte bonen in tomatensaus doorheen, mmmm !!!


Sjoba

Berichten: 8330
Lid geworden op: 15 okt 2010 12:54
Hobbies: Natuur, koken, schrijven
Locatie: Utrecht

Re: Groentesoep

Ongelezen bericht door Sjoba » 05 jan 2020 21:06

Ik doe gewone witte bonen uit een pot erbij, dan krijgt het wat meer vulling / eiwitten. Ook tuinbonen of erwten uit de vriezer doen het hier goed in de heldere groentesoep.
Een klein lepeltje pesto in je bord erover is ook heerlijk. Of geschaafde parmezaanse kaas.
Ik draag jullie onder mijn hart, en daarna op mijn schouders!
Ctje 07/10, Kleine A 07/13 en baby I 01/18


Topic starter
Luc

Berichten: 3241
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:55
Hobbies: fotografie
Locatie: Grunn - Stad
Contacteer:

Re: Groentesoep

Ongelezen bericht door Luc » 06 jan 2020 00:20

Oh, bonen is een goede tip! Ik heb na groentesoep een paar uur later alweer honger en bonen zijn altijd goed, dus verkoop ik als 'scheten-eten' en gaan er zonder problemen in [lol]

Dit weekend weer proberen met alle tips hier :)
ZL1 8/2012 --- ZL2 10/2014

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18492
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Groentesoep

Ongelezen bericht door Luna » 06 jan 2020 08:10

Ik eet naast soep ook het liefst (zelfgebakken) brood.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Plaats reactie