Groentesoep

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Topic starter
Luc

Berichten: 3241
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:55
Hobbies: fotografie
Locatie: Grunn - Stad
Contacteer:

Groentesoep

Ongelezen bericht door Luc » 02 jan 2020 17:42

Mijn kinderen blijken dol te zijn op groentesoep. Ik minder, denk dat ik het in alle dertig jaren van mijn leven misschien 3 keer gemaakt heb, onder lichte dwang. Maar aangezien dit nu het enige gerecht is dat ze allebei lekker vinden, zal ik aan de bak moeten... Dus spam me je lekkerste groentesoep recept. Tips? Do's and don'ts? Help?!

Edit - en de jongste is vegetarisch
Laatst gewijzigd door Luc op 02 jan 2020 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
ZL1 8/2012 --- ZL2 10/2014


Bodieh

Berichten: 1595
Lid geworden op: 08 aug 2016 07:57
Hobbies: Vanalles

Re: Groentesoep

Ongelezen bericht door Bodieh » 02 jan 2020 17:46

Starten met een zelfgetrokken bouillon is het belangrijkste van je groentesoep. Ik doe dat altijd van schenkel en een mergpijpje.


Topic starter
Luc

Berichten: 3241
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:55
Hobbies: fotografie
Locatie: Grunn - Stad
Contacteer:

Re: Groentesoep

Ongelezen bericht door Luc » 02 jan 2020 17:48

Ohja, niet onbelangrijk, de jongste is vegetarisch... Dus schenkel, mergpijpen of balletjes erin zijn geen optie helaas :/
ZL1 8/2012 --- ZL2 10/2014

Gebruikersavatar

mirte_g

Berichten: 4371
Lid geworden op: 29 aug 2015 21:10
Hobbies: koken en scouting
tag: Bzzz... Bij-na vergeten
Locatie: Paterswolde

Re: Groentesoep

Ongelezen bericht door mirte_g » 02 jan 2020 18:52

Heldere bouillon achtige soep? Of dikke soep als pompoensoep Ed?
A 24-2-2016, E 1-4-2018 & JW 27-8-2020

Mag ik vanavond in je dromen? Dan kan ik bij je blijven slapen...

Gebruikersavatar

TruusdeMier

Berichten: 3928
Lid geworden op: 16 mei 2014 12:57
Hobbies: gebak
Locatie: 0164

Re: Groentesoep

Ongelezen bericht door TruusdeMier » 02 jan 2020 19:02

Ow, ik mik meestal een bouillonblokje in de pan. Gaat ook heel goed! Overigens kan je ook natuurlijk vegetarische bouillon trekken. Als je heel veel tijd hebt. En heel veel zin. Ik zou dan gelijk heel veel bouillon maken. En deze daarna in porties in de vries doen of potten wecken.

Hier ziet groentesoep er meestal zo uit: bouillon van blokje, fijngesneden groente (duik in de groentela of neem een zak voorgesneden), handje vermicelli of andere kleine pasta, klein handje seldergroen fijngehakt. Even laten pruttelen en klaar.
Opleuken kan ook met reepjes omelet.
V (maart 2014), F en L (juli 2017), G (augustus 2020)

stash: Hoppediz Timbuktu maat 6, Calin Bleu Yummy Olive maat 6, Manduca BlackLine LovinLilac, Yaro La Vita Emerald Black RS

Gebruikersavatar

Wicky

Berichten: 10672
Lid geworden op: 16 jul 2012 12:46
Hobbies: o.a. kind, boek, tuin, fiets
tag: Bzzzz... Was-bij

Re: Groentesoep

Ongelezen bericht door Wicky » 02 jan 2020 19:07

mirte_g schreef:
02 jan 2020 18:52
Heldere bouillon achtige soep? Of dikke soep als pompoensoep Ed?
Dat wilde ik ook vragen. Ik neem vaak een handje linzen en of een aardappel, last dit gaar koken met wat ik ook maar in huis heb aan groente en een bouillonblokje. Aan het einde evt de staafmixer er door heen, afhankelijk van de ingrediënten. Ook groentesoep maar heel anders dan de klassieke heldere bouillon-met-groente.
Zoon juni 2011, zoon maart 2016

Als een kind zich niet ontwikkelt volgens het boekje, dan heb je niet het goede boekje

Gebruikersavatar

TruusdeMier

Berichten: 3928
Lid geworden op: 16 mei 2014 12:57
Hobbies: gebak
Locatie: 0164

Re: Groentesoep

Ongelezen bericht door TruusdeMier » 02 jan 2020 19:09

Ik eet wel eens privesoep. Deze is bijna altijd vega en alleen voor mij.
Ik laat 2-3 gedroogde shiitakes (te koop in grote zak bij de chinese toko) weken tot ze zacht zijn. Uitknijpen, vocht bewaren, paddenstoelen kleinsnijden, steeltje weggooien (blijft taai). Vocht aanvullen tot een halve liter en aan de kook brengen. In de pan wat dunne (lange) noedels, de kleingesneden shiitakes, in ringetjes gesneden lente-ui, wat klein gesneden groene kruiden (selder en/of peterselie; ik hou echt niet van korianderblad), omelet in reepjes erbij, klein stukje courgette of rode puntpaprika ofzo in miniblokjes of hele dunne reepjes.
In een grote kom gieten en dan erop een eetlepel geroosterde sesamzaadjes, chilivlokken of sambal (eventueel sriracha-saus), naar wens een beetje lichte sojasaus (kikkoman) of bij gebrek daaraan eventueel een paar drupjes maggi.
V (maart 2014), F en L (juli 2017), G (augustus 2020)

stash: Hoppediz Timbuktu maat 6, Calin Bleu Yummy Olive maat 6, Manduca BlackLine LovinLilac, Yaro La Vita Emerald Black RS

Gebruikersavatar

Gin

Berichten: 7857
Lid geworden op: 07 jul 2011 16:28
Hobbies: met zl spelen, lezen, koken
Locatie: Utrecht

Re: Groentesoep

Ongelezen bericht door Gin » 02 jan 2020 19:09

Ik sluit me aan bij truusdeMier. Bouillon blokje en groentes. Soms gooi ik er ook een blik tomatenblokjes door.
Prei, aardappel, bloemkool, wortel, bleekselderij en boontjes zijn hier favoriete groente soep groentes.
Mama van grote jongen feb 2011 en kleine jongen feb 2018

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Groentesoep

Ongelezen bericht door Luna » 02 jan 2020 19:16

Alles wat we hier aan groente over houden na het eten, vries ik in en daar maak ik dan overgebleven groentesoep van. Uitje fruiten, knoflook erbij, water, bouillonblokje en dan wat ik maar in de vriezer heb aan groente, staafmixer erin en klaar. In 10 minuten heb je dan soep.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

MamaRF

Berichten: 9667
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:13
Hobbies: Mijn meisjes, naaien, bakken
Locatie: Leiden

Re: Groentesoep

Ongelezen bericht door MamaRF » 02 jan 2020 19:22

Ik maak het ook van een bouillonblokje, met vaak lui een zakje fijne soepgroente (want dan eten ze de groentes wel op), lettertjesvermicelli en indien vega reepjes omelet erbij in je kommetje. Of croutons, vinden ze ook leuk!

Noodlesoep is ook altijd goed. Heldere bouillon, in je kommetje wat groentes (al dan niet geblancheerd) en noodles: taugé, peultjes, reepjes paprika, erwtjes, omelet. Dan de bouiilon erover. Scheutje sojasaus erdoor is dan ook lekker.
F 11-2010 ♥ A 3-2013
***Unicorns for the win***

Gebruikersavatar

Rosalinde

Berichten: 3610
Lid geworden op: 11 nov 2013 11:16
Hobbies: Bakken en breien

Re: Groentesoep

Ongelezen bericht door Rosalinde » 02 jan 2020 19:27

Bouillonpoeder vind ik ook makkelijk, want dat doseert makkelijk.

Heldere groentesoep eten wij zelden, dus daarover heb ik geen tips. Allergaartje stevige groentensoep daarentegen maak ik regelmatig. Meestal begin ik met een uitje fruiten, gewoon onderin een (soep)pan, eventueel wat knoflook meefruiten. Als de ui wat is gebruind, er koud water, bouillonpoeder, groente en vaak een aardappel in kleine stukjes toevoegen (of een gekookte van de vorige dag). Koken tot alles gaar is en pureren en eventueel op smaak brengen met wat zout of extra bouillonpoeder.

Afgelopen week maakte ik pompoen-wortelsoep en linzen-wortelsoep, maar we eten ook graag courgette-, bloemkool- en broccolisoep. Een lepel creme fraiche erdoor is ook erg lekker.

Borsjtsj en soljanka vind ik zelf ook lekkere gevulde soepen met veel groente, daarvoor zijn ook vegetarische varianten te vinden.
Ontzettend dankbaar: A 2014 B 2016 en C 2021

Gebruikersavatar

MeerMerel

Berichten: 3312
Lid geworden op: 06 nov 2016 10:40
Hobbies: Op avontuur gaan

Re: Groentesoep

Ongelezen bericht door MeerMerel » 02 jan 2020 20:30

de simpelste soep die wij maken is:
Bouillonblokje, water en voorgesneden soepgroenten. Soms vermicelli, altijd geraspte kaas aan tafel erdoor. Eet mijn dl1 overigens niet, die lust alleen gepureerde soep.
Onze kinderen hebben een forumnaam. Malin (08-2013), Lotta (09-2018) en Seppe (05-2021). Tesja en ik zijn samen hun mama’s.


Topic starter
Luc

Berichten: 3241
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:55
Hobbies: fotografie
Locatie: Grunn - Stad
Contacteer:

Re: Groentesoep

Ongelezen bericht door Luc » 02 jan 2020 22:18

Goede ideeën, dank!
De kinderen zijn vooral fan van een heldere groentesoep. Ik niet. Ik pureer liever :)

Welke groentes werken goed? Bloemkool, prei, wortel, bleekselderij, aardappel? Weet niet of de kinderen blij worden van een blikje tomaten erin, ik wel in elk geval [mrgreen]

Die variatie met noodles en paddestoelen klinkt ook goed
ZL1 8/2012 --- ZL2 10/2014

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Groentesoep

Ongelezen bericht door Luna » 02 jan 2020 22:22

Luc schreef:
02 jan 2020 22:18
Welke groentes werken goed? Bloemkool, prei, wortel, bleekselderij, aardappel?
Nou die ja [smile] broccoli (snij ik de steel in stukjes), knolselderij, paprika. Volgens mij kun je alle groente door de soep gooien.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

Gin

Berichten: 7857
Lid geworden op: 07 jul 2011 16:28
Hobbies: met zl spelen, lezen, koken
Locatie: Utrecht

Re: Groentesoep

Ongelezen bericht door Gin » 02 jan 2020 22:27

Ik zou vooral uitproberen. Paprika en courgette vinden wij niet zo lekker in heldere soep. Wortel vind ik heerlijk en zl2 juist niet.
Mama van grote jongen feb 2011 en kleine jongen feb 2018

Plaats reactie